صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۴۵۰۹۴

خبر خاندوزی از رشد ۱۲ درصدی صادرات غیرنفتی و بازگشت آرامش نسبی به بازار ارز

سیداحسان خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی و سخنگوی اقتصادی دولت صبح امروز (سه‌شنبه 16 اسفند 1401) در نشست با خبرنگاران، اظهار داشت: با تدابیر صورت گرفته قدری آرامش به بازارهای ارز و دیگر بازارها برگشته است.

خبر خاندوزی از رشد 12 درصدی صادرات غیرنفتی و بازگشت آرامش نسبی به بازار ارز

وی افزود: در بخش واقعی اقتصاد ایران شاهد اتفاقات مبارک و آغازهای امیدبخش نسبت به گذشته هستیم. در موضوع «رشد اقتصادی»، در سال 1401 مسیر سال گذشته را دنبال کردیم و طبق آمار 9 ماهه مرکز آمار، نرخ رشد 3.3 درصدی داشتیم که بدون محاسبه رشد نفت 2.9 درصد است.

خاندوزی عنوان کرد: در صنایع نرخ رشد مثبت 3.8 درصد را داشتیم که شش ماهه اول سال قبل منفی بود. در حوزه‌های سرمایه‌گذاری‌ها که جزو روندهای منفی از سال 97 به بعد بود، در شش ماه اول سال جاری 3.9 درصد رشد داشته و این عدد در دوره مشابه سال قبل منفی 6.4 درصد بوده است.

وی خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری خارجی ایران به نسبت سال آخر دولت قبل، حدود 100 درصد رشد را حکایت می‌کند و نرخ بیکاری به 8.2 درصد کاهش یافت.

رشد 12 درصدی صادرات غیرنفتی

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: صادرات غیرنفتی کشور در 11 ماهه اول به نسبت مدت مشابه سال قبل 12 درصد رشد داشته است.

وی بیان داشت: برخی پروژه‌های شاخص در سال 1401 به سرانجام رسید و بخش مهمی از آن آغاز شد. امسال 4 ابرپروژه آبی و یک پروژه زیست‌محیطی افتتاح شد؛ از جمله انتقال آب سنندج، پروژه غدیر، همدان و آب‌شیرین‌کن بوشهر. هم‌چنین انتقال آب به دریاچه ارومیه که از پروژه‌های بزرگ است.

وزیر اقتصاد گفت که پنج پروژه ریلی کشور هم آغاز به فعالیت کرد که حدود 5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارج بودجه برای آن در نظر گرفته شده است. 16 پروژه پتروپالایشگاهی هم حدود 30 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارج از بودجه بوده است.

خاندوزی بیان کرد: دولت امسال کوشید سیاست کنترل تورم سال 1400 را همراه با سایر سیاست‌های تحولی اقتصاد پیش ببرد. دولت موفق شده کنترل مقداری ترازنامه‌های بانکی کشور را دستورکار قرار داده و بخشی از خلق پول را مهار کند و از این مسیر نقدینگی کشور کنترل شد و آمار مقدماتی رشد نقدینگی تا 20 بهمن حدود 32 درصد است و این عدد در زمان مشابه سال قبل 39 درصد بوده است.

تورم امسال بدلیل جنگ اوکراین و ارز ترجیحی است

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: ما توانستیم در پایان اسفند 1400 نرخ تورم را در 7 ماهه عملکرد دولت سیزدهم کاهش دهیم. کاهش از عدد 59 درصد به 29 درصد محصول این اقدامات بود.

وی افزود: در ماه‌های ابتدایی سال 1401 تورم بر اثر جنگ اوکراین و ارز ترجیحی، رشد کرد و امروز شرایطی داریم که کشورهایی که سال‌ها تورم 2 درصدی داشتند، تورم 10 درصدی را تجربه می‌کنند.

خاندوزی عنوان کرد: در سال گذشته مسأله خوراک اصلی و نان و مواد پروتئینی مسأله اصلی جهان بود. قیمت‌ها در کشور‌های اروپایی و حتی همسایگان ما افزایش بالای 80 درصد داشتند. بسیاری از کشورها به جیره‌بندی روی آوردند.

وی ادامه داد: جهان درباره تامین مواد غذایی و قیمت‌های کالاها در سال 2022 شرایط بی‌سابقه‌ای داشت و این به آن معنا نیست که ما در داخل کشور مشکلی نداشتیم، ولی باید جمع‌بندی دقیق و منصفانه انجام داد.

آرامش نسبی در بازار ارز

سخنگوی اقتصادی دولت ادامه داد: تا پایان شهریور موفق بودیم نرخ ارز و بقیه قیمت‌ها را کنترل کنیم. نرخ ارز در شهریورماه کمتر از 30 هزار تومان معامله می‌شد و متأسفانه با ناآرامی‌ها و تحریک انتظارات تورمی، شاهد افزایش قیمت ارز و برخی قیمت‌ها بودیم.

خاندوزی گفت: الحمدلله هم‌اکنون شاهد آرامش نسبی در شرایط ارز و قیمت‌ها هستیم.

تولید خودرو سال آینده رکوردشکنی می‌کند

وی درباره تولید خودرو گفت: چندین سال بود که نتوانسته بودیم به تولید خودرو در بالای یک میلیون برسیم. سال آینده این رکورد شکسته خواهد شد. امسال واردات خودرو برای ساماندهی این بازار انجام گرفت.

سخنگوی اقتصادی دولت بیان کرد: دولت در مسیر اینکه فرصت‌های سرمایه‌گذاری جذاب ایجاد کند، تدابیری داشت و مقدمات آن انجام شد. در روزهای آینده در زمینه انتشار گواهی سپرده نفتی، هدایت نقدینگی به سمت پروژه‌های جذاب معادن طلای ایران و معادن مس کشور شاهد 3 اتفاق خواهیم بود‌

خاندوزی عنوان کرد: ضمن انتشار گواهی سپرده نفت، در زمینه سرمایه‌گذاری برای پروژه‌های طلا و مس ایران اقدام خواهیم کرد.

اعتبار 10 میلیون تومانی برای بازنشستگان

وی گفت: 2 میلیون عنفر ضو صندوق بازنشستگی کشوری و فولاد از نیمه شعبان تا عید فطر می‌توانند از اعتبار خرید تا سقف 10 میلیون تومان استفاده کنند و این کار بدون مراجعه و بدون اخذ ضامن انجام خواهد شد.

اجرای فراگیر کالابرگ الکترونیکی از پایان اسفند

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: کالا‌برگ الکترونیک به صورت فراگیر و اختیاری از پایان اسفند قابل استفاده خواهد بود و یارانه نقدی حذف نمی‌شود؛ مردم هم‌چنین می‌توانند یک‌ماه زودتر یارانه خود را برای خرید 10 قلم کالا استفاده کنند و اگر نخواستند می‌توانند از یارانه نقدی استفاده کنند.

خاندوزی در پاسخ به سوالی درباره مولدسازی خاطرنشان کرد: آیین‌نامه مولدسازی مرحله پایانی خود که نیازمند تصویب سران سه قوه بوده را هنوز پشت سر نگذاشته و دبیرخانه هیات باید عملکرد را در اختیار سه قوه قرار بدهد. پیشنهادهایی برای رفع برخی موارد که مورد انتقاد قرار گرفته بود، مطرح شده و امیدواریم در جلسه هفته جاری به نتیجه برسد.

مرحله دوم سود سهام عدالت چه‌زمانی پرداخت می‌شود؟

وی در پاسخ به سوال تسنیم درباره سرانجام اختصاص سهام عدالت به تحت پوشش‌های نهاد‌های حمایتی طبق بودجه 1401 که حدود 3.6 میلیون نفر هستند و هم‌چنین درباره پرداخت سود سهام عدالت اظهار داشت: دولت در زمینه اختصاص سهام عدالت به این عزیزان مصوبه‌ای داشت و در هیات تطبیق مصوبات مجلس به آن ایراد گرفته شد. رییس‌جمهور دستور دادند و عصر امروز در این‌باره جلسه خواهیم داشت و امیدواریم تا قبل از پایان سال تعیین تکلیف شده و بتوانیم این خبر خوش را به مردم برسانیم.

سخنگوی اقتصادی دولت ادامه داد: هم‌چنین درباره پرداخت سود سهام عدالت برای اولین‌بار به‌صورت میان‌دوره‌ای و در پاییز، از 36 شرکت در یک مرحله پرداخت سود کردیم. اکثر شرکت‌ها برای مرحله دوم همکاری خوبی داشتند و امیدواریم این اقدامات در روزهای آینده دنبال شود و در روزهای ابتدایی سال جدید این خبر خوش را هم به مردم بدهیم.

 

منبع: تسنیم

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات