صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۵۱۶۵۲

طوفان‌الاقصی؛ بزرگترین غافلگیری نظامی اسرائیل

جنبش حماس امروز ۷ اکتبر ۲۰۲۲ عملیات طوفان الاقصی را علیه رژیم صهیونیستی انجام داد که این رژیم را در شوک بزرگی فرو برده است.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/ سید رضی عمادی

گردان‌های قسام، شاخه نظامی حماس حمله گسترده راکتی و زمینی علیه اسرائیل را انجام دادند. محمد الضیف فرمانده گردان‌های قسام که به ندرت اظهارنظر می‌کند، نام این حمله را "طوفان الاقصی" اعلام کرده و گفته است که در واکنش به حملات مستمر یهودیان تندرو به مسجد الاقصی صورت می‌گیرد. بنابراین، این حمله در دفاع از هویت اسلامی مسجد الاقصی انجام شد. صهیونیست‌ها در طول یک هفته گذشته به بهانه عید یهودی موسوم به عید "سوکوت" بار‌ها به مسجد الاقصی تعرض کرده و با فلسطینی‌ها درگیر شدند و حتی شماری از غیرنظامیان فلسطینی را زخمی کردند. این حمله، قاطعانه‌ترین پاسخ به صهیونیست‌ها در خصوص تعرض به مسجد الاقصی بود.

مهمترین شاخصه عملیات طوفان الاقصی، غافلگیری رژیم صهیونیستی است. این حملات در حالی انجام شد که اساساً هیچ نشانه‌ای دال بر اراده فلسطینی‌ها برای حمله به اسرائیل وجود نداشت. به همین دلیل نیز ضربات سنگینی به رژیم اشغالگر قدس وارد شده به نحوی که سنگین‌ترین شکست نظامی تاریخ ۷۵ ساله رژیم بود. آمار دقیقی درباره شمار کشته‌ها وجود ندارد، اما در طول تنها یک روز، دست کم ۴۰ کشته شدند، در حالی که منابع فلسطینی و حتی برخی منابع اسرائیلی شمار کشته‌ها را بیش از ۱۰۰ نفر اعلام می‌کنند. شمار زخمی‌ها نیز حدود هزار نفر اعلام می‌شود.

شاخصه دوم این است که غافلگیری بزرگ در درون خود شکست اطلاعاتی اسرائیل را نشان می‌دهد چرا که فلسطینی‌ها هم از هوا و هم از زمین حمله کردند، هم از آسمان و هم از تونل استفاده کردند، هم اسیران زیادی گرفتند و هم تجهیزات زیادی از جمله تانک مرکاوا که صهیونیستها، آن را اعتبار نظامی خود می‌دانند. گنبد پرهزینه آهنین نیز عملا ناکارآمد بوده و راکت‌های فلسطینی از آن عبور و اهداف مهمی را تخریب کردند. با این حال، آنچه که حمله امروز و شکست اطلاعاتی اسرائیل را برجسته می‌سازد، حملات راکتی نیست بلکه ورود تعداد قابل توجهی از نیرو‌های حماس به مناطق اسرائیلی‌نشین در اطراف نوار غزه و سیطره بر برخی پایگاه‌ها و به اسارت ده‌ها نظامی و به غنمیت گرفتن برخی خودرو‌های زرهی و ادوات نظامی دیگر و بازگرداندن آن‌ها به غزه و نمایش آن‌ها در خیابان‌های این منطقه است.

شاخصه مهم دیگر عملیات الاقصی، طرح‌ریزی هوشمندانه جنبش حماس برای این حمله است. این حمله به لحاظ زمانی در ایام عید سوکوت و در اوج شکنندگی داخلی رژیم صهیونیستی انجام شد. به لحاظ اجرایی، هم در زمین و هم در آسمان انجام شد. نیرو‌های حماس ده‌ها نظامی اسرائیلی را اسیر گرفتند که اگر تل‌آویو خواستار آزادی آن‌ها باشد باید صد‌ها اسیر فلسطینی را آزاد کند. این حمله در سالگرد یوم الکیپور یا جنگ اکتبر سال ۱۹۷۳ انجام شد که با پیروزی نسبی اعراب در مقابل اسرائیل همراه بود. علاوه بر این، عملیات الاقصی زمانی انجام شد که مقامات اسرائیلی و عربستانی درباره نزدیک شدن به توافق عادی‌سازی روابط سخن می‌گفتند. صرف نظر از اینکه آیا عملیات الاقصی سبب اختلال در توافق عادی‌سازی روابط عربستان و رژیم خواهد شد یا خیر، این عملیات ثابت کرد فلسطینی‌ها نه تنها تحت تاثیر عادی‌سازی قرار نمی‌گیرند بلکه عادی‌سازی به تقویت قدرت بازدارندگی آن‌ها منجر شده و امنیت بیشتر برای اسرائیل را در پی نخواهد داشت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات