صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۴۵۸۰۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 22 فروردین‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): در شب‌های لیالی قدر با خدا باید حرف زد، از خدا باید خواست. اگر معانی دعاها را انسان بداند، بهترین کلمات و بهترین خواسته‌ها در همین دعاهای شب‌های قدر است. اگر کسی معانی این دعاها را نمی‌داند، با زبان خودتان دعا کنید؛ بین ما و خدا حجابی وجود ندارد؛ خدای متعال به ما نزدیک است؛ حرف ما را می‌شنود.(1387/6/29) *شهادت شفیع شیعیان و مولای متقیان، امیرالمؤمنین علی(علیه‌السلام) را تسلیت می‌گوییم*

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD 

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
▼ حرف روز
شب قدر و بازگشت به علی(علیه‌السلام)
شب‌ها و روزهای قدر با نام بزرگمردی گره خورده است که به انسانیت شرافت بخشیده است! «جان پیامبر»(ص) که شوق دیدارش، قلب نازنین حضرت را به طپش می‌انداخت! مولود کعبه که از همان ابتدای تولد، تقدس و بزرگی و عظمتش را به عالمیان رخ کشید، تا در همیشه تاریخ، هر آنکس که در وجود خود حداقلی از نور پاک فطرت را زنده نگه داشته باشد، در مواجهه با او، به بزرگی و عظمتش شهادت دهد! به نظر می‌رسد سرنوشت جهانیان با نام علی(علیه‌السلام) گره خورده باشد و شب قدر و راه نجات آدمیان، در آشنایی و پیروی از مرام و مکتب علی(علیه‌السلام) تقدیر شده باشد.
در مکتب علی(علیه‌السلام) آنچه بیش از هر چیز می‌درخشد، توجه به مفهوم «عدالت» و تلاش برای تحقق عملی آن است. عدالت علوی آنچنان باشکوه و بی‌رقیب است که با صراحت می‌توان علی(علیه‌السلام) را «بزرگ پرچمدار عدالت» در جامعه بشری دانست. صف‌آرایی ایشان در برابر اردوگاه امویان در صفین و ایستادگی او در برابر اصحاب جمل و ناکثین زمانه، جز مبتنی بر شکاف حامیان و دشمنان قسط و عدالت نبوده است.
عالی‌ترین کلام در باب عدالت در کلام مولای‌مان تجلی یافته است، آنجا که عدل را برتر از جود و بخشش می‌خواند، و آنجا که تنها عامل پذیرش حکومت را عهدی می‌داند که خداوند از علماء گرفته تا در برابر شکم‌بارگی ستمگران و گرسنگی مظلومان سکوت نکنند! همو که عدل را بنیان زندگی و عامل حیات دین می‌خواند و فریاد برمی‌آورد که هیچ فقیری گرسنه نیست؛ مگر آنکه ثروتمندی از آن استفاده کرده باشد!
بشریت امروز بعد از گذشت قرن‌ها همچنان محتاج مرام و معرفت و آموزه‌های علی(علیه‌السلام) است. چرا که عدالت در عصر جاهلیت ثانی بیش از گذشته به گمشده جامعه انسانی تبدیل شده است. بشریتی که از بی‌عدالتی رنج می‌برد و در نظام بین‌المللی زندگی می‌کند که رانت و تبعیض و زیاده‌خواهی به ذات و ماهیت آن تبدیل شده و خود را به ادعاهای دروغینی چون دموکراسی و حقوق بشر بزک کرده تا ماهیت فاسد و ظالمانه خود را پنهان نماید. نظام‌های فاسد سرمایه‌داری که امروز خود را با عنوان لیبرال دموکراسی معرفی می‌کنند، آنچنان بی‌عدالتی را در ساختار خود نهادینه کرده‌اند که حاصل آن استثمار اکثریت جهان در برابر ثروت‌اندوزی و برخورداری اقلیتی از آن شده است. برهم زدن این ظلم و بی‌عدالتی نظام یافته، نیازمند الگویی ممتاز و بی‌نقص است و این نسخه شفابخش را باید در بازگشت به علی(علیه‌السلام) و حکومت علوی جست‌وجو کرد.
مهدی سعیدی

▼ گزارش روز

عجله برای رفتن

رژیم صهیونیستی این سال‌ها دچار گرفتاری هولناکی در سیاست داخلی شده است. مسئولان رژیم برای رهایی از بحران‌ها و چالش‌ها دست به اقدامات و سخن‌پرانی‌هایی علیه محور مقاومت می‌زنند که بیشتر از هر چیز مصرف داخلی دارد.
گزاره‌های خبری: 1ـ بنا به گزارش وبگاه شبکه آی ۲۴ نیوز اسرائیل، هالیوی در گفت‌وگو با رادیو ارتش رژیم صهیونیستی اظهار کرد: «ما آماده اقدام علیه ایران هستیم و ارتش رژیم صهیونیستی توانایی حمله به کشورهای دور و نزدیک را دارد.» وی افزود: «ارتش رژیم صهیونیستی در سال‌های آتی توانایی‌های خود را به منظور حمله پیشگیرانه علیه ایران تقویت خواهد کرد و علی‌رغم دوری مسافت، چنین حمله‌ای کوبنده خواهد بود.»
2ـ امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی فرمانده‌کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اظهارات رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی گفت: «این اظهارات در راستای تقویت روحیه نظامیان و ترمیم مشکلات داخلی این رژیم است. وی افزود: «هرکس اندک آشنایی با امور نظامی دو طرف داشته باشد به‌خوبی درمی‌یابد که رژیم صهیونیستی در اندازه و مقیاس به‌روزشده یکی از عملیات‌های دوران هشت سال دفاع مقدس ماست.»
3ـ امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در دیدار مسئولان نظام فرمودند: «ما گفتیم رژیم صهیونیستی ۲۵ سال دیگر را نمی‌بیند، خودشان عجله کردند و زودتر می‌خواهند بروند.»
گزاره‌های تحلیلی: 1ـ جبهه مقاومت سال‌هاست؛ با محوریت اعتقاد به مبارزه با صهیونیسم و تکیه بر آرمان‌های انقلاب اسلامی مشروعیت نظام سلطه را به چالش روبه‌رو کند و امروزه صدای شکستن هیمنه آنها به گوش می‌رسد.
2ـ اتحاد حماس، حزب‌الله لبنان، انصارالله یمن، سوریه و ایران به چنان اقتدار و موفقیت‌هایی رسیده است که قاتلان 5000 مسلمان در صبرا و شتیلا دیگر توان حمله نظامی به مسلمانان را ندارند، پارس کردن آنها از ترس است. زیرا که از قدیم گفته‌اند که سگی که پارس می‌کند، گاز نمی‌گیرد.
3ـ رژیم صهیونیستی دچار گرفتاری هولناکی شده است. در چهار سال، چهار نخست‌وزیر عوض کردند؛ ائتلاف‌های حزبی هنوز کامل شکل نگرفته متلاشی می‌شوند، دوقطبی شدیدی در سرتاسر رژیم جعلی وجود دارد. همین مشکلات باعث شده تا دو میلیون یهودی در فکر خروج از فلسطین بیافتند. این چالش‌ها باعث شده نخست‌وزیر سابق، رئیس امنیت ملی و وزیر دفاع این رژیم اظهار کنند: «فروپاشی ما نزدیک است؛ ما به هشتاد سالگی نمی‌رسیم.»
4ـ ضعف داخلی صهیونیست‌ها و قدرت روزافزون مقاومت باعث شده است که صهیونیست‌ها در چند سال اخیر ریسک شروع درگیری را از دست داد‌اند و هیچ‌گاه تلاش نمی‌کنند شروع کنند یک نزاع بزرگ با گروه‌های مقاومت باشند. از سویی هرگاه هم حماقتی کرده‌اند بلافاصله با واکنش قاطع و در عین حال پشیمان‌کننده صهیونیست‌ها مواجه شده‌اند. به همین دلیل برخی لفاظی‌های صهیونیست‌ها در روزهای اخیر را باید مصداق لاف در بازار کوزه‌گری دانست.
فرهاد کوچک‌زاده
 
▼ خبر ویژه
کاهش سهم دلار در ذخایر ارزی جهان
طبق گزارش‌های اخیر صندوق بین‌المللی پول در ۲۱ فروردین ۱۴۰۲، سهم دلار در ذخایر ارزی جهان از ۷۱ درصد در سال ۲۰۰۰ تا پایان سال ۲۰۲۲ به ۵۸ درصد کاهش یافته است. در پایان سال گذشته میلادی، رقم ذخایر ارزی جهان به ۱۱ هزار و ۹۶۳ میلیارد دلار رسید که از این مقدار، حدود ۱۱ هزار و ۸۹ میلیارد دلار آن ارز قابل دسترس و قابل تخصیص است. سهم دلار از کل پرداخت‌های بین‌المللی در سوئیفت در ژانویه ۲۰۲۳ به 45/4 درصد رسیده و سهم یورو نیز 33/3 درصد بوده است؛ سهم سرمایه‌گذاران خارجی از اوراق قرضه آمریکا نیز از حدود ۵۰ درصد در سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۵ به ۳۳ درصد در سال ۲۰۲۱ رسیده است؛ سهم چین از تولید ناخالص جهان در پایان سال ۲۰۲۲ به 18/4 درصد افزایش یافته و سهم آمریکا از تولید ناخالص جهان به 24/2 درصد در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است.
 
▼ اخبار 
1ـ شوک بزرگ به اردوگاه نتانیاهو و شرکا
نتایج نظرسنجی شب گذشته شبکه ۱۳ تلویزیون برای نخستین بار از سقوط چشمگیر حزب لیکود و نتانیاهو پرده بر می‌دارد. لیکود در این نظرسنجی پس از دو حزب اردوگاه ملی به رهبری بنی گانتز (۲۹کرسی) و یش عاتید به رهبری یائیر لاپید (۲۱ کرسی) تنها با کسب ۲۰ کرسی به رتبه سوم احزاب رژیم صهیونیستی سقوط کرده است. نتانیاهو و احزاب راستگرا در صورت برگزاری انتخابات کنست در رژیم صهیونیستی در نتیجه کاهش اقبال عمومی از کابینه بی‌بی در حال حاضر تنها قادر به کسب ۴۶ کرسی پارلمانی خواهند بود و در مقابل ائتلاف احزاب چپ‌ـ میانه‌رو قادر خواهند تا تنها با اتکا به یک حزب عربی‌ـ یعنی حزب عربی رعم به رهبری منصور عباس‌ـ با ۶۴ کرسی سکان کابینه آتی رژیم صهیونیستی را در دست گیرند. در این نظرسنجی احزاب فلسطینی‌های 1948، فهرست مشترک عربی و بلد نیز قادر خواهند بود تا ۱۰ کرسی کنست را از آن خود سازند که در صورت حمایت این دو فهرست از نخست‌وزیری لاپید و گانتز، کابینه احزاب چپ‌ـ میانه‌رو پشتیبانی ۷۶ نماینده کنست را همراه خود خواهد داشت.
 
2ـ نرخ واقعی ارز کمتر از رقم فعلی بازار
وزیر امور اقتصادی و دارایی از برنامه ۱۵ بندی دولت برای ساماندهی بازار اجاره‌بها خبرداد و گفت: سال ۱۴۰۲ سال خوبی از جهت هدایت اعتبارات به فعالیت‌های تولیدی و مولد خواهد شد. از یک سال‌ونیم گذشته که دولت سیزدهم شروع به کار کرد یکی از مهم‌ترین تلاش‌ها، موضوع کنترل کسری بودجه دولت بود؛ آن هم در شرایطی که در دو سال آخر دولت گذشته وضعیت بدی ایجاد شده بود. در یک سال و نیم اخیر تلاش شد از طریق وزارت نفت علی‌رغم وجود تحریم، صادرات نفت بیشتر شود و اعداد و ارقام خوبی افزایش پیدا کرد. بیش از دو میلیون مودی مالیاتی جدید و تمام مسیرهای فرار شناسایی شده است. بر اساس محاسبات علمی که اندیشکده‌ها پیش‌بینی کرده‌اند نرخ واقعی از عدد فعلی نرخ ارز در بازار پایین‌تر است، اما به محض اینکه روی این کار کارشناسی یک جو روانی و بدبینی ایجاد می‌شود، برخی به بازارهای مختلف هجوم می‌آورند که در این موضوع واقعاً نیازمند یک اجماع ملی و کمک هستیم که ثبات و تعادل بازگردد.
 
3ـ دستمزد عجیب برخی سلبریتی
اخیراً برنامه‌های ترکیبی و گفت‌وگومحور شبکه نمایش خانگی و بعضاً تلویزیونی پول‌های عجیب و غریب به بازیگران و سلبریتی‌ها و چهره‌های مهمان پرداخت می‌کنند. این پرداختی‌ها به حدی است که موجب گلایه و نارضایتی برخی افراد در حوزه فرهنگی شده است. یک بازیکن ملی‌پوش فوتبال ۴۰۰ میلیون تومان بابت حضور در یک برنامه تلویزیونی و یک برنامه شبکه نمایش خانگی دریافت کرده است. یک بازیگر دیگر برای حضور ده دقیقه‌ای در یک برنامه تلویزیونی درخواست ۵۰۰ میلیون تومان کرده است! یک بازیگر درجه دو تلویزیون نیز برای حضور در یک برنامه رئالیتی‌شو نزدیک به ۱۰۰ میلیون تومان دستمزد گرفته است. این پرداختی‌ها در حالیست که همین افراد با وجود چنین دریافتی همیشه تلاش دارند یک قیافه حق به جانب و مردمی بگیرند.
 
4ـ دولت در ریل تغییرات
بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت در توئیتی نوشت: «حراست از منافع ملی با ارزیابی مستمر مدیران، وعده ‎دولت مردم با مردم بود که پیش از این هم دولت به آن عمل کرده و جزء محورهای پیام نوروزی و سخنان رئیس‌جمهور با دولتمردان بود. به‌منظور استفاده بهتر از ظرفیت مدیران، تحولات و جابه‌جایی‌های مدیریتی در دستور کار دولت است.»
 
▼ اخبار کوتاه
داریم به قهقرا می‌رویم/ دونالد ترامپ در شبکه اجتماعی تروث نوشت: «لطفاً کسی می‌تواند به بایدن توضیح دهد که MAGA  به معنای دوباره باشکوه ساختن آمریکا است. باور کنید یا نه، او این را نمی‌داند. او همچنین نمی‌فهمد که ما اکنون «یک ملت شکست‌خورده و یک ملت در حال افول» هستیم. معیار بودن ارز ما در حال نابودیه و با این افراد شرور، اما بسیار احمق، به جنگ جهانی سوم خواهیم رسید. آنها فقط در اطلاعات نادرست و تقلب در انتخابات خوب هستند!»
 
تقصیر حاج اسماعیل است/ کانال ۱۴ رژیم صهیونیستی در گزارشی نسبت به تحولات اخیر سرزمین‌های اشغالی گفت: «سردار ایرانی (قاآنی) در اتاق عملیات مشترک مقاومت در سوریه حضور دارد و از آنجا درگیری‌های محور مقاومت و رژیم صهیونیستی را هدایت می‌کند. این رژیم تمام اتفاقات چند روز اخیر را از چشم ژنرال قاآنی، جانشین سردار قاسم سلیمانی می‌بینند.»
 
مواضع تکراری آمریکایی‌ها/ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مورد انتشار برخی گزارش‌ها درخصوص توافق موقت با ایران گفت: «ما در تماس دائمی با متحدان و شرکای خود هستیم، اما نمی‌خواهیم جزئیات مکالمات دیپلماتیک را بگوییم یا به شایعات پاسخ دهیم. درهای دیپلماسی کماکان باز است و آمریکا هرگز به ایران اجازه دستیابی به سلاح اتمی را نمی‌دهد.»
 
دولت در ریل تغییرات/ بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت در توئیتی نوشت: «حراست از منافع ملی با ارزیابی مستمر مدیران، وعده ‎دولت مردم با مردم بود که پیش از این هم دولت به آن عمل کرده و جزء محورهای پیام نوروزی و سخنان رئیس‌جمهور با دولتمردان بود. به‌منظور استفاده بهتر از ظرفیت مدیران، تحولات و جابه‌جایی‌های مدیریتی در دستور کار دولت است.»
 
هشدار رئیس کل بانک مرکزی به بانک‌های تورم‌زا/ رئیس کل بانک مرکزی تهدید کرد: «اگر ناترازی هر بانکی رفع نشود حتما به سمت انحلال بانک خواهیم رفت و برنامه آن را به دولت تقدیم کرده‌ایم‌. طبق قاعده گزیر هر بانکی که منحل شود بانک مرکزی ضامن پول مردم است و هیچ گونه مشکلی ایجاد نخواهد شد.»
 
دولت به دنبال تورم ۲۵ درصدی/ فرزین رئیس بانک مرکزی گفت: هدف‌گذاری نرخ تورم برای سال ۱۴۰۲، ۲۵ درصد است. صندوق تثبیت ارزی ایجاد می‌کنیم تا در مواقع لازم برای ثبات ارز در بازار دخالت کنیم. باید از تجارب و ابزارهای جهانی برای مدیریت نرخ ارز استفاده کنیم.
 
توصیه رهبری به سردار رادان چه بود؟/ رادان، فرمانده فراجا گفت: «من و همکارانم آرامش و آسایش خود را فدای آرامش و آسایش مردم می‌کنیم. حضرت آقا از من خواستند جلب رضایت خدا و مردم را پیشه کارم کنم.»
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات