بین الملل >>  آمریکاواروپا >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۶۲۲۹۹

فشار هنرمندان آمریکایی بر بایدن برای کناره‌گیری از عرصه انتخابات؛ از استفن کینگ تا مایکل مور

با افزایش نگرانی‌ حامیان حزب دموکرات درخصوص شکست در انتخابات آتی که در پی عملکرد بحث‌بر‌انگیز جو بایدن در مناظره با دونالد ترامپِ جمهوری‌خواه ایجاد شد، چهره‌های برجسته‌ای همچون استفن کینگ، راب راینر و مایکل مور از رئیس جمهور آمریکا خواسته‌اند تا از رقابت‌های انتخاباتی کناره‌گیری کند.
با وجود درخواست‌ شخصیت‌های برجسته برای کناره‌گیری بایدن، وی همچنان بر توانایی خود برای شرکت و پیروزی مجدد در انتخابات اصرار دارد؛ اما به نظر نمی‌رسد که اعتماد بایدن به خود، تاثیری در ذهنیت برخی از حامیان حزب دموکرات داشته باشد.کینگ، نویسنده آمریکایی که فیلم‌ها و سریال‌های فراوانی از رمان‌های پر‌طرفدارش ساخته شده است، با اشاره به اینکه بایدن رئیس جمهور خوبی بوده، در صفحه‌اش در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «وقت آن است که [او] اعلام کند به نفع آمریکایی که آشکارا دوست دارد، در انتخابات شرکت نخواهد کرد.»راینر، کارگردان فیلم «رئیس‌جمهور آمریکا» (١۹۹۵)، نیز در ایکس نوشت: «بایدن با افتخار، نجابت و وقار به ما خدمت کرده است. اکنون وقت آن است که کنار برود.» او همچنین افزود: «اگر جنایتکار محکوم [ترامپ] پیروز شود، دموکراسی از دست خواهد رفت.»
اما مور، کارگردان آمریکایی که برای فیلم «بولینگ برای کلمباین» برنده جایزه اسکار بهترین فیلم مستند در سال ۲۰۰۳ شد، در یک برنامه تلویزیونی در مخالفت با ادامه کاندیداتوری بایدن، حزب دموکرات را به «سوء استفاده از سالمندان» متهم کرد. به اعتقاد وی، آنان رئیس‌جمهور فعلی را به ادامه کمپین انتخاباتی‌اش ترغیب می‌کنند.«تماشای مناظره هفته گذشته دلخراش بود؛ مشکل اینجاست که من فکر می‌کنم نوعی سوء استفاده از سالمندان در اینجا وجود دارد.» مور گفت.«من از خودم می‌پرسیدم «چرا هیچ‌کس کاری نمی‌کند؟ چرا اجازه دادند او در این وضعیت به صحنه برود؟ چه کسی در حال حاضر مراقب اوست؟»همچنین دیمون لیندلوف خالق آثاری چون سریال «لاست» و «بازماندگان»، که خود را یک «دموکرات مادام‌العمر» می‌نامد، اعلام کرد که «بایدن باید برود و دموکرات‌ها باید بیدار شوند».لیندلوف در مقاله‌‍ای که برای ددلاین نوشته حامیان مالی حزب دموکرات را ترغیب کرد تا کمک‌های خود را تا زمانی که «تغییر در صدر لیست نامزدها صورت نگرفته» متوقف کنند.
«وقتی جو بالاخره از میدان کنار برود، من بلند خواهم شد و او را تحسین خواهم کرد. چون او واقعا بازی خوبی انجام داد.»یکی از بزرگ‌ترین حامیان مالی دموکرات‌ها، رید هستینگز، بنیان‌گذار و رئیس اجرایی نتفلیکس، نیز خواستار خروج بایدن از رقابت شده است. او در ایمیلی به نیویورک تایمز نوشت: «بایدن باید کنار برود تا یک رهبر پرتوان دموکرات بتواند ترامپ را شکست دهد و ما را امن و موفق نگه دارد.»هستینگز و همسرش، پتی کوئلین، از حامیان بزرگ حزب دموکرات هستند. آن‌ها در طول سال‌های اخیر بیش از ۲۰ میلیون دلار به این حزب کمک کرده‌اند؛ از جمله نزدیک به ۱.۵ میلیون دلار به کمپین بایدن در سال ۲۰۲۰ و ۱۰۰ هزار دلار به کمپین او در تابستان گذشته برای انتخابات ۲۰۲۴.هفته گذشته، ابیگیل دیزنی، وارث دیزنی و یکی از حامیان مالی قدیمی دموکرات‌ها، رئیس‌جمهور را به عنوان «مرد خوبی» که به کشورش «به شکلی تحسین‌برانگیز» خدمت کرده، ستایش کرد، اما هشدار داد که اگر تغییری در رهبری صورت نگیرد، حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ماه نوامبر پیروز خواهد شد.او در بیانیه‌ای که با سی‌ان‌بی‌سی به اشتراک گذاشت، گفت: «من قصد دارم هرگونه کمک مالی به حزب را متوقف کنم تا زمانی که آنها بایدن را از صدر لیست نامزدها حذف و شخص دیگری را جایگزین کنند.»
در حالی که طی روزهای اخیر فشار دموکرات‌ها برای کناره‌گیری بایدن از عرصه انتخابات بیشتر شده، وی روز دوشنبه با نادیده‌گرفتن نگرانی هم‌حزبی‌های خود گفت که به کمپین انتخاباتی خود ادامه خواهد داد.رئیس جمهور ۸۱ ساله آمریکا همچنین عنوان کرد هر نامزدی که به توانایی او شک دارد، باید او را در کنوانسیون ملی دموکرات‌ها که در ماه آگوست برگزار می‌شود به چالش بکشد.«نکته اصلی این است که من جایی نمی‌روم.» ساکن فعلی کاخ سفید در مصاحبه با شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی تاکید کرد و گفت این پیام را در تماس خصوصی برای حامیان مالی حزب دموکرات نیز تکرار کرده است.بایدن با یک هفته حساس روبرو است، زیرا تلاش می‌کند کمپین‌اش را که از مناظره ۲۷ ژوئن با ترامپ در حالت تدافعی بوده، تقویت کند. حال باید دید آیا بایدن موفق به ترمیم چهره مخدوش خود پس از مناظره‌ می‌گردد؟ و آیا سوالات افکار عمومی در مورد توانایی او برای باقی‌ماندن در مسند ریاست‌جمهوری ایالات متحده پاسخ داده می‌شود یا خیر؟
نظرسنجی‌ اخیر سی‌ان‌ان نشان می‌دهد که سه‌چهارم رای‌دهندگان معتقدند که احتمال پیروزی حزب دموکرات با نامزدی به غیر از بایدن بیشتر است. نظرسنجی یاهونیوز/یوگاو نیز حاکی از این است که بیش از نیمی از رای‌دهندگان، بایدن را برای پست ریاست‌جمهوری شایسته نمی‌دانند و معتقدند در صورت عدم کناره‌گیری او از رقابت‌های انتخاباتی، احتمالا ترامپ رئیس‌جمهور آتی آمریکا خواهد بود.همچنین بر اساس نتایج نظرسنجی رویترز/ایپسوس، یک سوم از اعضای حزب دموکرات اعتقاد دارند که بایدن پس از مناظره‌ای که با ترامپ داشت باید از تلاش برای انتخاب مجدد خود منصرف گردد. این درحالی‌ است که بر اساس همین نظرسنجی، عملکرد هیچ دموکرات برجسته‌ دیگری در رقابت فرضی با ترامپ بهتر از بایدن نخواهد بود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات