صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۵۰۲۸۶

ثواب خدمت به زائران اربعین حسینی

مردم به عشق امام حسین(ع) وارد گود پذیرایی از زائران ایشان می‌شوند و همه هستی خود را به میدان می‌آورند و با برپایی موکب‌ها، بر شور حسینی می‌افزایند و شکوه و عظمت عاشورائیان را به نمایش می‌گذارند تا دنیا در برابر عزت مسلمانان کرنش کند.
پایگاه بصیرت / گروه فرهنگی

یکی از راویان حدیث، خدمت امام صادق(ع) شرفیاب شد و سؤال کرد: فَمَا لِمَنْ یُنْفِقُ فِی اَلْمَسِیرِ إِلَى أَبِیکَ اَلْحُسَیْنِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ - چه اجر و ثوابى است براى کسى که در سفر زیارت پدرتان حضرت امام حسین(ع) انفاق نماید؟
حضرت در پاسخ فرمودند: یُحْسَبُ لَهُ بِالدِّرْهَمِ أَلْفٌ وَ أَلْفٌ حَتَّى عَدَّ عَشَرَةً وَ یُرْفَعُ لَهُ مِنَ اَلدَّرَجَاتِ مِثْلُهَا وَ رِضَا اَللَّهِ خَیْرٌ لَهُ وَ دُعَاءُ مُحَمَّدٍ (ص) وَ دُعَاءُ أَمِیرِ اَلْمُؤْمِنِینَ وَ اَلْأَئِمَّةِ خَیْرٌ لَهُ - در مقابل هر درهمى که شخص انفاق کند، هزار و هزار... منظور می‌گردد، و همین‌طور شمردند تا به ده هزار رسیدند.

در ادامه فرمودند: و به همین مقدار درجه‌اش را بالا مى‌برند و رضایت و خشنودى حق تعالى از وى و دعای حضرت محمّد(ص) و امیرالمؤمنین و حضرات ائمه(ع) براى او بهتر از آن مى‌باشد.
اجر کسی که برای زائر امام (ع) پول خرج کند، ده هزار برابر است. شاید این عدد کنایه از کثرت باشد.

هشام بن سالم از امام صادق(ع) پرسید: فَمَا لِمَنْ یجَهِّزَ إِلَیهِ وَ لَمْ یخْرُجْ لَعَلَّهُ تُصِیبُهُ لِقِلَّةِ نَصِیبِهِ - کسی که به علت بیماری یا مشکلی نتواند به زیارت امام حسین(ع) برود و شخص دیگری با هزینه او به کربلا برود، اجر بانی چقدر است؟
قَالَ: یعْطِیهِ اللَّهُ بِکلِّ دِرْهَمٍ أَنْفَقَهُ- مِثْلَ أُحُدٍ مِنَ الْحَسَنَاتِ وَ یخْلِفُ عَلَیهِ أَضْعَافَ مَا أَنْفَقَهُ وَ یصْرَفُ عَنْهُ مِنَ الْبَلَاءِ مِمَّا قَدْ نَزَلَ لِیصِیبَهُ وَ یدْفَعُ عَنْهُ وَ یحْفَظُ فِی مَالِهِ.

امام صادق(ع) در پاسخ هشام فرمودند:
۱. به ازای هر درهمی که خرج کند، خداوند همانند کوه اُحد برایش حسنه می‌نویسد،
۲. چندین برابر آنچه هزینه کرده را در همین دنیا به او برمیگرداند!
۳. بلا‌هایی را که فرود آمده تا به او برسد، از او بر می‌گرداند و از وی دور می‌کند و مالش حفظ می‌شود.
این پاداش کسی است که برای زوار امام عاشورا پول خرج می‌کند.
پیامبر اکرم(ص) فرمودند: أَیُّمَا مُسْلِمٍ خَدَمَ قَوْماً مِنَ اَلْمُسْلِمِینَ إِلاَّ أَعْطَاهُ اَللَّهُ مِثْلَ عَدَدِهِمْ خُدَّاماً فِی اَلْجَنَّةِ - هر مسلمانی که به گروهی از مسلمانان خدمت کند، خداوند به تعداد آنان در بهشت به او خدمتکار می‌دهد.

چه خدمتی بالاتر از خدمت به زائران اباعبدالله وجود دارد. زائری که هستی‌اش را بر کف دست گرفته و به عشق امام عاشورا پیاده به سمت کربلا در حرکت است.

مردم به عشق امام حسین(ع) وارد گود پذیرایی از زائران ایشان می‌شوند و همه هستی خود را به میدان می‌آورند و با برپایی موکب‌ها، بر شور حسینی می‌افزایند و شکوه و عظمت عاشورائیان را به نمایش می‌گذارند تا دنیا در برابر عزت مسلمانان کرنش کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات