بین الملل >>  بین الملل >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۴۴۵۸۱

تغییر راهبرد دفاعی ایران همزمان با بازی جدید غرب

اگر آمریکا به دنبال تشدید فشارهای اقتصادی- نظامی با ایران باشد، سبب نغییر سیاست سنتی نظام در حوزه سیاست خارجی یعنی «نه شرقی نه غربی» خواهد شد.
پایگاه بصیرت / گروه بین المللی/ محمد بیات

تغییر نظم بین‌المللی سبب ایجاد فرصت‌ها و تهدیدهای جدیدی شده است که طبق آن، قدرت‌های منطقه‌ای می‌توانند با مقاومت در برابر قدرت‌های جهانی، نوع موازنه برای حفظ منافع ملی‌شان را با سایر دولت ها و قدرت‌های نوظهور ایجاد کنند. در چنین نظمی اگر آمریکا به دنبال تشدید فشارهای اقتصادی- نظامی با ایران باشد، سبب نغییر سیاست سنتی نظام در حوزه سیاست خارجی یعنی «نه شرقی نه غربی» خواهد شد.

 بازتاب ادعای کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره شناسایی غنی‌سازی 84 درصد در ایران به وسیله بلومبرگ مرحله جدیدی از «پلن B» و عملیات روانی غرب علیه تهران است. انتشار این اخبار جعلی همزمان با حضور اپوزیسیون در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ نشان دهنده مقدمه‌سازی غرب برای تکمیل جورچین‌های تشدید فشار اقتصادی و حتی انجام عملیات محدود نظامی علیه تأسیسات دفاعی- هسته ای ایران است.

این گزارش در حالی در فضای رسانه‌ای مطرح شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال آماده‌سازی گزارش سه‌ماهه خود درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران در آستانه نشست شورای حکام در ۶ مارس در وین است. به نظر می‌آید دستور کار نشست آتی آژانس بررسی فعالیت‌های هسته‌ای ایران باشد.

بلافاصله پس از انتشار خبر بلومبرگ، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره گفت و گویش با حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در توئیتی مدعی شد: نقض حقوق بشر، توقف حمایت از جنگ تجاوزکارانه روسیه و توقف بازداشت غیرموجه شهروندان اتحادیه اروپا متوقف شود.

وی در ادامه با به کارگیری لحنی طلبکارانه و مداخله‌جویانه افزود: ایران باید فوری با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای همکاری کند.

نوع اظهار نظر بالاترین مقام های سیاسی بروکسل نشان دهنده برنامه غرب برای ترسیم چهره‌ای منفی از تهران نزد افکار عمومی جامعه جهانی و این در حالی است که تهران بارها اعلام کرده با وجود توانایی ساخت بمب هسته‌ای، به دلیل ملاحظات راهبردی و فقهی تمایلی به تولید این سلاح ندارد.

در واکنش به خبر پراکنی آژانس و بنگاه‌های رسانه‌ای جریان اصلی، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان با رد این گزارش گفت: ایران تاکنون از مرز غنی‌سازی 60 درصد عبور نکرده است. وجود ذره یا ذرات بالاتر از ۶۰ درصد در فرآیند غنی‌سازی به معنی تولید با غنای بالای ۶۰ درصد نیست.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان نکته کلیدی نوع تحریف واقعیت از سوی این نهاد بین‌المللی روشن کرد: آنچه آژانس با ایران مطرح کرده درباره وجود ذره یا ذراتی particale از اورانیوم با غنای بالای ۶۰ درصد در محل شیر برداشت محصول به وسیله نمونه برداری متداول است. به عبارت دیگر وجود قطعات آغشته به اورانیوم بیش از 60 درصد طبیعی است؛ آنچه اهمیت دارد آن است که خروجی نهایی بیش از این میزان نباشد.

یکی از دیپلمات‌های غربی در مطلبی مدعی شد، ایران فرم‌های لازم را برای اعلام قصد خود برای افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم در دو تأسیسات نزدیک شهرهای نطنز و فردو ارائه نکرده است. دیپلمات دیگری گفت، حتی اگر مواد کشف شده به اشتباه به دلیل مشکلات فنی در عملیات آبشارهای سانتریفیوژ انباشته شده باشد، این موضوع خطر تولید اورانیوم بسیار غنی شده را نشان می دهد.

در ادبیات نظامی غنی‌سازی 90 درصد به معنای اراده (احتمالی) کشور مبدأ برای تولید انواع سلاح اتمی است. اعلام میزان 84 درصد از سوی این نهاد بین‌المللی تنها 6 درصد با غنی‌سازی مورد نیاز برای ساخت بمب اتمی فاصله دارد. انتشار این خبر نادرست به معنای آماده شدن غرب برای انتقال پرونده ایران به شورای امنیت و فعال کردن «مکانیزم ماشه» از سوی فرانسه و انگلیس است.

متحدان آمریکا می‌توانند با استناد به گزارش‌های سیاسی آژانس و اطلاعات جهت دار موساد بار دیگر پرونده ایران را ذیل فصل هفت منشور سازمان ملل متحد وارد کنند تا به این وسیله محوز لازم برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی و اقدام نظامی علیه تأسیسات هسته ای ایران به دست آورند. برگزاری رزمایش بی‌سابقه «درخت بلوط همیشه سبز» در سرزمین‌های اشغالی ارسال سیگنال تهدید آمیز از سوی واشنگتن برای تسلیم تهران در پای مذاکرات بازگشت به برجام بود.

به تازگی سفیر آمریکا در رژیم صهیونیستی با حمایت از سیاست‌های تل‌آویو، در اظهار نظری کم سابقه از سوی یک مقام وابسته به دولت دموکرات‌ها گفت، رژیم صهیونیستی هر کاری که می‌خواهد برای مقابله با ایران انجام می‌دهد و واشنگتن از آن حمایت می‌کند.

بهره سخن
تغییر نظم بین‌المللی سبب ایجاد فرصت‌ها و تهدیدهای جدیدی شده است که طبق آن، قدرت‌های منطقه‌ای می‌توانند با مقاومت در برابر قدرت‌های جهانی، نوع موازنه برای حفظ منافع ملی‌شان را با سایر دولت ها و قدرت‌های نوظهور ایجاد کنند. نمونه روشن آن، جمهوری اسلامی ایران است که با وجود مخالفت‌های شدید غرب علاوه بر توسعه روابط راهبردی با روسیه، در آستانه به روزرسانی و تحول در تسلیحات دفاعی است که می‌تواند معادلات نظامی در منطقه غرب آسیا را تغییر دهد.

همچنین برخلاف هشدارهای وزارت امور خارجه و وزارت خزانه‌داری آمریکا درباره سفر آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهور کشورمان به پکن، جهانیان در روزهای اخیر شاهد سفر بالاترین مقام اجرایی کشورمان به چین و انعقاد توافقات مهم نظامی، اقتصادی و امنیتی بودند.

در چنین نظمی اگر آمریکا به دنبال تشدید فشارهای اقتصادی- نظامی با ایران باشد، سبب نغییر سیاست سنتی نظام در حوزه سیاست خارجی یعنی «نه شرقی نه غربی» خواهد شد.

غربی‌ها به خوبی بر این نکته اشراف دارند دستیابی تهران به سلاح هسته ای یعنی آغاز مبارزه تسلیحاتی در منطقه غرب آسیا و از بین رفتن برتری نظامی رژیم اشغالگر قدس. با درک پیامدهای تشدید فشارها بر ایران لازم است غرب لحن تهدیدآمیز خود را کنار بگذارد و با به رسمیت شناختن حقوق مشروع دولت- ملت ایران، میز مذاکره را به عنوان تنها راه حل قابل قبول برای حل مناقشه هسته ای با تهران بپذیرد. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات