صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۶۰۴۲۲

اعتراف آمریکا به ناکارآمدی تحریم ها اعمال شده علیه ایران

گزارش نهاد زیرمجموعه وزارت انرژی آمریکا نشان می‌دهد ایران در زمستان 1402 روزانه 4 میلیون و 420 هزار بشکه نفت خام و سوخت مایع تولید کرده و از این لحاظ در جایگاه دوم اوپک قرار دارد
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی

 نهاد زیر مجموعه وزارت انرژی آمریکا در گزارشی عملا ناکارآمدی تحریم ها را اعلام کرد. طبق سیاست تحریمی آمریکا قرار بود فروش نفت ایران به صفر برسد که این موضوع تولید نفت در ایران را با حداقل روبرو می کرد. طبق آمار وزارت انرژی آمریکا جمهوری اسلامی ایران توانست با نگاه به ظرفیت های داخلی و همچنین با در پیش سیاست خارجی متوازن اقتصاد خود را از برجام زدگی نجات و تولید نفت خود را به بالاترین سطح برساند. 

گزارش نهاد زیرمجموعه وزارت انرژی آمریکا نشان می‌دهد ایران در زمستان 1402 روزانه 4 میلیون و 420 هزار بشکه نفت خام و سوخت مایع تولید کرده و از این لحاظ در جایگاه دوم اوپک قرار دارد. ایران در 3 ماه نخست 2024 روزانه 3 میلیون و 230 هزار بشکه نفت و یک میلیون و 190 هزار بشکه سوخت مایع تولید کرده است؛ اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش چشم‌انداز کوتاه‌مدت انرژی خود این آمار را اعلام کرده است.

به این ترتیب، ایران پس از به دست آوردن جایگاه سوم تولید نفت در اوپک، اکنون جایگاه دوم تولید سوخت مایع در این سازمان را به دست آورده است. عربستان با تولید 10 میلیون و 750 هزار بشکه‌ در روز در جایگاه نخست و عراق با 4 میلیون و 400 هزار بشکه در رتبه سوم قرار دارند. بر اساس آمار این اداره که زیرمجموعه وزارت انرژی آمریکاست، تولید نفت ایران در این بازه زمانی نسبت به 3 ماهه قبل یعنی 3 ماهه پایانی سال 2023، روزانه 50 هزار بشکه بیشتر شده است.

متوسط تولید نفت ایران هم در سال 2023 روزانه 2میلیون و 870 هزار بشکه برآورد شده است. ایران در 3 ماهه نخست سال جاری میلادی 4 میلیون و 420 هزار بشکه محصولات نفتی و سوخت مایع که عمدتا شامل میعانات گازی ا‌ست، تولید کرده است.

تولید سوخت مایع ایران در این بازه نسبت به 3 ماهه قبل از آن 110 هزار بشکه در روز افزایش یافته است. این آمار بدان معناست که ایران به جز تولید 3.230 میلیون نفت خام، روزانه یک میلیون و 190 هزار بشکه سوخت مایع تولید کرده است. از کل 32.04 میلیون بشکه سوخت مایع تولیدی اوپک در این 3 ماهه، 13.64 درصد آن را ایران تولید کرده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات