صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۴۳۷۴۳
در گفت و گو با بصیرت مطرح شد

بهرامی: کاهش مالیات تولید گام رو به جلو رشد تولید

کاهش 7 درصدی مالیات تولید کننده در بودجه سال آینده یک حرکت مثبت رو به جلوست
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی/ گفتگو با عطا بهرامی

به گزارش بصیرت، عطا بهرامی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفت و گو با بصیرت در خصوص کاهش 7 درصدی نرخ مالیات تولید در بودجه سال 1402 گفت: با توجه به اینکه مالیات یک ابزار سیاست گذاری اقتصادی است اصولا دولتمردان به این دلیل اخذ مالیات را دنبال می کنند تا مانع گسترش و افزایش فعالیت های غیر مولد شوند، بنابراین سیاست گذار از ابزار مالیات برای فشار بر فعالیت های غیر مولد استفاده می کند.

وی در این باره خاطر نشان کرد: در کشورهای توسعه یافته رقم مالیات بر سوداگری مالیات بسیار بالاست یعنی مالیاتی که از فعالیت های سوداگرانه گرفته می شود به قدری بالاست که سودی عاید دلال نمی شود لذا چاره ای به غیر از هدایت سرمایه خود به سمت فعالیت های مولد ندارد.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی افزود: سیاست گذار از ابزار مالیاتی در راستای تنظیم گری و هدایت سرمایه ها به سمت تولید بهره می برد. ضمن اینکه با کاهش مالیات بخش تولید بخصوص در بخش های که بهره وری و فناوری های بالاتری دارند تلاش می کند تا با دادن معافیت های مالیاتی به این دسته ها سرمایه ها را به این سمت هدایت کند تا از این محل ضمن ایجاد اشتغال برای کشور درآمد زایی شود.

عطا بهرامی استاد اقتصاد خاطر نشان کرد: کاهش 7 درصدی مالیات تولید کننده در بودجه سال آینده یک حرکت مثبت رو به جلوست اما دولت باید ناظر بر این موضوع که کدام تولید بهره وری دارد رقم های مالیاتی را کسر یا برخی واحدهای تولیدی که دارای بهره وری هستند یا باقی ماندن آنها به دلیل ایجاد شغل و درآمد زایی های محلی مطلوب است را از پرداخت مالیات معاف کند.

وی در این باره خاطر نشان کرد: ضمن اینکه کاهش مالیات نباید مشمول شرکت هایی شود که سوبسیدهای بزرگ و یارانه هایی قابل توجهی برای دریافت انرژی های ارزان می گیرند. به نظر می رسد دولت باید در این موضوع نیروی انسانی قابل توجهی داشته باشد تا فعالیت های مولد از غیر مولد را شناسایی و بر آنها مالیات سنگینی ببندد.
عطا بهرامی خاطر نشان کرد: متاسفانه در حوزه نیروی انسانی کاربلد و کارآمد در مشخص سازی فعالیت های مولد از غیر مولد ضعیف هستیم. شاید بخش اصلی این موضوع به حقوق های پایین دولت برمی گردد به صورتی که نیروی انسانی دل به کار نمی دهد و برای این موضوع دست به کار نمی شود در حالی که در دنیا، دولتها از نیروی انسانی زبده برای شناسایی فعالیت های مولد از غیر مولد استفاده می کنند به همین خاطر است در کشورهای توسعه یافته جایی برای جولان دلالان نیست چرا که به سرعت شناسایی و مورد پیگرد مالیاتی وقضایی قرار می گیرند.
عطا بهرامی کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: با توجه به تاکیدات مداومی که مقام معظم رهبری در چند سال گذشته بر مقوله حمایت از تولید و جهش تولید داشتند کاهش 7 درصدی مالیات می تواند یک گام برای تحقق حمایت از تولید باشد اما شرط لازم نیست چرا که شروط دیگری مثل تسهیل فضای کسب و کار و گران تمام شدن فعالیت های غیر مولد بخش دیگری از این کار است که اگر به درستی اجرا شود زمینه های لازم برای رشد و جهش تولید فراهم کند.
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات