صبح صادق >>  خرد >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۵۶۵۲۹

وقتی «UNRWA» هم متهم می‌شود

پایگاه بصیرت / محمدرضا شریفی/ گروه سیاسی

آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی یا به‌طور خلاصه اونروا «UNRWA»، به وسیله سازمان ملل در دسامبر ۱۹۴۹ ایجاد شد که یک مؤسسه امدادرسانی و تأمین تسهیلات و کمک‌های انسانی برای حمایت بیش از ۵ میلیون پناهنده ثبت شده در فلسطین است. 
پس از عملیات طوفان‌الاقصی، رژیم صهیونیستی با آگاهی کامل، مدارس و بیمارستان‌های تحت‌الحمایه اونروا را بمباران کرد و ضمن خارج کردن این مکان‌ها از مدار خدمت‌رسانی، بیش از 150 نفر از کارمندان این سازمان امدادرسان را نیز به قتل رسانده است.  رئیس آژانس آوارگان فلسطینی سازمان ملل در غزه، بارها ضمن هشدار درباره فروپاشی اوضاع انسانی در نوار غزه گفته بود، در طول عمرش اوضاعی فاجعه‌بارتر از غزه ندیده است و اعلام کرده بود، تنها امید باقی مانده برای نجات جان غیرنظامیان، برقراری فوری آتش‌بس است. 
رژیم صهیونیستی هم که از یک‌سو، اعلام نظرها، گزارش‌ها و آمارهای کشته و زخمی شدن فلسطینیان، از سوی این آژانس را به ضرر خود دیده و از سوی دیگر با توجه به اهداف شیطانیش (کشتار حداکثری فلسطینیان و کوچاندن باقی مانده مردم مظلوم نوار غزه به مصر، اردن و...)، همواره به دنبال بهانه‌ای محکم برای حذف این سازمان و اخراج آنها از نوار غزه بود، به همین دلیل، در یک پرونده اطلاعاتی مملو از ادعا و اتهام مدعی شد: «حدود ۱۹۰ کارمند آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینیان(اونروا) در عملیات طوفان‌الاقصی مشارکت داشتند!» با اینکه «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد به علت اوضاع وخیم انسانی در غزه، هشدار داده بود که اونروا همچنان ستون فقرات کمک‌های بشردوستانه در غزه است؛ ولی کشورهای ایتالیا، کانادا، استرالیا، انگلیس و برخی کشورهای دیگر، به همراه آمریکا از رژیم صهیونیستی حمایت کردند و از قطع کمک‌های مالی به آژانس خبر دادند. البته توقف کمک‌های مالی کشورهای غربی و اروپایی به اونروا هدفی است که از دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ دنبال شد و با ادامه جنایات رژیم صهیونیستی در غزه پس از عملیات طوفان‌الاقصی در حال اجرایی شدن است و حالا پس از اتهام واهی به سازمان خدمات‌رسان اونروا، تمام مسیرهای کمک‌رسانی به غزه را نیز بسته است. سخنگوی اونروا هم با اشاره به قطع کمک‌های مالی برخی کشورها به این آژانس و جنایت‌های رژیم صهیونیستی تأکید کرد، یک چهارم اهالی غزه از گرسنگی شدید رنج می‌برند و غزه در معرض نکبتی بدتر از نکبت ۱۹۴۸ است.  اونروا یک سازمان وابسته به سازمان ملل است و رئیس و کارمندان آن، با نظارت آمریکا و کشورهای غربی انتخاب شده‌اند، و فلسفه وجودی این نهاد سازمان ملل، امداد و خدمت‌رسانی به آوارگان است، ولی به این علت که رژیم صهیونیستی، آمریکا و حامیان آنها، از گزارش‌ها، مواضع و عملکرد انسانی این سازمان رضایت ندارند، به راحتی با یک اتهام‌ واهی و ساختگی، سعی در حذف این سازمان دارند. باید بدانیم که نهاد‌ها و سازمان‌های زیر مجموعه سازمان ملل هم، فقط تا زمانی مشروعیت و مقبولیت دارند که از نظر آمریکا و متحدان حامی صهیونیستش آنگونه که آنان دوست دارند و می‌خواهند، گزارش دهند و موضع بگیرند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات