صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۱  ، 
کد خبر : ۲۸۴۶۴۴

تابلو سیاسی 25 آذر شماره 295

تابلو سیاسی 25 آذرماه - word


     
  کیهان/ دانشگاه‌ها برای کجا کادر سازی می‌کنند؟
همایش ملی‌ گذر از علوم سیاسی غربی به علوم سیاسی اسلامی در دانشگاه تهران برگزار شد.حسن رحيم‌پور ازغدي در این همايش اظهار داشت: بايد فضاي گفتماني در زمينه علوم سياسي در دانشگاه‌ها ايجاد كنيم كه جرات انديشيدن داشته باشيم و  اسامي اشخاص و انديشمندان بزرگ در دنيا چشم‌مان را كور نكند و از كسي نهراسيم.عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي ادامه داد: امروز از نظر عملي خاكريز‌هاي زيادي فتح شده و نيروي عمل و گفتمان جهان اسلام كل قرارگاه غربي‌ها را به هم ريخته و تمام رژيم‌ها يكي پس از ديگري سرنگون مي‌شود. ارتش آمريكا، روسيه، انگليس و ساير ارتش‌ها تمام حواس‌شان به ما و منطقه ماست و پارادايم علم سياست تغيير كرده و جهان عوض شده، اما هنوز در مورد متون بعد از جنگ جهاني دوم بحث مي‌كنيم و اين به معني منگوليسم دانشگاهي است و دانشگاه و حوزه ما علي‌رغم تمام تلاش‌ها دچار اين منگوليسم هستند.رحيم‌پور ازغدي با اشاره به نقش انقلاب اسلامي يادآور شد: انقلاب اسلامي ايران، جهان اسلام را به هم ريخته و كاري كرده كه مسئله بي‌حجابي كه روزي از طريق اروپا به تركيه و بعد به ايران آمد، نهضت حجاب به اروپا صادر شود و در پاريس و لندن دختران و پسران با حجاب در خيابان‌ها حضور پيدا كنند. عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي ادامه داد: بزرگ‌ترين مشكل ما آزادانديشي است و در برابر آزادانديشي آكادميك مانع وجود دارد كه نمي‌توان با لگد و تكفير آن را از بين برد، بلكه بايد موانع را با علم و نظريه برداشت.وي با طرح اين پرسش كه برون‌داد دانشكده‌هاي علوم سياسي ما چيست؟ يادآور شد: آيا آنها مي‌خواهند نظريه‌پرداز تحويل جامعه دهند يا كارمند سياسي؟ بايد پرسيد دانشگا‌‌ه‌ها براي كجا كادرسازي مي‌كنند؟ اينكه مسئولان ما مي‌گويند نتيجه كار ما تبديل چند ميليون ديپلم بيكار به چند ميليون فوق‌ليسانس بيكار بوده، جزو گناهان كبيره شوراي عالي انقلاب فرهنگي، تصميم‌گيرندگان علوم سياسي و مسئولان وزارت علوم است. وي گفت: افرادي كه در دانشگاه‌هاي اروپايي و آمريكايي درس خواند‌ه‌اند، داعشي مي‌شوند، مي‌دانيم اتاق فرمان داعش در دست صهيونيست‌هاست. 

جوان/ پرونده دروغ براي برجام بسته شد
شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در نشست روز سه شنبه خود با تصويب قطعنامه پيشنهادي كشورهاي 1+5، با اجماع، پرونده‌ مربوط به ابعاد گذشته هسته‌اي ايران، موسوم به پي‌ام‌دي را بست كه بيش از يك دهه عامل فشار، تهديد و تحريم عليه ايران بود. به دنبال تصويب اين قطعنامه زمينه براي لغو تحريم‌ها و اجراي برجام فراهم شد. وزيرخارجه ايران در واكنش به اين قطعنامه گفت:بر اساس قطعنامه شوراي حكام مي‌توان به صراحت گفت كه موضوع جعلي ابعاد به اصطلاح نظامي برنامه هسته‌اي ايران، موسوم به پي ام دي، به تاريخ پيوسته است. شست ويژه شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي پس از چند ساعت بررسي موضوع ابعاد گذشته هسته‌اي ايران، سرانجام قطعنامه‌اي در اين زمينه صادر شد كه نه فقط براي بستن پي ام دي، بلكه از آن مهم‌تر به منظور تدوين فصل نويني براي پرونده هسته‌اي ايران در شوراي حكام، در پرتو برجام و قطعنامه جديد شوراي امنيت، طراحي شده و به همين دليل است كه تمامي قطعنامه‌هاي گذشته خود را لغو مي‌كند.در اين قطعنامه براي اولين بار با لحني مثبت در مورد همكاري ايران به منظور حل و فصل موضوعات هسته‌اي صحبت شده است و هيچ نكته يا عبارت‌پردازي منفي، همچون ابراز نگراني در آن وجود ندارد. همچنين قطعنامه هيچ درخواستي از مديركل براي ادامه كار روي موضوعات گذشته ندارد. حتي قطعنامه‌هاي گذشته شوراي حكام كه در آنها از مديركل خواسته شده بود در مورد پي‌ام‌دي گزارش بدهد هم لغو شده‌اند. گفتني است كه ايران بخشي از اقدامات هسته‌اي خود را در چارچوب برجام، از جمله خارج كردن محفظه اصلي رآكتور اراك و نيز انتقال اورانيوم غني‌شده‌اش به روسيه به اعلام خاتمه رسيدگي موضوع پي‌ام‌دي موكول كرده است. بنابراين بعد از تصويب اين پيش‌نويس در شوراي حكام ايران اقدامات هسته‌اي خود را تكميل خواهد كرد. در همين حال ساير اقدامات هسته‌اي، هماهنگي‌ها و امضاي توافق‌ها و اسناد درباره بازطراحي رآكتور اراك و نيز جمع‌آوري سانتريفيوژهاي غيرفعال و فعال در سايت‌هاي نطنز و فردو در حال انجام است.  

ایران/  نظر مثبت دولت به اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل
دیروز از سخنگوی دولت درباره احتمال همراهی دولت با اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو برای جبران کمک اصلاح‌طلبان به دولت در انتخابات 92 پرسیده شد. نوبخت در پاسخ، اصلاح‌طلبی را جریانی توصیف کرد که در کشور واقعیت دارد و قابل قدردانی است و افزود: اصلاح‌طلبان معتدل با دولت همگرایی دارند که قابل قدردانی است، چنان که دولت هم نظر مثبتی نسبت به آنان دارد، در عین حال که دولت با اصولگرایان معتدل نیز نظر مساعدی دارد و اساساً کابینه اعتدال هم در واقع همین است که همه معتدلین در آن حضور داشته باشند. سخنگوی دولت اضافه کرد: آنچه در انتخابات سال 92 انجام شد، در این انتخابات نیز انجام خواهد شد و اگر این اتفاق بیفتد، در راستای کارایی مجلس مؤثر است. وی تصریح کرد: هیچ جریان سیاسی در چارچوب نظام و قانون اساسی قابل حذف نیست و هنر این است که بتوانیم از همه استفاده کنیم. نوبخت همچنین خبر جلسه سیاسی مشترک خود با ناطق نوری، لاریجانی، ولایتی و مقتدایی را بی‌اساس دانست.  

تابناک / دولت از موضع گیری سخت در برابر آمریکا نترسد
حجت الاسلام مجتبی ذوالنور مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران اظهار داشت: آنچه تا به حال از دولت دیدیم منش اول است و اینکه دولت تصمیم گرفته به هر قیمت و آسیبی که به جمهوری اسلامی وارد می‌شود برجام را بپذیرد و این خلاف است. دولت جمهوری اسلامی باید منافع اصلی جمهوری اسلامی مدنظرش باشد. نباید از موضع گیری سخت بترسد و برای آنها حریم قائل شود.وی با تاکید بر اینکه تیم سیاست خارجی باید در چارچوب منافع اسلامی اقدام عملی مناسبی داشته باشد گفت: متاسفانه امروز عدم شجاعت را در دیپلماسی‌مان مشهود است، در دیپلماسی باید شجاعت جدی داشته باشیم و به موقع برای حفظ منافع ملی حرکت کنیم. نباید به یک موضع سست و آبکی بسنده کنیم.خود آقایان می‌گویند مذاکره داد و ستد است بنابراین اگر جایی سیلی زدند باید سیلی بزنیم و اگر نه صورتمان را برای سیلی‌های بعدی آماده کنیم. باید با عکس‌العمل مناسب امیدی برای مانورهای اینچنینی در دشمنان باقی نگذاریم و امیدوارم دولت و وزارت امور خارجه به طور جدی برای حفظ منافع ملی و عزت و شأن و اقتدار جمهوری اسلامی تصمیم بگیرند.  

 جمهوری اسلامی/ پیش‌بینی موگرینی درباره تمدید تحریم‌ها علیه روسیه
مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا تاکید کرد: از آنجایی که توافقنامه‌های مینسک در خصوص اوکراین به طور کامل عملی نشده به احتمال زیاد تحریم‌های ضد روسیه به مدت شش ماه دیگر تمدید خواهد شد. به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا به دنبال نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: وزرا به این حقیقت که در اجرای توافقنامه مینسک در راه درست گام برمی‌داریم اما همچنان از اجرای کامل آن دور هستیم و همچنین لزوم تمدید تحریم‌ها علیه روسیه اشاره دارند.وی تاکید کرد: روز پنجشنبه نشست شورای سران اروپا برگزار می‌شود و ارزیابی واقعی من این است که به احتمال زیاد این مساله در برنامه قرار خواهد داشت اما از نظر سیاسی باید بگویم که ارزیابی کلی امروز این است که باید در راستای تمدید تحریم‌ها حرکت کنیم.به دنبال الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در سال 1393 و تشدید بحران اوکراین در اواخر همان سال اتحادیه اروپا و آمریکا چندین دوره تحریم را علیه مسکو اعلام کردند.

انتخاب / حماس: پرونده سوریه همچنان مانع بازگشت روابط ما با ایران به حالت عادی می شود
روزنامه القدس العربی چاپ لندن در گزارشی به قلم اشرف الهور از غزه نوشت: احمد یوسف از سران جنبش حماس در گفتگو با خبرگزاری «معا» بر ادامه داشتن حمایت نظامی ایران از گردان های قسام شاخه نظامی جنبش حماس تاکید کرد. وی همچنین گفت اوضاع کنونی کرانه باختری و نوار غزه به گونه ایست که ممکن است مردم فلسطین را به انفجار در برابر رژیم اشغالگر اسرائیل سوق دهد اما بعید نیست حوادث کنونی به حد رویارویی نامحدود با اسرائیل برسد و احتمالا دامنه این رویارویی به نوار غزه نیز خواهد رسید.احمد یوسف تصریح کرد جنبش حماس برنامه جنگ ندارد اما شرایط سخت کنونی در نوار غزه ممکن است ما را به سمت جنگ غافلگیرکننده و بدون هشدار قبلی سوق دهد. وی بعید ندانست این جنگ سال آینده میلادی رخ دهد.احمد یوسف درباره روابط کنونی حماس و ایران گفت اختلاف برسر پرونده سوریه همچنان بر روابط دوجانبه تاثیر می گذارد با وجود این، حمایت ایران در حال حاضر به شاخه نظامی حماس محدود می شود. یوسف افزود «ایران همچنان به ارائه حمایت مالی و لجستیکی و نیز آموزش دادن گردان های قسام پایبند است.» وی بر توجه حماس به حفظ روابطش با ایران به عنوان یک کشور اسلامی حامی مسئله فلسطین تاکید کرد و بار دیگر افزود پرونده سوریه همچنان مانع بازگشت روابط به حالت عادی می شود.  

   وطن امروز/ آغاز آتش‌بس مستعجل یمن
روز گذشته همزمان با آغاز مذاکرات ژنو میان بین دولت خودخوانده عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور فراری و انقلابیون، آتش‌بس در یمن آغاز شد.اما این آتش‌بس که ۱۲ ظهر سه‌شنبه به‌وقت محلی صنعا، پایتخت این کشور آغاز شده به احتمال قریب به یقین مثل آتش‌بس‌های 9 ماه اخیر بلافاصله توسط متجاوزان سعودی نقض خواهد شد. ائتلاف متجاوزان به کشور یمن به‌سرکردگی عربستان، روز دوشنبه در بیانیه‌ای خاطرنشان کرد که عبدربه منصور هادی (رئیس‌جمهوری مستعفی یمن) با ارسال نامه‌ای به سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان اعلام کرد دولت خودخوانده‌اش با آغاز آتش‌بس 7روزه از 15 دسامبر تا 21 دسامبر (24 تا 30 آذر ماه) همزمان با آغاز مذاکرات ژنو موافقت کرده است. اما واس، خبرگزاری رسمی عربستان به‌نقل از بیانیه ائتلاف گزارش داد که آتش‌بس در صورت پایبندی طرف مقابل (انصارالله) تمدید خواهد شد و فرماندهی نیروهای ائتلاف ضمن موافقت با درخواست منصور هادی حق نقض آتش‌بس را برای خود به‌بهانه واکنش در برابر نقض احتمالی این آتش‌بس محفوظ دانسته است. به عبارت دیگر با چنین بهانه‌گیری‌هایی این آتش‌بس هم به سرعت توسط سعودی‌ها نقض می‌شود.  

 جهان نیوز/ کناره‌گیری‌آیت‌الله‌مقتدایی‌از جلسه که به وحدت‌اصولگرایی‌صدمه می‌زد
عضو جامعه مدرسین می‌گوید مقتدایی از جلسات وحدت لاریجانی و ناطق کنار کشیده است.حجت‌الاسلام محمدرضا آشتیانی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره برنامه جامعتین برای وحدت اصولگرایان به نامه نیوز گفت: آیات موحدی کرمانی، مصباح یزدی و یزدی سه جلسه تاکنون داشته‌اند و هفته گذشته نیز جلسه‌ای داشتند و بحث‌شان در این است که ما نیز در کلیت از وحدت اصولگرایان حمایت می‌کنیم اما اینکه بخواهند برای هر استان و یا شهرستان مصداق‌ها را مشخص کند را رد می‌کنند.نماینده مردم قم در مجلس اظهار داشت: اخیراً نامه‌ای را آقای حداد و برخی دیگر از آقایان اصولگرا برای این سه نفر نوشته‌اند و در این نامه گزارشی از روند کارها و فعالیت‌های انجام شده برای وحدت اصولگرایان را ارائه کرده‌اند و این نامه در جلسه هفته قبل نیز قرائت شده است. آقایان اصل اصولگرایی را مورد تأیید قرار می‌دهند و حتی گفته‌اند که اگر اصولگرایان برای وحدت به مشکلی برخورند آمادگی دارند که این مشکلات و اختلافات را حل کنند.آشتیانی در مورد نشست لاریجانی، ولایتی، مقتدایی و ناطق نوری و اینکه آیا این نشست شکل‌گیری جبهه‌بندی جدیدی در جریان اصولگرایی نیست گفت: ظاهراً آقای مقتدایی خودش را از این گروه کنار کشیده است و فکر نمی‌کنم این گروه به جایی برسد ولی بنا این است که با این آقایان صحبت شود تا آنها نیز به این وحدت بپیوندند. 

الف/ دائم‌الخمرهای ایران بیشتر از اروپایی‌ها الکل مصرف می‌کنند
ممنوعیت قانونی و شرعی مصرف مشروبات الکلی در ایران نتوانسته جلوی مصرف این ماده مخدر را بگیرد و مقامات در حال حاضر آمارهای متفاوتی از ۲۰۰هزار تا یک میلیون معتاد دائم‌الخمر ارائه می‌کنند. پنهان کاری و ارائه آمارهای متناقض از میزان مصرف مشروبات الکی و معتادین به الکل اشتباهی است که توسط مسئولان اجتماعی کشور در حال انجام است. آمار سازمان بداشت جهانی نشان می‌دهد که تعداد الکلی‌ها و سرانه مصرف الکل در ایران کم است ولی معتادین به الکل در ایران بیشتر از اروپایی‌ها مشروبات الکی مصرف می‌کنند. طبق این آمارها الکل خواران ایرانی به طور متوسط نفری ۲۵لیتر الکل مصرف می‌کنند. الکل خواران روسی و آمریکایی نیز به ترتیب نفری ۲۲و ۱۳لیتر در سال مصرف دارند. 

خراسان /فتوای شیطانی داعش برای کودکان معلول
العالم: انتشار ویدئوی جدید در شبکه اجتماعی نشان می‌دهد که یک قاضی سعودی داعش فتوای قتل کودکان معلول و مبتلایان به سندروم "داون" در بدو تولد را صادر کرده است. سایت "عین الموصل" بیش از 38 مورد از این اقدام غیرانسانی را به ثبت رسانده و تاکید کرده که کودکان ناقص الخلقه و مبتلایان به سندروم داون که سن آنها بین یک هفته تا 3 ماه بوده است، بر اثر خفگی یا با تزریق آمپول های کشنده، برخی در سوریه و برخی دیگر در موصل به قتل رسیدند. 

اعتماد/  برای خبرگان محکم‌کاری کرده‌ایم
آيت‌الله محمد مومن عضو فقهای شورای نگهبان در گفت‌وگويي گفت:علي‌القاعده نبايد برنامه‌ريزي و اقدام خلاف قانوني در انتخابات خبرگان به وجود بيايد. مگر اينكه شوراي نگهبان به‌دردبخور نباشد يا اينكه اعضاي آن در مقابل عده‌اي به وظايف خود عمل نكنند؛ اگر اين طور باشد ممكن است برخي بتوانند در تركيب خبرگان تغيير ايجاد كنند. اما محكم‌كاري‌هايي توسط شوراي نگهبان در موضوع خبرگان انجام شده است و اگر اين محكم‌كاري‌ها باشد اقدام خلاف شرع و قانوني انجام نمي‌گيرد. تا به حال هم در ميان شوراي نگهبان و فقهاي شوراي نگهبان و همچنين در بين اعضايي كه به عنوان خبرگان رهبري شناخته شده‌اند، افراد نابابي وجود نداشته است و اگر هم يك نفر و نصفي ناباب بوده بيرونش كرده‌اند.بايد علميت يك فرد بين فقها و اعاظم حوزه شايع و مشهور باشد تا كسي خودش را «جا زن» نكند. ممكن است خداي ناكرده چنين آدمي هم باشد. اما اگر مراجع تقليدي مانند حاج آقا شبيري زنجاني يا آيت‌الله وحيد خراساني بخواهند براي خبرگان بيايند، ما غلط بكنيم از آنها امتحان بگيريم! اصلا ما نزد اين بزرگان درس مي‌خوانيم و هرگز چنين كاري را انجام نمي‌دهيم. فقط از كساني كه براي فقهاي شوراي نگهبان قهرا روشن نيست كه در حد لازم علميت دارند، به ناچار امتحان گرفته مي‌شود.


 رسالت /آزادي فوري شيخ زکزاکي مطالبه مسلمانان است
در بيانيه آيت‌الله العظمی حسين نوري‌همداني آمده است: با تاسف فراوان اين روزها شاهد حوادث ناگوار در کشور نيجريه که حاکي از سختگيري و حملات شديد به شيعيان و دبيرکل جامعه اسلامي آن کشور جناب آقاي شيخ ابراهيم زکزاکي است، هستيم.در ادامه اين بيانيه آمده است: ما ضمن محکوم کردن اين اقدام، بر ضرورت حفظ حقوق مسلمانان و شيعيان و لزوم مجازات عناصر خودسر نظامي و آزادي و مداواي فوري شيخ زکزاکي و ديگر آسيب‌ديدگان تاکيد مي‌کنيم و حفظ وحدت مسلمانان را در شرايط کنوني در مقابله با گروه‌هاي تفرقه‌انگيز تکفيري، سلفي و بوکوحرام لازم مي‌دانيم و از دولت نيجريه مي‌خواهيم تمام تلاش خود را براي مبارزه با دشمنان اصلي خود يعني بوکوحرام قرار بدهد.


  مهر/ برنامه موساد و آل سعود برای مرگ تدریجی شیخ زکزاکی
نزدیکان «شیخ ابراهیم زکزاکی» رهبر مسلمانان غرب آفریقا از تلاش و برنامه ریزی مشترک موساد، آل سعود و ارتش نیجریه برای ترور و مرگ تدریجی وی خبر دادند.این منابع آگاه در گفت وگو با خبرنگار مهر تاکید کردند که همدستی سرویس های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی، رژیم آل سعود و ارتش نیجریه با هدف قلع و قمع گفتمان اسلام ناب در غرب آفریقا صورت گرفته است.این منابع خبری افزودند: گسترش روز افزون طرفداران شیخ زکزاکی در غرب آفریقا منجر به نارضایتی و خشم نظام سلطه به ویژه مقامات رژیم صهیونیستی و آل سعود شده است، زیرا با وجود سرمایه گذاری وسیع اقتصادی و فکری کاخ سفید، تل آویو و ریاض در آفریقا، اقبال شهروندان نیجریه ای و دیگر کشورهای آفریقایی به شیخ زکزاکی روز به روز بیشتر شده است.بنابر این گزارش، عملیات ارتش نیجریه علیه شیخ زکزاکی و نزدیکان و پیروان وی به صورتی کاملا هدفمند صورت گرفته است، به گونه ای که در این سلسله عملیات ها نزدیکان و افراد درجه اول نزدیک به او اکثرا به شهادت رسیدند تا نتوانند ادامه دهنده راه شیخ زکزاکی باشند.نکته مهم دیگری که نزدیکان رهبر مسلمانان غرب آفریقا از آن نگرانند اینکه؛ طی ۴۸ ساعت گذشته از وضعیت همسر شیخ زکزاکی که نقش بسیار مهمی در همراهی با وی در مسیر تبلیغ  اسلام ناب داشته است، متاسفانه هیچ خبری در دست نیست.بر این اساس نزدیکان شیخ ابراهیم زکزاکی با اعلام این خبر که در حال حاضر شیخ به هیچ عنوان وضعیت جسمی خوبی ندارد و هم اکنون در بیمارستان نظامی ارتش نیجریه تحت نظر است، بر اساس برخی اطلاعات موثق معتقدند اگر چه به واسطه فشار افکار عمومی احتمالا به شهادت رساندن شیخ فعلا در دستور کار نباشد ـ مانند شیخ نمر و شیخ علی سلمان در عربستان و بحرین ـ اما در این مدت ممکن است به ایشان داروهایی داده شود که در آینده ای نزدیک جان وی را تهدید کند و اخبار رسیده حاکی است موساد و آل سعود ترور هدفمند و مدت دار شیخ زکزاکی را در دستور کار خود قرار داده اند. 


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات