صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۵۶۳۹۸

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه ۲۸ بهمن‌ماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): «ماه رجب، ماه شعبان، یک آمادگی است برای اینکه انسان در ماه مبارک رمضان بتواند با آمادگی وارد شود. آمادگی به چیست؟ در درجه‌ اول، آمادگی به توجه و حضور قلب است؛ خود را در محضر علم الهی دانستن، در محضر خدا دانستن، همه‌ حالات خود را، حرکات خود را، نیات خود را، خطورات قلبی خود را در معرض و محضر علم الهی دانستن؛ در درجه‌ اول، این مهم است.»(۱۳۹۲/۲/۲۵)
 
 
▼ حرف روز
معانی انتخابات
شاید یک پرسش پر تکرار این روزها این باشد که چرا باید در انتخابات شرکت کنیم؟ معمولاً کسانی‌که این سؤال را مطرح می‌کنند، پاسخ‌هایی نیز برای این پرسش خود در اختیار دارند. برای نمونه، می‌پرسند با مشکلات معیشتی که در کار مردم پدید آمده، دیگر دل و دماغی برای شرکت در انتخابات باقی نمانده است. البته پاسخ‌هایی دیگر نیز در مقابل این سؤال که چرا باید در انتخابات شرکت کنیم، قرار می‌گیرد که کم و بیش برای همگان آشکار است.
واقعیت این است که درباره انتخابات یک نگاه حداکثری و راهبردی وجود دارد و یک رویکرد حداقلی و تقلیل‌گرایانه. هر چند به طور طبیعی نتیجه برگزاری هر انتخابات، پیروزی یک جریان سیاسی و ناکامی جریانی دیگر است؛ اما این رویکرد همان نگاه تقلیل‌گرایانه است. پدید آمدن رقابت‌های جدی بین جریان‌ها و سلایق سیاسی یقیناً هم در افزایش رقابت سیاسی تأثیر دارد و هم در آگاهی بخشیدن به جامعه برای آنکه بتوانند به انتخاب و گزینش صحیح دست بزنند؛ اما این همه ماجرا نیست.
اما از آن سو باید اعتراف کرد که تاکنون به درستی درباره اهمیت مشارکت مردم در انتخابات از حیث راهبردی روایت‌هایی واقعی و اطمینان‌بخش بیان نشده است. برخی مفاهیم سیاسی هستند که همه یا دست‌کم اکثریت مردم، با وجود داشتن سلایق گوناگون، بر سر آن اتفاق نظر دارند. برای نمونه، مردم تحت هر شرایطی حاضر به کوتاه آمدن و معامله بر سر موضوعاتی، مانند ایران و امنیت آن نیستند. فرض کنید انتخابات در امنیت و اقتدار ایران تأثیر مستقیم و مؤثر داشته و دارد؛ حال آیا این رابطه به خوبی برای مردم به باور تبدیل شده است؟ 
ایران در طول تاریخ همواره آماج تهاجمات و توطئه‌های خارجی بوده است. هیچ جنگ منطقه‌ای و جهانی رخ نداده است مگر اینکه در پی آن یا مردم عزیز ایران آسیب ندیده باشند، یا بخشی از خاک ایران تجزیه نشده باشد یا آنکه امکانات و منابع کشور نابود نشده باشد. تردیدی نیست که مهم‌ترین عامل مصون ماندن ایران از جنگ‌های ویرانگری که قدرت‌های بزرگ در غرب آسیا در سال‌های اخیر به راه انداخته‌اند، حفظ یکپارچگی ملی بوده است. در این زمينه یکی از مصادیق بارز تحقق انسجام ملی، «انتخابات» است.
به دلیل در نظر گرفتن همین جنبه از کارکرد انتخابات بود که چند سال پیش از این رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: «همه در انتخابات شرکت کنند؛ حتی کسانی که نظام را قبول ندارند برای حفظ اعتبار کشور شرکت کنند؛ ممکن است کسی بنده را قبول نداشته باشد، اما شرکت کند؛ انتخابات مال رهبری نیست، برای ایران اسلامی است؛ برای این است که ماندگاری کشور تأمین بشود و کشور در حصار امنیت کامل باقی بماند.»    
عزیز غضنفری
 
 
▼ گزارش روز
انتخابات حداکثری، مقدمه توسعه اقتصادی
بدیهی است که انتخابات پیش‌رو، می‌تواند مسیر و جهت‌گیری چندین ساله ایران را در همه زمینه‌ها تعیین کند؛ به ویژه اینکه این انتخابات برای تعیین افرادی است که ریل‌گذاریِ قطار دولت و نظارت بر حسن حرکت آن را بر عهده دارند. این ریل‌گذاری می‌تواند جنبه‌های گوناگون زندگی ملت و کشور را مؤثر کند. در میان این جنبه‌ها، آنچه در اولویت قرار دارد، مسئله اقتصاد است. سؤال مهم اینکه کنش انتخاباتی مردم چه تأثیراتی بر حل وفصل معضلات اقتصادی کشور دارد؟ در پاسخ به پرسش فوق، چند نکته را از نظر می‌گذرانیم.
۱ـ اقتصاد در ایران نیازمند جراحی‌های بزرگ و اصلاحات اساسی در همه بخش‌ها و جنبه‌هاست. اجرای این اصلاحات ساختاری و نهادی در اقتصاد نیازمند وجود حس اعتماد به نفس در بین کارگزاران و متولیان امر است. این اعتماد به نفس در مسئولان از طریق حمایت مردمی حاصل می‌شود؛ از این رو افزایش مشارکت در انتخابات می‌تواند باعث بهبود و تقویت سرمایه اجتماعی برای شروع و پیشبرد اصلاحات اقتصادی شود. توجه به این نکته نیز ضروری است که تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران برای تدوین و اجرای اصلاحات اقتصادی با گروه‌های فشار مواجهند؛ چرا که اصلاحات مربوطه ممکن است منتفعان و متضرران متعددی داشته باشد که به دلایل گوناگون با مخالفت‌های شدید خود، چالش‌های امنیتی و اعتباری برای دولت حاکم ایجاد کنند. در اینجا پشتوانه حداکثری مردم برای متولیان امور، می‌تواند فشار حاصل از این گروه‌ها را کاهش دهد.
۲ـ از طرفی رسیدن به توسعه اقتصادی، پیشرفت و نیل به بهبود وضع موجود نیازمند انتخاب افرادی شایسته در قامت قانون‌گذار است که بتوانند بستر قانون‌گذاری لازم را برای توسعه فراهم کنند. احتمالاً انتخابات پرشورتر منجر به انتخاب افکار قوی‌ و فرهیخته می‌شود که می‌تواند زیربنای توسعه را تدارک ببیند.
۳ـ انتخابات با مشارکت حداکثری و نتیجه مطلوب می‌تواند انتظارات مثبت به اقتصاد تزریق کند و در نتیجه شاخص‌های کلان را بهبود بخشد؛ چرا که با توسعه‌ مشارکت و امیدآفرینی، فضای آرامش به اقتصاد تزریق می‌شود. نقطه مقابل آن نیز وجود دارد. به عبارتی، مشارکت حداقلی، حاکمیت را به بحران مقبولیت و گسترش فضای ناامیدی در جامعه سوق می‌دهد و در نتیجه جامعه با انتظارات منفی روبه‌رو می‌شود که بازخورد آن کاهش امنیت سرمایه‌گذاری خواهد بود.
۴ـ نکته چهارم تکثر و رقابت در انتخابات است که وقتی در انتخابات به صورت واقعی شکل می‌گیرد، می‌تواند به زمینه‌سازی حضور حداکثری احزاب و تشکل‌های متعدد منجر شود و در نتیجه احزاب و نمایندگان انتخابی خود را در قبال رأی مردم بیشتر پاسخگو می‌دانند و به عبارتی زمینه را برای تحقق وعده‌های اقتصادی فراهم می‌کند.               
 علی محمدی
 
 
▼ خبر ویژه
بایدن و عربستان به توافق می‌رسند؟
به گفته ۹ تحلیلگر و مقام سابق دولت آمریکا‌ـ که از طرح‌های واشنگتن مطلع هستند‌ـ دولت بایدن در حال زمینه‌چینی برای یک معامله بزرگ جاه‌طلبانه است که عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان را به برداشتن گام‌های اساسی به سمت تشکیل دولت فلسطینی پیوند خواهد زد. این طرح در راستای تلاش‌های قبلی برای ایجاد یک پیمان دفاعی بین آمریکا و عربستان شکل می‌گیرد که یکی از مهم‌ترین اولویت‌های سیاست خارجی عربستان است. در عوض دریافت این امتیاز، عربستان به عنوان پرنفوذترین دولت عربی روابط دیپلماتیک خود را با دولت اسرائیل برقرار خواهد کرد و تمام طرف‌ها توافق خواهند کرد که گام های غیرقابل بازگشتی را به سمت تشکیل دولت فلسطین بردارند. «جوئل براونولد» مدیر مرکز دنیل آبراهام برای صلح خاورمیانه در واشنگتن می‌گوید: «همه چیز کاملاً هرج و مرج زده است. فرصتی برای انجام یک معامله بزرگ وجود دارد.»
 
 
▼ اخبار 
لیست اصلاح‌طلب تهران
سخنگوی حزب اعتماد ملی با بیان حمایت این حزب از لیست با محوریت علی مطهری، گفت: «در تهران، بنای ما بر آن است که از لیستی که آقای مطهری در حال آماده کرده آن هستند، حمایت کنیم.» «محمدصادق جوادی‌حصار» ادامه داد: «در شهرستان‌ها نیز ما در حال جمع‌بندی هستیم و حدود ۶ تا ۷ نفر از مرتبطین با حزب و اعضای قدیمی و جدید احراز صلاحیت شده‌اند، که از آنها حمایت می‌نماییم. همچنین، اصلاح‌طلبانی که به عنوان یک نامزد اصلاح‌طلب در انتخابات حضور دارند و دارای رأی‌آوری نیز می‌باشند، یا افراد مستقل رأی‌آوری که تمایل داشته باشند از آنها حمایت کنیم، حمایت خواهیم کرد.» سخنگوی حزب اعتماد ملی بیان کرد: «اگر آقای مطهری در شهرستان‌ها نیز لیست بدهند، از آن لیست حمایت می‌کنیم؛ اگر نه، نیروهای خودمان و نیروهای اصلاح‌طلبی که در حوزۀ انتخابی‌شان رأی‌آوری نسبی داشته باشند، مورد حمایت ما قرار خواهند گرفت.»
 
کار ناتمام ملک عبدالله را تمام کن!
«توماس فریدمن» نویسنده مشهور آمریکایی در مطلبی در نشریه نیویورک تایمز نوشت: «یکی از غیرمنتظره‌ترین تحولات جنگ اسرائیل و حماس، تلاقی منافع و انگیزه‌های قدرتمند بازیگران مختلف از اسرائیل گرفته تا فلسطینیان، آمریکا و عربستان برای تشکیل یک دولت فلسطینی است که بتواند در صلح و آرامش در کنار اسرائیل ادامه حیات دهد. محمدبن‌سلمان اگر می خواهد نتانیاهو و حماس را شکست دهد، باید کار ناتمام عمویش ملک عبدالله را تمام کند. او باید اعلام کند که آماده سفر به بیت‌المقدس است تا ابتدا در مسجدالاقصی نماز بخواند و سپس در صحن کنست با مردم اسرائیل سخن بگوید و مستقیما به آنها بگوید: اگر شما با راه حل دو دولت همراه شوید، عربستان روابط با اسرائیل را عادی‌سازی خواهد کرد و بیت‌المقدس غربی را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت خواهد شناخت، به شرطی که اسرائیل هم بیت‌المقدس شرقی را به عنوان پایتخت فلسطین شناسایی کند.»
 
به مردم دروغ گفتیم
دبیرکل حزب کارگزاران می‌گوید: «لیست اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس یازدهم (سال ۱۳۹۸) در تهران قوی‌تر از مجلس دهم بود، اما تصمیم گرفته شد به دروغ به مردم بگوییم که کاندیدا نداریم.» اشاره حسین مرعشی به ارائه سه فهرست یا سرلیستی مجید انصاری بود که به‌خاطر برخورد مردم از عملکرد مدعیان اعتدال و اصلاحات، نفر اول فهرست‌های مذکور نتوانست بیش از ۶۸ هزار رأی کسب کند. مرعشی در عین حال گفته که ۹۰ درصد کرسی‌ها در استان کرمان رقابتی است. او که در نشست انتخاباتی اصلاح‌طلبان کرمان سخنرانی می‌کرد، گفت: «صحنه سیاسی بین‌المللی داخلی و منطقه‌ای به‌گونه‌ای شکل گرفته که ایران نیازمند انتخاباتی است که بتواند کشور را در مقابل خطرات کاملا جدی بیمه کند. اینکه مقام معظم رهبری در دو ماه اخیر تقریباً هر هفته در بحث انتخابات نکاتی را گوشزد کردند، نشانه توجه ایشان به مسئله امنیت ملی ایران است.»
 
انسداد در مرزها را بر اساس منافع ملی انجام می‌دهیم
فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: «همه کسانی که در جغرافیای مرزی با ما همسایه هستند؛ ما به حسن همجواری همیشه احترام گذاشته و احترام می‌گذاریم و هیچ زمانی جمهوری اسلامی قصد تهدید، تعدی، تجاوز و تصرف یک وجب از خاک و سرزمین کشورهای همسایه را نداشته و ندارد.» «امیر کیومرث حیدری» با تأکید بر اینکه اصلاً در راهبرد جمهوری اسلامی تصرف و تجاوز به کشورهای همسایه نیست، گفت: «اما تأمین امنیت پایدار رسالتی است که بر دوش نیروهای مسلح است، بنابراین دیگران نمی‌توانند برای ما تعیین تکلیف کنند که قرار است ما در مرزهای‌مان چه کاری انجام دهیم.» فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: «می‌خواهیم در مرزهای‌مان انسداد انجام دهیم و هیچ کس هم نمی‌تواند اعتراض داشته باشد که چرا شما در نزدیکی مرز ما این کار را انجام می‌دهید.»
 
 
▼ اخبار کوتاه
دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: «ما در جنگی تمام عیار با رژیم صهیونیستی قرار داریم. اکنون میدان جنگ گسترده شده و ما هیچ محدودیتی در هدف قراردادن نیروهای دشمن نداریم.» «نصرالله» با اشاره به توان و دقت بالای موشکی حزب‌الله گفت: «مقاومت لبنان توانست با استفاده از موشک‌های دقیق و نقطه زن خود کریات شمونه در ایلات اشغالی را هدف قرار دهد.» وی خطاب به رژیم صهیونیستی گفت: «خون، بهای خون غیرنظامیان خواهد بود، نه پایگاه‌های ارتش رژیم صهیونیستی؛ زیرا وقتی موضوع به غیرنظامیان کشیده می‌شود، این موضوع برای ما از حساسیت خاصی برخوردار است.»
 
خبرگزاری «رویترز» به نقل از چهار منبع گزارش داده که مصر در حال آماده‌سازی منطقه‌ای در مرز غزه است که در صورت حمله گسترده اسرائيل به رفح، فلسطینی‌ها را در آن سوی مرز اسکان دهد. مصر بارها به صورت رسمی چنین گزارش‌هایی را تکذیب کرده و هشدار داده است، حمله ویرانگر اسرائيل به رفح که باعث آوارگی بیشتر فلسطینی‌ها و حرکت آنها به سمت صحرای سینا خواهد شد کاملاً غیرقابل قبول است. پیش از این سایر کشورهای عربی، مانند اردن نیز هشدارهای مشابهی داده‌اند. ایالات متحده هم بارها گفته که با هرگونه جابه‌جایی فلسطینی‌ها از غزه مخالفت خواهد کرد.
 
«سردار سعید منتظر المهدی» سخنگوی فراجا اظهار کرد: «با انجام رصدهای فنی و اطلاعاتی به عمل آمده، مشخص شد که دو نفر از اعضای گروهک تروریستی جیش‌الظلم، دخیل در حادثه شهادت نیروهای فداکار و جان برکف مقر انتظامی راسک، که در تاریخ ۲۴ آذر امسال رخ داد، در یکی از شهرستان‌های سیستان و بلوچستان، در حال تردد هستند که بلافاصله با انجام اقدامات لازم، دستگیر شدند.» وی گفت: «از این افراد تروریست، یک قبضه سلاح گرم، به همراه مقادیری تجهیزات مربوطه، کشف و ضبط شد.»
 
«وال‌استریت ژورنال» در گزارشی درباره ظهور ایران به منزله یکی از تأمین‌کنندگان جهانی تسلیحات، مدعی شد مشتریان تسلیحات کم هزینه و با فناوری پیشرفته ایران تهدیدی علیه منافع آمریکا و شرکای آن در خاورمیانه، اوکراین، و فراتر از آن محسوب می‌شوند. در این گزارش به نقل از مقامات آمریکایی نوشته است، یکی از مهم‌ترین صادرات تسلیحات ایران، پهپاد انتحاری شاهد است.
 
سخنگوی گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس گفت: «طوفان‌الاقصی هرگز آرام نخواهد گرفت، این نبرد برای از بین بردن ظلم و تجاوز از مسجدالاقصی شکل گرفته و نقطه عطفی در تاریخ امت ما خواهد بود.» «ابوعبیده» تأکید کرد مقاومت ما در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی تا خروج آخرین نظامی صهیونیست از نوار غزه ادامه خواهد یافت.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات