صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۶  ، 
کد خبر : ۳۶۱۸۷۶

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی: ایران در ثبت جهانی آثار میراث ملموس جزو ۱۰ کشور اول دنیا است

قائم مقام و معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت:ایران در ثبت جهانی آثار میراث ملموس جزو ۱۰ کشور اول دنیا است.

علی دارابی ظهر دوشنبه در آئین امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک تشکیل شورای راهبردی حفاظت، مرمت و احیای بازار تاریخی اراک، اظهار کرد: رتبه ایران در ثبت جهانی آثار ناملموس هفتم بود اما با حمایت و هم افزایی دولت سیزدهم توانست رتبه پنجم جهانی را از حیث ثبت آثار ناملموس کسب کند و در این راستا صعود به رتبه چهارم هدفگذاری شده است.

وی با بیان اینکه ایران در ثبت جهانی میراث ملموس جزو ۱۰ کشور اول دنیا است، افزود: ایران به دلایل مختلف طی ۲۰ سال گذشته نتوانست آثاری را در یونسکو ثبت کند و چنانچه این امر محقق می‌شد، ایران به عنوان کشور اول و یا مشترک با ایتالیا معرفی شده بود.

قائم مقام و معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: بیش از ۳۰ درصد مفاخر ایران به نوعی منصوب به استان مرکزی هستند و در رأس آن بنیانگذار جمهوری اسلامی است.

دارابی افزود: پارسال افطاری به نام جمهوری اسلامی ایران در یونسکو ثبت شد چرا که ایران از این لحاظ پرچمدار است همچنین در میراث ناملموس مانند فرش، آداب و سنن، شب یلدا و فرش نیز ایران جایگاه ارزشمند جهانی دارد.

قائم مقام و معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: بناهایی که نیاکان ما در گذشته برای ما به یادگار گذاشته‌اند قابل افتخار است و باید از آنها حراست و نگهداری کرد.

دارابی افزود: به طور حتم احیا، بازسازی و مرمت آثار تاریخی با اعتبارات دولتی محقق نمی‌شود و در این راستا باید از ظرفیت خیرین و مردم بهره گیری کرد و تشکیل انجمن خیریه بناهای تاریخی در استان مرکزی اقدام بزرگی است که باید به عنوان الگو در سایر استان‌ها نیز عملیاتی شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات