صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۶۵۸۵۴
وقتی نهاد‌های حقوق بشری غرب به یکباره پیدا می‌شوند!

دلسوزی برای داعش، سکوت در مقابل غزه

در حالی که آمریکا و اتحادیه اروپا به طور مشخص، حمایت میدانی و امنیتی از رژیم اشغالگر قدس در روند نسل‌کشی غزه و لبنان را در دستور کار قرار داده‌اند، اعدام تروریست‌های تکفیری که در طول حیات مسموم خود دست به هزاران جنایت علیه شهروندان عراقی و سوری زده‌اند، منجر به نگرانی منظومه تصمیم‌ساز در غرب شده است
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/ حنیف غفاری

هر اندازه زمان سپری می‌شود، اتصال مطلق داعش به دستگاه‌های اطلاعاتی، رسانه‌ای و سیاسی غرب بیش از پیش محرز و مشخص می‌شود. ابراز نگرانی کشور‌های اروپایی در خصوص اعدام عناصر داعش در عراق، نقطه آشکارساز این اتصال و پیوند مذبوحانه است. در حالی که آمریکا و اتحادیه اروپا به طور مشخص، حمایت میدانی و امنیتی از رژیم اشغالگر قدس در روند نسل‌کشی غزه و لبنان را در دستور کار قرار داده‌اند، اعدام تروریست‌های تکفیری که در طول حیات مسموم خود دست به هزاران جنایت علیه شهروندان عراقی و سوری زده‌اند، منجر به نگرانی منظومه تصمیم‌ساز در غرب شده است. 

ماجرا از چه قرار است؟
اخیرا سه منبع امنیتی به خبرگزاری فرانسه اعلام کردند که مقامات عراقی دست‌کم ۲۱ نفر از جمله یک زن را در یک روز به دار آویختند که بیشتر آنها به اتهام «تروریسم» محکوم شده بودند. این بالاترین تعداد اعدام‌های ثبت شده در یک روز طی سال‌های اخیر در عراق بوده است. این اعدام‌ها در حالی صورت می‌گیرد که اکثریت قریب به اتفاق شهروندان عراقی از دولت شیاع سودانی خواسته‌اند تا روند اعدام تروریست‌های دستگیر شده داعش را شدت بخشد. درست در این شرایط، بغداد از سوی غرب به دلیل نحوه فرآیند‌های محاکمه و استفاده از مجازات اعدام در مقیاس دسته جمعی مورد انتقاد قرار گرفته است! گویا نابودی تروریست‌های تکفیری که مهره‌های بازی خطرناک ضد امنیتی آمریکا و اروپا در منطقه غرب آسیا و دیگر نقاط جهان محسوب می‌شوند، تبدیل به خط قرمزی پررنگ و آشکار در غرب شده است!
یک مقام امنیتی عراقی در این رابطه گفت: «۲۱ محکوم از جمله یک زن» به اتهام ارتکاب جرایم تروریستی و عضویت در گروه تکفیری داعش اعدام شده‌اند. این خبر به گونه‌ای در رسانه‌های غربی انعکاس پیدا کرده که گویا افراد اعدام شده، بیگناه بوده و صرفا به دلیل خصومت دولت و نهاد‌های اطلاعاتی عراق به زندگی سرتاسر خشونت و توحش آنها پایان داده شده است! گویا تصاویر سربریدن افراد بیگناه و اعدام‌های وحشیانه زنان و کودکان بیگناه عراقی و سوری توسط آنها حقیقت نداشته و صرفا در افسانه‌ها وجود داشته است! این اعدام‌ها در زندان الحوت واقع در شهر ناصریه در جنوب شرقی این کشور صورت گرفته است، همان جایی که تروریست‌های جنایت اسپارکر، بغداد و سامرا زندانی هستند! یک منبع پزشکی در استان ذی‌قار به مرکزیت شهر ناصریه گفت که اداره پزشکی قانونی اجساد محکومان اعدام شده را از سازمان زندان‌های عراق دریافت کرده است.

خشم غرب از نابودی داعش
تمرکز خاص رسانه‌های غربی بر اعدام اعضای داعش در عراق، برگرفته از همان راهبرد کلان "خلق خشونت مزمن" در منطقه غرب آسیا و جهان اسلام است. یورونیوز در گزارش اخیر خود، این اعدام‌ها را به صورت تلویحی محکوم کرده و آن را ناقض حقوق بشر قلمداد کرده است. دادگاه‌های عراق در سال‌های اخیر صد‌ها حکم اعدام و حبس ابد را برای افرادی که به اتهام «تروریسم» محکوم شده‌اند، صادر کرده‌اند، آن هم در دادگاه‌هایی که گروه‌های ظاهرا مدافع حقوق بشر غربی فرایند آنها را عجولانه می‌دانند. بهتر است بدانیم همین نهاد‌های حقوق بشری، هنوز در برابر کشتار بیش از ۵۰ هزار نفر در غزه و لبنان در جریان نسل کشی آشکار صهیونیست‌ها بیانیه‌ای صادر نکرده و اقدامی نیز در راستای جلوگیری از این روند خونین اتخاذ نکرده‌اند همچنین این نهاد‌های حقوق بشری دست‌ساز دستگاه‌های امنیتی و سیاسی غرب، درست در زمانی که شهروندان عراقی و سوری یکی پس از دیگری (به بدترین و وحشیانه‌ترین نحوه ممکن) توسط داعش شکنجه و کشته می‌شدند، نسبت به صحت و سقم این جنایات ابراز تردید و سکوت کرده بودند! آنچه امروز مشاهده می‌کنیم، از استاندارد دوگانه حقوق بشری فراتر بوده و بیانگر عمق رذالت کشور‌هایی است که خود را نماد دموکراسی و حقوق بشر و دیگر کشور‌ها را نماد تروریسم و خشونت قلمداد می‌کنند. 

راهبرد بازتولید تروریسم تکفیری
در ماه ژوئیه، مقامات عراقی ۱۰ نفر را که به اتهام «تروریسم» در ناصریه محکوم شده بودند، اعدام کردند که باعث شد برخی گروه‌های حقوق بشری در غرب خواستار پایان مجازات اعدام در عراق شود. علاوه بر این، در ماه مه میلادی نیز هشت نفر به اتهامات مشابه اعدام شدند و ۱۱ نفر دیگر هم در اوایل همان ماه به دار آویخته شدند. در اواخر ژانویه، کارشناسان غربی شاغل در سازمان ملل که به این موضوع رسیدگی می‌کنند، «نگرانی عمیق خود را از گزارش‌هایی مبنی بر آغاز اعدام‌های دسته‌جمعی در سیستم زندان‌های عراق ابراز کردند.»
دلیل نگرانی و نارضایتی شدید غرب از اعدام اعضای داعش در عراق مشخص است: آمریکا، رژیم اشغالگر قدس و بازیگران اروپایی کماکان بازتولید تروریسم تکفیری در منطقه را در دستور کار قرار داده و در این راهبردپردازی وقیحانه، حساب ویژه‌ای بر روی بقایای داعش در عراق و سوریه باز کرده اند. از این رو اعدام هر یک از اعضای داعش، مصداق عینی به چالش کشیدن راهبرد کلان و تروریستی غرب در منطقه است. خالد شوانی، وزیر دادگستری عراق در اواخر ماه ژوئیه، این تحلیل کارشناسان غربی سازمان ملل را رد و آن را محکوم کرد. صورت مسئله مشخص است: غرب نهایت تلاش خود را در راستای صیانت از بقایای داعش در حوزه شامات و غرب آسیا به کار گرفته تا بتواند از این ظرفیت تروریستی در راستای بر هم زدن نظم و صلح در این مناطق استفاده کند. این قاعده در دیگر نقاط مانند افغانستان، شبه قاره هند و آفریقا نیز صادق است: جایی که تروریست‌های داعش در حال سازماندهی مجدد از سوی دستگاه‌های نظامی و اطلاعاتی غرب و رژیم اشغالگر قدس هستند. در اینجا متوجه چرایی پیوند مستقیم سران داعش و غرب می‌شویم. اساسا تاسیس و تثبیت داعش در حوزه جغرافیایی جهان اسلام، با مدیریت و هدایت خاص آمریکا و رژیم اشغالگر قدس صورت گرفته است. رزمندگان غیور جبهه مقاومت در سال ۲۰۱۸ میلادی، علی‌رغم تلاش‌های میدانی ائتلاف ساختگی و ادعایی آمریکا در تنفس مصنوعی به داعش و تروریست‌های تکفیری، موفق به نابودی مهره‌های بازی خونین غرب شده و ضربه مهلکی را بر پیکره آمریکا و صهیونیست‌ها وارد ساختند. در چنین شرایطی باید عزم دولت عراق در اعدام تروریست‌های داعش و جلوگیری از به کارگیری دوباره آنها از سوی غرب را ستود. بدون شک ملت‌های منطقه در این مسیر، حامی دولت و دستگاه قضایی عراق خواهند بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات