صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۶۱۳۲۵

تحلیل دومین مناظره انتخاباتی: از نسخه‌های آموزشی تا اصلاح نظام سلامت

در دور دوم مناظرات، نامزد‌ها در عین پاسخ به سوالات مطروحه کارشناسان و سوالات و مطالبات مردمی اندکی از چارچوب‌ها خارج و به برخی پاسخ‌ها و عملکرد‌های قبلی دیگر نامزد‌ها هم واکنش نشان داده و مناظره‌ای چالشی‌تر به نسبت مناظره اول پیش بردند
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی

دومین دور مناظرات انتخاباتی چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری شب گذشته روی آنتن زنده رسانه ملی برگزار شد. مناظره‌ای که به تحلیل خود نامزد‌ها نسبت به دور اول مناظرات شرایط بهتری داشت و قطعا می‌تواند روی انتخاب مردم تاثیر مثمر ثمرتری بگذارد.

به طور کلی باید گفت مناظرات یکی از تاثیرگذارترین نوع تبلیغات در عرصه انتخابات است که می‌تواند آمار بالایی از مردم را به سمت انتخاب اصلح برای رقم زدن آینده‌ای برتر برای کشور اسلامی جذب کند. در یک نظرسنجی مردم مناظره را در صدر انواع تبلیغات انتخاباتی عنوان کردند. با این حال دور اول مناظرات با وجود بررسی حوزه اقتصادی و نسخه پیچی‌های ریز و درشت برای حل معضلات آن با آرامش خاصی پیش رفت و از تنش‌های حاکم بر مناظرات ادوار قبلی دور بود.

در دور دوم، اما شرایط اندکی متفاوت‌تر پیش رفت و نامزد‌ها در عین پاسخ به سوالات مطروحه کارشناسان و سوالات و مطالبات مردمی اندکی از چارچوب‌ها خارج و به برخی پاسخ‌ها و عملکرد‌های قبلی دیگر نامزد‌ها هم واکنش نشان داده و مناظره‌ای چالشی‌تر به نسبت مناظره اول پیش بردند.  

به گفته برخی کارشناسان و تحلیلگران این مناظرات خیلی تاثیرگذار نبوده، اما دیگر کارشناسان برخلاف این امر معتقدند این مناظره به نسبت مناظره قبلی خیلی جذاب‌تر و در عین حال سبب جذب مخاطبان بیشتری شد.  

نتایج برخی نظرسنجی‌ها هم نشان می‌دهد به آمار آرای برخی نامزد‌ها بین ۴تا ۷ درصد به نسبت قبل مناظره دوم افزوده شده و آمار کسانی که تصمیم به رای دادن گرفتند هم افزوده شده است و در مقابل از آمار آرای برخی دیگر از نامزد‌ها کاسته شده است. با این حال علاوه بر کارشناسان و عموم جامعه خود نامزد‌ها هم نظرات جالبی در خصوص این مناظره داشتند.

مناظره‌ای کارشناسی‌تر
قالیباف در ارزیابی دومین دور مناظرات گفت: بحث‌ها در مناظره دوم مربوط به حوزه مسائل اقتصادی و متمرکز بر خدمات رسانی، کارشناسی‌تر و جذاب‌تر بود. بخش‌هایی از مناظره ریتم تندتری داشت و کیفیت آن نسبت به مناظره اول بهتر شده بود.

باید صادق باشیم
پزشکیان هم گفت: ما اگر صادقانه برای مردم خدمت کنیم، مردم ما شریف هستند.
وی گفته است:  مردم ما همان‌هایی هستند که در آغاز انقلاب ۹۸ درصد به این نظام رای دادند، اما الان بسیاری از آن‌ها مسأله دارند که این مسائل به ما باز می‌گردد که در رفتار و گفتار ما تناقض دیده‌اند. امیدوارم با شعار‌ها و حرف‌هایی که می‌زنیم، فردا اگر به جایگاه و قدرتی رسیدیم با مردم صادق باشیم و دغدغه محرومین در ذهن، رفتار و عمل ما باشد که ان شاءالله مشکل مردم حل شود.

کمک به تصمیم بهتر  مردم
جلیلی گفت: این مناظره‌ها کمک می‌کند که مردم به انتخاب بزرگ خود نزدیک شده و تصمیم دقیق بگیرند و خیر کشور، نظام و خودشان را به بهترین شکل انتخاب کنند. اگر می‌گوییم یک ایران جهش، فقط برای بعد انتخابات نیست بلکه در همین ایام انتخابات هم هست.

مناظره‌ای جدی‌تر 
پور محمدی هم ابراز کرد: مباحث و مناظره امشب مقداری جدی‌تر بود و اگر رفت‌وبرگشت‌های بیشتری بین نامزد‌ها بود به جذابیت و آگاهی‌بخشی بیشتر کمک می‌کرد.
وی تاکید کرد: مردم می‌خواهند کاندیدا‌ها را بشناسند. صرفاً یک‌طرفه بیانیه‌مانند نوشته‌هایی را بخوانیم، مورد استقبال واقع نمی‌شود. باید مقداری گفتگو‌ها جدی‌تر و نقد‌ها زنده‌تر باشد. اجازه بدهیم که یکدیگر را نقد کنیم. این برای مردم هم مفیدتر است؛ چراکه می‌خواهند یک انتخاب مهم انجام دهند و جا دارد که اطلاعات بیشتری داشته باشند.

ایراد اشکالاتی به مناظره دوم
قاضی زاده هاشمی هم در ارزیابی این مناظره گفت: این مناظرات یک اشکالی دارد و آن این است افرادی که در عرصه انتخابات وارد می‌شوند، نظرات مثبت خود را بیان می‌کنند مثل طرفداری از محرومین و مبارزه با فساد، اما واقعیت این است وقتی فرد رئیس‌جمهور می‌شود توسط جمعی که مورد حمایت است تیم اجرایی او تشکیل داده می‌شود. خیلی مهم است که این افراد مردمی، پاکدست و جهادی باشند. در مناظرات فقط بیان‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد و تیم‌های پشت این‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرد. باید به ترتیبی سوابق افراد و اطرافیان شان مشخص شود. حرف از وفاق می‌زنیم در حالی که درگذشته حتی تا نگهبان سازمان‌ها را نیز عوض می‌کردیم.

مسئول دهه ۹۰ مسبب وضع موجود است
زاکانی هم گفت: هر کس ادعایی دارد به گذشته‌اش برگردد، باید از حرف‌های کلی عبور کرد و قابل بررسی باشد. موضوعاتی که مطرح کردم سال‌های سال است که دغدغه آن وجود دارد و کار‌های اساسی برایشان انجام دادم. مسبب وضع موجود کشور مسئول دهه ۱۳۹۰ است. مناظره‌های نیابتی فایده ندارد و منتظر مناظره با ایشان هستم.

محتوای پر بار و جذب مخاطبان از ارزیابی مناظره از سوی عموم جامعه و کارشناسان و نامزد‌ها که بگذریم باید به محتوای پر بار این مناظره اشاره کرد؛ مناظره‌ای که به نسخه‌های بهبود فضای آموزشی و عدالت اجتماعی و اقتصادی پرداخت و هر چند برخی با تصمیم بر افزایش چند برابری قیمت بنزین و برخی با وعده افزایش چند برابری یارانه‌های مردمی و وعده‌های خارج از عرف و کارنامه‌ای که وجود ندارد، سبب ریزش آرای خود شدند، اما برخی دیگر هم با کلیدواژه‌ای طرح‌های بسیاری برای برنامه ریزی  و اجرا ارائه داده و نشان دادند  برای ایرانی بهتر و آبادان‌تر و جهشی به سوی موفقیت‌های جهانی هم برنامه‌های بسیار  و هم فرصت‌های زیادی وجود دارد.

برخی عنوان کردند باید شکار لحظه‌ها کرده و با قدرت به میدان برویم و برخی از موفقیت‌های سال‌های اخیر در حوزه سلامت و افزایش عمر و برنامه‌های آینده آن گفتند و برخی ادعا کردند نفت را ارزان فروختیم و باید شکل دیگری عمل کنیم. اما همه با هم معتقد بودند باید راه حل مناسبی برای رفع تحریم‌ها یا حتی حل این معضل با دور زدن پیدا شود چرا که تحریم‌ها آسیب زننده است، اما دیگری تأکید داشت با توجه به گذشته و موفقیت‌های ما تهدیدات مانع مردم ایران نمیشود.

باید اذعان داشت مناظرات تاثیر بسیاری دارند و قطعا می‌توانند آمار بیشتری از مردم را پای صندوق‌ها بیاورند چرا که گوشه‌ای از آنچه در آینده رقم خواهد خورد را به تصویر می‌کشند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات