بین الملل >>  سیاست خارجی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۵۵۶۲۹

امیرعبداللهیان در نیویورک و انتقاد از عجز شورای امنیت

وزیر امور خارجه ایران در سفر به نیویورک به منظور شرکت در نشست شورای امنیت، عجز این نهاد در رسیدگی به جنایات رژیم اسرائیل و پاسخگو کردن آن را غیرقابل پذیرش خواند و به آمریکا نسبت به دامی که این رژیم برای آن پهن کرده هشدار داد.

در ادامه رایزنی‌های وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی در غزه که بیش از یکصد روز از آن می‌گذرد و رفع محاصره غزه و ضرورت تسریع ارسال کمک‌های انساندوستانه به مردم این منطقه، وزیر امور خارجه حسین امیرعبداللهیان به منظور شرکت در نشست شورای امنیت درباره خاورمیانه که از سوی فرانسه رئیس دوره‌ای شورای امنیت برگزار شد، در ساعات پایانی دوشنبه دوم بهمن ماه وارد نیویورک شد.

این دومین حضور امیرعبداللهیان در نیویورک در پی جنگ غزه و سومین حضور او در مقر سازمان ملل در سال ۱۴۰۲ است. رئیس دستگاه دیپلماسی چهارم آبان ماه نیز به نیویورک رفت تا در نشست فوق العاده مجمع عمومی سازمان ملل درباره موضوع فلسطین شرکت کند.

وی در شبکه اجتماعی ایکس درباره سفر اخیرش به نیویورک نوشت: به منظور شرکت در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با دعوت از وزرای امور خارجه در موضوع فلسطین و ذیل عنوان صلح و‌ امنیت بین‌المللی تشکیل می‌شود، به نیویورک سفر کردم. دیدار با برخی از همتایانم و مقامات بین‌المللی در دستورکار قرار دارد. شهادت بیش از ۲۵ هزار نفر از فلسطینی‌ها، مجروحیت ده‌ها هزار نفر و آوارگی صدها هزار نفر در غزه و‌ کرانه و گسترش بی‌ثباتی در منطقه، نتیجه نسل‌کشی رژیم اسرائیل و حامیانش است.

امیرعبداللهیان را که در این سفر رضا نجفی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و مهدی شوشتری دستیار وزیر و مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقا همراهی می‌کردند، در نخستین روز حضورش با وزیر خارجه روسیه سرگئی لاوروف، وزیر خارجه لبنان عبدالله بوحبیب و نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه گیر پدرسون دیدار و گفت‌وگو کرد.

* روسیه نقش فعال‌تری ایفا کند

وزیر امور خارجه ایران در دیدار با همتای روس خود خواستار نقش فعال‌تر روسیه به عنوان عضو دائم شورای امنیت برای توقف جنگ در غزه شد و سرگئی لاوروف هم از کارشکنی‌های آمریکا در شورای امنیت و ممانعت واشنگتن از تصویب قطعنامه آتش بس انتقاد کرد.

 

امیرعبداللهیان ابراز امیدواری کرد که در سفر آتی رئیس جمهور روسیه به تهران، سند جامع همکاری راهبردی دو کشور به امضا برسد.

* حمایت ایران از تحکیم ثبات و امنیت در لبنان

عبدالله بوحبیب وزیر خارجه لبنان هم دیگر وزیر خارجه‌ای بود که امیرعبداللهیان با او در نیویورک دیدار کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در این دیدار با بیان اینکه ثبات و امنیت لبنان بر ثبات و امنیت منطقه اثرگذار است، گفت که ایران همواره از تحکیم ثبات و امنیت در لبنان حمایت کرده و می‌کند. 

 

عبدالله بوحبیب نیز در این دیدار با محکوم کردن مجدد اقدام تروریستی کرمان، با تأکید بر نقش مردم و محور مقاومت در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی، خواستار توقف فوری جنایات این رژیم علیه مردم بی گناه و مظلوم غزه شد و اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی را عامل بی‌ثباتی در منطقه خواند.

* دیدار پدرسون با امیرعبداللهیان

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه گیر پدرسون هم در دیدار با امیرعبداللهیان از نقش سازنده و مؤثر جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم و کمک به حل و فصل سیاسی بحران سوریه از جمله در روند آستانه قدردانی کرد. او همچنین بر ضرورت تداوم نقش آفرینی ایران در هرگونه ابتکار سیاسی تأکید کرد و گفت که ادامه بحران در فلسطین و غزه، تاثیر منفی و مخربی بر روندهای صلح منطقه‌ای داشته است. پدرسون در حاشیه اجلاس داووس هم با امیرعبداللهیان دیدار کرده بود.

وزیر امور خارجه در دیدار پدرسون در نیویورک با تأکید بر ضرورت عزم‌ جدی جامعه جهانی و همکاری کشورهای منطقه و نهادهای بین‌المللی برای مبارزه قاطع و موثر با پدیده شوم تروریسم، خواستار اهتمام جدی جامعه بین‌المللی برای توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه سوریه و نقض تمامیت ارضی این کشور شد.

* پیام و هشدار جدی ایران به آمریکا

وزیر امور خارجه پس از این دیدارها هم در جمع خبرنگاران با بیان اینکه به آمریکایی‌ها پیام و هشدار جدی دادیم، گفت: عنوان کردیم که اقدام مشترک آمریکا و انگلیس در حمله به یمن، تهدید صلح و امنیت در منطقه و تشدید دامنه جنگ است. در همان ساعاتی که آمریکا و انگلیس حملاتی را علیه یمن انجام دادند، تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که حدود ۲۳۰ کشتی تجاری و نفتی در دریای سرخ در حال حرکت بوده است. این بدان معناست که پیام یمنی‌ها را به خوبی دریافت کرده‌اند که صرفا کشتی‌هایی که به مقصد بنادر رژیم اشغالگر اسرائیل در حرکت هستند، توسط یمنی‌ها متوقف می‌شوند. هفته گذشته در داووس در ملاقاتی که با دیوید کامرون وزیر خارجه انگلیس داشتم، به ایشان به صراحت گفتم که اقدام شما در تنش افزایی در دریای سرخ و علیه یمن، یک خطای استراتژیک بود. (اینجا بخوانید)

* دومین روز رایزنی‌ها در نیویورک

در دومین روز حضور رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در نیویورک، او با وزرای خارجه فرانسه، الجزایر، مالزی و دبیرکل سازمان ملل دیدار و در نشست شورای امنیت هم سخنرانی کرد.

* اذعان فرانسه به نقش‌آفرینی مثبت ایران برای حفظ صلح در منطقه

امیرعبداللهیان در دیدار با «استفان سژورنه» وزیر خارجه فرانسه که به دعوت او و در دفتر نمایندگی این کشور در نیویورک انجام شد، ضمن محکوم کردن شدید جنایات رژیم صهیونیستی علیه بر ضرورت اهتمام جدی جامعه جهانی برای متوقف کردن جنایات جنگی رژیم صهیونیستی، دستیابی به آتش‌بس فوری و مقابله با کوچاندن اجباری فلسطینی‌ها تأکید کرد.

 

وزیر امور خارجه از تداوم گفت‌وگوها و مشورت‌های ایران و فرانسه در زمینه‌های مورد علاقه مشترک و تقویت مناسبات دوجانبه استقبال کرد.

 

استفان سژورنه وزیر امور خارجه فرانسه هم در این دیدار با اشاره به نقش‌آفرینی سازنده و مثبت جمهوری اسلامی ایران برای حفظ صلح و ثبات در منطقه، بر اهمیت جلوگیری از افزایش تنش‌ها در منطقه تأکید کرد. دو وزیر همچنین بر اهمیت حفظ و توسعه مناسبات دوجانبه تأکید کردند.

* تأکید بر شرکت آیت‌الله رئیسی در نشست اوپک گازی در الجزایر

احمد عطاف وزیر خارجه الجزایر هم از دیگر وزرای خارجه‌ای بود که امیرعبداللهیان با او در نیویورک دیدار کرد. این دیپلمات عالیرتبه‌ الجزایری در دیدار با همتای ایرانی نقش جمهوری اسلامی ایران در کمک به برقراری صلح و ثبات در منطقه را بااهمیت توصیف و از حمایت ایران از ملت فلسطین قدردانی کرد.

 

وی با اشاره به برگزاری نشست آتی سران اوپک گازی در اسفند ماه سالجاری در الجزایر، مشارکت آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور ایران را در این نشست حائز اهمیت ویژه خواند. وزیر امور خارجه ایران پیش از این در دیدار نایب رئیس مجلس الجزایر گفته بود که ایران در اجلاس سران اوپک گازی در الجزایر مشارکت فعالی خواهد داشت.

* رایزنی با همتای مالزیایی

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین با همتای مالزیایی خود محمد حسن دیدار کرد. وزیر امور خارجه مالزی در دیدار با همتای ایرانی اشاره به نقش مثبت ایران در برقراری صلح و ثبات در منطقه، خواستار گسترش هر چه بیشتر مناسبات فیمابین در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و تجاری شد.

 

*درخواست امیرعبداللهیان از گوترش

امیرعبداللهیان همچنین در مدت حضورش در نیویورک با دبیرکل سازمان ملل دیدار و گفت‌‌وگو کرد. وزیر امور خارجه در دیدار با آنتونیو گوترش نسبت به وضعیت بغرنج و دردناک انسانی در غزه ابراز نگرانی کرد و خواستار تلاش گوترش برای توقف جنایات صهیونیست‌ها در غزه شد.

 

دبیرکل سازمان ملل هم ضمن محکوم کردن جنگ در غزه، بر لزوم توقف جنگ و ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه، لزوم تشکیل یک دولت مستقل برای فلسطینی‌ها و حق تعیین سرنوشت توسط آنان تأکید کرد و در پاسخ به درخواست امیرعبداللهیان یادآور شد که متاسفانه امکان ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه بدون آتش‌بس وجود ندارد. 

* آمریکا تلاش کند از دامی که رژیم صهیونیستی برای کشاندنش به درگیری مستقیم پهن کرده، رهایی یابد

وزیر امور خارجه همچنین ضمن شرکت در نشست شورای امنیت در سخنانی عنوان کرد: همه ما امروز در شورای امنیت در شرایطی گردهم آمده‌ایم که رژیم اشغالگر و آپارتاید اسرائیل هیچ خط قرمزی را در نسل‌کشی فلسطینی‌ها در غزه و کرانه باختری رعایت نمی‌کند. اگرچه طبق ماده ۲۴ منشور سازمان ملل متحد، اعضای این سازمان «مسؤولیت اصلی» «اقدام سریع و مؤثر» برای «حفظ صلح و امنیت بین‌المللی» را به شورای امنیت واگذار کرده‌اند، اما عجز این نهاد در رسیدگی به جنایات رژیم اسرائیل و پاسخگو کردن آن غیرقابل پذیرش است.

 

امیرعبداللهیان در این نشست به حمایت‌های آمریکا از رژیم صهیونیستی اشاره کرد و با ذکر این نکته که آمریکا به‌ عنوان حامی و شریک اصلی رژیم اسرائیل در جنایات آن، مانع از انجام مؤثر وظایف ذاتی شورای امنیت در توقف نسل‌کشی آشکار یک ملت و برقراری آتش‌بس در نوار غزه شده، خاطرنشان کرد: آمریکا بارها نگرانی شدید خود را از سرریز شدن تنش در منطقه ابراز کرده، اما با این حال همچنان به حمایت همه‌جانبه خود از ماشین جنگی رژیم اسرائیل ادامه می‌دهد.

وی عنوان کرد: آمریکا حتی حاکمیت یمن را زیر پا می‌گذارد و عملاً دامنه درگیری را گسترش می‌دهد، اقداماتی که باید مسؤولیت عواقب آن را بپذیرد. آمریکا به جای دعوت از دیگران به خویشتنداری، می‌بایست رژیم اسرائیل را مجبور کند که جنگ را متوقف کند. آمریکا باید تلاش کند تا از دامی که رژیم صهیونیستی برای کشاندنش به درگیری مستقیم پهن کرده، رهایی یابد.

این دیپلمات عالیرتبه ایرانی با بیان اینکه نتانیاهو به دنبال حفظ حیات سیاسی خود از طریق جنگ است، گفت: بقای این رژیم متکی بر بحران‌های منطقه‌ای و سرریز کردن درگیری‌ها است و برای دستیابی به این هدف از تاکتیک نشانه رفتن انگشت اتهام به سمت ایران استفاده می‌کند. از طریق استفاده از دروغ و اطلاعات نادرست، رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند توجه بین‌المللی را از نسل‌کشی و قتل‌عام‌هایی که با حمایت ایالات متحده در نوار غزه و کرانه باختری مرتکب می‌شوند، منحرف کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پایان این سفر طی اظهاراتی با بیان اینکه مذاکرات و گفت‌وگوهای فلسطینی - فلسطینی باید تامین کننده و تعیین کننده آینده فلسطین باشد، گفت که این مردم و رهبران فلسطین هستند که باید نسبت به سرنوشت خودشان تصمیم بگیرند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات