صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۵۶۶۳۶

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه ۲ اسفندماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): هر وقت که دل امام حسین‌(علیه‌السلام) براى پیامبر(صلی‌الله علیه وآله وسلم) تنگ مى‌شد به حضرت علی‌اکبر(علیه‌السلام) نگاه مى‌کرد.(۱۳۷۷/۲/۱۸) *میلاد با سعادت شبیه‌ترین آینه‌ پیغمبری، حضرت علی‌اکبر(علیه‌السلام) و روز جوان را تبریک می‌گوییم*
 
 
▼ حرف روز
ضد انتخابات رو سیاه است!
با اندک تأملی در فعالیت‌های ضد انتخاباتی برخی از رسانه‌ها و هیئت‌های قدرت خارجی یا بعضاً داخلی میزان اهمیت و ارزش انتخابات عیان می‌شود. البته این دو گانه تزئینی و بی اثر بودن انتخابات و تلاش برای کمرنگ کردن حضور مردم پای صندوق‌های رأی از جمله نکات مغلطه‌آمیزی است که رسانه‌های ضد ایران دنبال می‌کنند؛ چراکه اگر به واقع انتخابات بی‌اثر است، پس چرا این همه تلاش می‌کنند که آن را بی‌اثر جلوه دهند؟ از سوی دیگر، این حجم از تلاش غربی‌ها برای کمرنگ‌سازی حضور مردم پای صندوق‌های رأی خود مهر تأییدی بر مردمی بودن و اثرگذاری نظر مردم در سرنوشت سیاسی کشور است. در واقع، همین حضور مردم پای صندوق‌های رأی است که به اقتدار و قدرت درون‌زای جمهوری اسلامی منجر شده است. همین پای کار بودن مردم است که سبب شده است ایران با وجود این همه موانع سخت بتواند به قدرت منطقه‌ای و یک قدرت بالقوه جهانی تبدیل شود. «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان چند وقت قبل در نشست امنیتی مونیخ اذعان کرده بود، ایران به یک قدرت منطقه‌ای بسیار قوی تبدیل شده است و دیگر نباید اجازه داد ایران نفوذ و قدرت منطقه‌ای خود را گسترش بدهد. همچنین، شولتز تنها فردی نیست که نسبت به قدرت منطقه‌ای ایران هشدار می‌دهد؛ بلکه چندین نشریه غربی و آمریکایی به دفعات در طول این سال‌ها درباره اقتدار و قدرت ایران اظهار نگرانی کرده‌اند؛ اقتدار و قدرتی که خمیر مایه آن ملت سلحشور و با بصیرت ایران اسلامی است.
در آن سوی میدان هم مقامات آمریکایی و غربی که سعی داشتند ایران را به سوریه، لیبی، افغانستان، ژاپن، سودان و غیره تبدیل کنند، رهبران و هدایت‌گران اصلی ستاد ضد انتخابات قلمداد می‌شوند؛ آنها تلاش دارند تا اولاً مردم ایران را از یک حق عمومی و با ارزش سیاسی و اجتماعی خود، یعنی رأی دادن محروم کنند و ثانیاً یک عنصر قدرت‌آفرینی به نام حمایت ملت را از کشور ایران بگیرند. البته دشمنان ایران بار دیگر شکست خورده و ملول خواهند شد؛ چرا که این ملت ثابت کرده‌اند همواره پای کار این نظامند.
بنابراین، حضور حداکثری خشاب قدرت منطقه‌ای و بین‌المللی ایران را پر خواهد کرد و لازم است همه جریانات سیاسی تمرکزشان بر این حضور حداکثری باشد و همچنین برخی افراد که بعضاً با صورت انقلابی و دلسوز برخی قول و فعل‌هایی را که منجر به سیاه‌نمایی و تخریب نظام می‌شود، ترک گفته و موجبات تضعیف نظام نشوند.    
رامین نصیری
 
 
▼ گزارش روز
اعتمادی که هر روز بیشتر خدشه‌دار می‌شود!
طی روزهای گذشته، خبری عجیب در رسانه‌ها منتشر شد که متوسط حقوق کارکنان دو خودروساز بزرگ کشور حدود ۵۲ میلیون تومان است. طبق آمار رسمی اعلامی (آمار ارائه‌شده در صورت‌های مالی ۹ ماه امسال)، آنها روی‌هم‌رفته کمی بیش از ۳۳ ‌هزار نفر پرسنل (اعم از تولیدی و ستادی) دارند. با توجه به تعداد کارکنان این دو شرکت به طور متوسط میانگین حقوق پرداختی به کارکنان ایران ‌خودرو در سال جاری هر ماه حدود ۵۲ میلیون بوده است. این شرکت‌ها در حالی این حقوق‌ها را به کارکنان پرداخت می‌کنند که دارای زیان انباشته بالایی هستند. در پایان سال گذشته زیان انباشته شرکت ایران خودرو رقمی حدود ۷۴ هزار میلیارد تومان بود که امسال به ۱۰۴ هزار میلیارد تومان افزایش یافته و نشان‌دهنده افزایش حدود ۴۱ درصدی آن است!
یکی از دلایل این موضوع ماهیت شرکت‌های خودروسازی است. از نظر آنها سود یا زیان خودروساز مهم نیست و کارکنان این شرکت‌ها در هر شرایطی حقوق و پاداش خود را دریافت می‌کنند و لذا انگیزه‌ای برای کاهش هزینه‌ها یا جلوگیری از افزایش بی‌رویه آن ندارند. مسئله دیگری که عمق این فاجعه را بیشتر می‌کند، کارگر مازاد این دو شرکت است، یعنی تعدادی کارگر مازاد که طبیعتاً کار مفیدی ندارند، ماهانه حقوق‌های بسیار هنگفت می‌گرفتند. بدیهی است که این رقم، دریافتی هر کارگر تولیدی شرکت نیست؛ اما به هر روی، این دو شرکت برای هر نفر، این رقم را هزینه کرده‌اند که نشان‌دهنده حقوق‌های بسیار نجومی مدیران این شرکت‌هاست. نکته دیگر اینکه مردم همواره از قیمت و کیفیت خودرو گله داشته‌اند و حالا که از حقوق نجومی آنها آگاه می‌شوند، نارضایتی‌شان از خودروسازان داخلی دوچندان می‌شود. اگرچه این افشاگری‌های در آستانه انتخابات بسیار جای تأمل دارد؛ ولی به هر حال این موضوع موجب بی‌اعتمادی مردم نسبت به اصل حکومت و نظام اسلامی می‌شود، لذا شایسته است دستگاه‌های نظارتی و قضایی هر چه سریع‌تر ضمن برخورد با تخلفات احتمالی گزارش آن را هم به مردم ارائه دهند؛ هرچند اعتماد از دست رفته به راحتی بر نمی‌گردد. البته گفتنی است، در طول این سال‌ها بسیاری از تمهیدات برای جلوگیری از وقوع هرگونه تخلفی از سوی مجلس و دولت انجام گرفته است و این گونه نیست که با برجسته شدن یک خبر منفی انسان بخواهد رأی به منفی بودن کل سیستم بدهد؛ اما در آستانه انتخابات این چنین تصور می‌شود که برخی به دنبال ناامیدسازی مردم هستند و بنابراین پروژه‌های خبررسانی اعم از اخبار مربوط به کوروش کمپانی، خبر میزان دریافتی کارگران خودروسازی‌ها، درخواست اقامت برخی منتسبان چهره‌های سیاسی و... در این پازل‌سازی دشمنان و طرفداران ضد انتخاباتی قابل تحلیل است.     
علی کارگر
 
 
▼ خبر ویژه
بیانیه شبانه با نام یکی از سران فتنه!
انتشار یک بیانیه شبانه از جانب «مهدی کروبی» موجب بهت و حیرت بسیاری از اصلاح‌طلبان شده است. در این بیانیه که «رادیو فردا» ارگان خبری سازمان سیا آن را منتشر کرده، به نقل از یکی از پسران کروبی نقل ‌شده است پدرش برخلاف گذشته نظری درباره انتخابات ندارد. فرزند کروبی در حالی مدعی مشارکت نکردن پدر خود در انتخابات است که حزب اعتماد ملی و منتسب به مهدی کروبی ضمن مخالفت با تحریم انتخابات به‌عنوان اصلاح‌طلبان مشارکت‌جو اقدام به مرزبندی با اصلاح‌طلبان تحریمی کرده و در حال معرفی کاندیدا و ائتلاف در برخی حوزه‌های انتخابیه است! گفته می‌شود، در سانسور کروبی و بیانیه‌نویسی از جانب وی چند عنصر مرتبط با منافقین نقش اساسی دارند، از جمله اردشیر امیر ارجمند (سرپل نفاق در ستاد موسوی)، تقی رحمانی، رضا علیجانی و اکبرین که در هماهنگی واتساپی به نام کروبی اطلاعیه داده و آن را در رسانه‌های ضدانقلاب منتشر کرده‌اند.
 
 
▼ اخبار 
جهاد سپاه برای سلامتی مردم
در راستای جهاد سلامت و خدمت به بیماران بی‌بضاعت،‌ بیمارستان ۶۴ تختخوابی سیار «شهید آیت صدوقی» اصفهان در شهر پلان از توابع شهرستان چابهار واقع در جنوب استان سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شده و در حال خدمت‌رسانی به مردم منطقه است. «سردار اخوان» معاون بهداری رزمی نیروی زمینی سپاه اظهار داشت: «این بیمارستان سیار یکی از بزرگ‌ترین و‌ مجهزترین بیمارستان‌های سیار در غرب آسیا محسوب می‌شود که بیش از ۲۰۰ پزشک متخصص و‌ پیراپزشک در آن مشغول به خدمت هستند.» وی‌ افزود: «بیمارستان سیار شهید آیت‌الله صدوقی بیش از ۱۰ بخش درمانی تخصصی دارد‌ و علاوه بر انجام عمل‌های جراحی تخصصی، تمامی آزمایش‌های پزشکی در آن انجام می‌شود.» معاون بهداری رزمی نیروی زمینی سپاه گفت: «نیروی زمینی‌ سپاه تاکنون در بیشتر نقاط کم‌برخوردار کشور بیش از ۲۴۶ بیمارستان سیار با تمام امکانات برپا کرده است که به‌واسطه آنها به‌ پنج میلیون نفر خدمات پزشکی و‌ درمانی ارائه شده است.»
 
دروغ‌پردازی تازه رویترز
«رویترز» ادعا کرده است، سردار قاآنی در ۲۹ ژانویه (۹ بهمن ماه) با نمایندگان چندین گروه شبه نظامی در «فرودگاه بغداد» دیدار کرده و باعث توقف حملات به نیرو‌های آمریکایی از سوی گروه‌های مورد حمایت ایران شده است. به ادعای رویترز، این دیدار در کمتر از ۴۸ ساعت پس از آن صورت گرفت که آمریکا این گروه‌های شبه نظامی را در کشتن سه سرباز آمریکایی در پایگاهی در نزدیکی مرز اردن مسئول دانست. ادعای این خبرگزاری غربی در حالی مطرح شده است که گروه مقاومت عراق اعلام کرده است، در حملات خود به‌طور مستقل و فارغ از حمایت ایران عمل کرده و برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه، حملات خود را به پایگاه‌های آمریکایی متوقف می‌کند. می‌توان انتشار این نوع خبر را از سوی رسانه‌ای، چون رویترز که سابقه جعل خبر در خصوص ایران را نیز در کارنامه دارد، در چارچوب درخواست‌های موهوم مقامات آمریکایی از ایران برای جلوگیری از واکنش‌های جبهه مقاومت علیه رژیم صهیونیستی ارزیابی کرد.
 
ما در محاصره هستیم
معاون شهردار شهر حیفا با هشدار درباره حمله گسترده موشکی به این شهر، گفت، حمله به زیرساخت‌های دریایی و تجاری حیفا، اسرائیل را حداقل ۱۵ سال به عقب خواهد برد. «نخشون سوک» با اشاره به محاصره دریایی اسرائیل در دریای سرخ گفت: «بگذارید با این واقعیت شروع کنیم که به دلیل بحران با حوثی‌ها در دریای سرخ در بحبوحه محاصره دریایی قرار داریم و کشتی‌هایی که از سمت مشرق زمین به سمت اسرائیل در حرکت هستند، مجبورند دو هفته بیشتر در مسیر باشند تا به ما برسند، این انحراف مسیر هزینه زیادی دارد و به همه ما صدمه می‌زند.» او تأکید کرد، حیفا قلب ترافیک دریایی اسرائیل و بنابراین یک هدف استراتژیک است. معاون شهردار حیفا گفت: «کسی که فکر می‌کند می‌توانیم در شرایط محاصره دریایی به زندگی ادامه دهیم و کشتی‌ها را با قطار جایگزین کنیم، متوجه نمی‌شود که چه می‌گوید.»
 
یا ما یا هیچ کس!
«محسن آرمین» از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ به تازگی طی سخنانی در مجمع عمومی جبهه اصلاحات ضمن تأکید بر لزوم شرکت نکردن در انتخابات، حامیان نجیب بیانیه ۱۱۰ امضایی را اقلیت، وسط‌باز و انشعابی لقب داده است! او همچنین در بخشی از اظهاراتش می‌گوید: «شرکت مؤثر در انتخابات ۴۰۴ منوط به وجود پشتوانه قوی اجتماعی است. شرکت بی‌نتیجه یا به شدت کم اثر ما در این انتخابات در شرایطی که جامعه با انتخابات قهر است، بی‌اعتمادی جامعه به اصلاح‌طلبان را تشدید می‌کند!» اظهاراتی که بار دیگر نشان می‌دهد اصلاح‌طلبان انتخابات را فقط در صورتی قبول دارند که مطمئن باشند پیروز انتخابات هستند؛ وگرنه تلاش می‌کنند زیر میز زده و با تحمیل هزینه به مردم از رأی‌دهندگان انتقام بگیرند.
 
 
▼ اخبار کوتاه
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اظهار داشت: «فشارهای زیادی از داخل و خارج بر اسرائیل وجود دارد تا جنگ را پیش از دستیابی به همه اهداف آن، از جمله انجام معامله به هر قیمتی برای آزادی ربوده‌شدگان (افراد تحت اسارت گروه‌های مقاومت فلسطینی در نوار غزه) متوقف کند.» نتانیاهو در این باره همچنین تصریح کرد: «با این حال ما آماده نیستیم که هر بهایی را بپردازیم و بدون شک نه آن بهای خیالی مورد درخواست حماس (جنبش مقاومت اسلامی فلسطین) که به معنای شکست کشور اسرائیل است.»
 
یک فرمانده ارشد ارتش آمریکا در مصاحبه‌ای گفته است، درگیری‌های فعلی در دریای سرخ گسترده‌ترین نبرد دریایی است که ایالات متحده آمریکا از جنگ جهانی دوم به این سو با آن مواجه بوده است. «براد کوپر» معاون فرمانده ستاد مرکزی ایالات متحده (سنتکام) در مصاحبه‌ای با برنامه «۶۰ دقیقه» در شبکه «سی‌بی‌اس» گفت، نیروی دریایی آمریکا حدود ۷۰۰۰ ملوان به این منطقه اعزام کرده و این یکی از بزرگ‌ترین نبردهایی است که آمریکا در آن شرکت کرده است.
 
«دونالد ترامپ» نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان برای انتخابات ۲۰۲۴، در نخستین اظهارنظر خود درباره مرگ «الکسی ناوالنی» مخالف سرشناس ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، هیچ تقصیری را متوجه پوتین ندانست. وی که در دوران ریاست جمهوری‌اش به دلیل ستایش و تمجید از پوتین مورد انتقاد بود، در پستی در شبکه اجتماعی تروث سوشیال سرانجام سکوت خود درباره مرگ ناوالنی را شکست و گفت: «پوتین را برای مرگ این مخالف سرزنش نمی‌کند.»
 
سخنگوی یونیسف گفت: «وضعیت غزه بسیار دشوار و بغرنج است و هیچ کودکی در جهان نباید با چنین شرایطی روبه‌رو شود.» او در گفت‌وگو با شبکه «الجزیره» توضیح داد: «ما همچنان شاهد سطح بالای تخریب در غزه هستیم که نیمی از جمعیت آن را تحت تأثیر قرار داده است.» وی در ادامه اظهار داشت: «بحران انسانی به ویژه در شمال غزه در حال بدتر شدن است و کودکان با گرسنگی روبه‌رو هستند.»
 
«اسحاق جهانگیری» فعال کارگزارانی اصلاح‌طلب و معاون اول دولت روحانی در سخنانی مشارکت‌جویانه با اشاره به انتخابات و موضع چپ‌های تحریمی، گفته است: «دوستانی که خود را از انتخابات کنار می‌کشند، فرصت نقد کردن را هم از خودشان می‌گیرند.» او می‌افزاید: «انتخابات یک فرصت است، فرصتی که در بطن آن مسائل کشور نقد شود.»
 
«امیر دریادار ایرانی» فرمانده نیروی دریایی ارتش از برگزاری رزمایش مرکب دریایی با حضور دوازده نیروی دریایی قدرتمند و همسایگان جمهوری اسلامی ایران در منطقه شمال اقیانوس هند تا پایان سال خبر داد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات