صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۴۱۴۱۹
در گفت‌وگو با بصیرت مطرح شد

بهرامی: افزایش فروش نفت ناشی از تغییر رویکرد دولت به برقراری ارتباط با کشورهای منطقه است

عطا بهرامی، کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: بیتردید نوع نگاه دولت و توجهی که به برقراری ارتباط تجاری با کشورهای همسایه و منطقه دارد، باعث شده کشورهای شرق آسیا به ایران اعتماد کنند؛
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد/ گفتگو با عطا بهرامی

عطا بهرامی اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با بصیرت در خصوص افزایش چند برابری فروش نفت ایران و درآمدزایی بیشتر نفتی در دولت آقای رئیسی به ذکر دلایل این موضوع پرداخت و در این‌باره گفت: در این موضوع شکی وجود ندارد که دولت در بیش از یک سال گذشته برای فروش نفت تلاش کرده است به طوری که آمارها بیانگر آن است که فروش نفت نسبت به دولت قبل افزایش چشمگیری دارد.

بهرامی: افزایش فروش نفت ناشی از تغییر رویکرد دولت به برقراری ارتباط با کشورهای منطقه است

وی در این‌باره افزود: ضمن اینکه مجموعه دولت برای فروش نفت بسیار تلاش کرده‌اند، نباید از عملکرد خوب وزارت نفت غفلت کرد؛ چراکه عملکرد این وزارتخانه برای فروش نفت و پیدا کردن مشتریان جدید در یک سال گذشته قابل دفاع است.

عطا بهرامی، استاد اقتصاد در خصوص دلایل افزایش فروش نفت در دولت سیزدهم توضیح داد: نگاه به شرق دولت سیزدهم و عدم تمرکز بر داشتن ارتباط تجاری و اقتصادی با معدود کشورهای جهان را می‌توان اولین عامل یا مهمترین دلیل افزایش فروش نفت ایران عنوان کرد.

این کارشناس اقتصادی به تفاوت نوع نگاه در این دولت با دولت آقای روحانی اشاره کرد و گفت: آقای رئیسی بر خلاف آقای روحانی که تمایل چندانی برای عضویت در پیمانهای منطقه‌ای و انعقاد قراردادهای همکاری اقتصادی و تجاری با همسایگان نداشت، در یک سال گذشته با عضویت در پیمان همکاری‌های شانگهای و بریکس نشان داد که عزم راسخی برای استفاده تجاری و اقتصادی از ظرفیت کشورهای همسایه دارد.

وی در این‌باره تصریح کرد: بیتردید نوع نگاه دولت و توجهی که به برقراری ارتباط تجاری با کشورهای همسایه و منطقه دارد، باعث شده کشورهای شرق آسیا به ایران اعتماد کنند، لذا به پاس اعتماد به ایران تقاضای خرید نفت خود از ایران را نسبت به دولت قبلی به شدت افزایش داده‌اند.

این کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی در ادامه افزود: به عنوان مثال چینی‌ها تقریبا نسبت به کف خرید نفت از ایران که 180 هزار بشکه بود، آن هم نه به دلیل خواست دولت آقای روحانی، بلکه بر اساس عمل به قراردادهای منعقد شده در دولت آقای احمدی‌نژاد بسته بودند. در دولت قبل از ما نفت می‌خریدند؛ چراکه آقای روحانی مایل به همکاری با کشورهای منطقه نبود. درحالی که هشت برابر شدن فروش نفت ایران ناشی از همین تغییر رویکرد به ارتباط و توسعه تعامل با کشورهای همسایه و منطقه است.

وی در این‌باره تصریح کرد: امروز چین خریدار نزدیک به یک میلیون بشکه فقط از ایران است که نسبت به دولت قبلی افزایش قابل توجهی یافته است. از سوی دیگر افزایش فروش نفت در دولت سیزدهم را می‌توان به تلاشهای وزارتخانه‌های مربوطه برای شناسایی مشتریان جدید نسبت داد به طوری که ایران خریداران جدیدی پیدا کرده است.

عطا بهرامی افزود: برخی از مشتریان نفت ایران، نفت را به صورت محموله‌ای در کشتی و روی دریا خریداری می‌کنند. این مدل از مشتریان پول نفت را به دلیل تحریم‌های بانکی به صورت نقد به ما می‌دهند. برآوردهای جدید از فروش نفت حاکی از تلاش دولت برای فروش بیشتر نفت در حین تحریم نفتی است.

این استاد و تحلیلگر مسائل اقتصادی در خصوص علت دیگری که به زعم وی عامل بالا رفتن درآمد دولت از فروش نفت است، گفت: افزایش قیمت جهانی نفت موضوع مهمی است که در افزایش درآمدهای ارزی دولت از فروش نفت تاثیر داشته است. به‌رغم اینکه در دورهای قیمت نفت کاهش یافت اما افزایش قیمت نفت در حد بالاتر از 100 دلار و اینک که در رنج قیمتی 100 دلار مانده است، منجر به آن شده تا منابع مالی دولت بیشتر شود.

وی در ادامه تصریح کرد: چون بیشتر خریدهای نفتی به صورت نقد پرداخت می‌شود، خوشبختانه منابع مالی ناشی از فروش نفت در دسترس دولت است و خبری از بلوکه شدن درآمدهای نفتی نیست.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات