صبح صادق >>  دیدگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۶۷۱۱۲
یادداشتی به بهانه تحریم‌های جدید انگلیس علیه ایران

پا جای پای آمریکا

پایگاه بصیرت / احسان بهاری

انگلیس در تازه‌ترین حمایت خود از رژیم صهیونیستی، تحریم‌های جدیدی را علیه ایران به بهانه فعالیت‌های ضد صهیونی اعمال کرد. این تحریم‌ها «سازمان فضایی ایران»، «دفتر طراحی سامانه‌های پیشران فرزانگان (FPSDB)»، «مهندس حسین پورفرزانه» رئیس پیشران فرزانگان، «سردار علی محمد نائینی» سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب‌اسلامی و معاون رئیس سازمان فضایی ایران را هدف قرارداده‌اند و شامل مسدود کردن دارایی‌ها و ممنوعیت سفر می‌شود. آنان با تکرار ادعا‌هایی که در سال ۱۴۰۱ و برای در فهرست تروریست گذاشتن سپاه به‌کار بردند؛ یعنی انتقال موشک‌ها و پهپاد‌های این کشور به روسیه تحریم‌های جدید را درنظر گرفتند. البته این اولین بار نیست که اروپایی‎ها دست به چنین تقلا‌هایی می‎زنند! در ادامه برخی اقدامات خصمانه اروپایی‌ها علیه ملت ایران را مرور کرده‌ایم.

در توطئه میکونوس رابطه خود را با تهران قطع کردند، اما موضع‌گیری قاطعانه رهبر معظم انقلاب که فرمودند؛ «به خیال خودشان، دولت ایران را می‌ترسانند و می‌گویند ما گفتگو‌های انتقادی را قطع می‌کنیم. به دَرَک که قطع می‌کنید. اگر انتقادی هست، ما از شما انتقاد داریم. در مرحله اول، سفیر آلمان را فعلاً تا مدتی نباید راه بدهند که به ایران بیاید.» «پیتز اشتراک»، رهبر پارلمانی حزب سوسیال دموکرات آلمان، تصمیم ایران مبنی بر عدم پذیرش سفیر آلمان را یک رسوایی بزرگ و شکست برای دولت آلمان خواند. سخنگوی سیاست خارجی حزب سوسیال دموکرات آلمان نیز اظهارات رهبر ایران مبنی بر نپذیرفتن سفیر آلمان را به‌مثابه سیلی بر صورت کشور‌های اروپایی دانست.

در سال ۱۳۸۲ مذاکرات هسته‌ای بین ایران و سه کشور اروپایی (انگلستان، فرانسه و آلمان) آغاز شد و طی سه مرحله طرفین به توافقاتی دست یافتند، اما با اجرای پروتکل الحاقی و تعلیق داوطلبانه همه فعالیت‌های هسته‌ای، اروپایی‎ها به هیچ یک از توافقات خود با تهران عمل نکردند! تا آنکه در روز‌های پایان عمر دولت هشتم، رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان نظام با تأکید بر اینکه «اگر چنانچه [غربی‌ها]بخواهند به این روند مطالبه پی‌درپی ادامه بدهند، بنده خودم وارد میدان می‌شوم» به بحث هسته‌ای وارد شدند و فرمودند: «بایستی روند عقب‌نشینی متوقف و تبدیل به روند پیشروی شود، و اولین قدمش هم باید در همان دولتی انجام بگیرد که این عقب‌نشینی در آن دولت انجام گرفته بود.» درنهایت، باتوجه به بدعهدی کشور‌های اروپایی اولین قدم به سمت پیشرفت برداشته و تصمیم بر این شد که کارخانه «یو. سی. اف» اصفهان راه‌اندازی شود.

ساله بعد و پس از توافق برجام باز این داستان تکرار شد، آمریکا از برجام خارج شد و اروپا تنها نقش بدل آمریکا را بازی کردند و با وعده‎های دروغین برای توطئه‎های ضد ایرانی وقت خریدند! تا آنجا که رهبر معظم انقلاب نیز در این زمینه به صراحت بیان داشتند: «گفته می‌شود که برجام را می‌خواهیم با این سه کشور اروپایی ادامه بدهیم. من به این سه کشور هم اعتماد ندارم. من می‌گویم به اینها هم اعتماد نکنید؛ [اگر]می‌خواهید قرارداد بگذارید، تضمین به‌دست بیاورید -تضمین واقعی، تضمین عملی- وَالّا فردا اینها هم همان کاری را خواهند کرد که آمریکا کرد، [امّا]به یک شیوه دیگر.»

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات