صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۴۷۲۷۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه ۷ خردادماه 1402

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): یکی از امتیازات مجلس یازدهم که من اصرار دارم این را بگویم و به زبان بیاورم، ساده‌زیستی است؛ یعنی تا‌ آنجایی که به من گزارش شده نسبت به بسیاری از افراد این مجلس، رفتار اشرافی‌مآبانه و نگاه از موضع بالا و به مردم بی‌اعتنایی کردن، یا نیست یا کمتر هست. حالا عرض کردم استثناهایی هم وجود دارد؛ یعنی استثناها هم الان جلوی چشم بنده هست، اما روش کلی این است؛ این روش کلی خیلی چیز خوبی است. اینها را از دست ندهید؛ من می‌خواهم عرض بکنم این نشست‌وبرخاست با مردم، این تواضع در مقابل مردم، این شنیدن حرف مردم را از دست ندهید.(1402/3/3)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
▼ حرف روز
با طالبان چه کنیم؟
رفتار گستاخانه روز گذشته چند مرزبان طالبان، جامعه را با این سؤال مواجه کرده است که با طالبان چه باید بکنیم؟ و آیا رفتار چند ماه اخیر ما با آنها اشتباه نبوده است؟ شهید مدرس جمله معروفی دارد: «مقتضای وضعیت ما و دیانت ما صلح و همزیستی با دول دیگر است. پایبندی به اسلام در هیچ شرایط مکانی و زمانی اجازه تعرض به ما نمی‌دهد. مگر اینکه قصد دخالت و نفوذ داشته باشد در این صورت... اگر کسی متعرض شد باید قدر مقدور و میسور عقلاً، دیانتاً و سیاستاً در صدد رفع و دفع آن برآمد.»
براساس این منطق؛ سیاست جمهوری اسلامی در عرصه دیپلماسی و روابط بین‌الملل سیاست صفر و صدی و یا خطی نیست بلکه مبتنی بر منافع ملی و اصل احترام متقابل قرار گرفته است. نحوه مواجهه ما با عراق قبل و بعد از جنگ تحمیلی، فراز و فرود رفتار ما با آل‌سعود، نحوه مواجهه ما با قطر قبل و بعد از پرونده سوریه و حتی تحریمش توسط عربستان و... را اگر بشکافیم دال محوری‌اش همین رویکردیست که امروز و دیروز از جمهوری اسلامی شاهد بوده و هستیم. در نحوه برخورد با طالبان هم در بر همان پاشنه سابق می‌چرخد. در موضوع افغانستان ما با یک وضعیت پیچیده و کلاف درهم تنیده مواجهیم. از یک‌سو طالبان همه مردم افغان نیست و سیاست ما باید به نحوی تنظیم شود که در مواجهه یا مفاهمه به اکثریت مردم افغانستان‌ـ که همیشه ذیل ستم استکبار بوده‌ـ تعدی نشود. بر همین اساس ما همیشه معتقد بوده و هستیم که حل معضلات افغانستان از درون افغانستان و تشکیل یک دولت فراگیر ملی و متکثر بیرون می‌آید. البته حکومت طالب اگر اندک عقلی داشته باشد در مواجهه با همسایگان خویش و در شرایطی که بر اساس مصوبه شورای امنیت سازمان ملل، سران و برخی از مقامات طالبان در لیست سیاه قرار دارند که یکی از پیامدهای آن ممنوعیت سفر این مقامات به کشورهای عضو سازمان ملل است باید از در مفاهمه با همسایگان برآید نه با زبان تعدی. آن هم تعدی به دولتی که اول اینکه همیشه خیر افغانستان را خواسته و دوم اینکه اجازه قلدری و گردن‌کشی به هیچ نیروی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را نداده است. 
دیروز خون مرزبان ما به ناحق ریخته شد و این برای ما دردناک است، اما این یک اصل بوده و خواهد بود که جمهوری اسلامی در مواجهه با امنیتش با هیچ کسی مماشات نخواهد کرد، چه ابرقدرتی مانند آمریکا و چه اقلیت کوچکی مانند طالب.    
یعقوب ربیعی
 
▼ گزارش روز
پایان تلخ مزدوری
این روزها سوریه با اجماع کشورهای عربی به اتحادیه‌ عرب پیوست و رابطه‌ ایران با عربستان بعد از ۷ سال بدون دخالت و اذن غربی‌ها بالاخص آمریکای مدعی کدخدایی جهان، به ثمر نشست. همچنین با همه تلاش مذبوحانه‌ جریان نفاق و دلقک‌بازی‌های گروهک تروریستی رجوی، آقای اسدالله اسدی، دیپلمات بی‌گناه کشورمان که برخلاف حقوق بین‌الملل و به‌طور غیرقانونی و مبتنی بر سندسازی رژیم صهیونیستی بیش از ۵ سال در آلمان و بلژیک بازداشت بود، در یک تلاش دیپلماتیک و عزتمندانه به ایران زمین برگشت. آنچه گفته شد همه و همه نشانگانی است که پایان تلخ تاریخ مصرف مزدورانی مانند: مریم رجوی، مصی علینژاد، ربع پهلوی و... را رقم زده است که گاه خود به آن معترفند. 
گزاره‌های تحلیلی: ۱ـ ناکامی دشمنان در چیدن میوه‌های موهوم درخت توطئه و اغتشاش در پاییز سال گذشته، بازی دو سر باختی برای جریان اپوزیسیون و حامیان‌شان شده است؛ به گونه‌ای که اندیشکده‌ آمریکایی «استیمسون» در مطلبی به قلم «باربارا اسلوین» درخصوص توافق میان ایران و عربستان می‌گوید: «دو گروه از این توافق آزرده و ناامید خواهند شد. گروه اول حامیان تغییر رژیم در ایران هستند و گروه دوم رژیم صهیونیستی است که به دنبال ایجاد ائتلاف ضدایرانی از طریق یک‌سری کشورها بود.»
۲ـ کشوری که در دوره حاکمیت غرب‌گرایان و همزمان با سفر رئیس‌جمهور وقت به اروپا در سال ۱۳۹۷، اسدالله اسدی را در آلمان بازداشت می‌کند و بعد به بلژیک مسترد می‌کند و در بحبوحه‌ آشوب‌های سال گذشته، وزیر خارجه‌اش برای همنوایی با اغتشاشگران موهای سرش را می‌زند اما اکنون این کشور و دیگر کشورهای اروپایی همچون فرانسه، ناامید از تغییر حاکمیت در ایران، سعی در احیای روابط خویش با ما دارند و با وجود مخالفت منافقینی که در دامان‌شان سکنی دارند، تن به تبادل زندانی و آزادی دیپلمات ایرانی می‌دهند و این اتفاقات برای اپوزیسیون به مثابه آبی بود در سوراخ مورچه‌ها که همه رؤیاهای چند ماه قبل‌شان را بر باد رفته می‌بینند. 
۳ـ نکته دیگر اینکه، ماهیت اپوزیسیون در اتفاقات اخیر به روشنی عیان شد که چگونه در مسیر خوش‌خدمتی و کسب منفعت شخصی و گروهی؛ از هیچ جنایتی علیه ایران و ایرانی از تجزیه وطن و درخواست جنگ و تحریم علیه کشور تا توزیع سلاح در بین اراذل و اوباش برای بر هم زدن امنیت و... دریغ ننمودند و در بین خودشان هم بر سر رهبری جریان دعوای موش و گربه راه انداختند و برای هیچ به پای هم در پیچند که نشان‌دهنده‌ وزن بی‌وزن این جریان است.
نکته پایانی؛ سیر اتفاقات اخیر حکایت از محاسبه‌ غلط دشمنان از وضعیت و موقعیت جمهوری اسلامی ایران دارد. چرا که؛ در پاییز سال گذشته با جوسازی رسانه‌ای و تصویرسازی غلط، سعی در القای شکست جمهوری اسلامی در اذهان و اعیان داشتند و به خیال خویش سودای قطع روابط و فراخوان سفیر و خروج از کمیسیون زن را به نمایش گذاشتند، اما دست از پا درازتر مثل گذشته حرف خویش در آشوب کشیدن ایران و تغییر رژیم را پس گرفتند و به احیای روابط و اعطای ریاست مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر جهانی به ایران تن دادند. نتیجه اینکه، زبان برنده‌ دیپلماسی، قدرت است و اقتدار.    
جواد خسروی
 
▼ خبر ویژه
اقدام براندازسوز بانوی قهرمان
سپیده بابایی، ملی پوش وزن ۵۵ کیلوگرم تیم آلیش بانوان کشورمان مدال نقره خود در رقابت‌های آلیش قهرمانی آسیا را که روز دوم خردادماه، در کشور ازبکستان برگزار شد به شهید حسن طهرانی‌مقدم تقدیم کرد. اقدامی که موجب ناراحتی براندازان خارج‌نشین شده و تلاش دارند او را مورد هجمه رسانه‌ای و ترور شخصیتی قرار دهند.
 
▼ اخبار 
1ـ انتخابات ترکیه به روایت خبرها و تحلیل‌ها
خبرگزاری رویترز گزارش داد: «لیر ترکیه ۲ روز پیش از دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در برابر دلار آمریکا به پایین‌ترین حد خود رسیده است. سهام شرکت‌ها و اوراق قرضه دولتی ترکیه که با دلار ارزش‌گذاری می‌شوند، با کاهش ارزش مواجه شده‌اند.» رویترز این خبر را با هدف ترساندن ترک‌ها از تداوم ریاست اردوغان منتشر کرده است. اما اردشیر پشنگ پژوهشگر حوزه غرب آسیا با تسنیم مصاحبه‌ای کرده و معتقد است: «شانس پیروزی رجب طیب‌اردوغان در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه تحت تأثیر نتایج دور نخست و پیروزی نیم‌بند «ائتلاف‌جمهور» در انتخابات پارلمانی بیش از «کمال قلیچداراوغلو» است. قلیچداراوغلو با وجود برخورداری از حمایت طیف وسیعی از احزاب چپ، ملی‌گرا، فمنیست و کردی و با وجود فضای مساعدی که نظرسنجی‌ها ترسیم می‌گردند، موفق نشد در دور اول به نتیجه دلخواه برسد. اردوغان به واسطه برخورداری از جایگاه رئیس‌جمهور مستقر و وعده‌های اقتصادی، موفق به جلب نظر آراء مرددین شد. اگرچه اکثریت آرای کردها در این دوره از انتخابات به قلیچداراوغلو رسید، اما مجدداً آرای کردهای محافظه‌کار و اسلام‌گرا در سبد اردوغان و آک پارتی باقی ماند و شاید در مجموع بتوان گفت که سهم اردوغان از آرای کردی زیر ۳۵ درصد نیامده است.
 
2ـ جنگ فرسایشی اوکراین
مدودف معاون شورای امنیت روسیه پیش‌بینی و ادعا کرده است که جنگ اوکراین طولانی است. او معتقد است: «این نبرد سال‌های متمادی و شاید دهه‌ها ادامه خواهد داشت. این واقعیت جدید شرق اروپاست. روسیه هیچ توافقی با سران فعلی کی‌یف نخواهد داشت. این در حالی است که جنگ به زودی با شدت بیشتری ادامه می‌یابد و دولت فعلی محکوم به نابودی می‌شود. همه چیز همواره با مذاکره خاتمه می‌یابد اما تا زمانی که امثال زلنسکی بر سر قدرت هستند شرایط روسیه برای مذاکره تفاوتی نخواهد کرد.» یکی از علت‌های چنین اظهاراتی را باید در رویکرد غربی‌ها و تلاش برای فرسایشی شدن جنگ اوکراین دانست. دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین روسیه روز شنبه هشدار داد که میزان دخالت کشورهای غربی در جنگ اوکراین در حال افزایش است. برای در تازه‌ترین اقدام منابع عبری گزارش دادند که آمریکا با خریداری ۲۰ فروند جنگنده بالگرد از نوع آپاچی АН64-A از رژیم صهیونیستی در صدد تحویل این بالگردها به ارتش اوکراین است. 
 
3ـ امید از دست رفته صهیونیست‌ها
رئیس اسبق موساد اعتراف کرد که امیدی به پیروزی بر غزه نیست. شبطای شاویت می‌گوید: «طی ۲۰ سال گذشته رژیم صهیونیستی ۱۸ جنگ با نوار غزه داشت اما این پرسش همچنان باقی که چه هدف راهبردی از این درگیری‌ها محقق شد؟ امروز مهاجران ساکن اطراف نوار غزه دیوار آهنین نتانیاهو هستند که تلفات جانی و مالی را متحمل شده و کیفیت زندگی خود را از دست داده‌اند. ارتش ثابت کرده است که ارتشی فاقد تاکتیک‌های متنوع است، فقط یک تاکتیک دارد که در چند روز جنگ خلاصه شده و بعد از آن باید به آتش‌بس باز.»
 
4ـ بیکاری به روایت آمار
براساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۱ به ۹ درصد رسیده که نسبت به سال ۱۴۰۰ معادل 0/2 درصد کاهش داشته است. جمعیت شاغلان ١٥ ساله و بیشتر در سال ١٤٠١، برابر با ٢٣ میلیون و ٧١٦ هزار نفر بوده که نسبت به سال قبل بیش از ٢٦٨ هزار نفر افزایش یافته است. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده فعالیت اقتصادی نشان می‌دهد که در سال ١٤٠١، بخش خدمات با 51/6 درصد بیش‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با 33/6 درصد و کشاورزی با 14/8 درصد قرار دارند.
 
▼ اخبار کوتاه
پاپوش صهیونیست‌ها برای دیپلمات ایرانی/ اکانت اینتلی تایمز که در واقع متولی انتشار اطلاعات اوسینت (اطلاعات جمع‌آوری شده از حوزه Deep Web) دستگاه‌های امنیتی رژیم صهیونیستی است، در توئیتی به طور رسمی اعلام کرد که پرونده‌سازی، بازداشت و حبس آقای اسدالله اسدی برای 5 سال، پروژه موساد بود که با همکاری سرویس‌های اطلاعاتی غربی به ثمر نشست.
 
واردات یک تن شمش طلا به کشور/ رئیس سابق سازمان توسعه تجارت گفت: «با همراهی بانک مرکزی طی ۳ ماهه گذشته بیش از یک تن شمش طلای استاندارد در قالب بازگشت ارز صادرکنندگان خرد به کشور وارد شده است. این عدد طی ۳ سال گذشته تنها ۸۰ کیلوگرم بوده است. تسهیل شرایط بازگشت ارز در شرایط فعلی بهترین راه خنثی‌سازی تحریم‌هاست.»
 
داریم پیر می‌شویم/ رئیس اندیشکده سلامت جمعیت و خانواده گفت: «در ۱۲ سال اخیر؛ ازدواج ۴۰ درصد و در ۷ سال گذشته فرزندآوری ۳۵ درصد کاهش داشته است. در صورت تداوم این روند سرعت سال‌خوردگی باز هم افزایش خواهد یافت و در ۳ دهه آینده، ایران در شمار یکی از پیرترین کشورهای جهان قرار خواهد گرفت.»
 
تجزیه‌طلبی خوبه ولی اسمش بد/ مهتدی سرکرده گروهک کومله که در روزهای ناآرامی مدام تأکید می‌کرد که ما دنبال تجزیه‌طلبی نیستیم اما در جدیدترین گفت‌وگوی وی در بازی با کلمات برای پوشاندن تجزیه‌طلبی گفت: «من نام این را تجزیه‌طلبی نمی‌گذارم جدایی‌خواهی می‌گذارم. جدایی‌طلبی نباید جرم باشد.»
 
براندازی یا کلاهبرداری؟/ هومن فخیمی وکیل دعاوی دادگاه‌های آمریکا از دزدی 700 میلیون دلاری مصی علینژاد از پول‌های ایرانیان با توسل به دروغ افشاگری کرده و گفت: «این پرونده علینژاد علیه ایران و پول نسل‌های آینده ایران است؛ هر ایرانی باید خونش به جوش بیاد که دارند اینطور رفتار می‌کنند!»
 
رکود گریبان‌گیر آلمان‌ها/ براساس آمار آلمان در سه ماهه اول امسال رشد منفی 0/3 درصد و در سه ماه پایانی سال گذشته رشد منفی 0/5 درصدی داشته است. ثبت دو دوره سه ماهه متوالی از رشد منفی در تولید ناخالص، از نظر فنی رکود اقتصادی به حساب می‌آید.
 
کیسینجر پا پس کشید/ کیسینجر وزیر امور خارجه سابق آمریکا گفت: «اوکراین نباید برای بازگرداندن کریمه و سواستوپل تلاش کند، زیرا این امر می‌تواند منجر به عواقب منفی برای کل جهان شود. شبه جزیره کریمه در تاریخ هرگز اوکراینی نبوده است.»
 
موشکی دور از دسترس پدافندها/ جانشین وزیر دفاع گفت: «با توجه به سرعت بسیار بالایی که سر جنگی موشک خرمشهر۴ هنگام ورود به جو زمین دارد، مقابله با آن برای پدافند دشمن تقریبا محال است.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات