کرمانشاه >>  عمومی >> یادداشت سیاسی
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۵۹۰۲۰

اهمیت کشور پاکستان

پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/هادی حشمتیان


باتوجه به سفر اخیر آقای رییسی به کشور پاکستان و نیز پیامدهای مثبت این سفر در عرصه منطقه ای و بین المللی ، لازم است به رابطه دوکشور و ظرفیت های فراهم آورده این رابطه اشاره کنیم.
ایران و پاکستان دو همسایه مهم با روابطی که کمترین فراز و فرود را داشته و در بین همسایگان از کمترین تنش سیاسی برخوردار بوده و هیچ جنگ و خصومت جدی در روابط ایران و پاکستان رخ نداده، دارا بودن حدود هزار کیلومتر مرز مشترک، درهم تنیدگی فرهنگی و تمدنی و قرابت زبانی که شصت درصد زبان اردو در پاکستان از واژه ها و لغات فارسی تشکیل شده و نود و هفت درصد جمعیت ۲۴۰ میلیونی آن مسلمان بوده و شیعیان نیز بیست درصد جمعیت این کشور را تشکیل می دهند.پاکستان پس از اندونزی دومین کشور پرجمعیت مسلمان به شمار می آید.
موقعیت ژئوپولتیک ایران و پاکستان در غرب و جنوب آسیا وجود ظرفیت های مکمل اقتصادی می تواند روابط راهبردی خود را از سطح فعلی بالاتر برده و به سمت اتحاد حرکت کنند
محمد شهباز شریف برادر کوچکتر محمد نواز شریف نخست وزیر سابق پاکستان با رویکرد مثبت به روابط با ایران در صدد تأمین نفت ، گاز ، سوخت های حاصل از نفت و مصالح ساختمانی است ، و ایران می تواند راه ترانزیت این کشور به غرب آسیا، اروپا،آسیای مرکزی و روسیه باشد و پاکستان نیز می تواند یک پل مناسب برای حضور در بازار بزرگ آسیای جنوبی برای ایران محسوب شود. حجم مبادلات اقتصادی حدود ۵ میلیارد دلار است که با سفر رئیس جمهوری ایران و افزایش پایانه های مرزی از ۶ مرز  به ۹ مرز و تشکیل بازارچه های بین دو کشور در کنار حذف دلار در  مبادلات ، می توان حجم مبادلات را به ۱۰ میلیارد دلار رساند.
امروز در حوزه دیپلماسی دفاعی نیز پاکستان مشتری تسلیحات ایران است و مقابله مشترک میان تهران و اسلام آباد با تروریسم نیز از عرصه های همکاری های مهم دو کشور است که متاسفانه
هم پیوندی بخشی از حکومت پاکستان با طالبان ،ساحل آرامشی برای گروههای تروریستی فراهم نموده که شامل القاعده در پیشاور و کشمیر ، طالبان در مرزهای شمالی و اسلام آباد، سپاه صحابه در وزیرستان شمالی و جیش العدل در بلوچستان ، که با افزایش سطح اقتصادی مردم دو سوی مرز و توسعه پایدار در بلوچستان ایران و پاکستان می تواند مهم ترین عامل امنیت به شمار آید.
در نگاه دیگر مردم پاکستان شیفته فرهنگ ایرانی و دوستدار اهل بیت محسوب می شوند و با جمعیتی بالغ بر ۵۰ میلیون شیعه و حضور زائران فراوان جهت حضور در شهرهای قم و مشهد و زیارت کربلا از مسیر ایران  می تواند به عنوان بازوی فرهنگی ایران در پاکستان محسوب شود.
 ایران و پاکستان در کنار هماهنگی های سیاسی در مجامع بین المللی از جمله سازمان همکاری های اسلامی ، جنبش عدم تعهد ، اکو ،شانگهای و .. همچنان می توانند فرصت بیشتری برای کشورهای خود بیافرینند و سفر های مقامات سیاسی می تواند به عمیق تر شدن روابط راهبردی تهران و اسلام آباد کمک کند.

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات