صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۴۸۹۹۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه 27 تیرماه 1402

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): امروز دم از حقوق بشر می‌زنند، امروز خودشان را متولی حقوق بشر در همه‌ دنیا می‌دانند!‌ این ‌قدر بی‌حیائی و بی‌شرمی در کار این قدرت‌ها هست! چه کسی باید آنها را رسوا کند؟ چه کسی باید این حقایق را بیان کند؟ هنرمندان ما، نویسندگان ما بار سنگینی بر دوش دارند، وظیفه‌ سنگینی بر عهده دارند. اینها بایستی در قالب‌های هنری عرضه بشود به دنیا؛ باید فیلم بسازند.(1400/8/30)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
▼ حرف روز
هيئت جاي چيست؟!
محرم از راه رسیده است و بار دیگر در هر کوچه و برزن به نام اباعبدالله(علیه‌السلام)، تکایا و هیئات مذهبی برپا گردیده است. همه آنها که دل در گرو نام حسین‌بن علی(علیه‌السلام) و خاندان عصمت و طهارت دارند در محفلی بزرگ به نام «هیئت» گرد هم خواهند آمد. هیئت آن اجتماعی مردمی است که در مراحل مختلفی تاریخ تشیع کارکردهای مختلفی داشته است. روزگاری پرچمداران احیاء نام اهل بیت(علیه‌السلام) بوده، روزگاری به سنگری برای مقابله با تهاجم اجنبی بدل شده و زمانه‌ای پایگاه مبارزه با طاغوت و مجاهدت برای تشکیل حکومت اسلامی قرار گرفته است.
امروز آنچه در صدر مسائل هیئت‌ها قرار دارد، جهت‌گیری کلی محتوا و مطالبی است که در این مجالس در قالب سخنرانی و مداحی ارائه می‌شود و انتظار آن است که محتوای این جلسات در راستای اقامه امر سیدالشهداء(ع) و مبتنی بر اهداف و آرمان‌های نهضت حسینی باشد. همانطور که هر فرصتی اگر در مسیر درست به خدمت گرفته نشود، می‌تواند تبدیل به تهدیدی شود، هیئت‌های مذهبی نیز که یکی از مهم‌ترین پایگاه تبلیغ و ترویج آموزه‌های مکتب اهل بیت(ع) است اگر با مراقبت همراه نباشد می‌تواند به انحراف کشیده شود!
در سال‌های اخیر جریان‌هایی انحرافی تلاش کرده‌اند تا هیئات مذهبی را از روح و جوهره خود جدا سازند. یکی از این جریان‌ها که توسط حکیم فرزانه انقلاب اسلامی به جریان «تشیع انگلیسی» شهرت یافته است، الگویی از هیئت‌داری را ارائه می‌کند که می‌توان آن را «هیئت سکولار» نامید.
در هیئت سکولار، قرائتی از نهضت امام حسین(ع) ارائه می‌شود که در آن نسبتی بین اسلام و سیاست وجود ندارد و این در حالی است که رکن اساسی نهضت حسینی مبارزه با قدرت فاسد و حاکمیت ناخلفی است که به زور بر جایگاه صالحان و انبیاء و اولیاء الهی تکیه زده بود.
حکیم انقلاب تکلیف را در این زمینه به خوبی مشخص کرده‌اند. ایشان در پاسخ به این سؤال که: «هیئت جای چیست؟» می‌فرمایند: «جای جهاد. هیئت، کانون جهاد است؛ جهاد فی‌سبیل‌الله، جهاد در راه احیای مکتب اهل ‌بیت(ع)، مکتب امام حسین(ع)، مکتب شهادت. خب ائمه(ع) چه جور جهادی می‌کردند؟ ائمه جهاد نظامی که نمی‌کردند؛ جز معدودی‌ـ فقط حضرت امیرالمؤمنین(ع)، امام حسن‌ مجتبی(ع) و حضرت امام حسین(ع) با شمشیر جنگیدند‌ـ بقیه‌ ائمه که با شمشیر نجنگیدند؛ جهادشان چه بود؟ «جهاد تبیین»؛ همین که بنده مکرر تکرار می‌کنم تبیین یا جهاد تبیین، تبیین کنید، روشنگری کنید. هیئت، محل جهاد تبیین است.»   
مهدی سعیدی

 

▼ گزارش روز
به وقت انتقام
در ماه‌های اخیر سطح تنش بین نیروهای مقاومت اسلامی در لبنان و رژیم صهیونیستی افزایش یافته و سرویس‌های اطلاعاتی رژیم از احتمال وقوع درگیری میان تل‌آویو و حزب‌الله خبر دادند.
گزاره خبری: 1ـ شبکه کان رژیم صهیونیستی مدعی شد حزب‌الله لبنان موفق شده به نواحی اشغالی در منطقه شبعا نفوذ و پایگاهی نظامی مسلح ایجاد کرده است. شبکه کان ادعا کرد: «در جریان مذاکرات محرمانه میان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و کمیسیون امور امنیتی و خارجی کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) این موضوع بررسی شده است.» و رژیم صهیونیستی تهدید کرد: «برای نابودی پایگاه نظامی که توسط حزب‌الله لبنان در مرز‌های جنوبی این کشور ایجاد شده، از زور استفاده می‌کند.» 2ـ حزب‌الله لبنان با انتشار ویدئویی 6 دقیقه‌ای مراحل حمله مقاومت به یک مقر نیرو‌های رژیم اشغالگر صهیونیستی را شبیه‌سازی کرد. به گزارش المنار، براساس این گزارش، این ویدئو با عنوان «لا غالب لکم» (هیچ‌کس بر شما غلبه نخواهد یافت) مراحل حمله به مقر صهیونیست‌ها، کنترل کامل آن توسط رزمندگان مقاومت و برافراشتن پرچم حزب‌الله بر فراز مقر آنها و تخریب این مقر و تبدیل آن به تلی از ویرانه را شبیه‌سازی کردند. 3ـ سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنانی به مناسبت پیروزی مقاومت در جنگ 33 روزه سال 2006 گفته بود: «پیروزی ژوئیه معادله بازدارندگی را ایجاد کرد که هنوز هم وجود دارد و در مقابل، بازدارندگی رژیم صهیونیستی تحلیل رفته است.»
گزاره تحلیلی: 1ـ از نیمه نخست سال 2023 رخدادهای متعددی همچون ادعای ارتش رژیم صهیونیستی مبنی بر نفوذ یکی از نیروهای وابسته به حزب‌الله لبنان به عمق هفتاد کیلومتری خاک فلسطین اشغالی و انجام عملیات، ادعای نتانیاهو درخصوص هدف قرار دادن مکان‌های مرتب با حزب‌الله لبنان در ششم آوریل، اقدام رژیم صهیونیستی در جهت حمله به اتاق عملیات مشترک جبهه مقاومت، برگزاری رزمایش حزب‌الله در مرزهای جنوبی، تجاوز رژیم به روستای «الغجر» لبنان و... باعث افزایش تنش شده است.
2ـ فضای سیاسی رژیم صهیونیستی در بحرانی‌ترین شرایط ممکن قرار دارد. سیاست‌های رادیکال افراد تندرو کابینه نتانیاهو همچون «ایتمار بن‌گویر» و «اسموتریچ» سبب افزایش شکاف «عرب‌ـ یهودی» و «سکولار‌ـ مذهبی» در داخل فلسطین اشغالی شده است. به همین علت، سطح اختلافات میان احزاب و ساکنان صهیونیست به قدری بالا گرفته است که حتی برخی نیروها تهدید به اعتصاب یا کناره‌‌گیری از ارتش کردند. در همین راستا بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با خطاب قرار دادن نظامیان مخالف اصلاحات قضایی در میان صفوف نیروهای ارتش صهیونیستی تهدید کرد: «تمامی اقدامات لازم را به منظور مقابله با شورش و آشوب در درون ارتش به کار خواهد گرفت.»
3ـ حزب‌الله علاوه بر دستیابی به زرادخانه موشکی‌ـ پهپادی مدرن، دارای روابط نزدیک و راهبردی با سایر گروه‌های مقاومت حاضر در کرانه باختری و نوار غزه است. بر همین اساس اگر رژیم صهیونیستی قصد تجاوز به لبنان را داشته باشد، احتمال فعال شدن هسته‌های مقاومت در داخل سرزمین‌های تاریخی فلسطین قطعی است.
نکته پایانی؛ رژیم صهیونیستی کلیپ 6 دقیقه‌ای را صرفا یک برنامه شبیه‌سازی شده در نظر نگیرد. این ویدئو یک هشدار جدی به طرف صهیونیستی است که اگر دست از پا خطا کند، شکست دیوار حائل و حمله به شهرک‌های صهیونیستی در فلسطین اشغالی امری قطعی است. شبکه 12 رژیم صهیونیستی گزارش انتشار این فایل توانمندی نیروهای حزب‌الله را برای نفوذ در دیوار حائل و حمله به اراضی فلسطین اشغالی را به تصویر کشیده است. امری که نشان می‌دهد صهیونیست‌ها نیز تهدید حزب‌الله را جدی گرفته‌اند.    
فرهاد کوچک‌زاده
 
 
▼ اخبار 
1ـ طرح دیوانه برای جنگ اوکراین
دونالد ترامپ رئیس‌جمهور پیشین و نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات آتی آمریکا، مدعی شده است که در 24 ساعت می‌تواند درگیری میان روسیه و اوکراین را پایان دهد و برای این ادعای خود طرحی هم ارائه کرده است. ترامپ مدعیست که نفوذ کافی بر رؤسای‌جمهوری روسیه و اوکراین را دارد و در مصاحبه خود با شبکه خبری فاکس‌نیوز گفت: با اقداماتی که کاخ سفید انجام خواهد داد دو طرف هیچ فایده‌ای برای ادامه درگیری نخواهند دید و همچنین افزود: «من زلنسکی را خیلی خوب می‌شناسم و پوتین را حتی خیلی بهتر می‌شناسم. من رابطه خوبی با هر دوی آنها داشتم. من به زلنسکی خواهم گفت: باید معامله کنی و به پوتین هم می‌گویم، اگر معامله نکنی، ما چیز‌های زیادی به طرف مقابلت می‌دهیم.» ترامپ مدعی شد که پوتین، شی جین‌پینگ و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا و رقیب او در انتخابات، را با زیرکی خود بازی داده‌اند و در این راستا گفت: «این افراد تیزبین، سرسخت و به طور کلی شرور هستند، آنها شرور هستند و اکنون در اوج بازی خود هستند. ما مردی داریم که نمی‌داند چه اتفاقی دارد می‌افتد. این خطرناک‌ترین زمان در تاریخ کشور ماست.»
 
2ـ گذرنامه 50 هزار تومانی اربعین
سخنگوی فراجا از گذرنامه جدید زیارتی خبر داد و گفت: «اعتبار گذرنامه‌های زیارتی، مانند دیگر گذرنامه‌ها 5 سال است و فقط برای سفر به عتبات عالیات در ماه‌های محرم و صفر است. البته رایزنی‌های لازم با طرف عراقی برای استفاده در سایر ایام سال هم در دستور کار قرار دارد. هزینه صدور این گذرنامه حدود 50 هزار تومان برآورد شده که در مقایسه با گذرنامه عادی بسیار ارزان‌تر و حدود یک‌هشتم قیمت است. این گذرنامه زیارتی از زمان درخواست تا تحویل بین 3 تا 5 روز کاری به دست متقاضیان در درب منازل خواهد رسید. فرآیند ثبت و درخواست گذرنامه زیارتی فقط از طریق اپلیکیشن «پلیس‌ من» انجام می‌شود. برای افرادی که امکان استفاده از اپلیکیشن ندارند می‌توانند به دفاتر اداره مهاجرت و گذرنامه در مراکز استان‌ها (نه دفاتر پلیس + 10) در کشور مراجعه کنند.
 
3ـ بی‌بی بالاخره به کاخ سفید می‌رود
پس از التماس‌های مکرر کابینه نتانیاهو از دولت بایدن برای دعوت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به کاخ سفید، سرانجام دولت آمریکا تصمیم گرفت به این التماس‌ها پاسخ دهد و نتانیاهو را به کاخ سفید دعوت کند. این تماس پس از مدت‌ها برقرار شد؛ چراکه طی ماه‌های اخیر، دولت آمریکا انتقادات زیادی از دولت نتانیاهو در مسائل مختلف از جمله طرح جنجالی تغییرات قضائی کرده است. از سوی دیگر، نتانیاهو نیز مدت‌ها منتظر دعوت به کاخ سفید بود و برای تحقق این امر حتی سفیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن را به تلاش بیشتر برای این موضوع مجبور کرده‌ بود. بایدن و دموکرات‌ها اختلافات تاکتیکی‌ای با نتانیاهو داشتند که منجر به عدم دعوت نتانیاهو به کاخ سفید می‌شد.
 
4ـ درآمد 10 میلیارد دلاری توریسم درمانی
معاون درمان وزارت بهداشت گفت: «در سال گذشته 1/2 میلیون نفر مراجعه از کشورهای خارجی به ایران برای درمان داشته‌ایم که یک میلیارد دلار درآمد از این مراجعات حاصل شده است. هدف‌گذاری ما کسب درآمد 5 تا 10 میلیارد دلاری در سال از راه گردشگری سلامت است‌. بیشترین مراجعات بیماران خارجی به ایران، برای درمان ناباروری، مشکلات زنان و زایمان، چشم پزشکی ارتوپدی، زیبایی و جراحی‌های اطفال و جراحی قلب است.»
 
5ـ آتش به شیشه عمر
به گفته متخصصان تنباکو حاوی 600 ماده شیمیایی است که هنگام سوختن بیش از 7000 ماده شیمیایی مختلف تولید می‌کند. سالانه در ایران حدود 60 هزار نفر به دلیل مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند. فیلتر سیگار فراوان‌ترین نوع زباله پلاستیکی در دنیا است که سالیانه 770 تُن زباله سمی تولید می‌کند.
 
 
▼ اخبار کوتاه
افتتاح ایرانی‌ترین فاز پارس جنوبی/ وزیر نفت گفت: «امسال 68 پروژه نیمه‌تمام به ارزش 15 میلیارد دلار در نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش و پخش به بهره‌برداری می‌رسد. با راه‌اندازی این پروژه‌ها، میزان تولید نفت 130 هزار بشکه و گاز 40 میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد. فاز 11 پارس جنوبی که صفر تا 100 آن در دولت سیزدهم انجام شده ‌به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.»
 
توهین به قانون/ رئیس دستگاه قضا گفت: «زمانی که در دادگاه تجدید‌نظر بودم یکی از پرونده‌های مقامات سیاسی زیر دستم آمد. حکم دادگاه بدوی را تأیید کردم و حکم و مستندات را برای رئیس‌جمهور وقت بردم. او هم در واکنش به توضیحات من در رابطه با ماده 3 قانون تشدید مجازات مرتکبان ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری، گفت: عجب قانون مزخرفی!»
 
دیدار بی‌بی و پاشا/ بنیامین ‎نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و رجب طیب ‎اردوغان رئیس‌جمهور ‎ترکیه به زودی در آنکارا با یکدیگر دیدار خواهند کرد. مذاکره بر سر موضوع انتقال گاز رژیم صهیونیستی به اروپا از طریق شبکه خطوط لوله انرژی ترکیه، محور رایزنی‌های مقامات ارشد صهیونیستی و ترکیه خواهد بود.
 
رکوردزنی در ساخت نیروگاه/ از شهریور 1400 تاکنون 31 نیروگاه جدید با ظرفیت 5196 مگاوات به مدار تولید برق آمد و جمع افزایش ظرفیت تولید برق از 7100 مگاوات فراتر رفت، همین مسئله عاملی برای قطع ‌نشدن برق در بخش خانگی و افزایش تأمین برق صنایع کشور شده است.
 
مطالبه 117 هزار میلیارد تومانی بانکی/ بر اساس فهرست به روز شده بانک مرکزی، مجموع تسهیلات کلان غیرجاری شش بانک مختلف به بیش از 117 هزار میلیارد تومان می‌رسد که بانک سپه با بیش از 94 هزار میلیارد تومان در رتبه نخست قرار دارد.
 
کام یاسوجی‌ها شیرین شد/ احیای کارخانه قند یاسوج به عنوان نماد صنعت و تولید در کهگیلویه و بویراحمد از جمله مصوبات سفر نخست رئیس‌جمهور به این استان بود که در سفر دوم وی به این دیار به چرخه تولید بازگشت.
 
کار هست ولی.../ علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اذعان به تغییر فرهنگ کار در جامعه گفت: «شغل هست ولی شاغل نیست، به عنوان مثال برای 200 هزار فرصت شغلی در تهران نیروی کار مناسب نداریم!»
 
ناتو منتظر پاسخ روسیه/ پوتین رئیس‌جمهور روسیه گفت: طبق ارزیابی‌های روسیه حمله به پل «کرچ» در شبه جزیره کریمه پهپادی بوده، مطمئنا مسکو این حمله تروریستی را بی‌‌پاسخ نخواهد گذاشت.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات