صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۶۴۸۱۹

عدم کنترل محور فیلادلفیا توسط اسرائیل خواسته مهم حماس است

با توجه به اینکه فیلادلفیا منطقه حساسی است که ارتباط زمینی بین غزه و دروازه صلاح‌الدین مصر را برقرار می‌کند محاصره این منطقه توسط ارتش اسرائیل اصلا به صلاح نیست؛ به همین دلیل یکی از شرایط حماس این است که ارتش رژیم صهیونیستی باید منطقه فیلادلفیا را ترک کند
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/ حسن هانی‌زاده

بیش از ۳۳۳ روز از عملیات طوفان‌الاقصی می‌گذرد، اما جهان همچنان شاهد کشتار مردم بی‌دفاع غزه و زیاده‌خواهی و گردن‌کشی دولت نتانیاهوست. بعد از گذشت این مدت طولانی و گسترش دایره جنگ غزه به کرانه غربی شرایط در اراضی اشغالی پیچده‌تر شده به طوری که به واسطه بمباران‌های رژیم صهیونیستی میزان کشته‌شدگان اسرائیلی و گروگان‌ها افزایش یافته است.

آن روی بازی به راه افتاده توسط نتانیاهو به خود او بازگشته و عواقب جنگ‌طلبی دامن وی را گرفته است به طوری که طی روز‌های گذشته شاهد تظاهرات‌های گسترده مردم اسرائیل علیه سیاست‌های بنیامین نتانیاهو و عدم آتش‌بس در غزه بوده‌ایم.

علاوه بر مردم معترض اسرائیل که تظاهرات‌های گسترده‌ای علیه سیاست‌های بنیامین نتانیاهو به راه انداخته‌اند، بسیاری از رهبران سیاسی فلسطین اشغالی شدیدا نسبت به سیاست‌های نتانیاهو در تغییر معادله جنگ و آزادی گروگان‌ها انتقاد دارند به همین دلیل به نظر می‌رسد شرایط ادامه کار برای نتانیاهو دشوارتر از قبل شده است؛ با این حال نتانیاهو با توجه به اینکه آمریکا درگیر انتخابات ریاست جمهوری است و با توجه به اینکه احتمال پیروزی دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری‌خواه وجود دارد بر آن است جنگ را تا مشخص شدن نتایج انتخابات ادامه دهد. از سوی دیگر شواهد امر نشان می‌دهد دموکرات‌ها در تلاش هستند تا جای ممکن و قبل از انتخابات جنگ غزه را به پایان برسانند تا از آن به عنوان پروسه انتخاباتی به نفع خانم کاملا هریس استفاده کنند.

با توجه به پیچیدگی شرایط موجود و اینکه رژیم صهیونیستی منطقه راهبردی و استراتژیک فیلادلفیا را در تسلط و تصرف خود داشته باشد با توجه به اینکه فیلادلفیا منطقه حساسی است که ارتباط زمینی بین غزه و دروازه صلاح‌الدین مصر را برقرار می‌کند محاصره این منطقه توسط ارتش اسرائیل اصلا به صلاح نیست؛ به همین دلیل یکی از شرایط حماس این است که ارتش رژیم صهیونیستی باید منطقه فیلادلفیا را ترک کند به دلیل اینکه فیلادلفیا محوریت خاصی برای ارتباط دهی شمال و جنوب غزه دارد.

از سوی دیگر نتانیاهو تلاش می‌کند همچنان هرگونه عبور و مرور بخصوص از مصر به غزه را تحت کنترل داشته باشد به همین دلیل حتی دولت مصر هم نسبت به حضور ارتش اسرائیل در فیلادلفیا حساسیت نشان داده است بنابراین به نظر نمی‌رسد در یک فرآیند کوتاه بتوان امیدی برای پایان جنگ غزه متصور بود.

با اینکه آمریکایی‌ها برای پایان دادن جنگ غزه بسیار سخن گفته‌اند و به نوعی وانمود می‌کنند که نتانیاهو را تحت فشار قرار داده‌اند، اما واقعیت این است تا زمانی که عدم حمایت از جنگ‌افروزی نتانیاهو خود را به صورت عینی و عملی نشان ندهد، به این معنا که آمریکا زمانی می‌تواند به این موضوع جامه عمل بپوشاند که به لحاظ مالی و دفاعی از اسرائیل حمایت نکند در این صورت است که شاید نتانیاهوی شکست خورده دست از جنک غزه بکشد.

در این موضوع تردیدی نیست حمایت‌های همه جانبه دنیای غرب بخصوص آمریکا و تروئیکای اروپا زمینه‌های لازم برای جسارت و گستاخی و آتش‌افروزی هر چه بیشتر نتانیاهو در غزه را ایجاد کرده است پس تا وقتی که مقابله با جنگ‌افروزی نتانیاهو عملیاتی نشود حرف و سخن نمی‌تواند مانع بزرگ‌تر شدن آتش جنگ نشود.

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات