صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۱  ، 
کد خبر : ۲۸۴۹۵۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 2 دی 94 شماره 4260

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) جمهوری اسلامی ایران از هر کس در هر جای دنیا که در مقابل زورگویی و سلطه ایستادگی کند حمایت می‌کند. (94/9/3)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

حرف روز
بازی کثیف آمریکا
در این چند سال هرگونه سلاحی که از تکفیری‌ها و داعش به دست می‌آید، به نوعی ردّ پای آمریکا در آن دیده می‌شود و در جدیدترین خبرها از قول «استفان لندمن» تحلیلگر آمریکایی آمده است، واشنگتن در حال ارائه تسلیحات با قابلیت ساقط کردن هواپیما به داعش است. به نظر می‌رسد، آمریکا و هم‌پیمانانش به تداوم  راهبرد «جنگ نیابتی»  ادامه می‌دهند و هیچ باوری به حذف گروه‌های شورشی ندارند و هر بار که نیروهای عراقی و سوری پیشروی‌هایی انجام می‌دهند، ائتلاف بين‌المللي به سرکردگی آمریکا با آن همه امکانات و اطلاعات یا به اشتباه نيروهاي ارتش و داوطلبان عراقي و سوری را هدف قرار داده یا سلاح‌ها را براي داعش تخلیه می‌کنند. نوع عملکرد آنها نشان می‌دهد، پیروزی‌های ائتلاف ایران، روسیه، عراق و سوریه به مذاق آمریکایی‌ها خوش نمی‌آید و اعمال خبیثانه، ارسال و تحویل تسلیحات و تجهیزات را به منظور فشار بر حکومت قانونی بشار اسد و مقابله با روسیه و ایران انجام می‌دهند. به عبارتی، اهداف بلندمدت آمریکا برای تغییر رژیم در سوریه عبارت است از: نابودی حکومت مستقل آن و جایگزینی حکومتی تحت کنترل واشنگتن و رژیم صهیونیستی، تضعیف خط مقاومت و ایجاد خشونت و ناامنی پایان‌ناپذیر شبیه به هرج‌ومرجی که در افغانستان، عراق، لیبی و تقریباً هر جایی که سر و کله آمریکا در آنجا پیدا می‌شود. آمریکایی‌ها باید بدانند ائتلاف چهارگانه به نابودی تروریسم در سوریه مصمم است و هرچه داعش و دیگر تکفیری‌ها بیشتر و سنگین‌تر مسلح شوند، از سوی ائتلاف چهارگانه شدیدتر هدف قرار خواهند داد. تجهیز تکفیری‌ها به موشک‌های دوش پرتاب،‌ قابل حمل برای یک نفر،‌ موشک‌های زمین به هوا و دستگاه‌های دفاعی هیچ‌گونه خللی در کار ائتلاف ایجاد نمی‌کند. تاکنون پوتین در سوریه از اوباما زرنگ‌تر بوده و به طور مؤثر در حال به چالش کشیدن بازی کثیف آمریکاست.

ترجمه
پیامدهای تحریم‌های جدید آمریکا در دوره پسابرجام
گروه ترجمه-
پایگاه اینترنتی «گلف‌نیوز» 23 دسامبر 2015 (2 دی) در مقاله‌ای به چشم‌انداز تأثیر تحریم‌های کنگره آمریکا علیه ایران بر توافق هسته‌ای پرداخت و نوشت: «پس از 20 ماه گفت‌وگو، ایران و شش قدرت جهانی به توافقی رسیدند که از نظر بسیاری می‌تواند به شکل‌دهی مجدد روابط ایران و آمریکا کمک کند. در ایران نیز این انتظار به طور مشخص با خوش‌بینی تکنوکرات‌های دولتی مطرح شده است؛ محمدجواد ظریف در این‌باره گفته است که رهبر ایران اظهار داشته، اگر آمریکا جدیت نشان دهد و زبان زور و تهدید را کنار بگذارد، ما سایر گزینه‌ها را مد نظر قرار خواهیم داد».
در ادامه مقاله آمده است: «دولت آمریکا توافق هسته‌ای را تحولی دانست که می‌تواند ضمن پایان دادن به انزوای ایران، سیاست‌های میانه‌رو در ایران را گسترش دهد که تأثیرات آن در سراسر منطقه احساس خواهد شد. باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا امیدوار بود که توافق هسته‌ای بتواند «دوره‌ای جدید در روابط ایران و آمریکا و نیز با گذشت زمان دوره‌ای جدید در روابط ایران و همسایگانش باشد». حداقل در حال حاضر، گویا این خوش‌بینی غیرواقع‌گرایانه است. جریان‌های مختلف در آمریکا، به ویژه جمهوریخواهان و لابی اسرائیل به شدت مخالف ارتقای روابط ایران و آمریکا هستند و این مسئله تهدیدی جدی برای موفقیت توافق هسته‌ای است.
در پایان مقاله آمده است: رهبر ایران می‌گوید: «هر گونه تحمیل تحریم‌ها در هر سطح و به هر بهانه‌ای... نقض و بی‌اعتبارسازی توافق هسته‌ای است». دو اقدام آمریکا در ماه دسامبر نشانه‌های هشداردهنده‌ای درباره ناکامی توافق هسته‌ای هستند. نخست، تصویب قانون کنگره در زمینه محدودیت‌های روادید برای کسانی که به ایران سفر می‌کنند و دوم، رأی مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت قاطع به تحمیل تحریم‌های جدید علیه نهادهایی که با حزب‌الله لبنان روابط اقتصادی دارند. این قانون که به تصویب سنای آمریکا رسیده، به تحمیل تحریم‌های جدید علیه بانک‌های ایرانی نیز منجر خواهد شد که این مسئله خطر فروپاشی توافق هسته‌ای را در پی دارد.

گزارش روز
هر دم از این باغ بری می‌رسد...

هنوز امضای باراک اوباما، پای قانون محدودیت روادید، که به شدت بر صنعت گردشگری و سرمایه‌گذاری ایران تأثیر منفی می‌گذارد، خشک نشده است و همچنان نامه جان کری به جواد ظریف خبرِ یک رسانه‌هاست و اعتراضات و توجیهات درباره نقض شدن یا نشدن برجام پس از این قانون، موضوع اول مباحث سیاسی است، که خبر از قوانین ضدایرانی جدید به گوش می‌رسد. نمایندگان کنگره آمریکا همزمان با امضای نامه‌ای که به انتقاد از مکاتبه کری با محمدجواد ظریف، وعده‌های وی به ایران را غیرضروری و اجرانشدنی دانستند، از دو طرح جدید ضد ایرانی حمایت کردند که به بهانه مبارزه با تروریسم و حقوق بشر، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را هدف گرفته است. قانون «تحریم سپاه پاسداران انقلاب ایران» را «دیون نونز» عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان و قانون «اجرا و بازنگری تحریم‌های سپاه پاسداران انقلاب ایران» را «برد شرمن» از اعضای دموکرات آمریکا ارائه داده‌اند. ارائه‌کنندگان این قوانین هدف از تصویب آنها را اعمال تحریم‌هایی مؤثرتر علیه سپاه پاسداران یا هریک از مقامات، عوامل یا وابستگان آن برای مقابله با حمایت این نهاد از تروریسم بین‌المللی و همچنین محافظت از مردم آمریکا و ایران و اقتصاد جهانی در برابر نقض استانداردهای حقوق بشری و شهروندی از سوی ایران و تخلفات اقتصادی مخرب سپاه پاسداران عنوان کرده‌اند. حالا پیش‌نویس این قوانین آزمون بزرگی برای دستگاه دیپلماسی دولت یازدهم است. باید منتظر ماند و دید، این اقدام با پاسخ درخوری از سوی ایران همراه خواهد شد یا باز هم قرار است بر بدعهدی دشمن چشم ببندیم و ساده‌انگارانه به شیطان بزرگ اعتماد کنیم!
 
اخبار
قدرت موشکی را بر اساس پاراگراف قطعنامه‌ تنظیم نمی‌کنیم

  سردار سرتیپ پاسدار حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه با اشاره به توسعه قدرت دفاعی و موشکی کشورمان اظهار داشت: حوزه‌های رسالت و مأموریت سپاه برای دفاع از انقلاب اسلامی فراتر از دفاع نظامی است و ما انقلاب اسلامی را در جبهه و پهنه‌ای بسیار گسترده هم در جغرافیا و هم در نوع جنگ می‌بینیم. جانشین فرمانده کل سپاه گفت: توسعه قدرت دفاعی و بازدارنده سپاه بر اساس نیازهای دفاعی ماست و این یک تصمیم مستقل و کاملاً ملی است و هیچ ربطی به قطعنامه‌های صادرشده ندارد. وی افزود: وظیفه ما تولید قدرت است و در این زمینه هرگز قطعنامه‌ها را مطالعه نمی‌کنیم و هیچ وقت هم قرار نیست چند پاراگراف، حرکت پرشتاب ما را برای تولید و قدرت دفاعی‌ محدود کند. سردار سلامی در ادامه گفت: در دنیای امروز اگر در رقابت قدرت موفق نباشیم، با مشکل مواجه خواهیم شد؛ لذا سپاه مجبور است مدام به نوسازی قدرت و توسعه دانش برای دستیابی به لبه‌ها و خطوط مقدم دانش‌های نوین بپردازد.

اخبار کوتاه
**  در ادامه فعالیت‌های سیاسی شهین‌دخت مولاوردی، معاون امور زنان رئیس‌جمهور و حضور او در کنگره حزب اتحاد ملت و حمایت معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست از جریان اصلاحات، «ژاله فرامرزیان» یکی دیگر از مدیران زن دولتی است که حضور چشمگیری در همایش‌های اصلاح‌طلبان داشته است. وی که سمت مدیرکل دفتر تشکیلات و بهبود روش‌های وزارت کشور را برعهده دارد، به‌تازگی در میزگردی که فائزه‌ هاشمی و دیگر زنان فعال اصلاح‌طلب تدارک دیده بودند، حضور یافت. این در حالی است که وزارت کشور مجری انتخابات مجلسین خبرگان و شورای اسلامی است و برابر قانون، مدیران سطوح بالای این وزارتخانه نباید فعالیت‌های انتخاباتی داشته باشند.
**  مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه آلودگی هوا مرگی خاموش است، گفت: متوسط مرگ و میر در هر روز ۱۵۰ نفر است که در این روز‌ها این تعداد به ۱۸۰ نفر رسیده است و باید گفت، اضافه کردن تراکم شهر چنین مشکلاتی را نیز به دنبال دارد. رئیس شورای شهر با اشاره به تعطیلی معادن شن و ماسه، تصریح کرد: تعطیلی یک هفته‌ای معادن شن و ماسه به درد نمی‌خورد و این معادن باید به صورت کامل بسته شوند و ضروری است استاندار تهران و فرمانده نیروی انتظامی به میدان بیایند.
**  هر لیتر بنزین با قیمت 28/4 لیر، معادل 5500 تومان در ترکیه فروخته می‌شود. بنا بر اعلام سازمان مقررات بازار انرژی ترکیه با اضافه شدن هزینه پالایش، سود شرکت‌های نفتی و همچنین مالیات، قیمت یک لیری بنزین در ترکیه به حدود پنج لیر افزایش می‌یابد، به گونه‌ای که از هر 100 لیر سوخت خریداری‌شده، حدود 60 لیر مالیات دریافت می‌شود. بر همین اساس، 15 درصد از کل مالیات دریافت‌شده از سوی دولت ترکیه در سال، از محل مالیات اعمال شده بر سوخت تأمین می‌شود.
**  بر اثر شلیک یک فروند موشک قاهر1 نیروهای مشترک یمنی به منطقه «صافر» بیش از 137 تن، از جمله سرکرده‌های متجاوزان ائتلاف سعودی، پنج افسر اماراتی، رئیس اتاق عملیات و افسران سعودی و سودانی و کارشناسان خارجی که به نظر می‌رسد آمریکایی و انگلیسی بودند، از پای درآمدند؛ به گونه‌ای که اجساد کشته‌شدگان کاملاً سوخته است. همچنین، در حمله به پایگاه «طوال» نیز 79 نفر از مزدوران یمنی که در پایگاه مرزی الودیعه آموزش دیده بودند، کشته و 100 نفر دیگر زخمی شدند.
**  محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت درباره استخدام‌های دولتی در سال ۹۵ گفت: ۱۴ هزار استخدام در آموزش و پرورش و ۱۷ هزار استخدام برای بیمارستان‌ها خواهیم داشت. افزون بر آن، برخی از دستگاه‌های دیگر همچون سازمان ثبت از ما مجوز استخدام گرفته‌اند. وی افزود: برنامه استخدامی دولت این است که در ازای هر پنج نفری که بازنشسته می‌شوند، یک نفر استخدام شود؛ اما در گذشته این‌گونه بود که به ازای هر سه نفر بازنشسته، یک نفر استخدام می‌شد.
**  استاندار «الانبار» عراق گفت: کمر داعش در برابر نیروهای عشایر و امنیتی عراق در الرمادی شکسته شده است و این شهر در آستانه آزادی قرار دارد. منابع عراقی هم از قریب‌الوقوع بودن آزادی شهر الرمادی، واقع در استان الانبار از اشغال تروریست‌های تکفیری خبر دادند. این منابع گفتند، تروریست‌های داعش ناامید و آشفته هستند و بسیاری از آنها کشته شده و بقیه به صحرا گریخته‌اند.
**  گروه موسوم به «حزب مردمی اصلاحات» با صدور نامه‌ای خطاب به محمدرضا عارف، رئیس شورای سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان از عدم پذیرش این تشکل سیاسی اصلاح‌طلب در شورای سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان انتقاد کرد. این تشکل در این نامه ضمن انتقاد از نگاه انحصارطلبانه، اعلام کرد که به صورت مستقل در انتخابات حضور خواهد داشت.
**  «درک داویسون»، تحلیلگر آمریکایی مسائل بین‌الملل در پایگاه خبری ـ تحلیلی «لوب‌لاگ» نوشت: اظهارات اخیر «دیوید آلبرایت» در اندیشکده آتلانتیک که ایران را به تلاش برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای متهم می‌کند، یادآور جمله مشهور «سیلنکر» است که می‌گوید: «سخت است فهماندن چیزی به کسی که برای نفهمیدن آن پول می‌گیرد.»


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات