صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۴۳۱۳۰

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، 17 دی‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) کاری کرد که یک منطقه‌ کوچکی، یک وجب جا مثل نوار غزه در مقابل رژیم صهیونیستی با آن همه ادعا می‌ایستد، کاری و بلایی سر آنها می‌آورد که آنها سر ۴۸ ساعت می‌گویند آقا بیایید آتش‌بس بدهید؛ اینها را حاج قاسم سلیمانی کرد. دست‌شان را پر کرد. کاری کرد که بتوانند بایستند، بتوانند مقاومت کنند. این چیزی است که برادران فلسطینی ما مکرر ‌در ‌مکرر پیش خود بنده گفته‌اند. البته من می‌دانستم اما آنها هم آمدند پیش ما شهادت دادند.(1398/10/18)
 
▼ حرف روز
سلبریتی‌ها و ترازوی تاریخ
مدتی است بحث در مورد سلبریتی‌ها به پای ثابت بگو مگوهای رسانه‌ای تبدیل شده و هر گروهی بنا به سلیقه خود تأثیرگذاری و مفید بودن یا نبودن آنها را به قضاوت می‌نشیند، نقد کرده و در نهایت حکمی صادر می‌کند. احکامی که معمولا بدون توجه به شاخصه معینی و تنها بر حسب میزان علاقه‌مندی افراد به این شخصیت‌ها صادر می‌شود و گاهی آنها را در حد شخصیت‌های افسانه‌ای بالا برده و گاهی هم از گردونه اعتبار خارج می‌کند. صرف‌نظر از نوع نگاه، حقیقت آن است که همه شخصیت‌های سیاسی، اجتماعی، نظامی، فرهنگی، علمی، ورزشی و... به نحوی در تحولات سیاسی و اجتماعی و حرکت تاریخ یک کشور مؤثرند. تأثیر فعالیت این شخصیت‌ها حداقل بر حسب سه مؤلفه با هم متفاوت است: بعد اول تأثیر؛ اینکه حوزه اثرگذاری شخصیت تک‌بعدی باشد یا چندبعدی؛ بعد دوم سطح تأثیر، گاهی اثرگذاری در سطح محلی است، زمانی در سطح ملی و گاهی در سطح جهانی و بعد سوم زمان تأثیر، اثرگذاری می‌تواند کوتاه‌مدت باشد، میان‌مدت و یا بلند‌مدت باشد.
بر مبنای سه شاخصه گفته شده می‌توان میزان تأثیرگذاری سلبریتی‌ها را تا حدود زیادی سنجید و آن را با سایر شخصیت‌های اثرگذار مورد مقایسه قرار داد، به واقع هر اندازه حوزه تأثیرگذاری یک شخصیت ابعاد بیشتری را در بر بگیرد، بر سطح وسیع‌تری از جغرافیا اثر بگذارد و تأثیر بلند‌مدت‌تری داشته باشد به همان اندازه از وجاهت بیشتری برخوردار است. به طور مثال وقتی از شهید سردار قاسم سلیمانی به عنوان شخصیتی سترگ در تاریخ معاصر یاد می‌شود می‌بینیم که حوزه تأثیرگذاری این شهید ابعاد مختلف سیاسی، نظامی، فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی را در بر می‌گیرد که این تأثیرات در سه سطح محلی، ملی و بین‌المللی هم در کوتاه‌مدت، هم میان‌مدت و هم برای سالیان دور دیده می‌شود. 
بر همین اساس می‌توان سایر شخصیت‌ها و سلبریتی‌ها که اتفاقا برخی از آنها دچار خود قهرمان‌پنداری حاد شده‌اند و خود را هم پای شخصیت‌های بزرگ تاریخ ایران فرض می‌کنند مورد سنجش قرار داد. به بیانی ساده اینکه میزان اثرگذاری آنها در چه ابعاد، سطح و زمانی است وزن آنها را نشان خواهد داد.‌ وزنی که در نهایت در ترازوی تاریخ سنجیده شده و جایگاه آنان را در تحولات ایران زمین ثبت خواهد کرد.
(حسین حسینی‌نژاد)
 
▼ گزارش روز
دفاع نداریم، تهاجم داریم
بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با بانوان دارای نکاتی راهگشا پیرامون زنان بود. رهبر معظم انقلاب بخشی از این دیدار فرمودند: «وقتی سال‌ها پیش دانشجوها در دانشگاه از من پرسیدند که شما در فلان قضیه چه دفاعی از خودتان دارید؟ گفتم من دفاعی ندارم؛ من هجومی دارم. در قضیه‌ زن این‌ جوری است؛ دنیا مقصر است. «دنیا» که می‌گویم یعنی همین دنیای غرب و فلسفه‌ غربی و فرهنگ غربی موجود؛ البته غرب متجدد و به قول خودشان مدرنیته؛ من غرب تاریخی را کاری ندارم، آن بحث دیگری است. غرب متجدد یعنی همین که از حدود دویست سال پیش به این طرف در همه‌ شئون زندگی یک حرفی ابراز کرده؛ ما در قبال اینها مطالبه‌کننده‌ایم، اینها نسبت به مسئله‌ زن جداً گناهکارند، مقصرند؛ ضربه زدند، جنایت کردند.»
گزاره‌های تحلیلی: 1ـ غرب در حالی دست به اتهام علیه حقوق بانوان در اسلام و دیگر ملل و نحل می‌زند که در کشورهای اروپایی تا اواسط قرن نوزدهم سایه قوانین قیومیت سنگینی می‌کرد، قوانین قیومیت زنان را از بهره‌مندی از حقوقی نظیر مالکیت دارایی‌ها، دستمزدها و ثروت موروثی محروم می‌نمود و آن را در اختیار شوهر قرار می‌داد در حقیقت همه دارایی زن، ملک مرد می‌شد؛ زن محجور بود و با هیچکس نمی‌توانست قرارداد مالی منعقد کند. حتی در کشوری نظیر فرانسه تا حدود یک قرن پیش، زنان حق داشتن حساب‌های بانکی را نداشته و این حق در سال ۱۸۸۱ میلادی به زنان اعطا شد، و پنج سال بعد به زنان متأهل هم اجازه داده شد تا بدون اجازه شوهر حساب بانکی باز کنند. انگلیس تا سال ۱۹۷۵ چنین اجازه‌ای به زنان نداد و ایالات متحده تا دهه ۱۹۶۰ زنان را از داشتن حساب بانکی محروم می‌ساخت. 2ـ همین رابطه استثمارگونه از زنان در فرهنگ جدید غرب با شمایلی دیگر در اروپا و غرب در حال اجراست. ارائه زن به مثابه یک کالا خیانتی است که فرهنگ غرب جدید در روزگار جدید به زنان کرده است. 3ـ اما اسلامی که با پیامبر خدا(ص) آمد، شأن زنان و دختران را تا آنجا بالا برد که فرمود بهترین فرزندان شما دختران‌اند و آنها مایه‌ بشارت‌اند نه سرافکندگی. پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) فرمودند: «مردی که دارای فرزند دختر است، مورد رحمت الهی قرار دارد.» و حقوق جنین را که زن فمینیست، گرفتن جانش را حق خود می‌داند تا آنجا بالا برد که از حق حیاتی نظیر حق حیات انسان کامل محسوب بهره‌مند است و کشتنش مساوی است با کشتن انسان بالغ و دیه‌‌ جنین و انسان بالغ در اسلام برابر است. 4ـ بر همین اساس رهبر معظم انقلاب در این دیدار فرمودند: «درباره‌ نظر اسلام این‌جوری می‌شود گفت: اسلام در ارزش‌گذاری انسانی و اسلامی، «انسان» را مورد نظر دارد؛ زن و مرد هیچ خصوصیتی ندارند، هیچ تفاوتی ندارند؛ تساوی زن و مرد در زمینه‌ ارزش‌های انسانی و اسلامی جزو مسلمات اسلام است؛ در این هیچ تردیدی نیست. در آیه‌ قرآن و در دنباله‌ همین آیاتی که اینجا تلاوت شد، این‌جوری می‌فرماید: «ان المُسلمینَ وَ المُسلمات وَ المُؤمنینَ وَ المُؤمنات وَ...»
نکته مهم در بیانات اخیر تفکیک تفاوت‌ها و مشابهت‌های زن و مرد در نظام حقوقی اسلام براساس 3 مؤلفه است؛ اول اینکه البته وظایف متقابل زن و مرد نسبت به یکدیگر مختلف‌اند اما تعادل وجود دارد. شارع مقدس در قرآن در سوره‌ بقره [می‌فرماید]: ‌«وَ لَهُن مثلُ الذی عَلَیهن بالمَعرُوف». نکته دوم اینکه در نگاه به مسئولیت‌پذیری‌ها، اینجا تکیه بر ویژگی‌های طبیعی زن و مرد است. نکته سوم در مورد وظایف اجتماعی، تکالیف زن و مرد یکسان است. نقش‌ها مختلف است اما تکالیف یکسان است. یعنی هم زن، هم مرد برایشان جهاد واجب است منتهی جهاد مرد یک جور است، جهاد زن یک جور دیگر است.
 
▼ اخبار 
1ـ علت هتاکی شارلی ابدو چیست؟
علیرضا محمدلو در کانال شخصی‌اش نوشت: حال که بعد از پروژه هشتگ زمستان دین‌داری شارلی ابدو وارد صحنه شده و رأس کاریزماتیک نظام به تعبیر وبری را نشانه می‌رود، حکایت و چرایی جدی‌تری دارد. در واقع جنگ شناختی از مسئله حجاب‌ستیزی و امنیت‌گریزی به فاز لیدرستیزی و ایجاد آنارشیسم در ساحت سیاسی رسیده است. نقطه قوت این نظام در حل و فصل آشوب‌ها، همبستگی اجتماعی(جمهوریت) ذیل دینداری(اسلامیت) است. عامل اتصال جمهوریت و اسلامیت، دستگاه ولایت بود که عقلانیت اجتماعی را با معنویت اسلامی گره زده و امکان هر نوع عملیات تجزیه را خنثی نمود. راه چاره این جنبش برون‌مرزی، عبور از ولایت فقیه و قداست‌زدایی است. ابزار این قداست‌زدایی در ساحت افکار عمومی، تخریب نمادهای مثبت، تولید واژه‌های منفی و تصویرسازی کاریکاتوری و طنزآلود است. علی‌رغم عدم موفقیت این جنبش در رسیدن به اهدافش، محک زدن میزان حساسیت جامعه نسبت به مقدسات و باورها و بی‌حس کردن افکار عمومی در قبال بنیادهای فکری‌ـ اعتقادی از طریق اهانت، تابوشکنی، طنز و تمسخر، لایه‌های پنهان این پویش کاریکاتوری در مطبوعات زردی چون شارلی ابدو ست.
 
2ـ ناو آمریکایی در حیاط خلوت اژدها
یک کشتی جنگی آمریکایی به بهانه فعالیت‌های عادی دریانوردی از تنگه تایوان عبور کرد؛ اقدامی که عصبانیت به حق چین را در پی داشت. در سال‌های اخیر، کشتی‌‌های جنگی آمریکا و گاهاً کشتی‌‌های کشورهای متحد آن یعنی انگلیس و کانادا در راستای تنش‌آفرینی میان چین و جزیره تایوان در این تنکه حساس از آن عبور کرده‌ و خشم پکن را برانگیخته‌اند. از سوی دیگر «لیو پنگیو» سخنگوی سفارت چین در واشنگتن با تأکید بر اینکه چین به شدت با این کار مخالف است، از آمریکا خواست تا «هرچه سریع‌تر اقدامات مشکل‌‌آفرین، تنش‌زا و تضعیف‌کننده صلح و ثبات در تنگه تایوان» را متوقف کند. پکن تحت سیاست چین واحد، تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند. این جزیره از سال ۱۹۴۹ تحت رهبری ملی‌گرایانی که با کمک آمریکا از چین گریخته بودند، کنترل می‌شود.
 
3ـ ترس آمریکایی از خلبان‌های جاسوس صهیونیست
آوی بنیاهو، سخنگوی ارتش اشغالگر در مقاله‌ای در روزنامه معاریو اعلام کرد طرف آمریکایی اعضای کادر نیروی هوایی اسرائیل که پاسپورت خارجی دارند، اجازه پرواز با هواپیمای اف۳۵ از نوع ادیر را نمی‌دهند! به گفته وی، هراس واشنگتن از نشت تکنولوژی‌ها و اطلاعات حساس و بنا به دلایل امنیتی است. این گام آمریکا برخاسته از نگرش گسترده نسبت به امنیت اطلاعات و حمایت از منافع آمریکا است؛ واشنگتن برای نیروی هوایی اسرائیل شرط گذاشته که از قبل، اسامی خلبانان برای هدایت جنگنده‌های ادیر اف۳۵ مشخص نشود. معاریو گزارش داد که نیروی هوایی اسرائیل با این شرط موافقت کرده و از قبل، از تعیین و انتخاب خلبانان مناسب جهت هدایت جنگنده‌های اف‌ـ۳۵ کوتاه آمد. این موضوع نشان می‌دهد که به احتمال زیاد سرویس‌های رقیب در نیروی هوایی این رژیم نفوذ کرده‌اند!
 
4ـ جهش امیدآفرین در صنایع بزرگ
بر اساس محاسبات بانک مرکزی، شاخص کل تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی کشور (کارگاه‌های دارای ١٠٠ نیرو و بیشتر) در 6 ماه نخست امسال بر مبنای سال پایه ١٣95 به 119/2 رسید که در مقایسه با 6 ماه اول سال 1400 معادل 6/6 درصد افزایش یافته است. این میزان تولید در صنایع بزرگ از ابتدای 95 تاکنون بی‌سابقه است. هرچند در این میان ممکن است تکانه اعتراضات خیابانی و نوسان اخیر نرخ ارز تأثیر منفی مجددی در ماه‌های بعد بر رشد تولید صنایع بزرگ بگذارد اما در هر حال این رشد تولید در صنایع بزرگ خبر امیدوار‌کننده‌ای است.
 
▼ اخبار کوتاه
سبیل چرب با پول بن‌سلمان/ سعید قاسمی‌نژاد مشاور رضا پهلوی که چندی قبل با افتخار اعلام کرده بود به دنبال تحریم گسترده ایران و تضعیف بنیه اقتصادی کشور است در حالی این روزها به عنوان کارشناس ثابت تلویزیون پادشاهی سعودی‌اینترنشنال فعالیت می‌کند که تا همین چند سال قبل با منتشر کردن توئیت‌های متعددی به افشاگری پیرامون منبع اصلی مالی این تلویزیون و مسئولان این تلویزیون می‌پرداخت. این قدرت پول محمد بن‌سلمان است که مخالف سابق اینترنشنال را به کارشناس ثابت این تلویزیون تبدیل کرده است.
 
ایران جزو ۵ توربین‌ساز برتر جهان/ مدیرعامل توانیر گفت: امروز به خودکفایی بیش از ۹۸ درصد در ساخت تجهیزات صنعت برق رسیده‌ایم. به همت نخبگان کشورمان، ایران جزو ۵ کشور توربین‌ساز برتر در دنیا شده است. طی ۴ دهه گذشته در ظرفیت نصب شده برق در کشور ۱۳ برابر رشد تولید داشته‌ایم و در منطقه و بین کشور‌های خاورمیانه رتبه اول را داریم.
 
تعجب خانم سخنران/ خانم پریچهر جنتی خانم خانه‌داری که در جلسه دیروز با رهبری حرف زد از شرایط موجود تعجب کرده و می‌گوید: همیشه فکر می‌کردم افرادی که در بیت جلوی رهبری صحبت می‌کنند، خیلی تحت فشار هستند، اما حتی کسی حرف‌هایی را که می‌خواستیم بزنیم هم چک نکرد. این حد از آزادی‌بیان برایم جالب بود.
 
شاهزاده قاتل/ شاهزاده هری فرزند چارلز در زندگینامه‌ جدید خود نوشته است: «در افغانستان زمانی که خلبان بالگرد جنگی بودم ۲۵ نفر را کشتم.» نکته تأسف‌بار اینکه گزارش شده هری گفته است: مرگ این قربانیان تأسف او را برنمی‌انگیزد زیرا او به آنها نه به عنوان انسان بلکه به مانند مهره‌های شطرنج نگاه می‌کرده است.
 
دکان فروش تسلیحات آمریکا بسته خواهد شد/ سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: «موشک هایپرسونیک را ان‌شاءالله به زودی رونمایی خواهیم کرد. آمریکا گفت: ما تردید داریم؛ چرا؟ چون سیستم پدافندی آنها که در حال فروش به کشورها هستند دیگر به درد نمی‌خورد.»
 
سرقت یانکی‌ها از گندم و نفت سوری‌ها/ یک رسانه روسی با انتشار تصاویری از لحظه قاچاق نفت و گندم سوریه توسط نظامیان آمریکایی، خبر داد که آمریکا ۶۰ کامیون حامل نفت و گندم سوریه را به منطقه کردستان عراق منتقل کرده است.
باید از دریای خون بگذرید/ سردار نیل‌فروشان معاون عملیات سپاه گفت: آقای بایدن گوش کن، اینجا کشوری نیست که با عملیات رسانه‌ای ساقط شود. برای فروپاشی ایران باید از دریای خون گذشت که شما توانایی عبور از آن را ندارید.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات