صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۶۴۰۳۹
در گفتگو با بصیرت مطرح شد

افقه: مجلس شورای اسلامی در انتخاب وزرای کاردان مسئولیت خطیری بر عهده دارد

عضو هیئت علمی دانشگاه چمران اهواز و استاد اقتصاد گفت: لازم به ذکر است به غیر از داشتن تخصص، مدیران و معاونان در بخش اقتصادی و غیر اقتصادی باید شناخت کافی از ساختارهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، تاریخی ایران داشته باشند چون الزاماً تخصص آکادمیک برای اینکه در یک مسئولیت قرار بگیرند کافی نیست.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد/ گفتگو با مرتضی افقه

به گزارش بصیرت، بعد از گمانه زنی های بسیار رئیس جمهور وزرای مورد نظر خود را به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد. تا پیش از این در خصوص استفاده از جوانان در کابینه یا وزرای مجرب که در دوره های قبلی بخشی از مسئولیت های کشور را برعهده داشتند موضوع روز بود. اینک مجلس شورای اسلامی باید در خصوص دادن رای اعتماد به وزرایی که قابلیت های لازم برای حل برخی از مشکلات اقتصادی کشور را دارند بسیار تلاش کند تا مبادا فرصتی از دست برود. کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و استاد دانشگاه در این باره به ما توضیحاتی داده است.

مرتضی افقه اقتصاددان و تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با بصیرت در خصوص تاثیراتی که دولت بر اقتصاد می تواند بگذارد، و راهکارهایی که برای حل مشکلات و معضلات اقتصادی باید در پیش بگیرد، گفت: شرایط اقتصادی کشور تحت تاثیر عوامل متعددی قرار دارد که یکی از آنها می‌تواند تصمیمات اقتصادی باشد که توسط دولتمردان اتخاذ می شود، هر چند بخشی از مشکلات اقتصادی کشور که از سال ۹۷ ظهور و بروز یافته ناشی از تشدید تحریم ها بوده است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: دولت به معنی گاورمنت تاثیرگذاری بسیار زیادی در عرصه اقتصاد ندارد چرا که بخشی از رشد اقتصادی وابسته به سرمایه گذاری خارجی، ورود دستگاه ها و ماشین آلات روز دنیا و فناوری های مورد نیاز رشد و جهش تولید است، بنابراین در همین محدوده متناسب با دامنه تاثیرگذاری دولت، باید درباره تاثیر دولت پزشکیان بر اقتصاد مسائل را مورد تحلیل و ارزیابی قرار دهیم.

وی در این باره گفت: اینکه گفته می شود تمام مسائل و مشکلات اقتصادی به دست دولت حل می شود، درست نیست چرا که در اتخاذ تصمیمات اقتصادی و اثرگذاری بر بخش های مختلف اقتصاد سایر قوا مثل مجلس شورای اسلامی که عامل تصویب قوانین و نظارت بر روند اجرا هستند نیز تاثیرگذارند.

مرتضی افقه یادآور شد: بی تردید باید متناسب با دامنه اختیارات دولت درباره حل مشکلات اقتصادی بحث کرد. همان گونه که آقای پزشکیان در رقابت‌های انتخاباتی به این موضوع اشاره کرد که باید افرادی راهی دولت شوند که متخصص باشند امیدواریم افرادی که به عنوان وزرای اقتصادی معرفی شوند خود در وهله اول ببینند از توانایی لازم برای حل مشکلات برخوردارند؟

وی در این باره بیان داشت: در صورتی که رئیس جمهور و وزرا به این موضوع ایمان داشته باشند که شناخت کافی از شرایط و ساختارهای اقتصادی دارند این احتمال وجود دارد که برخی از چالش های قدیمی و کهنه اقتصاد تا قدری ترمیم و بهبود بیابد، اما امیدواریم از مشاوران قوی در کنار تیم اقتصادی برای ارائه راهکارهای اساسی حل مشکلات اقتصادی کشور استفاده شود.

وی در این باره افزود: بخشی از گلایه هایی که نسبت به معرفی افراد تکراری در کابینه رئیس جمهور عنوان شده ناظر بر این است که اگر این افراد صاحب ایده‌ای بودند در دوره مسئولیت هرچه در چنته داشتند انجام دادند، لذا اینک نبای حرف نویی برای گفتن داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه جوانگرایی حتما باید در رده های مدیریتی در دستور کار دولتمردان قرار بگیرد، گفت: امیدواریم وزرایی که از مجلس رای اعتماد می گیرند برای حل مشکلات کشور با ایده های نو از جوانان متخصص در رده های میانی مدیریتی استفاده کنند.

این کارشناس اقتصادی تاکید نمود: لازم به ذکر است به غیر از داشتن تخصص، مدیران و معاونان در بخش اقتصادی و غیر اقتصادی باید شناخت کافی از ساختارهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، تاریخی ایران داشته باشند چون الزاماً تخصص آکادمیک برای اینکه در یک مسئولیت قرار بگیرند کافی نیست.

مرتضی افقه خاطر نشان کرد: این مجموعه مشخصات و ویژگی‌هایی است که یک کابینه باید داشته باشد امیدوارم مجلس شورای اسلامی ناظر بر این مولفه ها به وزرای پیشنهادی رای اعتماد بدهد و در برابر تحمیل افراد به آقای پزشکیان که بیشتر به دنبال گرفتن منصبی در دولت هستند نه حل مشکلات کشور ایستادگی کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه چمران اهواز و استاد اقتصاد گفت: رفع مشکلات مختلف اقتصادی نیازمند حضور تیم قوی اقتصادی در دولت است پس وظیفه خطیری برعهده مجلس شورای اسلامی است. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات