صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۳  ، 
کد خبر : ۲۸۳۲۸۶

نشریه اخبار تحلیل‌ها- شنبه 9 آبان 94- شماره 4223

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) این تسمیه به «منافقین» برای آنها، بهترین و مناسب‌ترین تسمیه بود. (26/7/77)
وزن عادل الجبیر با جای مشخص
نشست مقدماتی اجلاس بین‌المللی درباره بحران سوریه با شرکت وزیران خارجه فرانسه، آمریکا، آلمان، انگلیس، امارات، قطر و عربستان در هتل بریستل (محل اقامت وزیر خارجه فرانسه) برگزار شد و در ادامه نشست اصلی با شرکت 17 وزیر خارجه و معاون وزیر، نمایندگان سازمان ملل و اتحادیه اروپا در هتل امپریال وین برگزار گردید. «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان که کشورش به شدت از تروریست‌ها در سوریه حمایت می‌کند، پیش از نشست در مصاحبه با بی‌بی‌سی بدون درنظرگرفتن قد و قواره و وزن سیاسی خود گفت: بشار اسد با فرآیند سیاسی یا با توسل به زور باید از قدرت کنار رود؛ اما پس از ورود وزیر خارجه عربستان در اجلاس بین‌المللی وین 2، به دلیل کم‌سابقه‌بودن در وزارت خارجه، آخرین نفر در کنار میز اجلاس نشست. ترتیب چینش جای نشستن وزرای خارجه حاضر در اجلاس، نه براساس حروف الفبا، بلکه براساس ارشدیت وزراست. به این ترتیب، وزرایی که سابقه حضور در سمت وزارت را به مدت طولانی‌تر دارند، در صدر جلسه و وزرای با سابقه کمتر وزارت در امتداد میز نشسته‌اند. بر همین اساس، وزیر خارجه کم‌سابقه سعودی آخرین نفر در دور میز است. در کنار ادعاهای بی‌اساس عربستان، ایران همیشه مدافع راه‌حل سیاسی بحران سوریه بوده و مذاکرات اخیر و حضور خود برای حل بحران سوریه را یک فرصت می‌داند. با این حال به دو نکته اساسی معتقد است: اول اینکه در این فرایند اول باید موضوع حضور تروریست‌ها در سوریه حل شود، چون بدون حل این معضل، تروریست‌ها هر حکومت مستقری را از بین می‌برند و هیچ راه‌حل سیاسی در درون بحران تروریستی بادوام نخواهد بود. دوم اینکه فقط مردم سوریه هستند که باید درباره آینده سیاسی کشورشان، ازجمله نقش داشتن یا نداشتن «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در آینده این کشور تصمیم‌گیری کنند.

ترجمه
امیدها به نقش‌‌آفرینی مشترک ایران و عربستان

گروه ترجمه- روزنامه «گاردین» 31 اکتبر 2015 (۹ آبان) در مقاله‌ای به حضور ایران در نشست وین برای پایان‌دادن به بحران سوریه پرداخت و نوشت: «رژیم سوریه و مخالفان به نشست وین دعوت نشده بودند. گسترده‌ترین گفت‌وگوهای صلح از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه در وین برگزار شد و ایران نیز به عربستان سعودی و آمریکا پیوست تا برای پایان یکی از خطرناک‌ترین بحران‌های دهه‌های اخیر تأثیرگذار باشد. به طور کلی، خروجی این نشست نشان داد، در مواضع بازیگران صحنه سوریه تغییر چندانی صورت نگرفته و امیدها برای پیشرفت واقعی اندک است. طی چهار سال گذشته، ایران آشکارا بر حفظ اسد تأکید کرده و همچنان بازیگر تأثیرگذار صحنه سوریه بوده است.»
در ادامه مقاله آمده است: «اوضاع کنونی سوریه و نقش‌آفرینی‌ها و قدرت‌نمایی‌های ایران، به ویژه برای اسرائیل [رژیم صهیونیستی] دغدغه به شمار می‌رود. در مقابل، عربستان سعودی پافشاری کرده است که اسد باید کنار برود؛ این کشور، ایران را نیز بخشی از مسئله و نه راه‌حل سوریه می‌داند. روسیه با ورود نظامی به سوریه به بازیگری سرنوشت‌ساز تبدیل شده است. مسکو گفته است، با بیانیه منتشره پس از دو نشست نخست در ژنو موافق است. با وجود این، پوتین اوایل این هفته پیشنهاد کنار رفتن اسد را رد کرد و دعوت وی از بشار اسد به مسکو، تجلی این رویکرد روسیه بود.»
در پایان مقاله آمده است: «جای کری، وزیر خارجه آمریکا صبح جمعه با لحنی محتاطانه گفت:‌ «امیدوارم بتوانیم راهی رو به جلو پیدا کنیم که بسیار دشوار است». البته یک هدف مشترک وجود دارد و آن مبارزه با دولت اسلامی (داعش) است. مقامات نظامی منطقه همچنان پافشاری می‌کنند که روسیه حداقل 85 درصد بمباران‌های خود را بر مخالفان مسلح اسد متمرکز کرده و تمرکز چندانی بر مبارزه با داعش ندارد. در عین حال، آمریکا تلاش می‌کند پس از توافق هسته‌ای، ایران را در جایگاه همسایه‌ای با حسن نیت ترغیب کند که البته با مخالفت کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس روبه‌رو شده است.

گزارش روز
غرب باز هم عقب نشست

چندین سال است که از بحران سوریه و جولان تروریست‌های تکفیری با پشتیبانی کشورهای عربی و غربی می‌گذرد. طی این سال‌ها نشست‌های فراوانی برای یافتن راه‌حل بحران سوریه برگزار شده است که هیچ‌یک نتیجه‌ای را در بر نداشته است. ناظران بین‌الملل دلیل بی‌نتیجه‌ماندن مذاکرات درباره سوریه را نبود ایران که یکی از مؤثرترین بازیگر منطقه است، می‌دانستند؛ موضوعی که سیاسیون غربی و عربی، آن را انکار می‌کردند و می‌کوشیدند تا با حمایت از تروریست‌ها، نظر خود را به مردم سوریه تحمیل کنند؛ اما در میدان درگیری‌ها نیز ارتش سوریه که حمایت مستشاری ایران و پشتیبانی نظامی روسیه را همراه داشت، پیشرفت‌های خوبی به دست آورده است.
غربی‌ها که در دو جبهه نظامی و سیاسی راهی از پیش نبردند، با عقب‌نشینی آشکار به‌طور رسمی از تهران برای حضور در نشست وین دعوت کردند. نشستی با حضور 17 کشور که بیانیه نُه‌بندی پایانی آن، نوید دست یافتن به راه حل سیاسی را می‌دهد. شاید بارزترین نکته این نشست، کنارگذاشتن طرح برکناری بشار اسد باشد؛ موضوعی که غربی‌ها حتی در حین برگزاری نشست وین تلاش کردند تا آن را با جریان‌سازی رسانه‌ای القا کنند. رویتر در خبر فوری نوشت: ایران با جدول زمانبندی کنار رفتن اسد از قدرت موافقت کرده است! خبری که از سوی وزیر خارجه کشورمان تکذیب شد.
اما کیلومترها آن‌طرف‌تر از وین، در آمریکا مباحثی مطرح شده است که حسن نیت غرب را در رسیدن به راه‌حل سیاسی در سوریه با تردید روبه‌رو می‌کند. دولت «باراک اوباما»، روز جمعه از اعزام نیروهای ارتش ویژه آمریکا به منظور «تعلیم، مشاوره و کمک» به تروریست‌هایی خبر داده است که آنان را معارضان «میانه‌رو» می‌خوانند!
    
اخبار
1- گاف سیاسی جریان حامی فتنه برای ورود زودهنگام به انتخابات

  تشکل سیاسی غیرقانونی منتسب به جریان فتنه با برگزاری نشست سراسری در پوشش نهاد خیریه و بدون أخذ مجوز قانونی، سازماندهی و بازسازی چهره‌های مسئله‌دار سیاسی در حوزه زنان را کلید زد. این گروه غیرقانونی در پوشش یکی از احزاب سیاسی، با فراخوان رابطان استانی خود از سراسر کشور، در بنیاد امور بیماری‌های خاص در تهران نشست فوق را برگزار کرد. این نشست که با حضور و سخنرانی برخی از فعالان سیاسی و خانواده محکومان امنیتی همراه بود، به منظور سازماندهی و برنامه‌ریزی برای ورود چهره‌های حامی برخی از جریان‌های افراطی به عرصه انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی و همچنین بازسازی و احیای زنان مرتبط فعال سیاسی در فتنه 88 برگزار شد.

2- مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 در وین
  هیئت‌های فنی ایران و 1+5 که برای شرکت در نشست وین درباره سوریه در اتریش جمع شده‌اند، در حاشیه این نشست درباره آخرین هماهنگی‌ها و فراهم‌کردن زمینه‌های اجرای برجام گفت‌وگو کردند. برخی از موضوعات فنی، از جمله بازطراحی اراک، چگونگی کاهش سانتریفیوژها و نیز اطمینان حاصل کردن آژانس و 1+5 از اینکه سانتریفیوژهای IR1 در طول اجرای هشت‌ساله برجام ارتقا پیدا نکنند یا چگونگی اندازه‌گیری سو سانتریفیوژهای نسل IR1 و نیز برطرف‌کردن برخی از نکات مبهم درباره سند رسمی اراک و همچنین چگونگی حل و فصل موضوع PMD و قطعنامه‌ای که قرار است از سوی 1+5 در رابطه با اعلام پایان سؤالات آژانس درباره مسائل گذشته و حال به شورای حکام تا پیش از اجرای برجام ارائه شود، موضوعاتی هستند که هیئت‌های فنی دو طرف طی این دو روز، آنها را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

  اخبار کوتاه         
**  فرمانده سپاه امیرالمؤمنین(ع) استان ایلام گفت: با بارش‌های سیل‌آسای اولیه باران، تمام نیروهای سپاه و بسیج در استان ایلام، مؤسسه قرب سپاه بعثت و سپاه امیرالمؤمنین(ع) به حالت آماده‌باش درآمدند. سردار حسینی اظهار داشت: سپاه به صورت کامل مشغول انجام عملیات امدادرسانی به سیل‌زدگان استان ایلام است و در حوزه امدادرسانی، حفظ امنیت، خدمات‌رسانی، حمل‌ونقل، بازگشایی معابر مسدودشده و اسکان، تمام توان خود را به کار بسته و این روند نیز همچنان ادامه دارد.
**  آمریکایی‌ها از «محمدبن‌سلمان» جانشین ولیعهد عربستان درخواست کرده اند که جنگ علیه یمن را پیش از اینکه مجبور شود و آبرویش بر باد رود، متوقف کند. به گزارش المنار، ناخرسندی آمریکا به علت عملکرد شکست خورده جنگ علیه یمن و ناهماهنگی میان ائتلاف است؛ موضوعی که فضای لازم را برای داعش برای نفوذ در یمن فراهم آورده است. اختلاف سعودی - اماراتی هم به شکل آشکار درآمده است که در اختلافات میان «منصورهادی» مورد حمایت عربستان و «بحاح» مورد حمایت امارات تبلور پیدا می‌کند و به نظر می‌رسد، کفه ترازو به نفع بحاح تغییر کرده است.
**  معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان گفت: گاهی در رسانه‌ها عده‌ای از خارج و داخل کشور اعلام می‌کنند که ما با شورای نگهبان هماهنگی‌های لازم را انجام داده‌ایم؛ اما شورای نگهبان با هیچ‌کس در زمینه انتخابات و صلاحیت‌ها هماهنگی نکرده است و دلیلی ندارد که شورای نگهبان با کسی هماهنگی انجام دهد. معیار سیاست‌ها و خط قرمزهای شورای نگهبان را رهبر معظم انقلاب تعیین کرده‌اند.
**  کاخ سفید اعلام کرد، اعزام نیروهای ویژه ارتش آمریکا به سوریه، با هدف ایجاد ظرفیت در نیروهای محلی به منظور مقابله با گروه داعش انجام خواهد شد. پس از حملات روسیه به مواضع گروه‌های تروریستی در سوریه و تضعیف شدید گروه‌های مورد حمایت آمریکا و همچنین ناکارایی ارسال تسلیحات جدید، واشنگتن درصدد است تا به هر نحو ممکن مواضع این گروه‌ها را تقویت کند. وزیر خارجه روسیه در این باره گفت: تصمیم اوباما، موضع مسکو در مقابله مشروع با تروریسم را تغییر نداده است.
**  کتاب «نامیرا» نوشته صادق کامیار از آثار فاخر ادبیات دینی انتشارات «کتاب نیستان» است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره این کتاب گفته‌اند: «کار بسیار خوبی است و نگاه درستی به عاشورا دارد و جذابیت داستانی دارد... هر کسی می‌خواهد فتنه‌ 88 را بشناسد، این کتاب را بخواند.» نامیرا شرح تذبذب و برزخ میان حق و باطل است و تردید فردی را روایت می‌کند که میان همراهی یا عدم همراهی با امام حسین(ع) در کربلا، مردد مانده است.
**  «بهروز نعمتی» نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به مشکلات موجود در صنعت خودروی کشور گفت: در اوضاعی فعلی شرکت‌های خودروسازی به حیاط خلوت مدیران سیاسی تبدیل شده‌اند که این بزرگ‌ترین آفت برای این صنعت به شمار می‌رود. عضو کمیسیون صنایع مجلس افزود: اگر شرکت‌های خودروسازی ما خصوصی هستند، مدیران دولتی در این شرکت‌ها چه کار می‌کنند و اگر هم دولتی هستند، دولت باید در این‌باره مسئولیت بپذیرد و بگوید، تشخیص ما این است که صنعت خودروسازی باید دولتی باقی بماند و مسئولیت‌های مربوط به آن را نیز قبول کند.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات