صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۴۴۶۹۹

یادداشت روزنامه‌های پنج‌شنبه ۴ اسفندماه

عناوین اخبار روزنامه جوان در روز پنجشنبه ۴ اسفند

سپاه، انقلابی و جهادی در مصاف با نظام سلطه

سیدعبدالله متولیان

در آغازین روز‌های پرالتهاب انقلاب که در کشور از هر سو آتش فتنه گروهک‌های ملحد، التقاطی، جدایی‌طلب و... زبانه می‌کشید و حراست از نهال نوپای انقلاب اسلامی امری ضروری بود. حضرت امام خمینی (ره) در دوم اردیبهشت سال ۱۳۵۸ طی فرمانی به شورای انقلاب تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را اعلام کردند و شورای انقلاب نیز با تأسیس شورای فرماندهی سپاه مسیر شکل‌گیری و سازماندهی این نهاد انقلابی را ریل‌گذاری کرد. اگرچه روز تأسیس سپاه مقارن با ۱۱ جمادی الاولی ۱۳۹۹ قمری بود، اما روز ولادت حضرت اباعبدالله‌الحسین علیه السلام از آن جهت به‌عنوان روز پاسدار برگزیده شد که بیانگر میثاق دائمی پاسداران با فلسفه جهاد تا شهادت و حماسه خونین عاشورا بوده و در این روز به دشمنان ملت ایران و اسلام در اقصی نقاط جهان رسماً پیام بدهند که به تأسی از حضرت ثارالله، تا آخرین نفر و تا آخرین قطره خون خود از آرمان‌ها و دستاورد‌های انقلاب اسلامی دفاع می‌کنند و بدین سان حفاظت از انقلاب و دستاورد‌های انقلاب اسلامی (و ولایت فقیه در رأس همه دستاورد‌های انقلاب) به‌عنوان رسالت تشکیل این نهاد مقدس مطرح گردید.
در آن روز‌های نخست که پاسداران کار خود را با مبارزه با گروهک‌های مختلف در سطح کشور شروع کردند شاید تصویر روشنی از کودتاها، ترورها، خرابکاری‌ها، نفوذ و اختلال، براندازی، جنگ سخت و... و برنامه‌های دشمنان بیرونی برای نابودی انقلاب وجود نداشت و کمتر کسی تصور می‌کرد که سپاه چه مسئولیت سخت و سنگین و رسالتی خطیر به عهده خواهد داشت، اما زودتر از آنچه که تصور می‌شد سپاه در میدان نبرد با دشمنان بیرونی در جنگ تحمیلی با دست خالی وارد شده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به‌عنوان قوی‌ترین ارتش مکتبی در کنار ارتش سرافراز جمهوری اسلامی ایران، جبهه جهانی نظام سلطه مستقر در عراق را با تحقیر تمام زمین گیر کرده و به شکست کشاند.
اگر چه سپاه به ظاهر هویتی نظامی دارد، اما تنوع مأموریت‌های محوله به سپاه در حوزه‌های اطلاعاتی، امنیتی، سازندگی، امداد و نجات، پدافند غیرعامل و... گویای این حقیقت است که نظامی گری تنها یکی از ابعاد هویتی و مأموریتی این نهاد مقدس، مکتبی و مردمی را تشکیل می‌دهد. سپاه علاوه بر انجام مأموریت‌های خود به‌عنوان یک نیرو‌های آماده در خدمت اهداف و نقش‌های بر زمین مانده سایر دستگاه‌های اجرایی نیز هست و نامگذاری سالروز ولادت سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه السلام به نام روز پاسدار از آن جهت اهمیت دارد که سپاه آرمانی بس بزرگ و مقدس در حفاظت و نگهبانی از نظام و حکومتی دارد که بر اساس اسلام ناب محمدی (ص) و الگو‌های فرهنگ علوی، فاطمی، حسینی و مهدوی داعیه تحقق آن‌ها را در جهان امروزی دارد و دامنه این آرمان‌ها تا زمان شکل‌گیری و برپایی تمدن نوین اسلامی و حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) نیز گسترده است.
امروز و در چهل و پنجمین سال انقلاب که نظام سلطه (ائتلاف غربی، عبری، عربی) سپاه را به‌عنوان بزرگ‌ترین، خطرناک‌ترین، مؤثر‌ترین و قوی‌ترین دشمن خود می‌داند، بر همگان ثابت شده که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عصاره فضائل انقلاب است و از همین رو است که سپاه آماج بیشترین هجمه ناجوانمردانه از خارج و داخل کشور می‌شود. یادمان هست که امام راحل فرموده بودند «ای کاش من هم یک پاسدار بودم» و در جایی دیگر «من از سپاه راضی هستم و هرگز نظرم بر نمی‌گردد». مردم ایران و رزمندگان محور مقاومت نیز با نام سپاه احساس آرامش و امنیت می‌کنند. به این جهت و از آنجا که سپاه به حضرت سیدالشهدا منتسب است، تکلیف خودسازی دارد و این تکلیف عینی مصداق فرمایش امام راحل است که پاسداری از پاسداری را لازم و ضروری می‌دانستند. پاسداران سپاه علاوه بر خودسازی و پاسداری از هویت سپاه، باید از «آرمان‌های انقلاب»، «محور مقاومت»، «ارزش‌های دینی و انقلابی»، «باور‌های دینی و هویت بخش امت اسلامی»، «حریم قرآن کریم و احکام الهی»، «فرهنگ عاشورا، جهاد و شهادت»، «امنیت و آرامش جامعه و مردم»، «دستاورد‌های انقلاب»، «خط، راه و اهداف امام خمینی»، «عدالت اسلامی و عدالت اجتماعی»، «استقلال سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و امنیتی نظام»، «وحدت اسلامی و جبهه مقاومت»، «الگو‌های شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی نظیر سبک زندگی اسلامی»، «شخصیت‌های برجسته اسلام» و... نیز پاسداری کنند.
سپاه با پشتوانه عظیم اعتقادی و مکتبی و در اختیار داشتن نیروی انسانی مؤمن، ایثارگر، مخلص، فداکار، آگاه، معتقد به مکتب حیات بخش اهل‌بیت علیهم‌السلام، متعهد به مبانی اسلامی، مکتب و ولایت با بهره‌گیری از سال‌ها تجربه، تخصص و بینش فنی، امروز به صورت مجموعه‌ای قوی، کارآمد، انقلابی و بنیان مرصوص است که انقلاب و نظام اسلامی را مانند دژی مستحکم و نفوذ‌ناپذیر در بر گرفته و از خطر‌ها و توطئه‌های رنگارنگ دشمنان بیرونی و فتنه‌های عوامل دشمن در داخل مصونیت می‌بخشد و همه این موارد به زیبا‌ترین شکل ممکن در آیه: «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ ما اسْتَطعْتُمْ مِنْ قوّه و مِنْ رُباطِ الْخَیْلِ تُرْهَبونَ به عَدُوَّ اللهِ وَ عَدُوَّکُمْ...» که بر قلب و سینه پاسداران نقش بسته، حک شده است و به صورت مجموعه‌ای درآمده که مرز نمی‌شناسد و در هر نقطه‌ای از جهان آماده انجام مأموریت‌های ابلاغی است.

عناوین اخبار روزنامه خراسان در روز پنجشنبه ۴ اسفند

دوراهی تلخ تعیین دستمزد ۱۴۰۲

با شروع اسفند، باز هم تعیین دستمزد کارگران به موضوع خبری روز اقتصاد ایران تبدیل شده است. واضح است که طی سال های اخیر تعیین دستمزد در شرایط تورمی با چالشی جدی همراه بوده است. افت شدید قدرت خرید حقوق بگیران بخش خصوصی ایجاب می کند که دریافتی آن ها افزایش یابد، ولی تورم بالای موجود و افزایش دستمزدها به اندازه تورم حدود 50 درصد فعلی، تبعات تورمی و رکودی به جا خواهد گذاشت. در این دوراهی تلخ که نه می توان از ترمیم قدرت خرید کارگران چشم پوشی کرد و نه می توان درباره تبعات افزایش چشمگیر دستمزدها بر تورم و هزینه های تولید به ویژه در بخش خدمات، بی تفاوت بود، 3متغیر کلیدی برای ایجاد راه حلی میانه می توان مدنظر داشت:

1 - چنان که در گزارش امروز خراسان با تیتر «نظام چند مزدی در 45 درصد کشورهای جهان» نیز آورده ایم، بسیاری از کشورها از تعیین یک نرخ ثابت برای دستمزد پرهیز دارند. این موضوع به ویژه در کشورهایی که دارای تنوع اقلیم، تنوع فعالیت های اقتصادی و تفاوت چشمگیر سطح قیمت ها بین نقاط مختلف هستند، به چشم می خورد؛ چرا که نمی توان برای یک کار ساده در بخش خدمات در یک شهر کوچک یا روستا همان سطح دستمزد مصوبی را در نظر گرفت که برای یک کار فنی و حساس در پایتخت و شهرهای بزرگ. بنابراین تعیین دستمزد منطقه ای براساس تفاوت سطح درآمدها و هزینه ها در مناطق مختلف و تعیین دستمزد متناسب با نوع مشاغل تجربه ای است که در بسیاری از کشورها مطرح است. این موضوع چند سالی است که به صورت جدی در فضای اقتصادی و تصمیم گیری مطرح است، اما با وجود توصیه های مراکز پژوهشی در زمینه حرکت به سمت این روش تعیین دستمزد، هر سال، موضوع دستمزد منطقه ای در مذاکرات مقدماتی تعیین دستمزد مطرح و سپس بایگانی می شود. بنابراین با حرکت به سمت تعیین سطوح متفاوت دستمزد می توان مزیت منطقه ای و مزیت روی رسته های شغلی مشخصی ایجاد کرد که هم جلوی رشد هزینه ها را بگیرد و هم رونق فعالیت ها در بخش های دارای مزیت هزینه های تولید پایین را رقم بزند.

2 - هدفمند کردن منابع مالی، کمک های یارانه ای و اعتبارات بودجه ای، موضوع مهم دیگری است که باید مدنظر داشت. در حقیقت رشد دستمزد کمتر از نرخ تورم منوط به این است که بتوان دسترسی عادلانه تر و سهل تر مردم به منابع قابل توزیع در اقتصاد را فراهم کرد. واضح است که منظور از هدفمند کردن در موضوع یارانه، افزایش ناگهانی قیمت حامل های انرژی، بدون آماده سازی فضای روانی جامعه نیست، بلکه امکان سنجی نوعی از افزایش قیمت انرژی با کمترین هزینه برای قشرهای ضعیف و متوسط و بیشترین عایدی برای آن هاست. همچنین افزایش سهم وام های خرد از منابع بانکی و سرعت گرفتن طرح نهضت ملی مسکن با استفاده از ابزارهای تامین مالی قابل تحقق نظیر تهاتر نفت با خارجی ها و شرکت های داخلی امکان پذیر است.

3 – هم اکنون مهم ترین متغیر اثرگذار بر اقتصاد ایران نرخ ارز است. باید منتظر بود و نتیجه اجرای بسته جدید ارزی را دید، اما در هر صورت مهار رشد نرخ ارز و تعدیل نسبی و قابل مدیریت آن، اثر مهمی بر انتظارات تورمی و در نتیجه امکان تعدیل رشد دستمزدها خواهد داشت. بنابراین تمرکز ویژه دولت بر مهار رشد نرخ ارز فارغ از اهمیت استراتژیک آن در زمینه کارآمدی دولت، اثر خاص بر امکان تعیین رشد دستمزد با نرخی کمتر از تورم خواهد داشت، هرچند چنان که گفته شد متغیر اصلی انتظارات تورمی و اطمینان جامعه نسبت به امکان مهار جهش ارزی است. در هر صورت انتظار می رود در مهلت کوتاه تا پایان سال، پالس های مثبتی در زمینه مهار رشد نرخ ارز صادر شود وگرنه تعیین دستمزد پایین تر از تورم و انتظارات تورمی، شدنی نیست و ممکن است هزینه هایی برای کشور داشته باشد، ولی فارغ از این متغیر کلیدی این روزهای اقتصاد ایران، تعیین دستمزد منطقه ای و هدفمند کردن اعتبارات مالی و یارانه ای موضوعی است که باید به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد، وگرنه دوراهی تلخی در زمینه تعیین دستمزد پیش رو خواهیم داشت.

عناوین اخبار روزنامه کيهان در روز پنجشنبه ۴ اسفند

مدعیان اصلاحات این عکس را قاب بگیرند!

مسعود اکبری
این سنت الهی است که هرکس ولایت شیطان را بپذیرد، شیطان او را تحقیر کرده و از او درس عبرتی برای تاریخ می‌سازد. خداوند متعال در بخشی از آیه 29 سوره مبارکه فرقان می‌فرماید: «وَكَانَ الشَّيطانُ لِلإِنسانِ خَذُولا؛ و شیطان همیشه تحقیرکننده(خوارکننده) انسان بوده است.» یکی از مصادیق این آیه از قرآن، تصویری است که اخیرا از رئیس‌جمهور آمریکا و رئیس‌جمهور اوکراین منتشر شده است. در این تصویر، بایدن با تبختر و چهره‌ای سرد پشت میز نشسته و زلنسکی با وضعیتی اسفناک و تحقیرآمیز، همچون رعیت در مقابل ارباب، گوش به فرمان و خبردار ایستاده است.
اوکراین همان کشوری است که پس از فروپاشی شوروی، بعد از آمریکا و روسیه سومین قدرت اتمی جهان بود. اما این کشور به‌واسطه فرمانبرداری از آمریکا، در سال ۱۳۷۳ با امضای معاهده بوداپست متعهد شد که کلیه سلاح‌های هسته‌ای خود را تحویل دهد و در مقابل آمریکا و انگلیس تعهد کردند که از امنیت و تمامیت ارضی اوکراین در مقابل هرگونه تجاوز خارجی حمایت کنند. اوکراین به این تعهد خود به‌طور کامل عمل کرد اما از آن به بعد به یک کشور حاشیه‌ای و آسیب‌پذیر تبدیل شد.
چندی پیش «یوری  کاستنکو» سیاستمدار معروف اوکراینی در قسمتی از کتاب «اوکراین و خلع سلاح هسته‌ای» نوشته بود: «همه ما (اوکراینی‌ها) فریب خوردیم و برای معاهده بوداپست دست زدیم، بنابراین همه ما مقصریم. خلع سلاح با توافق و کف و سوت ملت اوکراین و با حمایت رسانه‌ای و تبلیغاتی انجام شد. اما اکنون مشخص شده که آن ارزیابی‌ها کاملا اشتباه بوده است. گویی اوکراین، عراق دوم شده که نظام آن با تهاجمی بین‌المللی سرنگون شد و در حال حاضر به سمت تکه‌تکه شدن و غرق‌شدن در بحران‌های گوناگون پیش می‌رود.»
«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور فعلی اوکراین، یک سلبریتی و بازیگر کمدین بوده است. وی پیش از آنکه به ریاست جمهوری اوکراین برسد در اظهارنظری گفته بود: «شعار من تبدیل ‌کردن جهان به جایی بهتر؛ جهانی روشن‌تر و خوشحال‌تر با کمک‌ گرفتن از تمام ابزارهایی که در اختیار داریم.» وقتی این سلبریتی کمدین، به ریاست جمهوری رسید، این شعار خود را عملیاتی کرد. به نظر شما زلنسکی چگونه اوکراین را به جایی بهتر، روشن‌تر و خوشحال‌تر تبدیل کرد؟! وی پس از نشستن بر کرسی ریاست جمهوری از قانونی شدن فروش و استعمال ماریجوانا، قمار و روسپی‌گری حمایت کرد و انجام سقط جنین را فاقد منع قانونی و آزاد اعلام کرد.
اما این همه ماجرا نیست، این سلبریتی سابق و رئیس‌جمهور فعلی، با فرمانبرداری از آمریکا، اوکراین را به یک جهنم تبدیل کرد. 8 هزار کشته، 13 هزار زخمی، 13 میلیون آواره، 127 میلیارد دلار خسارت به زیرساخت‌های اوکراین، حدود 50 میلیارد دلار خسارت به کسب و کارها و مشاغل و... تنها بخشی از جهنمی است که زلنسکی به مردم اوکراین تحمیل کرد. و البته این نتیجه اعتماد مردم اوکراین به یک سلبریتی دلقک و از آن مهم‌تر اعتماد مردم این کشور به وعده‌های سرخرمن مقامات آمریکایی و اروپایی است. 
بله، این سنت الهی است که هرکس ولایت شیطان را بپذیرد، شیطان او را تحقیر کرده و از او درس عبرتی برای تاریخ می‌سازد. حدود 100 سال پیشدر همین ایام «رضا پالانی» با کودتای انگلیسی بر سر کار آمد. 
وی همان شخصی است که رسماً توسط یک دولت خارجی روی کار آمد و از یک سرباز ساده که نگهبانی اصطبل سفارت هلند را برعهده داشت، به پادشاهی ایران رسید. 
رضا پالانی را انگلیسی‌ها با کودتای سوم اسفند 1299 سر کار آوردند و  1304 به پادشاهی رساندند و به‌واسطه این دیکتاتور، بساط مشروطیت و قانون نیم بند را نیز برچیدند. شهریور 1320 هم که اقتضای منافعشان در جنگ جهانی دوم، اشغال ایران و کمک به شوروی در مقابل ارتش هیتلر بود، رضاخان را مانند دستمال مصرف شده دور انداختند و فرزند بی‌شخصیت‌تر و سرسپرده‌تر او را به ملت ایران تحمیل کردند. 
یکی از وابستگان به رژیم پهلوی نقل می‌کند که «در اوایل رفتن رضاشاه که هنوز تکلیف سلطنت در ایران درست معلوم نشده بود، سفیر انگلیس در تهران به کسی که از طرف محمدرضا پهلوی به او مراجعه کرده بود که تکلیف خودش را بداند، می‌گوید که چون بر طبق اطلاعات ما، محمدرضا به رادیو برلین گوش می‌کند و پیشرفت‌های آلمان را روی نقشه پی می‌گیرد، پس مورد اعتماد ما نیست. آن شخص، خبر را به محمدرضا می‌دهد. او هم گوش کردن به رادیو برلین را ترک می‌کند و کنار می‌گذارد! آن‌وقت سفیر انگلیس می‌گوید: «الان دیگر عیبی ندارد؛ می‌شود او را به سلطنت انتخاب کرد».» و حاکمیت این خاندان منحوس موجب شد که ملت ایران چندده سال روی آزادی و انتخابات و استقلال و عزت و پیشرفت را ندید.
و اما قاب عکس عبرت‌آموز بایدن و زلنسکی، ذهن را به یاد یک قاب عکس مشابه در دوران رژیم پهلوی می‌اندازد. ششم آذرماه سال ۱۳۲۲ رؤسای‌جمهور سه کشور پیروز جنگ جهانی دوم بدون اطلاع دولت وقت(رژیم پهلوی)، وارد ایران شدند و یکی از کنفرانس‌های چندگانه‌شان را در سفارت شوروی در تهران برگزار کردند.
در این کنفرانس چهار روزه «فرانکلین دلانو روزولت» رئیس‌جمهور آمریکا، «وینستون چرچیل» نخست‌وزیر انگلیس و «ژوزف استالین» رهبر اتحاد جماهیر شوروی حضور داشتند. نکته قابل توجه اینجاست که مقامات ارشد رژیم پهلوی در روز ورود این ۳ مقام خارجی در جریان قرار گرفتند و تا لحظه ورود، هیچ خبری نداشتند. محمدرضا پهلوی برای شرکت در کنفرانس به سفارت شوروی در تهران رفت، اما در جریان کنفرانس، چرچیل و روزولت حاضر نشدند به دیدار شاه ایران بروند و تنها با وی در محل سفارت دیدار کردند.
چرچیل تنها برای چند دقیقه در حیاط سفارت شوروی با شاه دیدار کرد که شامل سلام و احوالپرسی و گرفتن یک عکس بود. در دیدار کوتاه شاه با روزولت نیز، محمدرضا پهلوی از رئیس‌جمهور آمریکا خواست تا پدرش (رضاشاه) را از جزیره موریس به جای دیگری که آب و هوای بهتری دارد، منتقل کند!
و باز هم باید این را تکرار کرد که این سنت الهی است که هرکس ولایت شیطان را بپذیرد، شیطان او را تحقیر می‌کند. یکی از مصادیق آشکار این مسئله، وضعیت تحقیرآمیز «سیرک اپوزیسیون» در مونیخ و بروکسل و لندن و واشنگتن است. 
با همه این اوصاف، رئیس‌جمهور فعلی اوکراین و سلبریتی سابق این کشور، از شخصیت‌های محبوب جریان مدعی اصلاحات در داخل کشور است. مدعیان اصلاحات پیش از این تصویر تمام‌قد این دلقک اوکراینی را در صفحات اول روزنامه منتشر کرده و از او با عنوان «رئیس‌جمهورِ در میدان»! نام بردند. این طیف چشم و گوش خود را بر واقعیت‌های بدیهی در ایران و سایر نقاط جهان و از جمله اوکراین بسته و با تخطئه و تخریب تعاملات منطقه‌ای و تعامل با شرق، همچنان تنها نسخه شفابخش را برقراری رابطه با آمریکا جا می‌زند. یک پیشنهاد به بخشی از این جریان سیاسی این است که عکس عبرت‌آموز بایدن و زلنسکی را قاب گرفته و هر روز به آن نگاه کنند. 
امام خمینی(رضوان‌الله‌تعالی‌علیه) در 3 اسفند 1367 در بخشی از «پیام تاریخی منشور روحانیت» تاکید کردند: «امروز عده‌ای... چنان تیشه به ریشه دین و انقلاب و نظام می‌زنند که گویی وظیفه‌ای غیر از این ندارند... اینها مروّج اسلام آمریکایی‌اند... در 15 خرداد 42 مقابله با گلوله تفنگ و مسلسل شاه نبود که اگر تنها این بود مقابله را آسان‌ می‌نمود. بلکه علاوه‌بر آن از داخل جبهه خودی گلوله حیله و... گلوله زخم‌زبان و نفاق و دورویی بود که هزار بار بیشتر از باروت و سرب، جگر و جان را می‌سوخت و می‌درید.»
در بخشی از جنگ ترکیبی اخیر، آمریکا، انگلیس و اسرائیل با همراهی پادوهای داخلی غرب در توهمی آشکار تقلا کردند تا با تمرکز و سرمایه‌گذاری روی برخی سلبریتی‌های بی‌سواد و جوگیر، مدلی شبیه به قدرت رسیدن زلنسکی را در ایران مشابهت‌‌سازی کنند. اما ملت عزیز و فهیم ایران، یک‌بار دیگر ثابت کرد که «ایرانِ اسلامی» جای این شامورتی‌بازی‌ها و شعبده‌بازی‌های سخیف نیست. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات