صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۴۳۰۷۳

ارتقای پالایشگاه‌های فراسرزمینی توسط مهندسان ایرانی/ آغاز صادرات کاتالیست به روسیه

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: ما قبلاً وابستگی شدیدی به خارجی‌ها در صنعت نفت داشتیم، اما الان به جایی رسیده‌ایم که خودمان پالایشگاه می‌سازیم و به صدور خدمات فنی و مهندسی نیز می‌پردازیم.

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به این موضوع که از ابتدای انقلاب تا الان یکی از شعارهای مهم کشورمان "ما می‌توانیم" بوده است، تصریح کرد: بسیاری از پروژه‌های بزرگ در کشور تحت لوای همین شعار به ثمر نشست و بازگشت به ظرفیت و توانمندی‌های داخلی و ارتقای سطح کیفیت محصولات تولیدی باید در دستور کار قرار بگیرد.
ارتقای پالایشگاه‌های فراسرزمینی توسط مهندسان ایرانی/ آغاز صادرات کاتالیست به روسیه

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در این باره تأکیدات فراوانی دارند که تحریم‌ها همواره سر جایشان خواهند بود و آمریکا قصد ندارد در این زمینه کوتاه بیاید. زیرا آن‌ها با وجود نظام انقلابی و اسلامی ما مخالفند و بنابراین نمی‌توانیم منتظر گشایشی در زمینه تحریم‌ها باشیم.

شاکری افزود: بنابراین، اولین کاری که باید انجام دهیم این است که از حق مردم دفاع کنیم و تا جایی که امکان دارد، تحریم‌ها را بی‌اثر کنیم. بی‌اثرسازی تحریم‌ها جز از راه اعتماد به توان داخلی و استفاده از ظرفیت‌های دانش‌بنیانی و نخبگانی کشور محقق نخواهد شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه گفت: ما باید ظرفیت‌های دانش‌بنیانی را در کشورمان در همه ی عرصه‌ها به خصوص در صنایع سنگین وارد کنیم. در صنایع کوچک و بخش خدمات و تولیدات غیرصنعتی و غیرسنگین پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم. الان اقدامی که باید انجام دهیم این است که به سمت پیشرفت در زمینه صنایع بزرگ حرکت کنیم. دولت باید زمینه را برای این کار مهیا کند و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز به عرصه‌های سنگین مانند نفت، پتروشیمی، گاز، کشاورزی و غیره ورود کنند.

*ارتقای پالایشگاه‌های فراسرزمینی توسط مهندسان ایرانی

شاکری خاطرنشان کرد: تاکنون پروژ‌ه‌های بزرگی در کشورمان با اتکا به ظرفیت‌های داخلی اجرا شده است. مثلاً در دوران کرونا به موفقیت‌های خوبی در زمینه دارویی دست پیدا کردیم، این‌ها نشان می‌دهد که اگر عزم جدی داشته باشیم می‌توانیم به لحاظ صنعتی رشد قابل قبولی داشته باشیم. در حوزه نفت و گاز کارهای خوبی در کشور انجام گرفته است و دستاورد آن‌ها در نمایشگاه نفت و گاز کشور به نمایش در آمد.  

عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: به طور مثال همین که توانستیم در کشورهای مختلف از جمله ونزوئلا به نوسازی تجهیزات پالایشگاهی آن‌ها بپردازیم، اتفاق خوب و رو به جلویی است. ما قبلاً در حوزه‌های پایین‌دستی و بالادستی نفت و گاز وابستگی شدیدی به خارجی‌ها داشتیم، اما الان به جایی رسیده‌ایم که خودمان پالایشگاه تأسیس می‌کنیم و به صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشورها نیز می‌پردازیم.

وی در ادامه گفت: تاکنون پروژه‌های بزرگی در کشورمان با اتکا به ظرفیت‌های داخلی اجرا شده است و تجربیات موفقی در زمینه تولید بار اول داشته‌ایم. تولید کاتالیست و صدور آنها به روسیه و استفاده از دستاوردهای دانش‌بنیانی در پارس جنوبی به منظور افزایش تولید از مصادیق دانش‌بنیان شدن صنایع نفت و گاز کشور است که باید بیش از پیش گسترش یابد.

شاکری اظهار داشت: صنعت نفت استفاده قابل قبولی از تولیدات بار اول و دستاوردهای دانش بنیانی داشته است و این روند باید در دیگر صنایع نیز به عنوان یک الگو مدنظر قرار بگیرد و هر چه بیشتر از وابستگی خود به تجهیزات خارجی بکاهیم.

 

منبع: فارس

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات