صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۴۷۳۶۲

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه 9 خردادماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): ما امروز «دولت مقاومت»ايم... «دولت مقاومت» يعنى چه‌؟ يعنى تسليم زورگويى نشدن، تسليم زياده‌طلبى نشدن، در موضع اقتدار ايستادن؛ دولت مقاومت در موضع اقتدار قرار مي‌گيرد. ببينيد، دولت مقاومت نه اهل تجاوز است، نه اهل سلطه‌طلبى و دست‌اندازى به ملت‌ها و کشورها است، نه اهل فرو رفتن در لاک دفاعى و موضع انفعال است.»(1396/2/20)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
▼ حرف روز
امام مردم‌سالار
خردادماه در درون خود داغ از دست دادن بزرگ مرد تاریخ ایران زمین را نهفته است که از پروازش 34 سال می‌گذرد. راز موفقیت حضرت امام(ره) را می‌توان در عوامل مختلفی جست‌وجو کرد که بدون‌شک یکی از مهم‌ترین آنها مستظهر بودن به رأی و حمایت مردم بود. انقلاب اسلامی را می‌توان مردمی‌ترین انقلاب تاریخ دانست که همه امور و مراحل آن با حضور تمام‌عیار مردم محقق گردید. این نقش‌آفرینی در تداوم راه انقلاب و پس از شکل‌گیری جمهوری اسلامی نیز تداوم یافت و مردم ارکان قدرت را در عرصه حکمرانی در دست گرفتند.
حضرت امام(ره) بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، امور كار كشور را به مردم سپرد و با برگزاری انتخابات متعدد از ایشان خواست تا در ساختن كشور سهیم باشد. اوج این نگاه «مردم‌سالار» را می‌توان در اظهارات ایشان خطاب به مخالفان در آستانه شکل‌گیری مجلس خبرگان قانون اساسی مشاهده نمود كه با صراحت اعلام می‌دارد: «مجلس مؤسسان اگر اعتبار دارد برای این است كه مجلس مبعوث از ملت است... یك نفر چه حقی دارد برای 35 میلیونی جمعیت رأی بدهد؟ این حق برای این است كه شما می‏خواهید رأی بدهید، رأی شماست، میزان رأی ملت است، ملت یك وقت خودش رأی می‏دهد، این اساس، یك وقت یك عده‏ای را تعیین می‏كند كه آنها رأی بدهند، آن در مرتبه دوم صحیح است، والا مرتبه اول، حق مال خود ملت است(1358/3/25).»
از همین اظهارات بود كه گزاره «میزان رأی ملت است» بر سر زبان‌ها افتاد و به عنوان روح آموزه‌های اساسی مكتب سیاسی حضرت امام(ره) بدل شد. امام در این مسیر در برابر انحرافات ایستاد و اجازه نداد تا دیدگاه‌های انحصارگرایانه و قیم‌مآبانه‌ای که می‌خواستند به جای ملت تصمیم بگیرند، بر نظام جمهوری اسلامی سایه افکند. به همین خاطر بود که در انتخابات مجلس سوم فرمودند: «همانطور که بارها گفته‌ام، مردم در انتخابات آزادند و احتیاج به قیم ندارند و هیچ فرد و یا گروه و دسته‌ای حق تحمیل فرد یا افرادی را به مردم ندارند. جامعه اسلامی ایران که با درایت و رشد سیاسی خود جمهوری اسلامی و ارزش‌های والای آن و حاکمیت قوانین خدا را پذیرفته‌اند و به بیعت و این پیمان بزرگ وفادار مانده‌اند، مسلم قدرت تشخیص و انتخاب کاندیدای اصلح را دارند(1367/1/11).»
در سالی که ماه پایانی آن به دو انتخابات مهم ختم خواهد شد، بیش از پیش نیازمند بازخوانی کلام و مرام حضرت امام(ره) خواهیم بود.
مهدی سعیدی

 

▼ گزارش روز

تنش صفر در غرب آسیا

سفر سلطان عمان به دعوت رسمی آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان به ایران نقطه عطف دیگر در توسعه روابط و همکاری‌های جمهوری اسلامی و کشورهای منطقه به حساب می‌آید. دولت سیزدهم با اتخاذ سیاست «تنش صفر» برنامه‌ریزی‌های اساسی در جهت «ثبات و امنیت پایدار در منطقه» انجام داده است.
گزاره خبری: 1ـ حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز گذشته در دیدار با آقای «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان با ‌اشاره به اظهارات سلطان عمان مبنی بر تمایل مصر برای از سرگیری روابط با جمهوری اسلامی ایران، تأکید کردند: ما از این موضع استقبال می‌کنیم و مشکلی در این زمینه نداریم. ولی امر مسلمین درخصوص اظهار خرسندی سلطان عمان از آغاز روابط مجدد ایران و عربستان گفتند: این موضوعات نتیجه سیاست خوب دولت جناب آقای رئیسی برای گسترش و تقویت روابط با همسایگان و کشورهای منطقه است.
2ـ «بدر بن حمد البوسعیدی» وزیر امور خارجه عمان در گفت‌و‌گو با روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» گفت: «بدون تردید، زمان انجام سفر مهم سلطان (هیثم) به ایران در بحبوحه مرحله جدید و مثبتی از روابط منطقه‌ای است و این مسئله نیازمند حمایت، تعمیق رایزنی‌‌ها و همکاری برای حل و فصل بسیاری از پرونده‌های جاری و... است. موضوعاتی که بی‌‌شک محور گفت‌و‌گوی سران دو کشور خواهند بود و به تقویت پایه‌های امنیت و ثبات کمک خواهند کرد.
گزاره‌ تحلیلی: 1ـ تنش‌زدایی و ترمیم روابط با همه کشورهای جهان به ویژه همسایگان از اقدامات خوبی است که در دولت سیزدهم رقم خورده است. دولت رئیسی در گام اول رفع تخاصمات و سوتفاهم‌ها با کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی را در دستور کار خود قرار داد.
2ـ تفکر لیبرال دموکراسی حیات خود را در ایجاد تنش و درگیری میان دولت‌های غرب آسیا می‌دید. آنها در 20 سال گذشته درگیری‌های زیادی میان ملت‌ها و دولت‌ها به وجود آورده‌اند و باعث کشتار مردم بی‌گناه منطقه و جهان شدند.
3ـ قطعا آمریکا مسبب اصلی درگیری‌های سال‌های اخیر در افغانستان، یمن، عراق و سوریه بود و ضعف و خروج آمریکا از منطقه باعث شده است تا دولت‌ها به این نتیجه برسند که با هم بودن و همزیستی مسالمت‌آمیز بدون حضور قدرت خارجه می‌تواند باعث رشد و توسعه آنها شود. بنابراین یکی از دلایل موفقیت راهبرد «تنش صفر در غرب آسیا» خروج آمریکا از منطقه و بی‌توجهی دولت‌ها به سیاست‌های آنها می‌باشد.
نکته پایانی؛ موفقیت‌های امروز نتیجه تجربه دیروز است. نباید فراموش کرد که در دوران ترامپ اتحاد محور غربی، عربی، عبری با تمام توان و استفاده از روش‌های مختلف به منظور زمین زدن جمهوری اسلامی برنامه‌ریزی کرد. «صبر استراتژیک جمهوری اسلامی» به همراه «راهبرد نه جنگ و نه صلح» باعث شد که از کشورهای منطقه بفهمند با زبان زور نمی‌توانند خواسته‌های خود را به جمهوری اسلامی تحمیل کنند و به منظور دستیابی به منافع ملی بهتر است وارد تعامل با ایران انقلابی شوند.    
فرهاد کوچک‌زاده
 
▼ خبر ویژه
فیلم‌سازی‌ها ادامه دارد
پس از تنش مرزی با طالبان موج جدیدی از فیلم‌های قدیمی روانه فضای مجازی شد و در آخرین مورد از فیلم‌های منتشر شده، کلیپی است که از ساعاتی پیش با عنوان لحظه شلیک تیر خلاص نیروهای طالبان به مرزبانان جمهوری اسلامی ایران در حال انتشار است که این فیلم نه‌تنها مربوط به درگیری روز ۶ خرداد نیست که با توجه به جغرافیای کوهستانی این فیلم، مشخص است که در چنین منطقه‌ای در هیچ نقطه از سیستان وجود ندارد. این در حالیست که فیلم منتشر شده مربوط به دهه ۹۰ و منطقه بلوچستان بوده و همانند عمده فیلم‌های منتشر شده در دو روز گذشته ارتباطی با درگیری مرزی اخیر ندارد.
 
 
▼ اخبار 
1ـ اگر بزنید غافلگیر می‌شوید
وبگاه در اتاق‌های حریدی من که خود را بزرگ‌ترین وب‌سایت فوق ارتدکس یهودیان در جهان معرفی می‌کند به تحولات اخیر منطقه اشاره کرده و می‌گوید در روزهای اخیر لفاظی‌ها بین رژیم صهیونیستی و ایران تشدید شده است. هر یک از طرفین تهدیداتی را به طرف دیگر وارد می‌کند. ایرانی‌ها گفته‌اند: در صورت یک اشتباه از صهیونیست‌ها، آنها رژیم صهیونیستی را پشیمان خواهند کرد. این‌گونه است که ایران قصد دارد به حمله رژیم صهیونیستی به تأسیسات هسته‌ای پاسخ دهد. این وبگاه با اشاره به یکی از مصاحبه‌های الجزیره می‌نویسد: «یک محقق ایرانی نزدیک به رژیم طرح تهران را تشریح می‌کند. این واکنش رژیم در پاسخ به حمله احتمالی رژیم صهیونیستی است. لحن تهدید و ارعاب بین ایران و رژیم صهیونیستی اخیراً به اوج خود رسیده است که نگرانی از پاسخ‌های نظامی احتمالی و جنگ همه‌جانبه در خاورمیانه را افزایش می‌دهد. پس از تهدید نخست‌وزیر نتانیاهو مبنی بر اینکه رژیم صهیونیستی همیشه غافلگیر می‌کند، یک مقام ایرانی در پاسخ گفت: «هرگونه حمله نظامی رژیم صهیونیستی به تهران با واکنش گسترده و بی‌سابقه‌ای مواجه خواهد شد. رژیم صهیونیستی شکست گنبد آهنین را پذیرفت و مجبور شد از فلاخن داود استفاده کند.»
 
2ـ پول مشتری در جیب کارمند
نگاهی به بیشترین تسهیلات اعطایی به کارکنان در میان بانک‌های کشور نشان می‌دهد پست بانک ایران با اعطای متوسط تسهیلات یک میلیارد و 27 میلیون تومان به هر کارمند، در رتبه اول بالاترین تسهیلات اعطایی به کارکنان قرار دارد. پس از پست بانک نیز بانک صنعت و معدن با اعطای تسهیلات یک میلیارد و 14 میلیون تومانی به‌طور متوسط به هر کارمند در رتبه دوم قرار دارد و پس از آن نیز بانک رفاه با تسهیلات یک میلیارد تومانی در رتبه سوم قرار دارد. در ادامه این فهرست نیز بانک توسعه تعاون با اعطای متوسط 958 میلیون تومانی به هر کارمند در رتبه چهارم قرار داشته و پس از آن بانک مسکن با 924 میلیون تومان، بانک ملی با 907 میلیون تومان، بانک سینا با 877 میلیون تومان و بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نیز با 860 میلیون تومان در ادامه این فهرست قرار دارند.
 
3ـ رونمایی از موشک هایپرسونیک
سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در جمع دانشجویان دانشگاه علم و صنعت اعلام کرد که موشک هایپرسونیک به زودی رونمایی می‌شود. به گفته سردار حاجی‌زاده: «موشک هایپرسونیک آزمایش‌های خود را پشت سرگذاشته و به زودی رونمایی می‌شود. این موشک جدید از همه سامانه‌های سپر موشکی عبور می‌کند. موشک سامانه‌های ضد موشکی دشمن را هدف قرار می‌دهد و یک جهش بزرگ در حوزه موشکی است. هایپرسونیک سرعت بالایی (حدود ۱۲ تا ۱۳ ماخ) دارد و در جو و خارج از جو می‌تواند مانور دهد.» در هفته اخیر و با افزایش لفاظی‌های رژیم صهیونیستی ایران از موشک خیبر با برد 2 هزار کیلومتری رونمایی کرد که تحلیلگران نظامی آن را پاسخی بازدارنده در مقابل صهیونیست‌ها دانستند.
 
4ـ تحولات منطقه از نگاه محقق بلاروس
یوری شفتسف مدیر مرکز مسائل اتحادیه اروپای بلاروس گفت: «داستان از این قرار است که دو سال پیش ایران و چین توافق مهمی انجام دادند که قرارداد بزرگی بود. این موضوع موجب ظهور مشکلات بزرگی برای رقیب ایران در منطقه یعنی عربستان سعودی می‌شد. در ادامه عربستان چه باید می‌کرد؟ آمریکا رفته است، پس به مسیر مصالحه با ایران‌رو آورد. عربستان در واقع همان مدل برقراری رابطه با چین را ترتیب داد که ایران انجام داده بود. کشورهای حوزه خلیج‌فارس می‌دانند برای تأمین امنیت باید با ایران همکاری داشته باشند تجدید روابط ایران و عربستان یک دگرگونی بزرگ و جدی برای خاورمیانه بود.»
 
▼ اخبار کوتاه
قطر به‌دنبال نزدیک‌ کردن ایران و شورای همکاری/ محمد الخلیفی، وزیر مشاور قطر در امور خارجه گفت: «دعوت‌های مکرر قطر از مدت‌ها پیش و در سازمان ملل برای «گفت‌وگوی جامع و هدفمند» بین ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس برای حل همه مسائل مرتبط با امنیت و ثبات منطقه با اعتقاد به وحدت سرنوشت مشترک را به یاد می‌آورند.» 
 
شیطنت صهیونیست‌ها زیر ستون مسجدالاقصی/ در ادامه طرح‌های یهودی‌سازی بیت‌المقدس، رسانه‌های فلسطینی با انتشار تصاویری از حفاری‌های جدید رژیم صهیونیستی در «صحن البراق» خبر دادند. صهیونیست‌ها معتقدند در آخرالزمان باید مسجدالاقصی تخریب و معبد هیکل سلیمان به جای آن تأسیس شود که مقدمه جنگ آخرالزمانی آرماگدون است.
 
توئیتر زیر تیغ دولت‌ها/ ایلان ماسک مالک توئیتر می‌گوید: چاره‌ای نداشته است جز اینکه درخواست دولت‌ها برای سانسور را بپذیرد. ‌طبق ‌گزارش elpais توئیتر از زمان آغاز مدیریت ایلان ماسک به ۸۳ درصد از درخواست‌های دولتی برای سانسور محتوا پاسخ مثبت داده است. ماسک در مصاحبه قبلی‌اش گفته بود که این رویه را بیشتر پیام‌رسان‌ها انجام می‌دهند.
 
ترس اروپایی‌ها از رفتار روسیه/ جوسپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «من نسبت به اتفاقاتی که در تابستان امسال در اوکراین رخ خواهد داد خوشبین نیستم زیرا من تمرکز نیروها را در هر دو طرف و قصد واضح روسیه را برای پیروزی در جنگ می‌بینم. به اعتقاد من روسیه بدون پیروزی در این جنگ، وارد مذاکره نخواهد شد.»
 
کابینه دولت جدید ترکیه جمعه معرفی می‌شود/ سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه اعلام کرد که کابینه جدید دولت «رجب طیب‌اردوغان» روز جمعه این هفته و همزمان با آغاز به کار منتخبان پارلمان و مراسم تحلیف نمایندگان بیست و هشتمین دوره مجلس ملی این کشور معرفی خواهد شد.
 
تولید برق به سبک اژدها/ براساس آمارهای جهانی چین به شکل حیرت‌انگیزی در توسعه تجدیدپذیرها می‌تازد. سهم بادی و خورشیدی از کل انرژی چین به ۱۴ درصد رسید. حداکثر ۱۷ درصد از برق چین در بخش خانگی مصرف می‌شود که تا ۲۰۲۵ به طور کامل با باد و خورشید تأمین خواهد شد.
 
ارتباطی به سود کل منطقه/ عبدالله العشعل معاون سابق وزارت خارجه مصر به خبرگزاری چینی شینهوا گفته از سرگیری روابط قاهره‌ـ تهران مزایای اقتصادی مانند رونق گردشگری برای مصر به همراه خواهد داشت و معاملات تجاری می‌تواند برای اقتصاد مصر موهبت باشد.
 
واردات خودروی کارکرده روی میز دولت/ قالیباف رئیس مجلس گفت: «دولت می‌توانست در آیین‌نامه واردات خودرو، خودروهای دست‌دوم را هم بیاورد. الان هم دوفوریت لایحه واردات خودروی کارکرده تصویب شده و ما معتقدیم دولت همین الان می‌تواند این کار را انجام دهد.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات