صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۴۳۹۴۸

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه، 26 بهمن‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): در نقش همسری، زن در درجه‌ اول مظهر آرامش است: وَ جَعَلَ مِنها زَوجَها لِیَسکُنَ اِلَیها؛ آرامش. چون زندگی تلاطم دارد؛ مرد در این دریای زندگی مشغول کار و تلاطم است؛ وقتی به خانه می‌آید، احتیاج به آرامش دارد، احتیاج به سکینه دارد. این سکینه را زن در خانه ایجاد می‌کند؛ لِیَسکُنَ اِلَیها؛ [یعنی] مرد در کنار زن احساس آرامش کند؛ زن مایه‌ آرامش است.(1401/10/14) *شهادت جانسوز حضرت امام موسی کاظم(علیه‌السلام) را به محبین حضرتش تسلیت عرض می‌نماییم* *مبعث پیامبر خاتم محمد مصطفی(صلی ‌الله علیه وآله وسلم) را بر عموم حق‌جویان تبریک می‌گوییم*
 
 
▼ حرف روز
الزامات تحقق اهداف اقتصادی یک سفر
سفر رئیس دولت سیزدهم به چین در حالی انجام می‌گیرد که بیشتر رویکرد اقتصاد دارد و قرار است در آن مسائل مهم اقتصادی از جمله عملیاتی کردن سند همکاری‌های ۲۵ ساله دو کشور در دستور کار قرار گیرد. تحقق اسناد و توافقات امضا شده در این سفر مستلزم توجه به چند نکته مهم است. نکته اول اینکه پرونده‌های این‌چنینی که کسب انتفاع از آنها مستلزم داشتن وحدت رویه و رویکرد یکسان است باید در نهادهای بالادستی و فراتر از دولت‌ها در دستور کار باشند چرا که ممکن است برخی دولت‌ها با گرایش‌های مختلف، این تفاهمات را به حاشیه ببرند. فعال‌سازی ظرفیت‌های‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در شرق و حتی در صورت امکان در غرب، به جای خود سیاست درستی است ولکن آنچه در اهمیت فزاینده است، توجه به حل مسائل و چالش‌های داخلی است. همچنان‌ که شعارهایی که رهبری برای نام‌گذاری سال‌ها انتخاب می‌کنند بیشتر معطوف به مشکلاتی داخلی می‌باشد. از این منظر نگاه به توسعه تجارت و جذب سرمایه‌گذاری که البته مهم هستند، نباید مسئولان را از پرداختن به چالش‌های مهم داخلی مثل بهره‌وری، اصلاح الگوی مصرف یا شرکت‌های دانش‌بنیان غافل سازد.
نکته مهم؛ سند همکاری ۲۵ ساله اولین سند راهبردی بلندمدتی است که می‌خواهیم با یک قدرت جهانی اجرا کنیم و به نوعی نخستین تجربه همکاری‌های بلندمدت ما با یک اقتصاد بزرگ است. از این منظر توجه به این نکته مهم است که هماهنگی‌های کامل و جامع میان بخش‌های خصوصی و دولتی در داخل کشور، تسهیل ارتباطات بخش‌های دو کشور و حذف تودرتوی نهادی و ایجاد زیرساخت‌های لازم امری ضروری است. در قراردادهای بلندمدت نکته مهم و تعیین‌کننده امنیت سرمایه‌گذاری است. سرمایه‌گذار به این فکر است که در کجا می‌تواند با ریسک کمتر، سود بیشتری کسب کند. لذا بحث فضای کسب‌وکار پیش می‌آید. متولی کاهش ریسک اقتصادی، صدور ضمانت نامه‌های ریسک، بیمه ریسک و بهبود فضای کسب‌وکار دولت است که باید چنین بستری را فراهم کند.
توجه به این مهم هم ضروری است که همکاری‌های این دو کشور، مخالفان متعددی در داخل و خارج دارد. همچنانکه در برهه‌ای که مناسبات دو کشور جهت‌گیری راهبردی داشت، جریانی در داخل، با اتهام فروش جزیره کیش و دادن پایگاه نظامی به چین، نظام را متهم به شرقزدگی و مستعمره شدن کرد. از این منظر تهیه و عملیاتی‌سازی پیوست‌های اجتماعی، سیاسی و حتی اقتصادی، برای این نوع همکاری‌ها ضروری است.    
علی محمدی
 
▼ گزارش روز
تحرکات مشکوک آمریکا در شمال سوریه
در هفته‌های اخیر حضور و تردد عناصر اطلاعاتی و امنیتی آمریکا در شمال سوریه و جلساتی که با مخالفان و معارضان دولت به اهداف مشخص و تبادل نظر پیرامون برنامه‌هایی که قرار است اجرا کنند، افزایش یافته است.
گزاره خبری: «نیکولاس گرینگر» نماینده وزارت خارجه آمریکا در امور سوریه اخیراً به شمال سوریه سفر نموده و با نمایندگان «اداره خودمختار» و «شورای ملی کرد» و نیز عناصر سرشناس و شیوخ قبایل سوری دیدار داشته است. همزمان نشستی نیز در ينو با حضور حضور معاون دستیار وزیر خارجه آمریکا، نمایندگان آلمان، فرانسه و انگلیس در امور سوریه و «هادی‌البحره» رئیس هیئت مخالفان در ژنو برگزار شده و آن تأکید گردیده است، هرگونه تحرک در پرونده سیاسی سوریه باید منطبق بر قطعنامه 2254 باشد. علاوه بر اینها جلسه مشترک نیز میان نمایندگانی از سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا با عناصری از قبیله «شمر» در پایگاه رمیلان واقع در استان الحسکه برگزار شده و دو طرف درباره بازسازی بدنه گروه موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) و تشکیل «شورای نظامی جزیره» متشکل از شبه‌نظامیان مسلح در نوار مرزی ترکیه تبادل نظر کرده‌اند.
گزاره تحلیلی: همزمانی تحرکات اطلاعاتی، امنیتی و سیاسی آمریکا در شمال سوریه که بخش‌های مهمی از آن در دست مخالفان دولت دمشق است، با تلاش‌های منطقه‌ای برای از سرگیری روابط دوجانبه ترکیه و سوریه، روند رو به رشد گسترش مناسبات کشورهای عربی با سوریه که به بازگشت سوریه به جهان عرب تعبیر می‌شود و تسریع و تسهیل در عبور سوریه از بحران امنیتی که مراحل پایانی خود را طی می‌کند، نشان می‌دهد که آمریکا به اتخاذ سیاست‌های جدید ضد سوری در این کشور روی آورده و برای احیای جایگاه به شدت از دست رفته خود از طریق قبایل و عشایر تلاش می‌کند. بخش مهمی از تحرکات اخیر آمریکا از طریق تمرکز بر روی قبایل و عشایر سوری در شمال سوریه دنبال می‌شود. این مسئله نشان می‌دهد آمریکا به دنبال ایجاد یک «پروژه مشترک» با مشارکت عشایر سوری در شمال شرق این کشور است. به نظر می‌رسد دولت آمریکا به دنبال تشکیل یک «ارتش عشایری» با هدف بهره‌برداری‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، نظامی و... از تحولات سوریه است. آمریکا نمی‌خواهد حضور و نفوذ خود در سوریه را از دست بدهد. احیا و بقاء سیاسی، نظامی و امنیتی فعلاً در رأس اهداف سیاست خارجی آمریکا در رابطه با سوریه قرار دارد. در شرایطی که بحران سوریه به مرحله پایانی خود نزدیک می‌شود، آمریکا در حال پیچیدن نسخه با هدف روشن نگه داشتن آتش جنگ در این کشور است؛ برنامه‌ای که هدف اصلی آن سنگ‌اندازی در مسیر پیشرفت برنامه‌های ضدبحران‌ساز سوریه و جلوگیری از ترتیبات منطقه‌ای با هدف احیای روابط خارجی سوریه است. غافل از اینکه سوریه عملاً به «پروژه‌ای شکست‌خورده» برای آمریکا تبدیل شده است.   
ابوالحسن نجفی
 
▼ خبر ویژه
از فرار مغزها به برگشت نخبگان
فرار مغزها یکی از ادعاهایی است که در رسانه‌ها به صورت مکرر تکرار می‌شود با این حال رئیس سازمان امور دانشجویان مدعی شد که ما در دنیا قبلا چیزی تحت عنوان فرار مغزها داشتیم؛ اما حالا با پدیده برگشت مغزها مواجه هستیم. در کشورهای مختلف این دو پدیده همزمان در حال رخ دادن هستند و من فکر می‌کنم در ایران هم به همین‌گونه است. داده‌ها به طور غیررسمی می‌گویند که بیش از ۱۰۰ هزار دانشجوی خارجی در ایران در حال تحصیل هستند. ایران بین ۱۳ کشور برتر دنیا در خصوص پذیرش دانشجو قرار دارد. من فکر می‌کنم با این روندی که شروع شده؛ در سه سال آینده با رویکرد و چشم‌اندازی که ما برای این کار در نظر گرفتیم یعنی پذیرش ۲۵۰ هزار دانشجوی خارجی بتوانیم در بین ۱۰ کشور برتر دنیا شویم. 
 
▼ اخبار 
1ـ طراحی پنهان برای پرونده‌سازی علیه ایران
بنا به ادعای نورنیوز رسانه شورای‌عالی امنیت ملی، دولت انگلیس به‌ دنبال متهم‌سازی ایران به استفاده از شبکه‌های فعال در زمینه جنایت‌های سازمان‌یافته به‌ منظور ربایش یا حذف عناصر ضدانقلاب در اين كشور است. در این رابطه طی روزهای گذشته پلیس انگلیس با هدف تحت تأثیر قرار دادن ایرانیان مقیم این کشور و فعال نمودن غیر مستقیم آنها در ترویج و تبلیغ این خبر کذب، چند نفر از عناصر ضدانقلاب فعال در این کشور را احضار و در این خصوص به آنها هشدار داده است. چندی قبل نیز رئیس سرویس اطلاعات داخلی انگلیس بدون اینکه هیچ مدرکی ارائه کند مدعی شد؛ مأموران جمهوری اسلامی ایران قصد داشته‌اند ده نفر از عناصر ضدانقلاب را که در انگلیس حضور دارند ربوده و به ایران منتقل کنند! پیگیری این طرح از سوی دولت انگلیس، زمینه‌سازی برای افزایش تبلیغات منفی علیه کشورمان به بهانه بروز حوادث مختلفی است که می‌تواند با برنامه‌ریزی سرویس‌های اطلاعاتی این کشور برای عناصر ضدانقلاب ایرانی حاضر در انگلیس به وقوع بپیوندد.
 
2ـ چرا در رفتید؟
محمد ایمانی در کانال شخصی‌اش نوشت: این فسیل‌های سلطنت‌طلب، عجب قالتاق‌هایی هستند! بعد از پرویز ثابتی (رئیس اداره کل سوم ساواک)، تصویر احمد فراستی (سربازجوی این اداره کل) هم در میتینگ اپوزیسیون در لس‌آنجلس منتشر شده. کاری نداریم که آمریکا پس از آن همه لاف مبارزه با ناقضان حقوق بشر، به پناهگاه جنایتکاران ساواک و سازمان منافقین و... تبدیل شده؛ ️اما امثال ثابتی و فراستی واقعا اگر مبارز بودند و بخار داشتند، پشت اعلی‌حضرت همایونی(!) را خالی نمی‌کردند که در بروند؛ می‌ایستادند و نمی‌گذاشتند ملت ایران انقلاب کنند؛ نه این که چهل سال گم و گور شوند و پس از عمری کازینوگردی و کاباره‌خوابی، ادای آدم‌های انقلابی و مبارز را دربیاورند! به این فهرست فسیل‌های متواری سلطنت‌طلب می‌توانید نام سران گروهک‌های تروریستی منافقین و کومله و دموکرات را هم اضافه کنید که فرار را بر قرار ترجیح دادند و حالا از خانه‌های تیمی تحت نظر سرویس‌های جاسوسی غرب خط و نشان می‌کشند و لاف گزاف جنبش می‌زنند.
 
3ـ باران آمد ولی خشکسالی نرفت
سخنگوی صنعت آب گفت: در سومین سال متوالی خشک هستیم، بارش‌های امسال مناسب نیست و بر اساس آمار وزارت نیرو همچنان ۱۰ درصد کمتر از میزان عادی بارش‌هاست. علی‌رغم اینکه در دی و بهمن بارش‌های خیلی خوبی داشتیم، تا الان ۱۰ درصد نسبت به نرمال فاصله داریم حتی بارش سال گذشته هم تحقق پیدا نکرده است. در حال حاضر ۲۰ درصد کشور حدوداً پوشش برفی دارد که این آمار خوبی است منتهی بایستی عقب‌ماندگی‌‌هایی که در میزان بارش در پاییز داشتیم را جبران کنیم ولی نسبت به سال گذشته همچنان ۲۰ درصد کاهش داریم و نسبت به متوسط ۲۱ سال حدود ۳۲ درصد کاهش را مواجه هستیم.
 
4ـ بحران‌سازی برای فرار از بحران
انتشار خبر ورود بالن‌های چینی به خاک ایالات متحده آمریکا موجب جنجال در فضای سیاسی و اجتماعی این کشور شد. این بالن به دعوای سیاسی در داخل آمریکا بین جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها تبدیل شد. به گفته‌ ادوراد اسنودن، کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا(NSA)، حوادث اخیر مربوط به سرنگونی اشیاء ناشناس در آمریکای شمالی یک تاکتیک انحرافی از سوی واشنگتن بود! آنها برای منحرف کردن توجه روزنامه‌نگاران از تحقیق در مورد حادثه انفجار خطوط لوله نورد استریم، مسئله اشیاء ناشناس بر فراز آسمان آمریکا و منهدم کردن آنها را مطرح کرده‌اند.
 
▼ اخبار کوتاه
دلارزدایی از تجارت ایران و روسیه/ کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه گفت: ۶۰ درصد مبادلات تجاری بین روسیه و ایران به ریال و روبل انجام می‌شود، اما ما باید سهم ٤٠ درصدی دلار را از این هم پایین‌تر بیاوریم. روبل می‌تواند ارز اصلی مبادله‌ای در میان کشورهای اتحادیه اوراسیایی باشد همان‌گونه که در سازمان همکاری شانگهای هم در کنار دیگر ارزها نظیر یوآن چین، امکان استفاده از آن وجود دارد. ما می‌توانیم برای خنثی کردن نقش دلار در فعالیت‌های تجاری‌مان از ارزهای ملی استفاده کنیم.
 
نگرانی آمریکا از سفر رئیسی به چین/ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد ایران برای سیستم بین‌المللی چالش‌های دیگری ایجاد می‌کند که بر چین نیز تأثیر می‌گذارد. این چالش‌های ایران، آمریکا را نیز به شدت نگران می‌کند. مهم است که جهان باید کاملا این مسئله را شفاف‌سازی کند که پیشرفت‌های هسته‌ای ایران، تلاش‌ برای صدور تروریسم و نفوذ بد در منطقه و احتمالاً فراتر از آن، چیزی نیست که هیچ کشوری باید تحمل کند و مطمئناً از چنین چیزی حمایت نخواهند کرد.
 
طراحی 200 عملیات بمب‌گذاری برای ایران/ یکی از مدیران معاونت ضد تروریسم وزارت اطلاعات اعلام کرد که پس از حادثه تروریستی حرم شاهچراغ(ع) در شیراز بلافاصله ۴۲ نفر از اعضای شبکه‌ای که فقط این حادثه را پشتیبانی می‌کردند شناسایی و دستگیر شدند. از سال ۱۳۹۳ که داعش علیه ما طراحی مستقیم را شروع کرد تا به امروز حدود ۲۰۰ عملیات بمب‌گذاری قطعی در کشور خنثی شده و تا سال ۱۳۹۷ نیز ۹ تن مواد منفجره در کشور کشف شد.
 
آمار مشارکت زنان در قبل و بعد انقلاب/ مرضیه وحیددستجردی وزیر اسبق وزارت بهداشت گفت: قبل از انقلاب، پزشکان زن بسیار محدود بودند. تعداد استادان زن در دانشکده پزشکی دانشگاه تهران شاید به تعداد انگشتان دست بود اما الان حدود نیمی از اساتید زنان هستند. در بدنه دولت ۴۲ درصد کارمندان دولت زنان هستند و این خیلی رقم بزرگی است.
 
تعویق سه‌ ماهه فعالیت‌های ورزشی در ترکیه/ فعالیت‌های ورزشی کشور ترکیه به مدت سه ماه معوق شده و ترک‌ها به خاطر وسعت فاجعه زلزله و اینکه هر روز به آمار قربانیان آن و همچنین خسارات مالی افزوده می‌شود، خودشان هم نمی‌دانند چه زمانی شرایط عادی شده و می‌توانند مسابقات بین‌المللی‌شان را از سر بگیرند.
 
ایران رهبر پهپادی دنیا/ از زمانی که مقام‌های آمریکایی ادعا می‌کردند پهپادهای ایران فوتوشاپ هستند زمان زیادی نمی‌گذرد، اما مقام‌های اطلاعاتی آمریکا روز سه‌شنبه در اظهارنظری متناقض گفته‌اند ایران به رهبر دنیا در تولید پهپادهای ارزان‌قیمت و مؤثر تبدیل شده است. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات