صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۵۵۵۲۸

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه ۲ بهمن‌ماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): من لازم بود از ولادت حضرت جوادالائمه(علیه‌السلام) یاد کنم که در آن دعای روزهای رجب می‌خوانیم. میلاد حضرت جواد در این ماه بوده است که باید از این روز تجلیل کنیم. من از زبان خودم و از دل شما، ارادت و اخلاص و ایمان بی‌شائبه‌ خودمان را به آستان این امام همام عرض می‌کنم و امیدوارم خدای متعال ما را در دنیا و آخرت با معارف آنان و اشخاص آنان و یاد آنان زنده بدارد و محشور کند.(۱۳۷۷/۸/۸) *میلاد نهمین گوهر تابناک امامت، حضرت امام محمدتقی جوادالائمه(علیه‌السلام) را تبریک می‌گوییم*
 
 
▼ حرف روز
نوید اخراج غرب از منطقه
پس از عملیات موفق طوفان‌الاقصی در هفتم اکتبر، تحولات میدانی و شرایط غرب آسیا بسیار پیچیده شده است و دیگر نمی‌توان مانند قبل رخدادهای غرب آسیا را تحلیل و ارزیابی کرد. به نظر می‌رسد دیگر تاریخ انقضاء محاسبات غرب و در رأس آنها ایالات متحده درباره این منطقه به سر آمده و هیچ کارکرد درستی ندارد؛ در نتیجه این محاسبات اشتباه، غرب پی‌در‌پی در دریایی از آشوب و سردرگمی و شکست غرق شده است. تصویر غرب آسیا در سال ۲۰۲۴ تصویری از مردمان آزاده‌ای است که به دنبال استقلال از استکبار جهانی و توسعه و رشد بومی و ملی خود هستند. مردمان این منطقه خسته از ناامنی فزاینده چندین دهه‌ای هستند که غرب برای‌شان به ارمغان آورده است، دروغ‌ها و فریبکاری‌های چندین ساله غرب با سر دادن شعار‌های رنگین و پر طمطراق دیگر جذابیتی برای‌شان نداشته و به دنبال بازیابی هویت اصیل اسلامی خود هستند. در این بازی، فلسطین به عنوان اصلی‌ترین محل برخورد تمدنی اسلام با غرب فهمیده می‌شود. هر چند همچنان برخی دولتمردان منطقه‌ای درک صحیحی از وقایع ندارند و بعضا دچار برخی اشتباهات محاسباتی می‌شوند که البته این اشتباهات را نیز می‌توان نتیجه نفوذ غرب در دستگاه‌های حاکم این دولت‌ها تحلیل و ارزیابی کرد، اما قاطبه امت اسلامی به یک باور و درک صحیح از هویت و جایگاه خود در نظام بین‌الملل دست پیدا کرده‌اند. البته این باور و درک درست را نیز مدیون انقلاب اسلامی هستند. رهبر معظم انقلاب هم ضمن اشاره صریح به خباثت‌ها و کینه‌توزی‌های ایالات متحده پس از حملات موشکی سپاه پاسداران به پایگاه‌های نظامیان تروریست آمریکایی در عین‌الاسد اظهار داشتند: «بحث انتقام بحث دیگری است، در مسئله حمله به عین‌الاسد یک سیلی به آنها زده شد، اما در مقام مقابله، این اقدامات نظامی به این شکل کفایت نمی‌کند؛ بلکه باید حضور فسادبرانگیز آمریکا در منطقه تمام شود.» رهبر  فرزانه انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه ملت‌های منطقه و دولت‌های برخاسته از ملت‌ها بدون تردید ادامه این حضور فسادبرانگیز آمریکا را قبول نمی‌کنند، گفتند: «حضور غرب در این منطقه و در هر جای دیگر دنیا، جز جنگ، اختلاف، فتنه، ویرانی و خراب شدن زیربناها هیچ نتیجه دیگری نداشته است و آنها همین فساد و ویرانگری را برای ایران عزیز و جمهوری اسلامی هم آرزو و اصرار دارند.» نکته پایانی اینکه امروز با تحولات رخ داده میان مردم منطقه شناخت خوبی نسبت به دشمن و ذات خبیث غرب به وجود آمده است؛ شناختی که نویدبخش اخراج غرب از منطقه و حکمرانی مردم در منطقه است.        
رامین نصیری
 
 
▼ گزارش روز
حمله مقاومت عراق به عین‌الاسد
ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام اعلام کرد، گروه‌های شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در عراق با موشک بالستیک و راکت پایگاه هوایی الاسد، محل استقرار نیروهای آمریکایی را هدف حمله قرار دادند. سنتکام در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «شنبه ۲۰ ژانویه ساعت ۶:۳۰ بعدازظهر (به وقت بغداد)، شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در غرب عراق چندین موشک بالستیک و راکت به سمت پایگاه هوایی عین‌الاسد شلیک کردند. بیشتر موشک‌ها به وسیله سامانه‌های پدافند هوایی پایگاه رهگیری شدند و بقیه موشک‌ها به پایگاه اصابت کردند.» ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا می‌گوید ارزیابی خسارت‌های این حمله موشکی و راکتی ادامه دارد. این حمله از نظر تعداد موشک‌ها بزرگ‌ترین حمله به پایگاه عین‌الاسد از زمان شروع حملات به پایگاه‌های آمریکایی پس از هفتم اکتبر به شمار می‌رود. در واکنش، پایگاه آمریکایی حداقل ۱۵ تیر موشک پاتریوت پک ۲ شلیک کرد. با این حال، شمار موشک‌های مهاجم آنقدر بالا بود که تعدادی از آنها از سد پدافند گذر کردند که منجر به زخمی شدن چند سرباز آمریکایی شد. آمریکا که یک آتشبار پاتریوت در این پایگاه دارد‌، اعلام کرده است تعدادی از کارکنان ایالات متحده برای آسیب‌های مغزی تروماتیک تحت معاینه هستند و حداقل یک سرباز عراقی نیز مجروح شده است. این حملات به مواضع آمریکایی‌ها به دنبال حمایت بی‌حد و حصر ایالات متحده از رژیم منحوس صهیونیستی در قتل عام و نسل‌کشی فزاینده در سرزمین فلسطین اشغالی است. سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا تحولات غرب آسیا موجب تغییر در سیاست‌ها و نگرش‌های ایالات متحده در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی می‌شود یا نه؟ ایالات متحده در حال حاضر افزون بر شکاف عمیق داخلی، با چالش‌های فوری مواجه است که مستلزم اتخاذ تصمیم‌های بزرگ و دشوار درباره دو جنگ و یک بحران قابل اشتعال، یعنی جنگ اوکراین، جنگ غزه و بحران تایوان است. شکست ایالات متحده و غرب در اوکراین نیز تقریباً مسجل شده است و بسته‌های کمکی غرب نیز به مثابه مسکِّنی برای دور انداختن آثار این شکست برآورد می‌شود. «خطای» محاسباتی آمریکا در خاورمیانه پس از عملیات طوفان‌الاقصی مشهودتر از قبل شده است و رژیم صهیونیستی همچنان با وجود حمایت وافر ایالات متحده از حیث لجستیکی و اطلاعاتی صاحب دستاورد هیچ است. تایوان با تعیین «لای چینگ ته» از حزب «پیشروی دموکرات» به‌ عنوان رئیس‌جمهوری آینده که طرفدار شدید استقلال از چین است، سومین بحران قریب‌الوقوع برای غرب و ایالات متحده به شمار می‌رود. در این میان، به نظر می‌رسد شکست در غزه زمینه‌ساز سایر شکست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای غرب به‌شمار می‌رود. بنابراین، مانند خروج مفتضحانه از افغانستان بار دیگر ایالات متحده باید با قبول شکست و برقراری آتش‌بس در غزه و خروج از منطقه غرب‌ آسیا از بروز خسارات بیشتر ممانعت کند.
 
 
▼ خبر ویژه
خط و نشان تهران برای تل‌آویو
نشریه آمریکایی «Slate» نوشت: «خاورمیانه در حال منفجر شدن است. حملات بیش از هر زمانی در چند دهه گذشته (و به عقیده برخی بیش از هر زمانی در بیش از یک سده اخیر) در حال وقوع هستند.» «مایکل نایتز» از اعضای ارشد انستیتو واشنگتن درباره حملات موشکی اخیر ایران اظهار داشت: «چرا در این زمان حملات انجام شد؟ احتمالا نشان دادن قدرت خود به اسرائیل یکی از دلایل ایران بوده است. تهران تقریباً همزمان با حمله به کرد‌ها در عراق، مواضع داعش در سوریه را نیز هدف قرار داد. با این حال، حتی آن حمله نیز به جهاتی متوجه اسرائیل بود. موشک شلیک شده به سوریه، دوربردترین موشکی است که ایران در یک حمله نظامی شلیک کرده است و مانند موشک‌هایی که به سمت عراق شلیک شد، بسیار دقیق بود.» وی گفت: «این موشک‌ها همان مسافتی را که برای اصابت به اسرائیل لازم بود، طی کردند. به این معنا، احتمالاً منظور تهران تا حدی ارسال یک سیگنال به اسرائیل بوده است.»
 
 
▼ اخبار 
عارف به تقابل با روحانی برخاسته است؟
«امیدنامه» رسانه نزدیک به «محمدرضا عارف» معاون اول دولت اصلاحات که در سال ۱۳۹۲ به نفع حسن روحانی از صحنه انتخابات کنار رفت، در واکنش به اظهارات اخیر رئیس دولت اعتدال نوشت: «اینکه اقلیت حاکم و به گفته آقای روحانی ضدانقلاب می‌خواهند انتخابات پیش رو با حداقل شرکت‌کننده برگزار شود، حرفی درست و البته مسبوق به سابقه بوده ‌است، ولی اینکه قهر مردم از صندوق رأی را با رویکرد ضد‌انقلاب همسو دانسته شود، نشان‌دهنده عمق دور بودن از مردم است. مردم در یک ‌دهه گذشته به‌واسطه عملکرد دولت وقت و دولت فعلی و البته برخوردهای بخش‌هایی از حاکمیت با مردم از صندوق رأی فاصله گرفتند که بهتر است در این خصوص آقای روحانی پاسخگو باشد، نه مدعی.» یکی از چهره‌های نزدیک به عارف هم در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «آقای روحانی بهتر است سهم خود و همراهان‌تان در تبدیل آن جنبش عظیم مردمی و اصلاح‌طلب را به وضعیت ناامیدی تبیین کنید.»
 
رژیم صهیونیستی ناچار به پذیرش شروط حماس
کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی روز شنبه ۲۰ ژانویه گزارش کرد، در پاسخ به پیشنهادهایی که از جانب تل‌آویو مطرح شده، حماس شروط خود برای تبادل اسرا را اعلام کرده است. حماس در پاسخ خود، از آنچه صهیونیست‌ها دوست دارند بشنوند، حرفی نزده است. طبق گزارش‌ها، شروط حماس شامل توقف کامل جنگ، خروج ارتش از نوار غزه با ضمانت بدون بازگشت به جنگ، و در نهایت اعطای ضمانت برای هدف قرار ندادن سران حماس است. بهای این هم، آزادی اُسرای صهیونیستی است. البته حماس پیشتر و بارها اعلام کرده که آزادی اسرا در مقابل آزادی همه اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی است و این نیز یک شرط دیگر است. بیش از ۱۰۰ روز از جنگ می‌گذرد و شورای سه نفره جنگ (نتانیاهو، گانتس و گالانت) هر شب اعلام می‌کند که هدفش، بازگرداندن اسرا و نابود کردن حماس است؛ اما هیچ اتفاقی نمی‌افتد.
 
در حسرت انرژی ارزان
روزنامه «آگزبرگر آلگماینه» در مصاحبه با «فیشر» نوشت: «ما در شرایطی هستیم که از نظر اقتصادی، فناوری و امنیت سیاسی با مشکل بزرگی روبه‌رو هستیم. گاز ارزان روسیه رفته و دیگر برنمی‌گردد. بازار بزرگ صادرات چین از یک فرصت به یک تهدید تبدیل شده است.» کاهش بیش از انتظار تولید صنعتی آلمان به علت کمبود مواد خام و انرژی که باعث افزایش قیمت‌ها شده، بر بیشتر صنعت این کشور در دو سال گذشته تأثیر گذاشته است. آلمان برای دو دهه از انرژی ارزان روسیه بهره می‌برد و تا قبل از سال ۲۰۲۲ به ۴۰ درصد واردات گاز از روسیه وابسته بود و این سبب شد تا با کاهش عرضه گاز روسیه، جزء کشورهایی باشد که بیشترین آسیب را دیده است. معاون صدراعظم و وزیر اقتصاد، «رابرت هابک» هشدار داد، اقتصاد آلمان پس از کنار گذاشتن گاز روسیه مزیت رقابتی خود را از دست داده است.
 
خروج از لیست سیاه
پیرو ارسال نامه اعتراضی از طرف «سیداحسان خاندوزی» وزیر امور اقتصادی و دارایی به رئیس گروه ویژه اقدام مالی (FATF) و پیگیری مرکز اطلاعات مالی جمهوری اسلامی ایران برای حذف نام جمهوری اسلامی ایران از ذیل توصیه شماره ۷ و استانداردهای این نهاد، سرانجام رئیس گروه ویژه اقدام مالی طی نامه‌ای رسمی ضمن پذیرش درخواست جمهوری اسلامی ایران، بیان کرد، اصلاحات و تغییرات در استانداردهای خود مرتبط با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد را به تمامی کشورهای عضو و شبکه جهانی مبارزه با پولشویی خود اعلام کرده است.
 
 
▼ اخبار کوتاه
«مهدی آیتی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب پیشتر سید محمد خاتمی را یک بازنشسته سیاسی معرفی کرد و درباره روحانی هم معتقد بود، تلاش می‌کند به سرنوشت خاتمی دچار نشود. حال دوباره آیتی بر این موضوع تأکید کرده و روحانی را فاقد محبوبیت دانسته است. این چهره اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با «آرمان»، در ارتباط با حضور روحانی و حزب کارگزاران گفت: «هم روحانی و هم حزب کارگزاران هیچ گونه محبوبیتی در بین مردم ندارند و در این ارتباط می‌توان به نظرسنجی‌ها مراجعه کرد.»
 
منابع آگاه اعلام کردند، مقامات ترکیه‌ای می‌گویند احتمالاً سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران ۲۴ ژانویه (چهارشنبه) به ترکیه سفر می‌کند. سفر حجت‌الاسلام رئیسی به ترکیه که پیش از این دو بار به تعویق افتاده بود، به جلسه شورای عالی همکاری ترکیه و ایران اختصاص دارد. پیش‌بینی می‌شود پس از این دیدار حدود ۱۰ تفاهم‌نامه و توافق‌نامه امضا شود. افزون بر این، طرفین درباره مبارزه با تروریسم و وضعیت غرب آسیا نیز گفت‌وگو خواهند کرد.
 
گردان‌های القسام شاخه نظامی حماس طی پیامی به خانواده‌های اسرای صهیونیستی در غزه، درباره سرنوشت فرزندان آنها هشدار داده و تأکید کردند: «زمان رو به اتمام است.» این پیام القسام در حالی منتشر می‌شود که خانواده‌های اسرای صهیونیستی از شب جمعه ۱۹ ژانویه با برپا کردن چادر در مقابل خانه نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو، تحصن را آغاز و با شعار «توافق فوری» شب‌ها را همانجا سپری می‌کنند.
 
«عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در شبکه اجتماعی ویراستی درباره موفقیت پرتاب ماهواره ثریا گفت: «الحمدلله موفقیت کامل شد. شب گذشته ایستگاه‌های زمینی ما سیگنال‌های ماهواره ثریا و داده‌های تله‌متری مربوط به سلامت زیر سامانه‌های تأمین انرژی، تعیین موقعیت خودکار، ارتباطی و کنترلی و پردازشگرها و... را دریافت کردند که نشان می‌دهد حال ماهواره خوب است.»
 
سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید امروز در ادامه ادعاهای این کشور علیه تهران گفت: «می‌دانیم که اگر حمایت ایران از حوثی‌ها (ارتش ملی یمن) نبود، شاهد این حملات در دریای سرخ نبودیم.» این مقام آمریکا اضافه کرد: «ما در یمن در حال جنگ نیستیم و هدف از اقدامات ما متوقف کردن تهدیدات حوثی‌ها (ارتش ملی یمن) مطابق با قوانین سازمان ملل است!»
 
رئیس سازمان ملی استاندارد درباره نامه‌نگاری ایران‌خودرو با سازمان استاندارد در تمدید مجوز تولید پژو پارس گفت: «قانون با نامه‌نگاری تغییر نمی‌کند. این خودرو باید استانداردها را رعایت کند؛ در غیر این صورت تولید نخواهد شد.»
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات