صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۶۲۱۴۹
در گفتگو با بصیرت مطرح شد

دانشمند: توسعه تجارت خارجی همگرایی و همکاری بخش اعظمی از وزارتخانه‌ها را می‌طلبد

عضو اتاق بازرگانی و فعال اقتصادی گفت: با توجه به اینکه اصل حاکم بر تجارت خارجی سود دو طرفه و تامین منافع کشور است وزارت خارجه در دولت جدید باید ناظر به این موضوع، راهبرد درستی اتخاذ کند و از تجار و بازرگانان حمایت‌های مختلفی داشته باشد.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد/ گفتگو با مسعود دانشمند

به گزارش بصیرت؛ یکی از رویکرد‌های مهم و مثبتی که از دولت شهید رئیسی به یادگار و به جا مانده و خوشبختانه همچنان دنبال می‌شود توجه به دیپلماسی اقتصادی برای توسعه تجارت خارجی است. این موضوع بدین جهت حائز اهمیت است چرا که رکن و اساس توسعه اقتصادی وابسته به مراودات بیشتر اقتصادی با دنیاست، بدین خاطر گفتگوی ما با عضو اتاق بازرگانی ناظر بر تحقق این امر مهم و پیش نیاز‌های آن است.

مسعود دانشمند عضو اتاق بازرگانی و فعال اقتصادی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی بصیرت به موضوع دیپلماسی اقتصادی اشاره کرد و ناظر بر این موضوع که باید راهبرد‌های مهم در خصوص دیپلماسی اقتصادی را در دستور کار قرار دهیم، گفت: امروز کشور‌های دنیا در موضوع رشد تجارت، افزایش درآمد سرانه و بالا رفتن قدرت اقتصادی خود نگاه ویژه‌ای به موضوع دیپلماسی اقتصادی دارند به این خاطر باید به این مقوله نگاه ویژه‌ای داشته باشیم، چرا که تضمین کننده رشد تجارت خارجی کشور به شمار می‌رود.

وی در این باره یادآور شد: توسعه دیپلماسی اقتصادی و هدف گذاری برای تحقق این موضوع بسیار مهم را نباید به یکی دو وزارتخانه ربط داد، هر چند در این بین بانک مرکزی؛ وزارت صمت و وزارت خارجه بسیار تاثیر گذار هستند و در این عرصه باید خوب حاضر شوند و نقش آفرینی کنند.

مسعود دانشمند عضو اتاق بازرگانی یادآور شد: بهبود روابط با دنیا اولین گام توسعه تجارت خارجی به شمار می‌رود به این خاطر باید روی این مقوله بهتر از گذشته کار شود چرا که تجارت خارجی بیشتر به منزله ارز آوری، تولید رشد یافته و صادرات رونق گرفته است.

عضو اتاق بازرگانی و فعال اقتصادی معتقد است: به این دلیل از وزارت خارجه نام بردم چرا که این وزارتخانه نقش عمده‌ای در بهبود دیپلماسی خارجی دارد و می‌تواند بازار‌های هدف و نیاز کشور‌های مختلف را ارزیابی و برآورد آن را در اختیار تجار و بازرگانان قرار دهد بنابراین باید به این سمت و سو حرکت کنیم و وزارت خارجه مکلف به نقش آفرینی بیشتر در این عرصه شود.

وی در این باره گفت: در تمام دنیا وزارت خارجه این نقش را ایفا می‌کند؛ یعنی نقش تعیین کننده‌ای در بهبود و توسعه تجارت خارجی دارد و باید زمینه ساز بهبود روابط با کشور‌های مختلف در راستای دست یابی به هدف غایی یعنی توسعه تجارت خارجی از جمله واردات کالا‌های مورد نیاز بخصوص در بخش فناوری‌های مورد نیاز تولید و صادرات کالا‌های ایرانی باشد.

مسعود دانشمند عضو اتاق بازرگانی با اشاره به لزوم همکاری تنگاتنگ وزارت خارجه و وزارتخانه‌های صمت و اقتصاد در راستای توسعه تجارت خارجی گفت: اصولا وزارت خارجه باید در خدمت اقتصاد باشد، یعنی باید تنش‌زایی کمتر شود و روابط اقتصادی را به هیچ وجه تحت تاثیر تصمیمات سیاسی قرار ندهد، ضمن اینکه وزارت خارجه باید ارتباط مستقیم و مستمری با وزارتخانه‌های اقتصادی و اتاق‌های بازرگانی و همه فعالین اقتصادی و تجاری داشته باشد.

وی در این باره گفت: با توجه به اینکه اصل حاکم بر تجارت خارجی سود دو طرفه و تامین منافع کشور است وزارت خارجه در دولت جدید باید ناظر به این موضوع راهبرد درستی اتخاذ کند و به این نتیجه برسد که باید از تجار و بازرگانان حمایت‌های مختلفی اعم از اطلاعاتی تا همکاری‌های فی مابین برای یافتن بازار‌های مختلف در جای جای جهان بخصوص کشور‌های همسایه و دوست داشته باشد.

وی در ادامه بحث یادآور شد: وقتی وزارت خارجه چنین رویکردی داشته باشد قطع به یقین با توجه به سود تجار و بازرگانان که در انتهای زنجیره تامین منافع تجار ما به اقتصاد ایران باز می‌گردد با دیپلماسی اقتصادی که در پیش گرفته روابط را با کشور‌های دنیا به گونه‌ای تنظیم می‌کند که منافع ملی ما کمتر به خطر بیفتد، بنابراین اینجا درمی یابیم که وزارت خارجه در تحقق اهداف مورد نظر در دیپلماسی اقتصادی تا چه اندازه نقش آفرین است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات