صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۴۳۰۰۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، 12 دی‌ماه

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

▼ حرف روز
کدام درست است؟
آخرین گزارش صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که ایران در شاخص‌های اقتصادی دنیا رشد کرده و در باشگاه 20 کشور اول دنیا در بسیاری از شاخص‌ها جای می‌گیرد. شاید شنیدن این قبیل آمار و ارقام در وضعیتی که در داخل از همگان اعم از فقیر و غنی که از وضعیت بد اقتصادی می‌گویند، این سؤال را به ذهن متبادر کند که چگونه می‌شود این تناقض‌نمایی ظاهری در وضع معیشتی را با این آمار رو به رشد که البته در جای خود باعث خوشحالی و افتخار است را توجیه کرد؟ نویسنده این سطور کارشناس اقتصادی نیست و نمی‌خواهد در این رابطه اظهارنظر کند؛ گرچه معتقدم امروزه همه افراد و مراکز کارشناس اقتصادی شده و نظراتی می‌دهند که چه بسا همین فراوانی نظرات بی‌حساب و کتاب و غیرکارشناسی خودش سهمی به عنوان عامل روانی‌ـ انتظاری برای کُندی بهبودی وضعیت اقتصادی جامعه دارد. اما آنچه لازم است بدانیم این است که اقتصاد یک علم است و برای تصمیم‌گیری‌های کلان اقتصادی درست حتما لازم است به عوامل و مؤلفه‌های متعدد مداخله‌گر در بازار و روند عرضه و تقاضا پرداخت. در این باره کافی است در روند به هم پیوسته حرکت یک جامعه‌ای همانند ایران، دولتی به تکالیف و وظایف‌اش عمل نکرده یا بد عمل کرده باشد، انباشت مشکلات ناشی از این کج‌کارکردی دامن جامعه را تا مدت‌ها خواهد گرفت. در چنین هنگامه‌ای گریزی برای دولت بعدی به جزء کار مضاعف برای حل تکالیف به جا مانده از دولت قبلی به اضافه مشکلات و نیازهای روزآمد کنونی نیست. این که دولت سیزدهم از بدو شروع کارش در شهریور 1400 ماهانه حدود 12 هزار میلیارد تومان قسط بدهی‌ها و کسری بودجه دولت روحانی را می‌پردازد، آیا در روند خدمات‌دهی دولت کنونی تأثیر ندارد؟! البته عقب‌ماندگی‌هایی از این قماش زیادند و باید آنها را به یاد مردم و فرافکنانی که مدعی تحویل خزانه پُر به دولت کنونی‌اند آورد!  اما این که چگونه می‌شود آمار رشد اقتصادی بیرونی‌ها را با وضعیت داخلی ارزیابی کرد، باید گفت نه حرف و آمار رصدگران دقیق بیرونی از جمله بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول غلط است و نه البته گفته بخشی از مردمی که واقعا با مشکلات اقتصادی دست به گریبانند. دولت به گواهی آمار بانک مرکزی خودمان و همچنین رصدگری پولی و مالی جهانی در حوزه اصلاح و ترمیم و تقویت زیرساختی اقتصادی کشور ورود جدی کرده است. اما طول می‌کشد ثمره این کارها در سفره مردم دیده شود. ضمن این که کسانی در داخل و خارج کارشکنی می‌کنند این اقدامات نشود و اگر شد دیده نشود.                       
(فتح‌الله پریشان)
 
▼ گزارش روز
قدرت‌یابی مقاومت
آمریکایی‌ها در یک محاسبه اشتباه و با خیال اینکه فقدان سردار سلیمانی ضربات جبران‌ناپذیری به جریان مقاومت خواهد زد، اقدام به ترور ایشان کردند و اکنون بنابر اذعان خود آمریکایی‌ها شرایط منطقه‌ای برای واشنگتن و هم‌پیمانان آن به مراتب بدتر از قبل شده است.
گزاره خبری: پال کروگمن، متفکر سرشناس آمریکایی سه روز بعد از ترور سردار سلیمانی اعلام کرد: باید گفت دولت ترامپ متحمل نتایج بسیاری بدی شد. نظام ایران بیش از پیش تقویت شد؛ عراق ما را به چشم دشمن دید؛ و هیچ نهادی از ما حمایت نکرد. این نتیجه‌ «خیانت به دوستان و هدر دادن تمام اعتبار» ماست.
گزاره‌های تحلیلی: ۱ـ آمریکایی‌ها اعلام کرده بودند که سردار سلیمانی نخ تسبیح محور مقاومت است و فقدان ایشان منجر به از هم گسیختگی محور مقاومت خواهد شد. اما این مسئله در طول سه سال گذشته کاملا معکوس بوده و محور مقاومت به برکت خون شهیدان سلیمانی و ابومهدی مهندس بالنده‌تر شده است. ۲ـ آمریکایی‌ها در منطقه به دنبال ۴ اصل مهم بودند: اول؛ تثبیت هژمونی آمریکا در منطقه، دوم؛ حفظ امنیت اسرائیل، سوم؛ شکل‌گیری شکل جدیدی از هندسه منطقه‌ای که با طرح خاورمیانه بزرگ استارت آن زده شد و چهارم؛ حفظ حضور آمریکا در منطقه و استفاده از رویکرد موازنه ساحلی در بحران‌ها. هر ۴ راهبرد آمریکا در منطقه توسط سردار سلیمانی شکست خورد و مهم‌ترین اقدام ایشان شکست ماشین تروریسم داعش به کمک ملت‌های منطقه بود. ۳ـ آنچه باعث هراس آمریکایی‌ها از سردار سلیمانی شده بود، علاوه بر مباحث نظامی و امنیتی، هراس از رویکرد دیپلماسی انقلابی ایشان بود. سردار سلیمانی گفتمان مقاومت را در سراسر منطقه همگانی کردند و در برابر آن گفتمان سازش و استکبار را تضعیف کردند.
نکته پایانی؛ محور مقاومت امروزه علاوه بر انسجام داخلی خود، در یک مسیر بالندگی در حال حرکت است و این را می‌توان در کشورهای مختلف به وضوح مشاهده کرد. با این اوصاف نقش مهم سردار شهید، بهینه کردن مقاومت در تمام منطقه براساس مؤلفه‌های کمی و کیفی بود. از نقطه نظر کمی ایشان گستره وسیعی از مناطق جغرافیایی را به محور مقاومت وصل کردند و از نقطه نظر کیفی و براساس گسترش جغرافیایی، کشورهای مختلفی را به بلوغ نظامی و مقاومتی رساندند.                         
                                                                                                            (محمدرضا فرهادی)
 
▼ خبر ویژه
اولین هشدار حزب‌الله به بی بی
در این روزها با روی کار آمدن نتانیاهو و کابینه راست‌گرای او بحث‌های بسیاری پیرامون رفتار منطقه‌ای صهیونیست‌ها به وجود آمده است. برخی کارشناسان معتقدند با روی کار آمدن نتانیاهو احتمال افزایش تنش در منطقه وجود دارد؛ هر چند برخی معتقدند روند گذشته تغییر نخواهد کرد چرا که صهیونیست‌ها ضعیف‌تر از آن هستند که بتوانند اقدامی کنند و بین گروه‌های مختلف صهیونیست از حیث رویکردی هیچ فرقی نمی‌کند. بخش رسانه‌ای مقاومت اسلامی لبنان در واکنش به این تحولات ویدیویی جدید از نیروهای ویژه مقاومت را در آستانه سومین سالگرد شهادت سپهبد قاسم سلیمانی و یارانش منتشر کرد. این ویدیو که با نام قسما قادرون(قسم می‌خوریم که می‌توانیم) منتشر شد حاوی تصاویری از عبور نیروهای مقاومت از دیوار حائل بین فلسطین اشغالی و لبنان است. سطح تمرین، آموزش و عملکرد این نیروها نشان می‌دهد که برای شرایط خاص آماده شده‌اند. در چند سال اخیر حزب‌الله توانسته است با افزایش توانمندی خود موازنه وحشت در تقابل با صهیونیست‌ها را به نفع خود تغییر دهد. بسیاری از تحلیل‌گران علت انعقاد قرارداد بین لبنان و صهیونیست‌ها را در حوزه کاریش را به علت قدرت و تهدید حزب‌الله می‌دانند.
 
▼ اخبار
1ـ عطری با رایحه جهانی
تعبیر زیبای فعال رسانه‌ای مسیحی از شهید سلیمانی از نکات چالش‌الاصل در حالی رئیس پارلمان اسرائیل ‌شده که در انتخابات اخیر، راست‌های افراطی مذهبی در ائتلاف با حزب لیکود پیروز شده‌اند. همجنس‌گرایی در آیین یهود مانند دیگر ادیان الهی به شدت منع شده، اما صهیونیست‌های سکولار همچون برخی کشورهای غربی به رسمیت ‌شناخته‌اند. روز گذشته رسانه‌ها بود. او می‌گوید حاج قاسم به مانند شیشه عطری بود که رایحه‌اش در همه جا پخش شد زینه کرم فعال رسانه‌ای مسیحی اعتقاد دارد که «تا زمانی که قاسم سلیمانی در قلب و روح و خون من باشد، عکس‌های حاج قاسم به روی دیوار باقی خواهند ماند و حتی تعدادشان بیشتر هم خواهد شد. همانگونه که شهید قاسم سلیمانی در راه رهبری ثابت قدم ماند و پیش از شهادتش به ما وصیت کرد که همه ما پیرامون رهبر گردهم آییم و ایشان را تنها نگذاریم؛ از برادران ایرانی می‌خواهم که رهبری را تنها نگذارند.»
 
2ـ انتشار ۳۵۰ میلیون توئیت در اغتشاشات اخیر
 رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: روش دشمن تکرار روایت‌های غلط با استفاده از هزینه و دستگاه‌های مختلف است تا رسوبات آن را در ذهن مردم ایجاد کند؛ در اتفاقات اخیر پیرامون ناآرامی‌های کشور، ۳۵۰ میلیون توئیت توسط اشخاص مختلف زده شد. در ناآرامی‌های اخیر بخشی از افراد حاضر در صحنه با سرویس‌های جاسوسی در ارتباط بودند و با مسائل امنیتی باید با آنها برخورد شود اما بخشی قابل توجه افرادی هستند که ذهن‌شان به‌هم ریخته است و با واقعیات جامعه روبه‌رو نیستند. ما با انباشتی از هجمه‌های فکری و ذهنی مواجه هستیم که برای رفع آنها کاری انجام نشده است. گاهی دختر جوانی که برخی بدحجابی و بی‌حجابی‌ها را انجام می‌دهد، وقتی با حقیقت در فضای آرامی روبه‌رو می‌شود اعلام آمادگی برای اعتراف به اشتباه می‌کند.
 
3ـ همه چیزشان نمایش است
وقتی گفتیم همه چیزشان نمایش است همین بود‌. هفته پیش بعد از بازی آمد جلوی دوربین گفت و این روزها دغدغه‌مان فوتبال نیست. حالا خبر‌ آمده عده‌ای شان در دماوند با آن وضع و حالت در مهمانی بوده‌اند. همه چیزشان نمایش است. جلوی دوربین فیلم بازی می‌کنند و شوی مضحک بدبختی و فلاکت اجرا می‌کنند، اما پشت دوربین رقص و آواز و مجلس لهو و لعب‌شان به راه است. چند وقت پیش هم آن یکی دروازه‌بان که دستبند سیاه بسته بود را در همین وضع و حالت گرفته بودند‌. این داستان شومن بازهایی است که با دوست دارند با کمک رسانه به زدگی مردم رنگ سیاه بپاشند ولی پشت پرده ماجرایشان چیز دیگری است.
 
4ـ مرصاد مدافع جدید حریم هوایی
در رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش، پهپاد مهاجم در نقش نیروی متخاصم که قصد نزدیک شدن به حریم هوایی ایران از سمت دریا را داشت با کشف به‌موقع توسط رادار سامانه موشکی تاکتیکی بومی مرصاد در فاصله ۱۵۰ کیلومتری و در ارتفاع ۲۵ هزار پا سرنگون شد. مرصاد، سامانه‌ای متحرک است که قدرت کشف آن از ۱۱۰ کیلومتر به ۱۵۰ کیلومتر افزایش یافته و با استفاده از فن‌آوری‌های به‌روز دقت و تدوام عملیاتی بالایی دارد و اهداف را در فاصله ۴۰ کیلومتری منهدم می‌کند. همچنین قابلیت این را دارد که در کمتر از ۷ دقیقه استقرار و بعد از شلیک موشک در همان مدت زمان موقعیت خود را تغییر دهد.
 
5ـ خیزش احتمالی کرونا
نوری‌زاده، عضو هیئت‌ علمی دانشگاه آزاد اسلامی علوم پزشکی تهران گفت: ایران به تازگی روند افزایش ابتلا آغاز شده، شاید حتی در ده روز آینده نیز آمار خیلی افزایشی نباشد ولی مطمئنا بهمن ماه تعداد فوتی‌های بیشتر هم خواهیم داشت. در زیرسویه BQ1 نوع جهش آمینواسیدها را تغییر داده است به همین سبب این زیرسویه نسبت به BF7 که هر دو از BA5 نشأت گرفتند، خطرناک‌تر است. سرایت‌پذیری آن بسیار بالاتر و واکسن‌گریزی آن بیشتر است. واکسن‌هایی که در دنیا تولید شده‌اند اما براساس سویه ووهان هستند، مخصوصا واکسن‌های ایرانی! به غیر از واکسن برکت که برای اُمیکرون آپدیت شده اما باقی واکسن‌های ما آپدیت نشده‌اند.
 
▼ اخبار کوتاه
۲۷۰ شهر کشور در تنش آبی/ مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت در حال حاضر حدود ۲۷۰ شهر کشور دچار تنش آبی هستند، با برنامه‌ریزی‌های دقیقی که صورت گرفته، تعداد شهرهای دارای تنش آبی برای سال آینده کاهش می‌یابد‌. برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدتی را در چهار مرحله زمستان امسال، بهار ۱۴۰۲، تابستان ۱۴۰۲ و تا انتهای سال بعد، برای تمامی شهرهای کشور به منظور تأمین آب شرب تعریف کرده‌ایم تا مردم در تأمین آب دچار مشکل نشوند.
 
یک همجنس باز مدیر کنست صهیونیست‌ها/ برای اولین بار در تاریخ رژیم جعلی اسرائیل یک همجنس‌گرا رئیس کنست شد. امیر اوهانا یهودی سفاردی و مراکشی‌الاصل در حالی رئیس پارلمان اسرائیل ‌شده که در انتخابات اخیر، راست‌های افراطی مذهبی در ائتلاف با حزب لیکود پیروز شده‌اند. همجنس‌گرایی در آیین یهود مانند دیگر ادیان الهی به شدت منع شده، اما صهیونیست‌های سکولار همچون برخی کشورهای غربی به رسمیت ‌شناخته‌اند.
 
سال 2023 سال رکود/ جورجیوا سخنگوی صندوق بین‌المللی پول در اولین روز از سال جدید میلادی پیش‌بینی کرد که یک سوم اقتصاد جهان رو به رکود خواهد رفت. جورجیوا همچنین اعلام کرد که سال آینده نیمی از کشورهای اتحادیه اروپا در رکود اقتصادی خواهند بود. سخنگوی صندوق بین‌المللی هشدار داد که ۲۰۲۳ یک سال دشوار برای اکثریت اقتصاد جهان خواهد بود حتی دشوارتر از سالی که پشت سر گذاشتیم.
 
سهم یک درصدی ایران از بازار برق منطقه/ علی بخشی رئیس سابق هیئت مدیره سندیکای صنعت برق گفت: در ایران بیش از ۲۰ دستگاه برای صادرات تصمیم‌سازی می‌کنند و فرماندهی واحد صادراتی نداریم. سهم ایران از بازار ۱۰۰ میلیارد دلاری صنعت برق غرب آسیا و آفریقا تنها یک درصد است در حالی که ظرفیت تصاحب حداقل ۲۰ تا ۳۰ درصد این بازار بزرگ را داریم.
 
آمار وزیر از دخل و خرج دلاری/ سیداحسان خاندوزی، وزیر اقتصاد اعلام کرد: طبق آمار گمرک ایران، کل واردات کشور تا امروز ۱۰ دی، صرفا از محل صادرات غیرنفتی، گاز و برق قابل تأمین است (حدود ۴۲ میلیارد دلار). لذا به میزان صادرات نفت، مازاد عرضه ارز وجود دارد. با اصلاح مدیریت عرضه‌ ‌تقاضای انواع ارز (به ویژه درهم) در بانک مرکزی، ثبات به بازار باز خواهد گشت.
 
خبرهای خوب معاون اول از بازار مسکن/ به گفته محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور در بحث مسکن ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار مورد زمین شناسایی کردیم و ساخت درحال انجام است. باید در سال یک میلیون اشتغال ایجاد کنیم. اکنون بیش از ۹۰۰ هزار شغل تا الان ایجاد شده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات