صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۵۳۵۳۰

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه ۶ آذرماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): زندگی فاطمه‌ زهرا(سلام‌الله‌علیها) از همه‌ ابعاد، زندگی‌ای همراه با کار و تلاش و تکامل و تعالی روحی یک انسان است. دختر پیغمبر ذره‌ای از لذت‌های دنیا و تشریفات و تجملات و چیزهایی را که دل دختران جوان و زن‌ها متوجه آنهاست، به خود راه نمی‌دهد. عبادت فاطمه‌ زهرا(س) یک عبادت نمونه است.(۱۳۷۱/۹/۲۵) *شهادت جانسوز و مظلومانه بانوی بزرگ عالم، حضرت فاطمه زهرا(سلام‌الله‌علیها) را تسلیت می‌گوییم*
 
 
 
▼ حرف روز
الگویی تمام‌عیار
به روایتی امروز سیزدهم جمادی‌الاول، سالروز شهادت بانوی اسلام حضرت زهرا(س) است. با عرض تسلیت این مصیبت بزرگ، بازخوانی سیره فردی، سلوک اجتماعی و سیاسی و سبک زندگی ایشان که به تعبیر رهبر معظم انقلاب در قله بشریت ایستاده است، برای امروز ما ضرورتی مغتنم و فرصت‌ساز است. این بانوی نمونه در زندگی فردی خود به حداقل‌ها و ضرورت‌ها بسنده می‌کرد و از حیث ساده‌زیستی یک نمونه برای زنان امروز جامعه ماست. این ساده‌زیستی تزئینی، نمایشی و تصنعی نبود، بلکه واقعیت زندگی ایشان بود و در همه ابعاد حیات آن بزرگوار موج می‌زد؛ از جهیزیه عروسی‌اش که فقیرانه‌ترین جهیزیه‌های تاریخ است تا عروسی‌ای که «بیگانه از همه تشریفات و زر و زیورهای پوچ و بی محتوای ظاهری» بود، نشان از ساده‌زیستی حکیمانه داشت. چرا امروز باید میلیون‌ها مجرد داشته باشیم که از فرط نگرانی از مخارج عروسی یا سایر اشتباهات رایج، اما بی‌مبنا نمی‌توانند زندگی مشترک خود را بسازند. همین موضوع امروز چه پیامدهایی را در حوزه جمعیت جوانی دامن‌گیر کشور کرده است. عملکرد این دردانه خلقت در مقام یک «زن» که نمونه «انسان کامل» را به تصویر می‌کشد، سبب‌ساز بوسه زدن پیامبر رحمت بر دستان ایشان می‌شود و این اتفاق برخلاف تعبیر برخی ساده‌اندیشان، نه به دلیل مسائل عاطفی، بلکه از باب تکامل معنوی و انسانی مقام عظیم زن است. ایشان در جایگاه بلند مادر و همسر و پیرو ولایت درس‌های بزرگی به ما می دهند که می‌توان با کاربست این درس‌ها در زندگی امروز، جوانان را رستگار‌تر و سعادتمند کرد. مقام زن در اسلام انسانی‌تر است یا در معرکه‌ای که غربی‌ها به نام «زن، زندگی، آزادی» راه انداختند و چه زندگی‌ها و آزادی‌هایی را از زنان ایرانی، سوری، یمنی و فلسطینی گرفتند. حضرت زهرا(س) در سلوک سیاسی و اجتماعی هم نمونه کامل و عیار است. در رابطه با همسرداری و اطاعت و حمایت از امام زمان خویش سرآمد همه دوران‌هاست و تا پای جان نه از همسر، که از امام خویش دفاع و حمایت می‌کند. امیرالمؤمنین(ع) یک وقتی درباره فاطمه زهرا(س) فرمود: «ما اغضبتنی و لا خرجت من امری»؛ یک بار این زن در طول دوران زندگی مشترک مرا به خشم نیاورد، یک بار از دستور من سرپیچی نکرد. در پایان این وجیزه لازم است به بعد تبیین‌گری ایشان نیز اشاره ویژه شود. حضرت زهرا(س) جهادگر عرصه تبیین واقعیت و حقیقت است. با سخنرانی‌های به موقع و دفاع از حقیقت نبوت و امامت، لفافه‌ها و پوشش‌های دروغین را از اسلام کنار زد و با رساندن اسلام واقعی به این زمانه، همه ما را رهین منت خود کرد تا ابدالدهر.                                       
 فتح‌الله پریشان
 
 
▼ گزارش روز
اظهارنظرها و واقعیت‌های آتش‌بس
اولین دوره آتش‌بس پس از ۵۱ روز جنگ در غزه انجام شد. آتش‌بسی که به گفته «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید ممکن است ادامه‌‌دار باشد؛ البته در صورتی که شرط اسرائیلی‌ها انجام شود. شرط رژیم صهیونیستی را سفیر این رژیم در واشنگتن «مایکل هرتزوگ» در گفت‌وگو با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گفت: «اگر حماس به آزادی اسرا ادامه دهد، آتش‌بس می‌تواند به صورت روزانه تمدید شود. برای هر روز اگر ۱۰ اسیر تبادل کنند، یک روز دیگر وقفه خواهند داشت و این «کلید» تمدید آتش‌بس است.» البته در این میان تلاش‌ها برای تمدید آتش‌بس از سوی مقامات قطری نیز در حال انجام است. «لولوه خاطر» وزیر همکاری‌های بین‌المللی قطر در گفت‌وگو با «الجزیره» گفت: «تلاش‌ها و مذاکراتی برای تمدید آتش‌بس موقت در غزه در جریان است. همچنین میزان کمک‌ها به غزه در حد نیاز مردم این منطقه نبوده است.» این در حالی است که «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم اسرائیل اعلام کرده است، ارتش این رژیم دست‌کم دو ماه پس از «اتمام وقفه کوتاه‌مدت و موقت» جنگ با حماس را «با شدت» ادامه خواهد داد. اعلام زمان دو ماهه برای رسیدن به اهداف رژیم صهیونیستی در حالی است که شواهد و قراین نشان می‌دهد، رژیم صهیونیستی با جنگ و توسل به زور و تجاوز و کشتار غیر‌نظامیان در طول این ۵۱ روز اصلاً نتوانسته است به هیچ یک از دو هدف نابودی حماس و آزادی اسرایش برسد و حتی اصلاً نزدیک هم نشده است. توهم پوچ رسیدن به اهداف صهیونیست‌ها را می‌توان در شرایط بسیار سخت کابینه اضطراری جنگ نتانیاهو تحلیل کرد؛ کابینه‌ای که دیگر تقریباً مطمئن است که در صورت پایان جنگ با شرایط میدانی فعلی قطعاً مورد محاکمه و بازخواست قرار خواهد‌ گرفت. همچنین شکست هیمنه ارتش رژیم صهیونیستی در برابر یک گروه کوچک جبهه مقاومت باعث خواهد شد تا در ادامه دیگر نتواند در منطقه غرب آسیا گردن‌کشی کند. از سوی دیگر برای حماس موفقیت نهایی عبارت است از تفرقه و سردرگمی در جبهه اسرائیل، افزایش همبستگی فلسطینی‌ها، انزوای جهانی رژیم صهیونیستی، فاصله گرفتن کشور‌های عربی از عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، از دست رفتن حمایت دو حزب آمریکایی که در اسرائیل از شهرک‌سازی و تجاوز حمایت می‌کردند، هم‌سویی آزادگان دنیا با حماس و کسب حمایت‌های معنوی از سراسر دنیا، عقب‌نشینی اروپا از افراط‌گری‌های صهیونیست‌ها، افزایش هزینه‌های بین‌المللی متحد شدن و حمایت از رژیم صهیونیستی و... که البته حماس برای رسیدن به این اهداف نیازمند لجستیک پیشرفته و ارتش قدرتمند نیست؛ بلکه فقط پایداری و ثابت قدم بودن لازم است که البته داستان مقاومت چندین دهه‌ای ایشان نیز نشان از این عزم راسخ دارد. بنابراین در بازی همه یا هیچ، حماس به دنبال برنده شدن در همه ابعاد اعم از میدانی، نظامی، سیاسی، اقتصادی و... است.                         
                                        رامین نصیری
 
 
▼ خبر ویژه
چرا رهبر معظم انقلاب بر مشارکت حداکثری تأکید دارند؟
«عباسعلی کدخدایی» عضو حقوقدان شورای نگهبان در یادداشتی به بهانه دیدار اخیر اعضای این شورا با رهبر معظم انقلاب در پاسخ به این پرسش‌ که «چرا رهبر معظم انقلاب بر ضرورت حضور پر شور مردم در انتخابات‌ها تأکید می‌کنند؟» می‌نویسد: «بدیهی است در همه نظام‌های سیاسی موجود، انتخابات واجد ارزش حیاتی است؛ چرا که مظهر اقتدار ملی است، اما بازخوانی اندیشه‌های سیاسی رهبر معظم انقلاب بیان‌کننده لایه‌ عمیق‌تری از جایگاه خواست مردم در اداره امور کشور ناشی از بنیان‌های نظریه‌ مردم‌سالاری دینی است.» از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی، جمهوریت و اسلامیت دو روی یک سکه هستند و این همگامی در مردم‌سالاری‌ دینی متجلی می‌شود. نتیجه اینکه همه ارکان نظام اسلامی را مردم انتخاب می‌کنند و در این نقطه است که جمهوری اسلامی مفهوم پیدا می‌کند، نقطه‌ای که محل اتصال مردم و حاکمیت است و نمادی از مردم‌سالاری و آزادی خواهد بود.
 
 
▼ اخبار
حرف ایران برای جهان ثابت شد
سخنگوی اسبق وزارت خارجه گفت: «جمهوری اسلامی ایران در این سال‌ها تلاش کرد بگوید که رژیم اسرائیل کودک‌کش و بی‌رحم است و به هیچ کدام از قوانین بین‌المللی پایبند نیست. در این تحولات یکی از چهره‌های تندرو کابینه نتانیاهو از حمله اتمی به غزه سخن گفت. این موضع‌گیری‌ها و رفتارها، روایت ایران از اسرائیل را به جهان ثابت کرد. همین جا بگویم که جمهوری اسلامی ایران با توجه به این تحولات باید پیشنهاد خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای را با قوت بیشتری پیگیری کند.» «آصفی» تأکید کرد: «طوفان‌الاقصی تمام معادله‌های آمریکا را بر هم زد و فلسطین دوباره در صدر موضوعات بین‌المللی چه از منظر سیاسی و چه‌ رسانه‌ای قرار گرفت. امروز میلیون‌ها نفر در شهرهای مهم اروپایی و ایالت‌های مختلف آمریکا به خیابان آمده و علیه سیاست‌های اسرائیل شعار می‌دهند. اکنون هاله تقدسی که دورتادور اسرائیل پیچیده بودند، از بین رفته است.»
 
مقایسه شرم‌آور!
«محمد قوچانی» درباره بیانیه روحانی درباره لزوم بن‌بست‌شکنی گفت: «میان دولت به معنای عام کلمه و ملت شکافی به وجود آمده که در انتخابات سال ۱۳۹۸ و سال ۱۴۰۰ عمیق شده و در اعتراضات ۱۴۰۱ هم به یک گسل بدل شده است.» قوچانی ادامه داد: «متأسفانه نهاد انتخابات کارآمدی خود را از دست داده است و امسال احتمالا با یکی از سردترین انتخابات در تاریخ معاصر مواجه خواهیم شد. تفاوت حکومت جمهوری اسلامی با حکومت قبلی انتخابات بود که این هم کمرنگ شده است.» گفتنی است اینکه تنها تفاوت نظام جمهوری اسلامی با رژیم دست نشانده و سفاک پهلوی را «انتخابات» بدانیم، خود یک بی‌شرمی است. فارغ از عزت و استقلال و پیشرفت، مقایسه یک نظام مردمی با پشتوانه حدود ۳۰۰ هزار شهید و ده‌ها میلیون حامی که به عناوین مختلف ارادت خود را به طور علنی ابراز می‌کنند، با یک رژیم طاغوتی و دست نشانده در کمترین حالت دور از انصاف است.
 
تل‌آویو در تیررس تهران قرار دارد
در پی رونمایی ایران از موشک هایپرسونیک «فتاح ۲» یک رسانه‌ انگلیسی با ارائه جزئیاتی درباره قابلیت‌های آن، این موشک را قدرتمند توصیف و تأکید کرد که قادر است پدافند هوایی رژیم صهیونیستی را شکست دهد. «دیلی تلگراف» نوشت، اگرچه مقامات آمریکایی و صهیونیستی تاکنون درباره رونمایی از این موشک اظهار نظری نکرده‌اند؛ اما «بردلی بومن» مدیر ارشد لابی صهیونیستی «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها(FDD)» گفت، برنامه‌های موشکی تهران «صرفاً برای نمایش نیست» و نباید به سادگی از کنار آنها رد شد. وی در ادامه تأکید کرد: «ادعاهای تهران درباره ظرفیت‌های جدید موشکی‌اش باید به دقت بررسی شود؛ اما این، یک اشتباه بزرگ است که توانایی رو به گسترش ایران در برنامه موشکی‌اش نادیده گرفته شود؛ چرا که اسرائیل در تیررس موشک‌های جمهوری اسلامی قرار گرفته است.»
 
پایان دولت صهیونیستی فرا رسیده است
تحلیلگر ارشد سیاسی تلویزیون «الجزیره» در تحلیلی عنوان کرد: «اگر بخواهیم جنگ فعلی غزه را در چشم‌انداز کوتاه‌مدت ریشه‌یابی کنیم، فقط کافی است به چهار روز قبل از عملیات طوفان‌الاقصی نگاه کنیم؛ وقتی روزنامه عبری‌زبان هاآرتص سرمقاله‌ای را تحت عنوان «نئوفاشیسم اسرائیلی، اسرائیل را تهدید می‌کند» منتشر کرد. به عبارت دیگر طوفان‌الاقصی پاسخی به بحران‌آفرینی کابینه نتانیاهو بود. تبعیض و نژادپرستی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان را می‌توان با رفتار آلمان نازی علیه غیرآلمانی‌‎ها مقایسه کرد.» این شبکه در پایان می‌نویسد: «این احتمال وجود دارد که جنگ غزه، آغاز پایان تل‌آویو باشد... احتمالاً با این جنایات هولناکی که اسرائیل در غزه مرتکب شده، ما شاهد پایان دولت یهود خواهیم بود.»
 
 
▼ اخبار کوتاه
◄ «ناصر قوامی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: «من فکر می‌کنم در شرایط کنونی طیف‌های زیادی از اصلاح‌طلبان وارد انتخابات نخواهند شد. آنهایی هم که وارد شده‌اند، تأیید صلاحیت نمی‌شوند و صرفا یک بخش اندکی که نام اصلاح‌طلبی را یدک می‌کشند و شناسنامه سیاسی‌ای هم ندارند و مردم اقبالی به آنها نشان نمی‌دهند، وارد انتخابات می‌شوند «اکنون مردم از اصلاح‌طلبان عبور کرده‌اند و توجهی ندارند که اصلاح‌طلبان می‌خواهند چه کار کنند چه رسد به آنکه به نیروهای ناشناسی که خود را به عنوان اصلاح‌طلب جا می‌زنند، رأی دهند.»
 
◄ شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد، شورای جنگ برای امکان تمدید آتش‌بس در نوار غزه در سایه آزادی سومین سری از اسیران نشست برگزار می‌کند. روزنامه «وال استریت ژورنال» آمریکا نیز به نقل از یک منبع آگاه نوشت، مذاکره‌کنندگان امیدوار هستند که با آزاد کردن ۴۰ تا ۵۰ اسیر اضافی از سوی جنبش حماس، آتش‌بس در نوار غزه چهار روز دیگر تمدید شود.
 
◄ رئیس سابق شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی گفت: یمن تهدیدی راهبردی برای اسرائیل به شمار می‌رود. «گیورا آیلند» در اظهارات خود در شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی تصریح کرد: «مشکل ما با یمنی‌ها مربوط به موقعیت جغرافیایی آنها در تنگه دریای سرخ و بخش جنوبی آن است و این مشکل از موضوع موشک‌های این کشور نیز بیشتر است.»
 
◄ «یدیعوت آحارانوت» در گزارشی نوشت: «حماس»، ما را به بازی گرفته است؛ آنها هستند که سرعت توافق، تعداد زندانیان آزادشده و تصمیم برای تداوم آتش‌بس را تعیین می‌کنند. این رسانه‌ عبری در ادامه تأکید می‌کند: «کابینه جنگ و سطوح عالی سیاسی در اسرائیل، با چشمان باز به دام یحیی السنوار افتاده‌اند.»
 
◄ بر اساس گزارش جدید مرکز آمار در آبان ماه ۱۴۰۲ تورم ماهانه خانوار‌های کشور برابر ۲/۲ درصد بوده است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات»، ۱/۰ درصد و برای گروه عمده «کالا‌های غیرخوراکی و خدمات»، ۲/۷ درصد بوده است که نسبت به ماه قبل روند کاهشی داشته است.
 
◄ «علی صالح‌آبادی» سفیر ایران در قطر درباره ادعای برخی سناتورهای آمریکایی مبنی بر بلوکه شدن پول‌های ایران در بانک‌های قطر، تصریح کرد: «این ادعا به هیچ وجه صحت ندارد. پول‌ها در حساب‌ها وجود دارد و فرآیند استفاده از پول‌ها در حال طی شدن است.»
 
◄ «محمد شیریجیان» معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به تأثیر مرکز مبادله ارز و طلای ایران در ثبات بازار ارز گفت: «ما به دنبال این هستیم که مرکز مبادله ایران را به عنوان یک بازار شفاف در اقتصاد نهادینه کنیم و نرخ آن هم مرجعیت داشته باشد.»
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات