کریدور تراسیكا شامل سیستم حملونقل تركیبی در منطقه آسیای مركزی، قفقاز و اروپای شرقی است كه نقش مهمی در احیای یكی از مسیرهای راه تاریخی ابریشم ایفا میكند و شاخه جنوبی این کریدور از ایران معرفی شده که از مرز ترکمنستان وارد ایران و سپس از طریق مرز بازرگان یا رازی وارد ترکیه میشود. در واقع این کریدور آسیا و اروپا را به صورت شرق-غرب به یکدیگر متصل میکند.برنامه تراسیكا اولین بار در سال ۱۹۹۳ در كنفرانسی در بروكسل با حضور وزرای تجارت و حملونقل ۸ كشور (ارمنستان، آذربایجان، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیكستان، تركمنستان، و ازبكستان) به منظور حل مشكلات حملونقل و تجارت منطقه مطرح شد.هدف این برنامه كه از طرف اتحادیه اروپا با سرمایه اولیه ۱۵ میلیون یورو پشتیبانی مالی میشد، توسعه كریدور حملونقلی از اروپا، به سمت دریای سیاه، قفقاز، دریای خزر، و آسیای مركزی بود.در هفتمین اجلاس تراسیكا در سال ۲۰۰۹ كه در قرقیزستان برگزار میشد، ایران به این توافقنامه ملحق شد و لیتوانی نیز به عنوان عضو ناظر تعیین گردید. در این سال یادداشت تفاهم تراسیكا با ECO و ESCAP نیز انجام گرفت. در سال ۲۰۱۰ و در قالب هشتمین اجلاس سالانه تراسیكا طرح توسعه ترافیك جادهای تراسیكا با كمك IRU پذیرفته شد و اولین انجمن سرمایهگذاری تراسیكا برای مذاكره بین دولتها و سرمایهگذاران خارجی تأسیس گردید.
امین ترفع، مشاور وزیر و رییس مرکز امور بین الملل وزارت راه و شهرسازی، از برگزاری هفدهمین اجلاس کمیسیون بین دولتی تراسیکا در روز هشتم اسفندماه در تهران خبر داد و گفت: ایران برای اولین بار میزبان اجلاس کمیسیون بین دولتی کریدور اروپا-قفقاز-آسیا (تراسیکا) شده است و ایران ریاست دوره ای این کمیسیون را به مدت یک سال عهدهدار خواهد شد.رییس مرکز امور بین الملل وزارت راه و شهرسازی گفت: روز هفتم اسفندماه، نشست دبیران ملی تراسیکا با هدف بررسی و جمع بندی مستنداتی که قرار است در روز اجلاس روسای کمیسیون بین دولتی تراسیکا (هشتم اسفندماه) مورد تصمیم گیری نهایی قرار گیرند، برگزار شد.ترفع با اشاره به مزیتهای برگزاری اجلاس کمیسیون بین دولتی تراسیکا برای ایران خاطرنشان کرد: در این اجلاس می توان ابتکارات بین منطقه ای را با توجه به عضویت ۱۴ کشور در این کمیسیون به صورت چندجانبه دنبال کرد تا رشد و جهش ترانزیت را برای ایران و با مشارکت سایر کشورهای منطقه رقم بزنیم.وی افزود: طی یک سالی که جمهوری اسلامی ایران ریاست دوره ای کمیسیون بین دولتی تراسیکا را بر عهده خواهد داشت؛ ابتکارات و نقش آفرینی هایی که امکان توسعه ترانزیت، ارتقای سطوح همکاری های حمل و نقلی و ایجاد فرصت های جدید برای انجام ترانزیت و حمل و نقل روان و ارزان در منطقه از طریق شبکه حمل و نقل کشورهای منطقه را فراهم می کند، به صورت چند جانبه دنبال می شوند.ترفع در ادامه بیان کرد: ارتقا و پیشرفت جایگاه کشورمان در سازمانهای بین المللی و پیگیری ابتکاراتی در معادلات ترانزیتی و حمل و نقلی از دیگر مواردی است که در مدت ریاست یکساله ایران در کمیسیون بین دولتی تراسیکا پیگیری و دنبال می شود.
مشاور وزیر و رییس مرکز امور بین الملل وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: کمیسیون بین دولتی تراسیکا دارای ۱۴ عضو از کشورهای اروپای شرقی، حوزه قفقاز، ایران و کشورهای آسیای مرکزی و ترکیه که مجموعا این شبکه کریدوری شرق به غرب را ایجاد میکنند، تشکیل شده است مهدی باقری، کارشناس ترانزیت، در مورد بستر ایجاد شده در تراسیکا برای ایران عنوان کرد که با عهدهگیری ریاست این ای کمیسیون بین دولتی، ایران میتواند نقش فعالتری در کردیدور شرق-غرب ایفا کند.باقری افزود: با این که چین هنوز به تراسیکا نپیوسته است، اما همچنان ظرفیتهای ترانزیت ریلی یکپارچه میان کشورهای آسیای مرکزی، قفقاز و اروپا که پس از جنگ روسیه و اوکراین و توقف مسیر شمالی تراسیکا که از روسیه عبور میکرد، در اختیار ایران است.این کارشناس تصریح کرد: مسیر رقیب کریدور تراسیکا عبوری از ایران، مسیر گذرنده از دریای خزر است که به واسطه وجود دو دریای خزر و سیاه، تعداد تخلیه و بارگیری افزایش می یابد و به تبع آن، هزینه و زمان ترانزیت نسبت به سایر مسیرها بیشتر میشود.