صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۴۴۷۲۸

در وضعیت مطلوب ارز علت افزایش قیمت دلار چیست؟

در حالی که شکست سنگینی در جریان آشوب های مهر و آبادن نصیب معاندین، تجزیه طلبان، سلطنت طلبان شد، تلاش می شود که فضای کشور را به سمت معیشت بکشانند و از آب گل آلود ماهی بگیرند.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی/ یاسر طالبی

کشورمان در شراط جنگ ترکیبی قرار دارد که اتاق فکر غرب طراحی و اجرا می کند. این وضعیت باعث شدهاست که تحولات و رخدادهای مرتبط به ایران عزیز با حساسیت بالایی رصد و ارزیابی شود. در شرایط فعلی دشمن سعی می کند که دوگانه معیشت- کارآمدی را دنبال کند.

به طوری که با ناکارآمد نشان دادن نظام اسلامی بتواند مردم را نسبت به کشور و آینده ناامیدکند.در حالی که شکست سنگینی در جریان آشوب های مهر و آبادن نصیب معاندین، تجزیه طلبان، سلطنت طلبان شد، تلاش می شود که فضای کشور را به سمت معیشت بکشانند و از آب گل آلود ماهی بگیرند.

بنابراین هر اتفاقی که در وضعیت به راهبرد دشمن کمک کند، قابل گذشت نیست. یکی از اتفاقات اخیر که دوگانه معیشت- کارآمدی را بوجود آورده است، افزایش قیمت دلار و درنتبجه بهانه برای افزایش قیمت ها شده است. این مهم هزینه تامین نیازهای اساسی زندگی را افزایش داده است و مردم دچار اضطراب و استرس شده است. 

حال این سوال مطرح می شود در شرایطی که وضعیت ارزی کشور مطلوب است، علت افزایش قیمت ارز چیست؟ اصولا افزلایش قیمت دلار مبنای عقلی دارد یا نه؟ 

با نگاهی دقیق به موضوع قابل درک است که قیمت ارز اصولا در فضای بیرونی از بازار ارز تعیین می گردد که آنهم نه در فضای حقیقی بلکه در فضای مجازی که فضایی بیگانه نسبت به واقعیت بازار محسوی می شود.

گزارش ها نشان می دهد که در حال حاضر وضعیت ارز اسکناس در شرایط خوبی قرار دارد و بر اساس آمارهای بانک مرکزی میزان تخصیص ارز برای کالاهای اساسی و سایر کالاهای مورد نیاز کشور بیش از ۸۲ میلیارد دلار بوده است. در حالی که تامین ارز برای مصارف مورد نیاز بیش از ۶۳ میلیارد دلار بوده است که نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد رشد را نشان می‌دهد.
این آمار بیانگر این است که برگشت ارز ناشی از صادرات در شرایط خوبی قرار دارد و مشکلی از نظر تامین ارز در کشور وجود ندارد از سوی دیگر طبق گزارش رسانه‌های خارجی صادرات نفت ایران نسبت به گذشته وضعیت بهتری را شاهد است. رویترز اخیرا میزان صادرات نفت ایران را بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه اعلام کرده است.
خبرگزاری رویترز چندی پیش در این باره نوشت: صادرات نفت ایران پس از خروج دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا از توافق هسته ای در سال ۲۰۱۸ و وضع مجدد تحریم‌ها، متاثر شد اما صادرات نفت ایران پس از آغاز ریاست جمهوری جو بایدن که به دنبال احیای توافق هسته‌ای بود افزایش پیدا کرد و طبق برخی برآوردها به بالاترین میزان از سال ۲۰۱۹ رسیده است.
در این گزارش آمده است که شرکت مشاوره پترولجستیک که عرضه نفت را رصد می‌کند اعلام کرد: شاهد روند صعودی صادرات نفت ایران بوده و از نظر این شرکت در دسامبر به بالاترین حد از مارس سال ۲۰۱۹ رسیده است. شرکت تحلیل داده کتلر هم صادرات نفت ایران در نوامبر را ۱.۲۳ میلیون بشکه در روز تخمین زد که بالاترین میزان از اوت سال ۲۰۲۲ و نزدیک به رکورد صادرات ۱.۲۷ میلیون بشکه در روز در آوریل ۲۰۱۹ بود.
بنابراین گزارش‌ها در حال حاضر کشور از نظر تامین ارز اسکناس مشکلی ندارد و هر کسی که نیاز داشته باشد می‌تواند از سرفصل‌های خدماتی تعیین شده ارز مورد نیاز خود را تامین کند اما در این میان نرخ سازی‌های تلگرامی و بازارهای غیر رسمی باعث شده که برای مردم مشکلاتی به وجود بیاید و عده‌ای در تلاشند تا مردم را برای سود خود دچار مشکل کنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات