صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۵۳۱۴۵
در گفتگو با «بصیرت» مطرح شد

ظهره‌وند: دستاورد شی جین پینگ از آمریکا برای منطقه چیست؟

کارشناس و تحلیلگر روابط بین‌الملل گفت: چینی‌ها به خوبی می‌دانند آمریکا و ناتو به عنوان رقبای اصلی به دنبال تضعیف چین هستند لذا اینک با توجه به وضعیت منطقه فرصتی برای تحقق خواسته‌های کشور‌هایی است که درجهت عکس آمریکا و در تقابل با آمریکا قرار دارند.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/ گفتگو با ابوالفضل ظهره‌وند

ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین‌الملل در گفتگو با بصیرت در خصوص سفر رئیس‌جمهور چین به آمریکا و ابعاد مختلف این سفر گفت: یکی از محور‌های اصلی مورد نظر چین در مسائل منطقه موضوع حفظ امنیت منطقه است چرا که چین به عنوان دومین کشور قدرتمند اقتصادی و صنعتی جهان خواهان پایان دادن به تنش‌های منطقه‌ای است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: بی‌تردید ستون فقرات استراتژی یک جاده- یک کمربند در حوزه محور مقاومت است بنابراین لازم است ایران در این موضوع به روز و بسیار به جا عمل کند تا بتواند چین را نسبت به اهمیت این موضوع اقناع کند.

ابوالفضل ظهره‌وند خاطر نشان کرد: به هر حال اتفاقات مختلفی در منطقه در جریان است. اتفاقات افغانستان، آسیای میانه و تلاش‌های اردوغان برای بازگشایی دالان زنگزور و همکاری با آذربایجان، به این معنا که کشور‌های مختلف به صور متفاوت در تلاشند تا ناامنی را در محیط پیرامونی چین، ایران و روسیه افزایش دهند.

وی در این باره تصریح نمود: به عنوان مثال ائتلاف نظامی بین آمریکا، هند، استرالیا و ژاپن و سفری که بلینکن و وزیر دفاع آمریکا به هند داشتند نقشی که هند به صورت زیر پوستی درارتباط با اسرائیل دارد و مشکلات مرزی با چین در مجموع این مسائل نشان می‌دهد اگر چینی‌ها این منطقه را از دست بدهند در چین جنوبی مشکل پیدا می‌کنند، چرا که چین در بلند مدت به دنبال حل مساله تایوان است.

وی در این‌باره خاطر نشان کرد: چینی‌ها به خوبی می‌دانند آمریکا و ناتو به عنوان رقبای اصلی به دنبال تضعیف چین هستند لذا اینک با توجه به وضعیت منطقه فرصتی برای تحقق خواسته‌های کشور‌هایی است که در جهت عکس آمریکا و در تقابل با آمریکا قرار دارند.

ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین‌الملل یادآور شد: نباید فراموش کنیم یک ماه پیش گروه بیست نشستی در دهلی برگزار کرد که در آن نشست مسیر جدیدی در مقابل مسیر یک جاده -یک کمربند پیشنهاد و تصویب شد مسیری که از امارات به عربستان، اردن، اسرائیل و مدیترانه می‌رود و مسیر جدید کالایی در مقابل چین باز می‌کند که به زیان چین تمام می‌شود.

وی در این باره معتقد است: اگر این بحران در منطقه پیرامونی ما در خلیج‌فارس، دریای عمان و دریای سرخ ایجاد شود قطعا راه دریایی چین بسته می‌شود ضمن اینکه ناتو در تلاش است تا با حرکت به شرق راه زمینی پیش روی صادرات کالای چینی را ببندد تا ناتو بتواند خود را به دریای مازنداران، آسیای میانه و به مرز‌های چین و روسیه برساند، این موارد تهدیدات بالقوه و بالفعلی به شمار می‌ورند که چینی‌ها به خوبی متوجه آن هستند.

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی یادآور شد: اگر چین در این فرصت طلایی با کمترین هزینه نتواند ایفای نقش کند چه در بعد سیاسی و پشتیبانی و جنبه‌های مختلف حقوقی حتی در صورت نیاز کمک نظامی به محور مقاومت نداشته باشد حتما متحمل هزینه بسیار سنگینی می‌شود چرا که آمریکایی‌ها از اهرم تجارت علیه چین استفاده می‌کند تا چینی‌ها را منفعل و بی‎طرف کنند. امیدواریم رئیس‌جمهور چین در سفر به آمریکا متوجه این محور‌ها و سلسله اقدامات آمریکا و غرب باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات