صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۵۵۶۰۶

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه ۴ بهمن‌ماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): برجسته‌ترین شعار حضرت امیرالمؤمنین علی(علیه‌السلام) که به طور عملی به دنبال اجرای آن بودند، عدالت است، بنابراین ما به عنوان پیروان آن حضرت، باید عدالت را سرلوحه همه امور در نظام اسلامی قرار دهیم. ماه رجب ماه توسل به پروردگار و ماه تشّبُه به امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) است. *میلاد مظهر علم، عزت، عدالت، سخاوت و شجاعت، اسدالله الغالب علی‌بن ابیطالب علی(علیه‌السلام) را تبریک می‌گوییم*
 
 
▼ حرف روز
پیامدهای کنشگری ریاکارانه 
مسئله فلسطین و تأثیرات طوفان‌الاقصی و اکنون جنگ نابرابر در غزه یکی از نقاط عطف و نشانگان تغییر در هندسه جهانی به شمار می‌آید. به عبارتی، امروز شاهد یک صف‌بندی حامیان رژیم صهیونیستی در یک‌سو و حامیان مردم مظلوم فلسطین در سوی دیگر هستیم که این جنگ را به یک شاخص در روابط بین‌الملل تبدیل کرده است. از تظاهرات مردم در کشورهای گوناگون تا شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی، و در نهایت حمایت محور مقاومت از مردم بی‌پناه فلسطین نشان می‌دهد این روند با هر نتیجه‌ای بر مناسبات منطقه‌ای و جهانی تأثیر بزرگی خواهد داشت.
اما در این میان، کنشگری برخی کشورهای اسلامی تأمل‌برانگیز و عجیب است. رفتار دوگانه و فارغ از نگاه راهبردی به آینده که ژست انتقادی ریاکارانه‌ای را نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی داشته باشد، اما با فعل یا ترک فعل خود کمک حال این رژیم کودک‌کش است.
نشانه این ریاکاری را رهبر معظم انقلاب در دیدار روز سه‌شنبه ۳ بهمن دست‌اندرکاران کنگره ۲۴ هزار شهید تهران بزرگ بیان کردند و فرمودند: «برخی مواقع موضع‌گیری‌ها و اظهارات مسئولان کشورهای اسلامی اشتباه است؛ زیرا درباره موضوعی همچون آتش‌بس در غزه صحبت می‌کنند که از اختیار آنها خارج است و در دست دشمنِ خبیثِ صهیونیستی است، مسئولان کشورهای اسلامی باید نسبت به موضوعاتی که در اختیار آنهاست، اقدام کنند.»
حداقل اقدام در مقابل جنایات صهیونیست‌ها، قطع ارتباط سیاسی و اقتصادی است؛ نمی‌توان ادعای حمایت از فلسطین را داشت و همزمان مراودات اقتصادی عادی با رژیم ‌صهیونیستی ادامه داشته باشد و شریان‌های حیاتی این رژیم ضد بشری از جانب برخی کشورهای به اصطلاح اسلامی حفظ شود.
این بازی ریاکارانه با هیچ منطق واقع‌گرایانه از روابط بین‌الملل هم همخوانی ندارد؛ چرا که منطقه‌ای که افکار عمومی کشورهای مختلف و به خصوص اسلامی امروز بیش از هر زمان دیگری نسبت به آزادی قدس شریف اصرار دارد، این بازیگری دووجهی به زودی به عکس خود تبدیل خواهد شد و
۱ـ همراهی نکردن با موج ضدصهیونیستی در کشورهای منطقه، حکومت‌های این کشورها را با چالش جدی مواجه خواهد کرد؛ چالش جنبش‌های اجتماعی که محور اصلی آنها قدس شریف و مردم مظلوم فلسطین است.
۲ـ این کشورها در شرایطی قرار خواهند گرفت که از یک‌سو آمریکا و رژیم صهیونیستی برای علنی‌سازی روابط به آنها فشار می‌آورند و از سوی دیگر از افکار عمومی برای این روابط خفت‌بار ترس دارند.
اکنون دو مسیر پیش روی کشورهای اسلامی است؛ یکی راه حمایت و حضور در جبهه ضد صهیونیستی است و دیگری راه اشتباه سال‌های اخیر است که تاکنون دستاوردی برای آنها نداشته است.    
مصطفی برزکار
 
 
▼ گزارش روز
اما و اگرهای افزایش نرخ ارز
نرخ ارز طی روزهای اخیر، کمی روند صعودی به خود گرفته و وارد کانال ۵۴ هزار تومان شده است. این در حالی است که تقریبا در سال جاری روند ثابتی را طی کرده است. درباره دلایل افزایش نرخ ارز نظرهای گوناگونی وجود دارد، اما افزایش نرخ ارز که در حقیقت گویای کاهش ارزش پول ملی است، تابع تورم است؛ یعنی تورم سبب کاهش ارزش پول ملی و کاهش ارزش پول ملی موجب افزایش نرخ ارز می‌شود. با این احتساب تورم حدود ۴۰ درصدی منجر به افزایش حدود ۴۰ درصدی نرخ ارز می‌شود؛ قاعدتا چنین موضوعی پذیرفتنی نیست، زیرا نرخ پایه ارز بر مبنای قیمت ابتدای سال واقعی نیست. برای نمونه، با این قاعده در سال گذشته که تورم ۴۶/۵ درصدی داشته‌ایم، باید نرخ ارز نیز همین اندازه افزایش پیدا می‌کرد؛ در حالی که در سال گذشته نرخ دلار حدود ۱۰۰ درصد افزایش داشته است؛ بنابراین چون نرخ پایه در این موضوع محل مناقشه است، نمی‌توان افزایش نرخ ارز را در کوتاه‌مدت مانند تورم انتظار داشت، اما در بلندمدت این مسئله درست است. برخی افزایش نرخ ارز را تابع تورم انتظاری می‌دانند،؛ در یک دسته‌بندی سه نوع تورم داریم، تورم از ناحیه تولید، تورم از ناحیه مصرف و تورم انتظاری؛ تورم از ناحیه تولید مربوط به افزایش هزینه تولید می‌شود که این تورم به نوعی تورم واقعی است، تورم از ناحیه مصرف مربوط به رقابت عرضه و تقاضاست و اتفاقی که در دی و بهمن سال گذشته افتاد، در همین راستا تحلیل می‌کنند و نوع سوم تورم، یعنی تورم انتظاری تابع عنصر روانی جامعه برای افزایش نرخ ارز است. از نظر این دسته از تحلیل‌گران افزایش فعلی قیمت ارز به دلیل تورم انتظاری است. بر اساس این نگاه، رکود چهار بازار جذب سرمایه در طول سال جاری باعث شده در این مقطع نگاه‌ها به افزایش نرخ ارز و طلا معطوف شود. این چهار بازار عبارتند از مسکن، خودرو، بورس و طلا؛ رکود در این بازارها باعث شد که نقدینگی جامعه به سمت بانک متمایل شود ولی بانک نمی‌تواند جذابیت خود را حفظ کند؛ چون سود بانکی کمتر از نرخ تورم است و سرمایه‌دار مایل به سرمایه‌گذاری در بانک نیست. در این شرایط فضای جامعه به این سمت سوق پیدا کرده است که ثبات نرخ ارز دائمی نیست و به زودی ما شاهد افزایش نرخ ارز خواهیم بود، از آنجا که طلا نیز چسبندگی بالایی با نرخ ارز دارد، قیمت طلا نیز متناسب با نرخ ارز افزایش پیدا کرده است.
سخن پایانی اینکه در شرایط فعلی، افزایش نرخ ارز بیشتر تابع تورم انتظاری در جامعه است و اگر این فضا از سوی مردم و مسئولان مدیریت شود و به شایعات و انتظارات افزایشی دامن زده نشود، قاعدتا شاهد ثبات نسبی در این بازار حساس خواهیم بود.              
علی کارگر
 
 
▼ خبر ویژه
هشدار تهران به آمریکا
«حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه کشورمان در مصاحبه‌ای درباره پاسخ ایران به پیام آمریکا گفت: «ما به آمریکایی‌ها پیام و هشدار جدی دادیم و گفتیم اقدامی که آمریکا و انگلیس به طور مشترک انجام دادند و حمله به مناطقی در یمن، تهدید صلح و امنیت در منطقه است. تشدید دامنه جنگ است.» وی ادامه داد: «در همان ساعاتی که انگلیس و آمریکا حملاتی را علیه یمن انجام دادند، تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد حدود ۲۳۰ کشتی در دریای سرخ در حال حرکت بوده است. این به معنای آن است که پیام یمنی‌ها را به خوبی دریافت کرده‌اند که صرفاً کشتی‌هایی که به سمت بنادر اشغالگر اسرائیل هستند توسط یمنی‌ها متوقف می‌شوند. من البته هفته گذشته در داووس در ملاقاتی که با وزیر خارجه انگلیس داشتم، به صراحت گفتم که اقدام شما در تنش‌افزایی در دریای سرخ و علیه یمن یک خطای استراتژیک بود.»
 
 
▼ اخبار 
از مرکز برای شهرستان‌ها تصمیم نمی‌گیریم!
«غلامعلی حداد‌عادل» با اشاره به راهبرد‌های اصلی شورای ائتلاف، اظهار داشت: «راهبرد ما مبتنی بر دعوت از اعضای انقلابی یا اصولگرا برای کار مشترک است.» وی با بیان اینکه ائتلاف را یک حزب واحد نمی‌دانیم، بلکه متعلق به همه احزاب انقلابی است، تصریح کرد: «معتقدیم از مرکز نباید برای شهرستان‌ها و استان‌ها تصمیم‌گیری شود.» حدادعادل با اشاره به فرآیند رسیدگی برای انتخاب نامزد‌های لیست این ائتلاف گفت: «فرآیند رسیدن ما از نامزد‌های متعدد به نهایی این است که نظر جمعی مؤثری باشد، پس مراحل متعددی را طراحی کردیم و در یک مرحله هم مجمع عمومی رأی می‌دهد.» رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی ‌تأکید کرد: «فرآیند رسیدن ما به نامزد‌های نهایی از بالا به پایین و پدرسالارانه نیست.» حدادعادل گفت: «ما در تشکیل مجلس دوازدهم، فرقی بین نمایندگان موجود و داوطلبان جدید نگذاشتم و کسی به اعتبار اینکه نماینده مجلس فعلی است، از ارزیابی معاف نمی‌شود.»
 
از مشارکت حداکثری همه سود می‌برند
«سردار دریادار پاسدار علی فدوی» جانشین فرمانده کل سپاه حضور حداکثری در پای صندوق‌های رأی را نشانه وحدت و انسجام درونی دانست و اضافه کرد: «بر اساس آموزه‌های قرآنی خداوند به امتی که از تفرقه دوری کرده و مجتمع و متحد شوند، کمک می‌کند. پس مشارکت گسترده آحاد مردم در انتخابات اسفندماه به نفع تک‌تک افراد جامعه است.» وی ایجاد دوگانه مشروعیت و مقبولیت نظام را ساخته و پرداخته دشمنان نظام دانست و با تأکید بر اینکه هر دوی این عناصر در نظام اسلامی جمع است، افزود: «مشروعیت نظام مربوط به خدا و پیامبر(ص) و ائمه معصوم(ع) است و مقبولیت نظام نیز نشئت گرفته از حضور مردمی است.» وی یادآور شد: «اگر در انتخابات پیش‌رو مردم حضور و مشارکت حداکثری داشته باشند، اشتباه محاسباتی آمریکا اصلاح خواهد شد و به تعبیری مشارکت قوی مردم، آنها را از اشتباه محاسباتی در خواهد آورد و نباید بگذاریم اشتباه محاسباتی در طرف مقابل تکمیل شود.»
 
اخراج آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها
یک منبع بلندپایه در سازمان ملل که در صنعا حضور دارد، گفت، جنبش انصارالله اعلام کرده است کارکنان دارای تابعیت آمریکایی و انگلیسی حاضر در یمن، عناصر نامطلوب به شمار می‌روند. این منبع به شبکه خبری «المیادین» گفت، انصارالله به کارکنان آمریکایی و انگلیسی یک ماه فرصت داده است تا از مناطق تحت کنترل آن خارج شوند. این اقدام صنعا در حالی صورت گرفته است که آمریکا و انگلیس در ادامه حمایت‌های خود از رژیم صهیونیستی، چندین بار یمن را به طور مستقیم هدف قرار داده‌اند؛ حملاتی که نیروهای مسلح یمن هم به آن پاسخ داده‌اند. ارتش یمن در حمایت از مردم فلسطین به هیچ کشتی اسرائیلی یا کشتی‌هایی که مقصد آنها فلسطین اشغالی است، اجازه عبور از دریای سرخ و تنگه باب‌المندب را نمی‌دهد؛ همین مسئله سبب شده است که آمریکا و انگلیس به فکر حمایت از صهیونیست‌ها بیفتند.
 
هلاکت ۵۰ اشغالگر در ۲۴ ساعت!
منابع عبری به کشته و زخمی شدن دست کم ۲۰ افسر و نظامی رژیم صهیونیستی در خان یونس اعتراف کردند. این منابع گفتند این نظامیان بر اثر انفجار دو ساختمان و فروریختن سومین ساختمانی که نظامیان صهیونیست در آن سنگر گرفته بودند، کشته یا زخمی شدند. سخنگوی سازمان موسوم به «نجات اسرائیل» نیز اعتراف کرده است، ۲۲ نظامی اسرائیل در خان یونس کشته یا زخمی شده‌اند. این در حالی است که کانال دوازدهم تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت: «ما در برابر یک فاجعه بزرگ قرار داریم، تعداد کشته‌های ارتش در نبردهای امروز نوار غزه، از ۵۰ نفر فراتر رفته است.» گفتنی است، رژیم صهیونیستی به شدت سیاست سانسور را درباره تلفات ارتش خود اعمال می‌کند و تلفات واقعی در این عملیات مقاومت بسیار بیشتر از آمار اعلام شده از سوی صهیونیست‌هاست.
 
 
▼ اخبار کوتاه
اصلاح‌طلبان با انتشار سند راهبرد خود برای انتخابات در سال ۱۴۰۲ اعلام کردند: «هدف اصلاح‌طلبان از شرکت در انتخابات کمک به حرکت کشور به سوی توسعه و پیشرفت است که تنها از مسیر انتخاباتی رقابتی، منصفانه و مشارکتی تأمین می‌شود.» همچنین در این شبه بیانیه آمده است: «شرکت و مشارکت در انتخابات یک حق عمومی و شهروندی است و هدف از آن تلاش برای حضور مؤثر در ساختار نظام به منظور اصلاح امور است. طبعاً انتخاباتی می‌تواند هدف اصلاح‌طلبان را تأمین کند که در چگونگی اداره کشور نقش و تأثیر جدی داشته و نمایشی و حاشیه‌ای نباشد.»
 
«محسن اسلامی» سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: «برای انتخابات مجلس امسال ۱۵۶۰ نفر اصلاح‌طلب، ۲۷۲۵ اصول‌گرا و ۴۰۷۳ نفر از طیف‌های مستقل برای انتخابات تأیید صلاحیت شدند؛ به همین جهت شرایط رقابتی بودن در انتخابات امسال مهیاست.» وی درباره چگونگی به دست آمدن این آمار گفت: «در مرحله پیش ثبت‌نام و ثبت‌نام، پرسشنامه‌ای در اختیار داوطلبان قرار گرفته که در این پرسشنامه سؤالی مبنی بر تعیین وابستگی یا تمایل داوطلب به هر کدام از طیف‌های سیاسی آورده شده بود.»
 
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه هیچ‌گونه مشکلی برای تأمین ارز وجود ندارد و چشم‌انداز وضعیت ارزی کشور برای پایان سال و سال آینده بسیار مثبت است، گفت: «نوسانات روزهای اخیر که بیشتر ناشی از تحولات منطقه‌ای است، گذرا و موقتی است.» «محمدرضا فرزین» با اشاره به اجازه رهبر معظم انقلاب برای خرید ۲۰ درصد از منابع صندوق توسعه ملی گفت: «با این مجوز شاهد افزایش چشمگیری در ذخایر ارزی بانک مرکزی خواهیم بود. پشت این افزایش قیمت‌ها خالی است و توصیه می‌کنیم افراد برای جلوگیری از ضرر و زیان وارد این بازار نشوند.»
 
فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه اظهار کرد: «پرتاب ماهواره ثریا اولین همکاری دولت و سپاه در پرتاب ماهواره بود.» وی با بیان اینکه آمادگی داریم برای دولت پرتاب‌های متعددی داشته باشیم، افزود: «پرتاب قائم ۱۰۰ و ماهواره ثریا پرتاب بسیار خوبی بود و ماهواره سالم در مدار قرار گرفت.» سردار جعفرآبادی گفت: «اگر دولت بتواند با کشورهای همسایه که ماهواره‌های تحقیقاتی و زیر ۱۰۰ کیلوگرم داشته باشند مراوده داشته باشد، سپاه الآن آمادگی دارد ماهواره کشورهای دیگر را هم پرتاب کند.»
 
«ریشی سوناک» نخست‌وزیر انگلیس در اظهاراتی گفت: «به دنبال درگیری نیستیم. ایران باید حمایت اطلاعاتی و تسلیحاتی از حوثی‌های یمن را متوقف کند و این کشور تأثیر و نفوذ خود را در راستای توقف حملات به‌کار گیرد.»
 
ما را از نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود با خبر کنید.
۵۰۰۰۲۴۵۲۴۲۴
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات