صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۴۰۰۶۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه 4 مهر ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) جهاد تبیین را جدی بگیرید، شبهه‌زدایی از ذهن مخاطبین را جدی بگیرید. شبهه از جمله چیزهایی است که عرض کردیم مثل موریانه است؛ دشمن به این موریانه‌ها دل بسته. شبهه ویروس است، مثل همین ویروس کرونا؛ وقتی که وارد شد، خارج شدنش مشکل است، جزو بیماری‌های مسری هم هست، سرایت هم می‌کند.(05/05/1401)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD
نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

▼ حرف روز      خروش ملت علیه آشوب و فتنه

در پی هتک حرمت به قرآن و مقدسات اسلامی توسط آشوبگران در چند روز اخیر و به دنبال فراخوان هیئات مذهبی جهت تجمع و راهپیمایی در محکومیت این اقدام با نام «اجتماع بزرگ امت رسول الله»، این مراسم در چند استان کشور و به ویژه در تهران با شکوهی خیره‌کننده و دشمن‌شکن برگزار شد.

ویژگی بزرگی که از هر زوایه نگاه به این تجمع عظیم به چشم آمد، نمایش بصیرت، بیداری، هوشمندی، اتحاد، عزت و عظمت ملتی بود که حرف اول و آخر را در این 44 سال در پاسداشت و صیانت از انقلاب اسلامی در برابر توفان حوادث و تهدیدات زده و اخم به ابرو نیاورده است.

 آری دیروز روز خدا بود و دست قدرت الهی را با دیده عبرت‌بین می‌شد مشاهده کرد که چگونه از آستین خلق بیرون آمد؛ البته این بصیرت و قدرت ادراک تنها برای کسانی حاصل شد که «واقعیت» را از روایت توانستند تفکیک کنند و اسیر صحنه‌گردانی شبکه‌ها و کمپانی‌های عظیم عملیات روانی و رسانه‌‌ای دشمنان انقلاب و اسلام نشوند. این رسانه‌ها خیلی تلاش کردند در این چند روز برخی نیروهای آموزش دیده را که زبانی جزء آتش‌زدن و خراب‌کردن و کشتن و بریدن و سوزاندن نمی‌دانستند را به جای مردم جا بزنند و سرآسیمه نام انقلاب را بر آن بگذارند.

 این در حالی است که مردم ایران حتی اگر اعتراض به پاره‌ای مشکلات و ناملایمات هم داشته باشند، آن را در بسترهای قانونی اعلام می‌دارند نه اینکه با کشتن افراد بی‌گناهی و بر هم‌زدن امنیتی که برایش این همه رشادت و شهادت رقم خورده دست به اعتراض بزنند. لذا آن عده‌ قلیلی هم که معترض بودند به زودی با دیدن توحش مدرن تربیت‌شده‌های اینستاگرام و... صف خود را از اغتشاشگران جدا کردند. و این بصیرت بود که اشک و التماس افراد کم‌مایه‌ای همانند خانم علی‌نژاد درآورد! 

مردم ایران اسلامی نشان دادند که حرف امام و توصیف رهبر معظم انقلاب از آنها چقدر درست و واقعی بوده است که آنها را مردمی با بصیرت دانسته‌اند که حتی از مردم زمانه رسول‌الله و حضرت امیر و امام حسین علیهم‌السلام بهترند؛ چرا که این ملت پا جای پای آن معصومین گذاشتند و راه آنها را با عزت و فدا کردن جان شیرینشان تا کنون در برابر دنیای کفر و سلطه طی کرده‌اند و با پشت‌سر گذاشتن بحران‌ها و تهدیداتی به مراتب بزرگتر از این فتنه و آشوب اخیر توانسته‌اند این انقلاب را به این قله با عظمت برسانند.                (فتح الله پریشان)

▼ گزارش روز                   دلایل همه پرسی در شرق اوکراین

نزدیک به ۷ ماه از جنگ روسیه و اوکراین می‌گذرد و در تازه‌ترین تحولات همه‌پرسی چهار منطقه دونتسک، لوهانسک، زاپروژیا و خرسون از روز شنبه شروع شده و تا روز سه‌شنبه ادامه دارد.

گزاره‌های خبری: 1- خبرگزاری ریانووستی مدعی شده است که در دونتسک 94 درصد، در لوهانسک 93 درصد، در زاپروژیا 87 درصد و خرسون 80 درصد از شهروندان از الحاق به روسیه حمایت می‌کنند. 2- رهبر جمهوری خودخوانده مردم لوهانسک به خبرگزاری تاس گفت که مردم این منطقه از سال ۲۰۱۴ منتظر برگزاری این همه‌پرسی بوده‌اند و آن را «رویای مشترک و آینده مشترک ما» خواند.

گزاره‌های تحلیلی:

1- بسیاری این اقدام را همانند سناریوی سال ۲۰۱۴ می‌دانند که در آن شبه جزیره کریمه به روسیه ملحق شد و این اقدام را در راستای تکمیل زنجیره شرق و جنوب اوکراین برای روسیه از نظر ژئوپولتیکی می‌دانند.

2- مقامات اوکراینی این همه‌پرسی را به دو دلیل غیرقانونی دانسته‌اند: اول؛ این مقامات گفته‌اند که این مناطق از طریق نظامی اشغال شده‌اند و دوم؛ بسیاری از مردم این مناطق به دلیل جنگ به سایر نقاط پناهنده شده‌اند و این همه‌پرسی با اقلیت محدودی انجام می‌گیرد. 3- روند تحولات جنگ کنونی نشان می‌دهد که روسیه به دنبال برتری ژئوپولتیک در مقابل اوکراین است و در این راستا یک نوع هشدار به مقامات اوکراینی داده است که تحرکات مسکو صرفا به مسائل نظامی خلاصه نخواهد شد.

4- از آنجایی که اکثریت جمعیت شرق اوکراین از نظر زبانی و... وابستگی به روسیه دارند، این احتمال خیلی زیاد است که همه‌پرسی‌های برگزار شده منجر به الحاق آنها به روسیه شود.

5- اقدام روسیه در حمایت از همه‌پرسی به نوعی یک پیام به کشورهای غربی است که بارها اعلام کرده‌اند که روسیه باید تجزیه شود. این اقدام به این معنا است که روسیه در مقابل اقدامات آنها، اقدامات متقابل انجام خواهد داد. همانند آنچه در بحث تحریم‌ها، روسیه نیز از ابزار تحریمی انرژی علیه غربی‌ها استفاده کرد.

نکته پایانی اینکه، هر چند تحلیل‌گران جنگ روسیه و اوکراین را جنگی محدود تلقی می‌کردند اما تحولات چند ماه اخیر نشان داده که دو طرف ماجرا یعنی روسیه و غرب حاضر به عقب‌نشینی از مواضع خود نیستند و هر کدام تلاش می‌کنند برای خود برگ برنده جدیدی رو کرده و بر میز بگذارند. حال باید دید این نزاع فرسایشی با ورود به زمستان داغ و بدون گاز اروپایی‌ها به چه سمتی خواهد رفت.                                             (محمدرضا فرهادی)

▼ خبر ویژه                    شناور ابومهدی المهندس در راه است

سردار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در برنامه تلویزیونی ثریا درباره ویژگی‌ها و روند ساخت شناور شهید سلیمانی گفت واقعیت این است که ما یک زمانی نیاز به موشک‌انداز داشتیم ولی برخی کشورها حاضر نشدند آن را به ما بدهند، برای همین به سرلشکر باقری فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح گفتیم که خودمان شروع کنیم و با حمایتی که سردار سلامی داشتند، کار را شروع کردیم. بیش از صد بدنه برای ناو طراحی شد که در نهایت به این بدنه‌ای که ناو دارد،‌ رسیدیم.  امسال سال حمایت از دانش‌بنیان‌ها است و ما از قبل فرمان رهبر معظم انقلاب را اجرا کردیم و با دانش‌بنیان‌ها کار را شروع کردیم. ۶۰۰ تن وزن این شناور است و هر کدام از قسمت‌ها مجزا است و اگر یک سمت آن آسیب ببیند سمت دیگر می‌تواند فعالیت کند. یک شناور هم بنا هست سال آینده با نام ابومهدی المهندس همرزم شهید سلیمانی بسازیم.

 



▼ اخبار

واکنش ایران به پیام جدید آمریکایی‌ها

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران از ارسال پیام آمریکایی‌ها در روزهای اخیر مبنی بر داشتن اراده و حسن نیت برای رسیدن به توافق خبر داد و گفت به آمریکایی‌ها اعلام کردیم با واقع‌بینی اراده و حسن نیت خود را برای رسیدن به توافق نشان دهید. اما رئیس کمیسیون امنیت ملی جزییات بیشتری از پیام جدید آمریکایی‌ها را در مصاحبه جدید خود بیان کرده است. جلال‌زاده می‌گوید رئیس‌جمهور سوئیس هم حامل پیام آمریکا برای ملاقات دو جانبه با ایران بود و رئیسی در پاسخ گفت که آیا ما تا کنون از ملاقات‌های دوجانبه قبلی سودی بردیم؟، آمریکایی‌ها مذاکره را برای مذاکره می‌خواهند و این درحالی است که اشخاص حقیقی و حقوقی جمهوری اسلامی مکرر در حال تحریم‌شدن هستند. این نماینده مجلس درباره بسته‌شدن پرونده پادمانی ایران گفته آقای رئیسی همچنین در دیدارهایی که داشت قاطعانه گفت ما از پادمان عقب‌نشینی نمی‌کنیم.

سانسور به سبک ضدانقلاب

علی رغم گذشت ساعاتی از برگزاری اجتماع پرشور مردم تهران در دفاع از مسجد، قرآن و پرچم مقدس ایران و همچنین محکومیت اقدامات چند روز گذشته اغتشاش‌گران و عوامل وابسته به گروهک‌های تروریستی، جریان‌های رسانه‌ای معاند خارج از کشور تاکنون اقدام به پوشش این حماسه‌ با شکوه نکرده‌اند. این در حالی است که این رسانه‌ها مانند بی‌بی‌سی فارسی در روزهای گذشته کوچک‌ترین اتفاقات از سوی آشوب‌گران مانند به آتش کشیدن سطل زباله را نیز به تصویر می‌کشیدند. روز گذشته نیز بسیاری از نهادهای قرآنی و دینی با محکومیت اقدامات اغتشاش‌گران مردم را به حضور گسترده در این اجتماع فراخوانده بودند.

دروغ کودتای چشم بادامی‌ها

پس از شایعات رسانه‌های غربی مبنی بر کودتا در چین خبرگزاری اسپوتنیک طی گزارشی از چین اعلام کرد که در پکن همه‌چیز عادی است خبرگزاری اسپوتنیک با رد ادعای غربی‌ها  گزارش کرد، هیچ حضور امنیتی در پکن پس از شایعه کودتا در چین و یک هفته پیش از برگزاری مراسم مربوط به تأسیس جمهوری خلق این کشور مشاهده نمی‌شود. بر اساس اعلام این خبرگزاری، گزارش‌های تایید نشده رسانه‌ای این هفته حاکی از آن بود که ارتش چین در حال طراحی کودتا در طول "هفته طلایی تعطیلات رسمی" است که پیش از روز ملی چین در اول اکتبر است.

اعتراف صهیونیست به مهار اغتشاشات

شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی در روز گذشته اعلام کرد متأسفانه مقامات ایران موفق شدند پتوی سنگینی بر موج اغتشاشاتی که شهرهای ایران را در بر گرفته بود، بیاندازند. آشوب‌ها شامل حمله به مراکز دولتی بود اما نیروهای بسیجی موفق شدند شرکت‌کنندگان در این آشوب‌ها را متفرق کنند. یهود یعاری، تحلیلگر این شبکه صهیونیستی گفته است آمریکایی‌ها تلاش کردند اینترنت را برای ایجاد اختلال ایران باز کنند، اما این هم کمکی نکرد و شاهد کاهش بسیار روشنی در ابعاد و قدرت تظاهرات و همچنین جنبه خشونت‌آمیز آن‌ هستیم.

کمربندهایتان را ببندید

طبق آخرین آمار نرخ بهره در آمریکا به ۲۵/ ۳ درصد رسید ۹۰ بانک مرکزی در سال ۲۰۲۲ نرخ بهره سیاستی را بالا بردند. رئیس کل فدرال رزرو خطاب به فعالان اقتصادی اعلام کرد کمربندهای خود را ببندید چون رکود عمیق و بیکاری بیشتری در راه است. افزایش‌ نرخ بهره در بسیاری از اقتصادهای بزرگ جهان موجب شده شاهد اعلام جنگی تمام‌‎عیار از سوی سیاست‌گذاران پولی به تورم باشیم. بر این اساس در‌حالی‌که بانک مرکزی انگلستان نرخ بهره را برای دومین‌بار در مدت اخیر نیم واحد درصد افزایش داد، جرمی پاول، ‌رئیس فدرال ‌رزرو، در سخنانی به‌صراحت گفت کمربندهایتان را سفت ببندید، چرا که رکود و بیکاری در راه است.

 

▼ اخبار کوتاه

به اوکراین تانک نمی‌دهیم/ صدر اعظم آلمان اعلام کرد برلین قصد ندارد به اوکراین تانک ارسال کند؛ چون این اقدام، گامی خطرناک بوده که به تشدید درگیری‌ها در اوکراین منتهی خواهد شد. آلمان کارهای زیادی برای اوکراین انجام داده و به حمایت از نظام کی‌یف ادامه خواهد داد.

کلاهبرداری به اسم اینترنت آزاد/ معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا درباره ترفند کلاهبرداران سایبری مبنی بر ثبت نام واگذاری اینترنت ماهواره‌ای موسوم به استارلینک هشدار داده و گفته که برخی سعی می‌کنند از این فرصت سوء استفاده کرده و از مردم کلاهبرداری کنند.

تورم نان در اروپا ۶ برابر شد/ آمارهای یورواستات نشان می‌دهد قیمت نان در اتحادیه اروپا طی یک سال گذشته ۶ برابر شده و قیمت نان در کشورهای عضو این اتحادیه از ۳.۹ درصد تا ۶۵.۵ درصد افزایش یافته است.

تغییر سیستم آمریکایی نیروی هوایی/ امیر واحدی، فرمانده نیروی هوایی ارتش در دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری گفت به دست آوردن رکورد‌های بالای پرواز، سوخت‌گیری هوایی، حرکت به سمت خودکفایی و بازسازی تجهیزات، تغییر سیستم آمریکایی به سیستم بومی در نیروی هوایی از افتخارات ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

عاملان ترور شهید فخری‌زاده در تور قانون/ دادستان تهران اعلام کرد برای ۱۴ نفر در پرونده ترور دانشمند هسته‌ای کشورمان شهید محسن فخری‌زاده، قرار مجرمیت و کیفرخواست صادر شده است. اتهام این ۱۴ نفر در پرونده ترور شهید فخری‌زاده، «مشارکت در افساد فی‌الارض»، «مشارکت در همکاری اطلاعاتی و جاسوسی به نفع رژیم صهیونیستی»، «تبانی با هدف برهم زدن امنیت کشور» و «اقدام علیه امنیت ملی» است.

توهم نیم‌درصدی/ بر اساس خروجی سامانه معتبر تاک واکر ۷۶ میلیون هشتگ توسط ۴۶۲ هزار نفر زده شده است؛ چیزی کمتر از «نیم درصد» جمعیت ایران! با توجه به قطعی نت، عمده این تعداد را آلبانی‌نشین‌ها و براندازهای خارج از کشور تشکیل داده‌اند.

مدیر فایزر کرونا گرفت/ آلبرت بورلا، مدیر اجرایی شرکت فایزر اعلام کرد که آزمایش کووید-١٩ او مثبت بوده است. بورلا، ٦٠ ساله، چند ماه پيش هم كرونا گرفته بود. کاربری در واکنش به این خبر نوشت بدتر از حال مدیر فایزر حال سلبریتی‌های ایرانی است که برای این واکسن ساز غش و ضعف می‌رفتند. 

پیامی که باید شنیده شود/ گیلدا مورکرت، فعال ضد جنگ و ضد امپریالیسم با اشاره به راهپیمایی پر شور مردم ایران در روز جمعه در پیامی به ملت ایران نوشت «پیام راهپیمایی‌تان را همه باید بشنوند که هیچ وقت اجازه نمی‌دهید کشورتان را تجزیه کنند!»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات