کرمان >>  عمومی >> یادداشت سیاسی
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۰  ، 
شناسه خبر : ۳۶۰۲۰۲
یکی از شاخصه های ثبات سیاسی در یک کشور ، انتقال آرام ومسالمت آمیز قدرت در عالی ترین سطوح حاکمیت است
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/حسین حسینی نژاد
وقوع سانحه هوایی در منطقه کوهستانی شمال غرب کشور و شهادت آیت الله رییسی و همراهانش ملت ایران را دغدار رییس جمهورمردمی و با کفایت،وزیر خارجه مجاهد و فعال، امام جمعه محبوب و معتبر تبریز ، استاندار انقلابی و متدین آذربایجان شرقی و دیگر همراهانشان کرد. با اینکه فقدان شخصیتهای از دست رفته ضایعه بزرگی برای نظام محسوب می شود اما روند جایگزینی این  مقامات بلند پایه نشان داد در یکی از بی ثبات ترین نقاط جهان،جمهوری اسلامی از ثبات سیاسی محکمی برخوردار است. 
 
 مصطفی کامل سعید استاد علوم سیاسی دانشگاه قاهره معتقد است: یکی از شاخصه های ثبات سیاسی در یک کشور ، انتقال آرام ومسالمت آمیز قدرت در عالی ترین سطوح حاکمیت است. اگر انتقال قدرت به صورتی مسالمت آمیز ، منظم و مطابق با قوانین صریح و روشن انجام بگیرد نشانه این است که نظام از مشروعیت و ثبات برخوردار بوده و مردم و نخبگان آن کشور از شیوه اجرای قوانین مربوط به فعالیت های سیاسی رضایت دارند، اما اگر در یک نظام سیاسی انتقال قدرت ،با خشونت ، نزاع و درگیری میان گروههای سیاسی همراه باشد می توان به مشروعیت و ثبات اندک یا بی ثباتی و نامشروع بودن آن نظام پی برد. 
 
 بر این اساس آنچه در جمهوری اسلامی اتفاق افتاد مصداق کامل جابه جایی مسالمت آمیز قدرت بود بدین معنی که  بلافاصله پس از  تایید شهادت رییس جمهور و وزیر امورخارجه ، نظام در فضایی آرام و بدون تنش سازکارهایی را که در قانون اساسی و سایر قوانین کشور برای چنین شرایطی پیش بینی شده بود را  فعال نموده و مطابق با آن روند انتقال مسالمت آمیز و قانونی قدرت آغاز گردید. 
 ️بر اساس این سازو کار تا زمان انتخاب رئیس جمهور توسط مردم در  انتخابات هشتم تیرماه،  فرمان قوه مجریه تحت نظارت سران قوه مقننه و قضاییه دراختیار معاون اول قرار گرفت تا آنطور که مقام معظم رهبری(مد) فرمودند خللی در اداره کشور به وجود نیاید، امری که نشان دهنده یک سیستم سیاسی متعالی، دقیق و با ثبات است. 
 
️استرتژیست های بزرگ معتقدند که بی ثباتی یک کابوس دلهره آور است ، مداوی رشید استاد علوم اجتماعی دانشگاه لندن در این باره می نویسد:  تقریبا در همه جای دنیا  "ثبات "  نشانه  "قدرت" است اما در خاورمیانه نشان دهنده قدرتی بیشتر؛ برای همین ثبات و امنیت یکی از کمیاب ترین و باارزش ترین کالاهایی است که در بازار این منطقه یافت می شود. در چنین فضایی جمهوری اسلامی توانسته است یکی از بزرگترین اتفاقاتی را -که اگر در بسیاری از کشورها به وقوع می پیوست ثبات آن را به هم می ریخت - بدون اینکه خللی در اداره کشور به وجود آید مدیریت نموده و فرایند انتقال مسالمت آمیز قدرت را به سرانجام برساند.