صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۴۳۸۶۰

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، 11 بهمن‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): ما مشکل معیشت مردمی ‌و رفاه خانوار داریم در کشور به طور محسوس؛‌ این بدون رشد اقتصادی علاج‌پذیر نیست. ما اگر بخواهیم فقر را برطرف بکنیم، اگر بخواهیم رفاه خانوار را در کشور رشد بدهیم این احتیاج دارد به رشد اقتصادی در کشور، بدون این امکان ندارد.(1401/11/10)
 
 
▼ حرف روز
زندگی جاری است
این روزها جشنواره‌های مختلفی در حال اجراست که با استقبال گسترده مخاطبان همراه گشته است. تصایر انتشار یافته از سالن‌های ئتاتر تماشاگرانی را نشان می‌دهد که در صفوف طولانی برای ورود به سالن قرار دارند و سالن‌هایی که برای برخی از اجراها مملو از تماشاچی شده‌اند. اوضاع در جشنواره شعر و همچنین موسیقی هم خوب پیش می‌رود و دبیر علمی هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر از افزایش ۲۰ درصدی آثار ارسالی به این جشنواره نسبت به دوره پیش خبر داده است. علاقمندان همچنین آماده برگزاری جشنواره فیلم فجر هستند که در آن تعداد فیلم‌های ارائه شده از سال گذشته بیشتر است. بازگشت تماشاگران فوتبال به استادیوم‌ها نیز خبر خوب دیگری است که حکایت از عادی شدن روند زندگی مردم دارد و می‌تواند جذابیت را به مسابقات لیگ کشور برگرداند.
نکته اساسی در ورای این اخبار آن است که جامعه نیازمند یک حال خوب است و چندماه است که بدخواهان این ملت، اذهان جامعه را مشوش کرده و حال خوب را از مردم دریغ کرده‌اند! بخشی را به جان یکدیگر انداخته و تخم چنددستگی و تفرق و بددلی کاشته‌اند. تزریق و پمپاز اخبار منفی به جامعه موجب شده که ساعاتی نباشد که به فضای مجازی مراجعه کنیم و خبری منفی و تحریک‌کننده نشنویم!
برای آنکه حال دل‌مان در این روزها خوب بشود، نیازمند آن هستیم که در مسیر همدلی پیش رویم و کدروت‌ها و سوء‌تفاهم‌هایی به ناحق بر قلب‌های‌مان سایه افکنده است را کنار بگذاربم و اجازه ندهیم که بدخواهان این ملت که فضای مجازی را به لجن زاری از فریب و دروغ و نفرت و سیاه بدل کرده‌اند، مدیریت روح و روان جامعه را برعهده گیرند. البته سیاست‌های رسانه‌ای دشمن برای پاشیدن مستمر نفرت همچنان ادامه دارد و در تلاش است با پمپاژ دروغ و بازخوانی تلخ‌کامی‌ها، مانع از آرامش ذهنی و تشویش‌های درونی گردد. اما در برابر آن باید هوشیار بود و اجازه نداد که نفرت‌افکنی‌ها دل‌های‌مان را مملو از نفرت کند!
امروز به عنوان یک راهبرد اساسی نیازمند تزریق همدلی در جامعه هستیم. هر اقدامی که ما را از هم دور کند، حرکتی در زمین دشمن خواهد بود. امروز زبان محبت آن زبان دیگری است که باید در کشور خریدار داشته باشد و آدم‌هایی باید تریبون‌های باشند که همدلی و عطوفت را به افکار عمومی هدیه می‌دهند. زبان‌های تلخ و نگاه‌های غضب‌آلود، بر دردهای ما خواهد افزود، حتی اگر متعلق به نام‌هایی مقدس باشد. جامعه همدل و یکپارچه خواهد توانست بر مشکلات فایق آید و روزهای خوب را پیش روی خود به تصویر کشاند!
مهدی سعیدی
 
▼ گزارش روز
شاید کمتر از 25 سال
«رژیم صهیونیستی ۲۵ سال آینده را نخواهد دید.». این جمله‌ رهبر معظم انقلاب اسلامی ‌به ‌عنوان مهم‌ترین و به‌ یادماندنی‌ترین جمله‌ رهبر انقلاب اسلامی‌در سال 1394 از نگاه مردم انتخاب شد. این روزها ناامنی و آشفتگی کم‌سابقه‌ای در سرزمین‌های اشغالی فلسطین به ویژه تل‌آویو باعث شد حتی خود صهیونیست‌ها نیز موضوع نابودی رژیم را مورد اذعان قرار دهند.
گزاره خبری: 1ـ دانیل كانمن، محقق اسرائیلی‌ـ آمریكایی (دانشمند مشهور و برنده جایزه نوبل اسرائیلی) گفته مشاهدات او نشان می‌دهد، کار اسرائیل تمام است. كانمن در تازه‌ترین سخنان خود با هشدار نسبت به قدرت‌گیری گروه‌های تندرو و به شدت افراطی می‌گوید: «در برهه فعلی بیش از زمان جنگ ۱۹۷۳ میان اعراب و اسرائیل نگران رژیم صهیونیستی است.» کانمن به مقامات صهیونیست هشدار داده است: «چه اتفاقی افتاده، اینجا، جایی نیست که نوه‌های من بخواهند در آن زندگی کنند. وقتی دستگاه اجرایی به دستگاه قضایی نفوذ می‌کند، مسائل سیاسی وارد دستگاه قضایی می‌شود و بدون شک این پایان كار اسرائیل خواهد بود.» 2ـ «ایهود باراک» نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی در روزنامه عبری «یدیعوت آحارانوت» نوشت: «در طول تاریخ، یهودیان بیش از 80 سال حکومت نکرده‌اند». قبل از او نیز «بنیامین نتانیاهو» در سال 2017 گفته بود که «من برای رسیدن اسرائیل به صد سالگی خود تلاش خواهم کرد اما این مسئله تضمینی نیست؛ چرا که تاریخ به ما آموخته هیچ حکومت یهودی بیش از 80 سال عمر نکرده است.»
گزاره تحلیلی: 1ـ اختلافات داخلی:این روزها مناطق اشغالی فلسطین از اختلافات داخلی میان احزاب و گروه‌های سیاسی رنج می‌برد. تندروها در حال یكه‌تازی هستند و حتی میان تندروها نیز اختلاف‌نظر زیاد است. از چهار هفته گذشته هر شنبه، بین 60 تا 110 هزار شهروند ساكن مناطق اشغالی علیه نتانیاهو دست به تظاهرات زدند و او را فاشیست و دیكتاتور خواندند. 2ـ فصل انتقام: جنایات‌های تل‌آویو علیه فلسطینی‌ها در بدترین شكل ممكن ادامه دارد و صهیونست‌ها سال‌ها بذر کینه در بین مسلمانان فلسطین افشاندند و اکنون فصل انتقام رسیده است. اگر بخواهیم اهمیت انتقام در تحولات فلسطین را درك كنیم، كافی‌است بدانیم كه بیست و پنج سال پیش، مردی در حال بازگشت به خانه خود بود که توسط یک شهرک‌نشین با ضربات چاقو کشته شد. هفته گذشته، نوه 21 ساله او هفت شهرک‌نشین صهیونیستی را در قدس اشغالی به هلاكت رساند. البته آنچه در فلسطین اتفاق می‌افتد را نباید صرفا یک حس انتقام بلکه باید بخش اعظم آن را بر مبنای تفکری دانست که این روزها عینی‌تر و ملموس‌تر شده و آن هم تفکر مقاومت است. 3ـ افزایش قدرت مقاومت: رشد روزافزون قدرت محور مقاومت و پیروزی‌های این محور در همه جبهه‌های داخلی و خارجی از جمله پیروزی بر تروریسم تکفیری در منطقه و همچنین موفقیت در تحمیل معادلات بازدارندگی، چالش‌های حساسی برای اشغالگران به وجود آورده است که سران صهیونیست به‌خوبی از آن آگاه‌اند و حتی آشکارا در این زمینه صحبت می‌کنند. 4ـ بحران‌های اجتماعی: مهاجرت معکوس، فساد روزافزون در میان مسئولان اجرایی صهیونیست، فروپاشی مؤسسات نظامی‌ و... از جمله مؤلفه‌هایی است که برخی کارشناسان آن را از عوامل فروپاشی جامعه صهیونیست می‌دانند.    
فرهاد کوچک‌زاده
 
▼ خبر ویژه
تعجب نماینده ترکیه از جایگاه زنان در ایران
حسین قوجا بییغ، نماینده سابق پارلمان ترکیه پس از بازدید از ایران با اظهار تعجب می‌گوید: خیلی احمقانه است که جامعه ایران بر سر مسائل زنان نقد شود! برایم جالب بود که زنان ایرانی در همه بخش‌های جامعه حضور دارند؛ در مورد حوادثی که در ایران روی می‌دهد شاهد نوعی دورویی و رویکرد دوگانه هستیم زیرا درباره بسیاری از کشورها از جمله کشورهای عربی که زنان اصلا در جامعه حضوری ندارند هیچ نقدی مطرح نمی‌شود!
 
▼ اخبار 
1ـ فتنه صهیونیست‌ها در مرزهای شمالی
خبرنگار شبکه اسرائیلی با حضور در مرز آذربایجان به بررسی برخی جزئیات حضور صهیونیست‌ها در آذربایجان پرداخته و گفت: در طول سفر خود در مرز ایران و جمهوری آذربایجان، دیگر فناوری‌های اسرائیل که برای رصد مرز ایران به کار گرفته شده بودند را با چشمان خود دیدیم. برای نمونه دوربین‌هایی با دقت بالا و حسگرهای بسیار پیشرفته را مشاهده کردیم. این سامانه‌ها از سوی یگان‌های ویژه و عوامل اطلاعاتی اسرائیل پایش می‌شوند تا در برنامه هسته‌ای ایران رخنه کرده و علیه برنامه هسته‌ای آن بجنگند. در اسرائیل، ما چهل درصد سوخت خود را از جمهوری آذربایجان وارد می‌کنیم و در واقع یک پنجم جنگ‌افزارهای ساخت اسرائیل به کشور الهام علی‌اف صادر شده است! اسرائیل دائماً خلبانان نیروی هوایی خود به همراه چند جنگنده اف۳۵ یا همان جنگنده‌های نسل پنج را در جمهوری آذربایجان نگه می‌دارد. این خبرنگار مدعی شده است برای ایران حضور عوامل اطلاعاتی اسرائیل در مرزهایش همانند چاقو در زیر گلوی این کشور است. اظهارات آخر این خبرنگار در صورتی است که ایران نشان داده حضور صهیونیست‌ها را در محدوه امنیتی خود بر نمی‌تابد و با آن قاطعانه مواجه می‌شود که نمونه آخر آن برخورد با خرابکاری صهیونیست‌ها در اربیل بود.
 
2ـ آمارها از ورودی و خروجی قاچاق
بررسی آمارهای قاچاق کالا نشان می‌دهد میزان قاچاق کالا از ایران به کشورهای همسایه بین سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶ حدود یک میلیارد دلار بوده که این میزان در سال ۱۳۹۷ به 9/2 میلیارد دلار رسیده است. گرچه از آمار قاچاق در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ اطلاعاتی در دست نیست اما یکی از مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اخیرا حجم قاچاق کالای ورودی و خروجی به کشور در سال ۱۴۰۰ را حدود ۲۰ میلیارد دلار اعلام کرده که ۶ میلیارد دلار آن قاچاق خروجی از ایران و ۱۴ میلیارد دلار آن قاچاق ورودی به کشور است. قابل ذکر است یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش حجم قاچاق کالا از ایران به خارج در سال ۱۴۰۰، فاصله زیاد ارز ۴۲۰۰ با ارز آزاد بوده که منجر به قاچاق کالاهای اساسی به کشورهای همسایه شده است. همچنین تفاوت شدید قیمت حامل‌های انرژی در ایران با کشورهای همسایه نیز منجر به قاچاق آن به این کشورها شده است.
 
3ـ کار را دشوارتر نکنید
بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته ۲ موضوع اقدامات ایران در راستای کاهش تعهدات برجامی‌به دلیل عدم پایبندی طرف‌های اروپایی به برجام و ادعاهای مرتبط با حمایت ایران از روسیه در جنگ اوکراین، تأثیرر سیاسی بر سیاست اتحادیه اروپا دارد. او درباره وضعیت برجام هم گفته که برجام نمرده اما کاملاً متوقف شده است. می‌توانید این‌طور تصور کنید اگر فرایند قرار دادن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی انجام شود قطعاً امور دشوارتر خواهد شد. اگر رژیم ایران تا این حد بد است باید سعی کنیم آن را از داشتن بمب هسته‌ای بازداریم و من راهی بهتر از اجرای برجام برای انجام این کار نمی‌دانم.
 
4ـ پشت پرده اظهارت اوکراینی‌ها
امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل بین‌الملل در توئیتی نوشت از نظر جریان ناتوگرای اوکراین، تنها راه بقا در مقابل ارتش روسیه، تبدیل کردن جنگ اوکراین به جنگ جهانی سوم است. بی‌دلیل هم نیست که مشاور زلنسکی در اظهارنظری خصمانه، به نقش دولت اوکراین در حمله به تأسیسات نظامی‌ایران در اصفهان اشاره می‌کند. البته کی یف بدون کسب اجازه از واشنگتن، آب هم نمی‌خورد چه برسد به این که بخواهد برای ایران خط و نشان بکشد. اوکراینی‌ها امیدوارند با اتخاذ مواضع ضد ایرانی، همچون اسرائیلی‌ها، پول و سلاح بیشتری از غرب دریافت کنند.
 
▼ اخبار کوتاه
سال خونین در سرزمین‌های اشغالی/ گزارش وزارت بهداشت فلسطین از آمار جنایات رژیم صهیونیستی در کرانه ‌باختری اعلام کرد که این ماه خونین‌ترین ماه در کرانه باختری از سال 2015 است که طی آن تا به امروز، ارتش اشغالگر اسرائیل و شهرک‌نشینان علاوه بر یک زن مسن، 35 نفر از جمله 8 کودک را به شهادت رسانده‌اند. جراحات ثبت شده بر روی بدن شهدا نشان می‌داد که تیراندازی در قسمت‌های بالایی بدت متمرکز بوده که بیشتر آن در ناحیه سر بوده است. فرمانداری جنین با 20 شهید بیشترین تعداد شهید را از ابتدای امسال به ثبت رساند.
 
اظهار نگرانی رئیس سابق تروریست‌های سنتکام/ کنت مکنزی، فرمانده پیشین سنتکام ضمن اظهار نگرانی از آنچه همکاری ایران و روسیه می‌خواند گفت: روسیه نشان داده می‌تواند اقدامات غیر مسئولانه ای انجام دهد که نفس‌ها را در سینه حبس کند، هر جنگنده‌ای که در این اوضاع دشوار به دست ایران برسد به معنای افزایش تنش‌ها در منطقه خواهد بود. به صراحت بگویم آنچه بیش از اینها مرا نگران می‌کند، روانه شدن فناوری از روسیه به ایران است، این مسئله بسیار نگران‌کننده است... .
 
صهیونیست‌ها به حالت آماده‌باش درآمدند/ به ادعای برخی رسانه‌های منطقه‌ای و غربی رژیم صهیونیستی بعد از عملیات شکست‌خورده پهپادی در اصفهان به حالت آماده باش در آمده است. از دیدگاه محافل امنیتی اسرائیلی انجام اقدام تلافی‌جویانه حتمی ‌است، اما آنچه محافل امنیتی را به خود مشغول کرده زمان‌بندی این اقدام انتقامی‌است.
 
اوکراین آزمایشگاه تسلیحات غربی/ ویاچسلاو ولودین رئیس دومای روسیه گفت: اوکراین آزمایشگاه تسلیحات غربی است. امروز، اوکراین به محلی برای واشنگتن و ناتو تبدیل شده است تا در آن تسلیحات و شیوه‌های جدید جنگ‌افروزی را تمرین کنند. غرب به جان مردم اوکراین اهمیتی نمی‌دهد و به آنها به دیده طفیلی نگاه می‌کند.
 
آمریکا پا پس کشید/ رابرت مالی اعلام کرد که بایدن هرگز نگفت دیپلماسی و احتمال تفاهم با ایران مرده است. من منصوب شده‌ام تا نتیجه دیپلماتیک را پیگیری کنم. آماده تداوم مذاکرات غیرمستقیم با ایران هستیم. گزینه نظامی‌دشوار و خطرناک است و به دنبال تغییر حکومت ایران نیستیم، به اندازه کافی تجربه غم‌انگیز در بحث تغییر رژیم داشته‌ایم.
 
از اسرائیل فاصله بگیرید/ وزیر اطلاعات گفت: کشورهای همسایه برای حفظ امنیت‌شان از صهیونیست‌ها دوری کنند. حرکات رژیم صهیونیستی در منطقه نشان از درماندگی و زبونی این رژیم است. با اقدامات هوشمندانه مردم منطقه قدم‌های ظفرمندانه بیشتری در مقابل صهیونیست‌ها برداشته خواهد شد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات