صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۶۱۱۹۳

نسخه‌پیچی‌های اقتصادی در نخستین مناظره انتخاباتی نامزد‌های ریاست جمهوری

نخستین مناظره انتخاباتی نامزد‌های چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در حالی شب گذشته انجام شد که به تحلیل برخی کارشناسان نسخه‌های بسیاری برای حل مشکل اقتصاد و تورم در این مناظره اقتصادی مطرح شد.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ زهرا علوی

نخستین مناظره انتخاباتی نامزد‌های چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در حالی شب گذشته انجام شد که به تحلیل برخی کارشناسان نسخه‌های بسیاری برای حل مشکل اقتصاد و تورم در این مناظره اقتصادی مطرح شد. مناظره‌ای که از ساعت‌ها قبل مردم چشم انتظار برگزاری آن بودند هر چند به دلیل زمان محدود پاسخگویی‌ها خیلی عمیق نتوانست به تحلیل و ارزیابی راه حل‌ها بپردازد، اما قطعا تکلیف خیلی‌ها را مشخص کرد و برخی شاخصه‌های مد نظر مردم در انتخاب فرد اصلح و راهکار‌هایی که برای حل مهمترین مطالبات مردم در حوزه اقتصادی دارد را ظاهر کرد و این قطعا نقش موثری در افزایش مشارکت عمومی مردم ایفا خواهد کرد. اینکه کدام نامزد رای بیشتری کسب کند در آینده مشخص می‌شود، اما این مناظره ثابت کرد همه با طرح و برنامه و برای ادامه مسیری که شهید رئیسی آغاز گر آن بودند، وارد میدان شده اند تا مولفه مهمی به نام «خدمت» را به منصه ظهور برسانند.

مناظرات ۴۰۳ متفاوت از ادوار گذشته 
به گفته دبیر ستاد انتخابات صدا و سیما  با آسیب شناسی مناظرات ادوار گذشته، مناظره‌های انتخاباتی این دوره کمی متفاوت‌تر و غنی‌تر از ادوار قبلی برگزار می‌شود و بخش عمده تشریفاتی که از نظر ما خیلی هم فایده نداشت کم شده و به فرصت نامزد‌ها برای پاسخ دادن به سوالات اضافه شده است.
مفتاح گفته است: فرصت نامزد‌ها کوتاه بود و نمی‌توانستند جامع صحبت کنند و سخنانشان منعقد نمی‌شد. این موضوع آسیب شناسی شد و اکنون فرصت نامزد‌ها که در دوره‌های قبلی ۲ تا ۴ دقیقه بود افزایش دادیم و محور‌ها هم کم شده است.

انتظارات مردمی در بطن مناظره
به باور کارشناسان این مناظره که حواشی و مقدمات آن از شش عصر آغاز و تا پاسی از شب ادامه داشت  در عین تکراری بودن سوالات، ولی خیلی چیز‌ها را روشن کرد.

سوالات تکراری برای حل مشکلات تکراری
باید اذعان داشت این بحث‌ها و سوالات پیش از این هم  در میزگرد اقتصادی نامزد‌ها مطرح شده بود و  پاسخ‌هایی هم به جامعه داده شده بود و هر چند به باور برخی کارشناسان نتوانست حرف تازه‌ای مطرح کند، اما مسیر روشن انتخابات را برای افزایش مشارکت عمومی مشخص کرد. قسمت‌های جالب و چالشی و بحث برانگیزی هم در تداخل نظرات نامزد‌ها عنوان شد که  سبب جذب مخاطب عام  خواهد شد.
جالب‌ترین قسمت این مناظره بحث نامزد‌ها پیرامون تورم و چالش معیشت مردم بود و راهکار و دیدگاه‌هایی که آقایان برای درمان آن در نظر دارند، بود. چالش‌هایی که یکی آن را به در‌های بسته کشور روی دیگر کشور‌ها نسبت داد و دیگری به نبود مدیران قوی و لزوم اصلاح نظام بانکی! یکی گفت: «نمی توانیم» و دیگری با انتقاد گفت: «ما می‌توانیم» و پور محمدی تاکید کرد: «قدرت خود را باور کنیم» و جلیلی هم گفت: «فرصت‌ها را نبینیم موفقیت‌ها به دست نخواهد آمد.»

رئیس جمهور حواسش به همه باشد
آقای قالیباف تاکید کرد: «رئیس جمهور باید حواسش به همه مردم باشد و بار سنگین این سمت را باید با  کمک دیگران به دوش بکشد. رئیس جمهور یکی از مهمترین وظایفش در این شرایط سخت، توجه و تحول در حوزه اقتصاد است بویژه برای خانواده‌های محروم و کارگران و کارمندان و پرستاران و مددجویان و آن‌هایی که حقوق ثابتی دارند و با تورم آسیب می‌بینند.»

نسخه پیچی غلط نکنیم
آقای زاکانی هم ابراز کرد: «اگر پزشک تشخیص غلط دهد نسخه غلط می‌پیچد. مشکل اقتصادی ایران تحریم ظالمانه آمریکا نیست. تجویز‌های اقتصادی آمریکاست؛ لذا بنده برای تحول در اقتصاد در چهار محور اساسی برای ارتقای شاخص عدالت و پیشرفت با استفاده از همه فرصت‌های داخلی، منطقه‌ای و جهانی قائلم که اولاً باید تاکید بر استقلال اقتصادی و ثبات بخشی در اقتصاد کشور بر اساس دلارزدایی از اقتصاد و تکیه به پول ملی و افزایش قدرت ملی کنیم.»

حل تورم اقتدار سیاسی می‌خواهد
قاضی زاده هاشمی هم گفت: «درباره تورم هم همه کارشناسان معتقدند می‌شود تک رقمی کرد. علم اقتصاد از معدود جا‌هایی که راهکار روشن دارد مساله تورم دارد. منتها اقتدار سیاسی می‌خواهد از جنس اقتدار سیاسی شهید رئیسی و نه از جنس دیگران یعنی سازش با سایرین! برخی می‌گویند اگر سازش درست شد مساله داخلی مان درست می‌شود! همه امورات را می‌خواهند وصل کنند به بیرون.»

با توان ملی می‌توان مشکلات را حل کرد
پور محمدی هم گفت: «با توان ملی می‌توان مشکلات را حل کرد. ثبات مالی رمز موفقیت اقتصادی  در هر جامعه‌ای است. با جهان خارج شوخی نکنیم؛ از قدرت دیپماسی با توان ملی مان استفاده کنیم. هر روز که تحریم داخلی خود را افزایش میدهیم میتوانیم تحریم خارجی را حل کنیم؟ نگاهمان به مسائل بین المللی را باید تغییر بدهیم.»

دولت مقتدری لازم است
جلیلی هم گفت: «دولت مقتدری باید بیاید که بداند چه می‌کند.
برنامه ششم اجرا نشد، چون دولت وقت به آن اعتقاد نداشت. اینجا محل انتخاب است و مردم می‌توانند انتخاب کنند که چه دولتی سرکار بیاید. ۱۲۰۰ کارگر یک کارخانه بخاطر اهلیت نداشتن کسانی که کارخانه در دهه نود بهشان واگذار شد تبدیل به ۴ نگهبان شدند.»

عامل اصلی تورم دولت‌ها هستند!
پزشکیان  هم گفت: «عامل اصلی تورم دولت‌ها هستند. فرق نمی‌کند کدام دولت. کسری بودجه مهمترین عامل است. افزایش هزینه دولت و بزرگ شدن دولت مهمترین عامل است.  
ما خودمان مقصریم. این واقعیت است. عامل اصلی این تورم چاپ پول است؛ یا با کسری بودجه یا تعهداتی که بانک‌ها دارند و تورم را تشدید می‌کنند. راه و روش معلوم است؛  مدیریت باید توسط کارشناسان و عالمان شکل بگیرد.»

در این مناظره صحبت‌های زیادی زده شد، راهکار‌های بسیاری داده شد و چالش‌ها و حواشی زیادی هم مطرح شد.
هر چند سوالات مطرح شده در مناظره اول تکراری بود، اما تکرار باید انجام شود تا راه را مشخص کند، بدون برنامه نمی‌توان مشکلات را حل کرد و مناظرات می‌توانند نقش تعیین کننده‌ای در انتخابات داشته باشد؛ چنانچه در یک نظر سنجی نزدیک به ۵۰ درصد مشارکت کنندگان مناظره را به عنوان مهمترین تبلیغات نامزد‌ها عنوان کردند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات