صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۴۵۱۰۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه ۲۰ اسفندماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): من در یک کلمه، عامل موفقیت وزارت اطلاعات را، «ایمان» نیروی انسانی این وزارت‌خانه می‌دانم که این ایمان منحصربه‌فرد است.(1383/7/13) *هفته سربازان گمنام امام زمان(عج) گرامی‌باد*

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD 

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

▼ حرف روز

بازگشت به ریل همسایگی

روابط سینوسی با آل‌سعود مختص دوره جمهوری اسلامی نیست این روند حتی در دوره پهلوی هم وجود داشته است. از اعدام ابوطالب یزدی در دوره پهلوی‌ـ که منجر به قطع ارتباط به سعودی‌ها شد‌ـ تا به امروز ما با عربستانی‌ها روابط پرچالشی داشته‌ایم. اما آنچه در نگاه اصیل نظام و رهبر معظم انقلاب وجود دارد این است که ما ارتباط با همسایگان را نفی نکرده بلکه معتقدیم که روابط منطقه‌ای یک امر ضروری است. به همین دلیل است که رهبری در بیانات‌شان بر امنیت دسته جمعی با همسایگان تأکید داشته و می‌فرمایند: «سال‌هاست که ما اعلام کرده‌ایم آماده هستیم با کشورهای منطقه دور هم بنشینیم و به کمک همدیگر خلیج‌فارس را امن کنیم، دست متجاوزان را در این منطقه کوتاه نماییم و نگذاریم کسی به حقوق دیگری تجاوز کند.»
اما آنچه در روابط ایران و عربستان اتفاق افتاد را باید از دو منظر متنی و فرامتنی دید. از حیث متنی توافق اخیر را باید کنار گذاشتن برخی اختلافات و نزدیک شدن دو همسایه پس از هفت سال دانست. از سرگیری ارتباطات و بازگشایی سفارت طرفین می‌تواند خبر خوبی برای همه کشورهای منطقه باشد.
اما از حیث فرامتنی دو نکته ضروری است نکته اول؛ دشمن ماه‌ها به براندازی جمهوری اسلامی و فروپاشی ایران چشم دوخته بود. اما شرایط حاضر را باید بازشدن چشم دنیا به واقعیات داخلی ایران نام نهاد. امروز همه به این اصل رسیده‌اند که ایران و جمهوری اسلامی بیدی نیست که به این بادها بلرزد.
نکته فرامتنی دوم؛ معمولاً تحولات منطقه غرب آسیا در سده اخیر یک بازیگر مهم داشته است و آن هم ایالات متحده بوده است. اما غیبت آمریکایی‌ها در این پدیده و حضور رقیب چشم بادامی‌شان را باید گونه‌ای دیگر تفسیر کرد و آن هم بیان حکیم انقلاب است که فرمودند: «علائم زیادی وجود دارد که نظم کنونی جهان دارد تغییر پیدا می‌کند و نظم جدیدی بر جهان حاکم خواهد شد... دست و پای آمریکا از حضور در سراسر جهان جمع خواهد شد.»
نکته پایانی؛ این نکته درست است که روابط ما با عربستان وارد فاز جدیدی شده است؛ ما قطعاً با سعودی‌ها در برخی موارد می‌توانیم همکاری کنیم و این موضوع برای تقویت امنیتی منطقه مفید است. این یک گام آغازین در مسیری پر فراز و نشیب است و به معنای پایان اختلافات نیست. برای همگرایی بیشتر و رفع اختلافات موجود باید گام‌های بسیار دیگری را هم برداشت. این هم‌افزایی به غیر صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها برای همه خوب خواهد بود.

یعقوب ربیعی

▼ گزارش روز

خبرهایی که دیده نشد

در هفته اخیر ما شاهد خبرهای خوبی در سطح داخلی و بین‌المللی بودیم. در سطح داخلی افتتاح بزرگ‌ترين بیمارستان منطقه، حل مشکل آب بوشهر با آب شیرین‌کن‌های ایرانی، افتتاح بزرگ‌ترین فاز پالایشگاهی پارس جنوبی با توان داخلی، احیای دریاچه ارومیه، گازرسانی به مناطق محروم سیستان و بلوچستان و... خبرهایی بود که می‌توانست ضریب بیشتری بخورد. در بحث بین‌المللی هم با عادی شدن شرایط کشور و سفر گروسی به ایران، خبرهای خوبی مانند: توافق با عربستان پس از ۷ سال، شکست تسلسل قطعنامه‌های شورای حکام علیه ایران، نهایی کردن قرارداد خرید سوخوـ۳۵، سرمایه‌گذاری سنگین چین در ایران، آزادی‌بخشی از دلارهای ایران در عراق و... را شاهد بودیم. سؤالی که پدید می‌آید این اخبار به چه اندازه در کشور ضریب خورد و آیا توانست جو سیاه‌نمایی رسانه‌هایی مانند سعودی اینترنشنال و رسانه ملکه را بشکند؟
ملاحظات تحلیلی: ۱ـ خبرهای خوبی که در یک هفته اخیر منتشر شد قطعاً تاثیر مثبتی در فضای سیاسی و اجتماعی کشور خواهد گذاشت. اما نکته‌ای که در سطح نخبگانی باید به بحث گذاشته شود این است که چرا این چنین خبرهایی در سطح داخلی ضریب کمتری می‌خورد و کمتر دیده می‌شود؟ ولی خبرهای زردی مانند: قبح‌شکنی چند دختر در فلان شهرک ضریب بالایی می‌خورد و بیشتر دیده می‌شود. ۲ـ اینکه در همه جوامع اخبار زرد بیشتر دیده می‌شوند امری مرسوم است اما نکته مهم در قدرت روایت جریان انقلاب است. جریان انقلابی معمولاً در پوسته خبر می‌ماند و روایت‌گری و پردازش خبر را فراموش می‌کند؛ اما جریان برانداز یک خبر زرد و سیاه‌نمایی را چندین روز پرورش می‌دهد و پردازش می‌کند که به تیتر یک محافل و مجالس تبدیل می‌شود. ۳ـ به نظر می‌رسد در کنار افزایش سواد رسانه‌ای جامعه، ما نیازمند توانمندسازی و جذاب‌سازی روایت‌های جریان انقلابیم. در جنگ روایت‌ها کسی می‌تواند موفق باشد که به موقع، درست و جذاب روایت کند.
این وضعیت نشان می‌دهد که رسانه‌های انقلابی در عرصه جنگ روایت‌ها با مشکلات و چالش‌های اساسی مواجه‌اند و وظیفه امروز آنها قدرتمند شدن در این عرصه است؛ همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند: «شما روایت کنید حقایق جامعه خودتان و کشور خودتان و انقلاب‌تان را. شما اگر روایت نکنید، دشمن روایت می‌کند.» نکته مهم اینکه جنگ روایت‌ها منحصر به عرصه داخلی نیست بلکه به عرصه فراملی و بین‌المللی هم برمی‌گردد؛ جایی که روایت از ایران، ایرانی و توانمندی یا کاستی‌های ما در اذهان ملل می‌نشیند؛ لذا نیازمند بازنگری جدی در حوزه نقش‌آفرینی در این عرصه مهم هستیم.

 

▼ خبر ویژه

هشدار ۴۵ نهاد آمريكايى به بايدن

۴۵ سازمان مردم‌نهاد در نامه‌ای به بایدن از او خواسته‌اند مخالفتش را با اظهارات «تام نایدز»، سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی اعلام کند. تام نایدز سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی روز یک اسفند گفته بود که واشنگتن از هر اقدام رژیم صهیونیستی علیه ایران حمایت خواهد کرد. ۴۵ سازمان مردم‌نهاد در نامه‌ای به بایدن نوشته‌اند: «حیاتی است شما برای تأمین امنیت منطقه، حفظ دیپلماسی در آینده و احترام به مسئولیت قانونی کنگره در خصوص اختیارات جنگی روشن کنید که این اظهارات منعکس‌کننده سیاست آمریکا در قبال ایران نیست. این نهادها ابراز نگرانی کرده‌اند که رژیم اسرائیل ممکن است اظهارات تام نایدز را به عنوان مجوز غیرمستقیم آمریکا به تل‌آویو برای اقدام نظامی در ایران تلقی کند. ما به عنوان خانواده‌هایی که طی ۲۰ سال گذشته در زمان جنگ در ارتش خدمت کرده‌ایم می‌گوییم که اجتماع ما از جنگیدن در درگیری‌های طولانی‌ مدتی که امکان پیشگیری از آنها وجود دارد خسته است.

 

▼ اخبار

1ـ نشانه‌های سقوط و فروپاشی اسرائیل!

عبدالرحیم انصاری در یک رشته توئیت نوشت: «عاموس یادلین رئیس سابق اطلاعات نظامی صهيونيست‌ها طی یادداشتی در مجله فارن افرز نوشته آمریکا و اسرائیل می‌توانند با تشکیل ائتلافی گسترده از کشورهای مختلف به اعتراضات و اغتشاشات داخلی ایران دامن زده، و معترضان را ترغیب و کمک نمایند! این ژنرال با سابقه صهیونیست یا می‌خواسته با مخاطبان این مجله شوخی کند، یا اینکه در طول التهابات اخیر ایران که آمریکا، اسرائیل، انگلیس، فرانسه اروپا و خلاصه همه نوچه‌های غربی و منطقه‌ایشان با تمام قوا پای کار اغتشاش و خرابکاری در ایران آمدند خواب بوده و به تازگی بیدار شده است! این وضعیت دقیقا ترسیم سردرگمی صهیونیست‌ها و بیانگر اوج استیصال آنها‌ درست در زمانی است که وضعیت در داخل سرزمین‌های اشغالی بحرانی است، آتش اختلافات حزبی شعله‌ور شده، دو قطبی سیاسی و شکاف عمیق اجتماعی نه تنها در میان شهرک‌نشینان که حتی به محافل نظامی و امنیتی نیز کشیده شده است. از یک طرف خود را در محاصره بازوان قدرتمند مقاومت به رهبری ایران می‌بینند، از طرفی با عملیات‌های مکرر فلسطینی‌ها مواجه‌اند، و از سویی هم مصائب داخلی گریبان‌شان را گرفته است.

2ـ حزب‌الله آماده در برابر صهیونیست‌ها

پس از تهدید و شیطنت اسرائیلی‌ها، دبیرکل حزب‌الله لبنان چهارشنبه‌شب در نشستی خصوصی با حدود دویست نفر از شخصیت‌های فکری، سیاسی و رسانه‌ایِ کشورهای عربی و اسلامی در بیروت اعلام کرد: «گرچه دشمن تلاش می‌کند با جنگ شناختی ذهن نسل‌های جدید را نسبت به حقایق موجود دچار اختلال ادراکی کنند، اما نبرد اصلی، نبرد برای آزادی فلسطین است. ما برای این نبرد کاملا آماده‌ایم و منتظر ساعت صفر هستیم. دخالت آمریکایی‌ها در این زمینه می‌تواند اهمیت نبرد و پیامدهای اصلی درگیری پیش‌رو را افزایش دهد. با وجود چالش‌هایی که امروز محور مقاومت با آن روبه‌رو است، اما منسجم‌تر و قوی‌تر شده و با اراده‌ای قوی جهت پاسخ‌گویی به هرگونه تجاوز بزرگ رژیم صهیونیستی که منطقه را هدف قرار دهد، آماده است. در فلسطین اشغالی یک نبرد بزرگ در حال رخ دادن است و با توجه به مقیاس آنچه رژیم صهیونیستی با آن مواجه است، پایان این رژیم جعلی آنقدر نزدیک شده که ممکن است در همین مرحله محقق شود.»

3ـ تعویق مذاکرات به امید اغتشاشات

سیدمحمد مرندی، مشاور تیم مذاکره برجامی ایران گفت: «طرف ما ماه‌هاست آماده توافق است و آنها باید نهایتا تصمیم بگیرند. هر زمان تصمیم گرفتند توافق به سرعت صورت می‌گیرد. همان‌طور که همگی می‌دانند مشکل از ایران نیست. ماه‌هاست که متن نهایی آماده است. متن نهایی مورد تأیید ایران، چند ماه پیش مورد تایید رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا جوزپ بورل قرار گرفت. بنابراین کارهایی که ایران قرار بود انجام دهد، انجام داد. اول مشکل درون آمریکا، یعنی انتخابات میان‌دوره‌ای ‌ای آمریکا بود و سپس آشوب‌ها بود. آنهایی که مستقیم یا غیرمستقیم تشویق به آشوب کردند، کار توافق را عقب انداختند. وگرنه آمریکایی‌ها بعد از انتخابات میان‌دوره‌ای خود برای توافق آمادگی داشتند.»

4ـ ارتقای شناورهای نیروی دریایی سپاه

فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: «شناور‌های راکت‌انداز در کلاس شناور‌های عاشورا و طارق به موشک‌انداز‌ها با برد موشکی حداقل ۱۰ و حداکثر بیش از ۱۸۰ کیلومتر برد تبدیل شدند‌ که ‌در جهان بی‌سابقه است. ناو اقیانوس پیمای شهید نادر مهدوی ‌‌قابلیت حمل و عملیاتی کردن انواع بالگرد‌ها، پهپاد‌ها، شناور‌های تندرو موشک‌انداز و سامانه‌های موشکی، پدافندی و راداری را داراست. با پیوستن این شناور سنگین به ظرفیت‌های نیروی دریایی سپاه، مأموریت دریادلان سپاه برای حضور مقتدر در آب‌های دوردست، از امروز آغاز شد.»

▼ اخبار کوتاه

صدور احکام پرونده هواپیمایی اوکراینى/ رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: «ختم رسیدگی پرونده هواپیمای اوکراینی اعلام شده و به‌زودی حکم نهایی صادر خواهد شد. در مجموع برای رسیدگی به این پرونده ۲۰ جلسه دادگاه برگزار شده است که جلسات دادگاه از صبح آغاز و تا ساعت ۱۲ ادامه می‌یافت. افرادی که در مورد این پرونده پیشاپیش اظهارنظر می‌کنند، با توجه به اهمیت و حساسیت پرونده اجازه دهند قضات در نهایت بی‌طرفی و با دقت کامل حکم این پرونده مهم را صادر کنند و از هرگونه اظهارنظر پیش‌دستانه خودداری کنند.»

پروپاگاندای رسانه‌ای در یمن/ ژیل گوتیه سفیر سابق فرانسه در یمن گفت: «آمریکا خوب می‌داند که هیچ نیروی ایرانی در یمن حضور ندارد؛ جامعه بین‌المللی پروپاگاندای رسانه‌ای علیه ایران راه انداخته ‌است. وقتی سفیر یمن بودم این کشور مملو از سلاح بود به ازای هر یمنی چهار اسلحه وجود داشت پس آنها نیازی به واردات سلاح نداشتند. اراده‌ای بین‌المللی علی‌الخصوص از سوی اماراتی‌ها برای تضعیف یمن وجود داشت.»

دشمنی با ملت/ روزهای گذشته سعودی اینترنشنال از نتانیاهو جهت مصاحبه دعوت کرد. کاربری در نقد این موضوع نوشت: «درست وقتی که اسقاطیل مشغول جشنِ پوریم (جشنی به مناسبت کشتار بیش از ۸۰ هزار ایرانی) است، سعودی اینترنشنال با نتانیاهو مصاحبه می‌کند! دشمنی این حرام‌لقمه‌ها با جمهوری اسلامی نیست، با ملت و تاریخ ایران است.»

سال ۱۴۰۲ سال ثبات ارزی/ خاندوزی وزیر اقتصاد گفت: «در سال آینده به بی‌ثباتی ارزی غلبه می‌کنیم، هرچند این موضوع با شرایط تحریم‌های خارجی و هجمه‌های دشمن که برای ما وارد می‌شود، دشوار است. امیدواریم با قطعی شدن نرخ‌های سال آینده، اطمینان به بازار سرمایه بازگردد.»

جیغ صهیونیست‌ها بلند شد/ پس از توافق ایران و عربستان، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی گفت: «این توافق شکست کوبنده و بیانگر سهل‌انگاری و ضعف اسرائیل است. از سرگیری روابط عربستان و ایران تحول خطرناک برای اسرائیل و یک پیروزی سیاسی برای ایران به شمار می‌رود.»

تفاهم آژانس با ایران/ گروسی مدیرکل آژانس اعلام کرد: «سفر هفته گذشته‌ام به تهران بسیار مهم بود و طی آن توانستیم درباره مسائل و قضایای عملی به تفاهم برسیم. از ایران تضمین‌هایی در سطوح بالا دریافت کردیم و این امر متفاوت‌تر از تمام دفعات قبل است.»

از آپارتاید هم بالاترید/ نوام چامسکی فیلسوف و دانشمند علوم شناختی در واکنش به اتفاقات اخیر در سرزمین‌های اشغالی گفت: «هرگز اسرائیل را رژیمی آپارتاید خطاب نکردم چون بدتر از آپارتاید(تبعیض‌نژادی) است؛ آفریقای جنوبی بر مردمان سیاه‌پوست متکی بود و 85 درصد مردم آفریقا نیروی کار بودند اما اسرائیل می‌خواهد فلسطینی‌ها را نابود کند!»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات