صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۵۶۶۴۹

قهر با انتخابات اصلاحات را نابود می‌کند

بازی‌ای که برخی دوستان تحت عنوان جبهه اصلاحات در قالب قهر با صندوق‌ها راه انداخته‌اند، به مرور زمان اثر خود را در ساحت قدرت از دست می‌دهد، چون اثر عشوه تا حدی ماندگار است.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی

محمدعلی وکیلی، عضو فراکسیون امید (اصلاح‌طلبان) در مجلس دهم در جدیدترین اظهاراتی که نشان از عمق اختلاف نظر در جبهه اصلاحات دارد، با حمله به جریان رادیکالی که مبلغ تحریم انتخابات هستند، گفت: من با این تفسیر از اصلاح‌طلبی مشکل داشته و دارم و معتقدم گفتمان اصلاح‌طلبی جامعه‌محور هیچ نمونه موفقی برای راستی‌آزمایی ایده خود ندارد، بلکه ما (اصلاح‌طلبی صندوق‌محور) نمونه‌های بسیاری داریم بر نقض این ایده و اینکه این رویکرد (اصلاح‌طلبی جامعه‌محور) اساسا فاقد دستاورد بوده است. وی با بیان اینکه 2ایده روزنه‌گرایان و قهرگرایان ذیل 2  ایده اصلاح‌طلبی جامعه‌محور و اصلاح‌طلبی صندوق‌محور تعریف می‌شود، افزود: اگر اصلاح‌طلبی را از قدرت خلع ید کنیم و فاصله‌ای میان اصلاح‌طلبی و قدرت ایجاد کنیم، معنایش این است که اصلاح‌طلبی را به یک ایده روشنفکری فانتزی در خلأ تنزل داده‌ایم.

وکیلی ادامه داد: اصلاح‌طلبی جامعه‌محور، ترجمان یک اصلاح‌طلبی فانتزی آسایش‌محور است اما چون دوستان ما روی آن را ندارند که به لوازم این نوع اصلاح‌طلبی تمکین کنند، ناچارند آن را در زرورق ایده جامعه‌محور قرار بدهند تا شاید از پیامدهای منفی آن در مواجهه با نقد جامعه دور بمانند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اهمیت حفظ سازمان رای برای هر جریان سیاسی گفت: پس از 2 دوره قهر در ۹۸ و ۱۴۰۰ و تکرار آن در ۱۴۰۲ دیگر سازمان رایی برای اصلاحات باقی نمی‌ماند که حتی اگر روزی مردم ایران تصمیم به حضور در انتخابات بگیرند، بتوان از آن سازمان استفاده کرد و پیروز شد. دیگر سازمان رایی که بتواند کارگردانی و کار میدانی کند، وجود ندارد، به همین جهت برای حفظ سازمان رای هم که شده، جریان اصلاح‌طلب باید همچنان پای صندوق رای حضور پیدا کند و همچنان عهدشان را با صندوق برقرار کنند تا سازمان رای حفظ شود.

وکیلی همچنین با اشاره به استهلاک سازمان رای اصلاح‌طلبان در شهرستان‌ها گفت: جدا از احزاب مهمی مثل اعتماد ملی، کارگزاران، ندا و مردمسالاری و... که به صورت حزبی راه خود را جدا کرده‌اند، نمایندگان شهرستانی که همچنان حول محور ریاست جبهه و حزب اتحاد فعالیت می‌کردند، در حال جداسازی راه خود هستند. خبر دارم به عنوان کنشگران ستادهای انتخاباتی افرادی که حتی اسم اصلاح‌طلبی را ندارند، فعالیت می‌کنند.

بازی‌ای که برخی دوستان تحت عنوان جبهه اصلاحات در قالب قهر با صندوق‌ها راه انداخته‌اند، به مرور زمان اثر خود را در ساحت قدرت از دست می‌دهد، چون اثر عشوه تا حدی ماندگار است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات