صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷  ، 
کد خبر : ۲۸۴۵۲۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یکشنبه 22 آذر 94 شماره 4252

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) نفوذ جریانی، یعنی شبکهسازی در داخل ملّت؛ بهوسیله پول که نقش پول و نقش امور اقتصادی اینجا روشن می‌شود. (94/9/4)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

حرف روز
سخنان مسئله‌دار آقای دستیار!

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقلیت‌ها که بهار گذشته مقابله ایران با داعش و کمک ایران به مسلمانان کشورهای اسلامی را تلاشی برای احیای امپراتوری ایرانی دانسته بود و همین سخنان سبب سوءاستفاده داعش و تحریک جوانان ناآگاه برخی از کشورهای عربی علیه جمهوری اسلامی شده بود، بار دیگر در سخنانی تفرقه‌افکنانه گفت: «جریان داعش پاسخی به نیاز تاریخی عرب‌ها برای حاکمیت بر جهان اسلامی و احساس تحقیر آنها در مقابل ایران و ترک‌هاست!»
سخنان آقای یونسی که در یک مراسم حزبی با عنوان عزاداری حضرت ثامن‌الحجج(ع) و با حضور چهره‌های اصلاح‌طلب، از جمله «شکوری‌راد» عضو جبهه مشارکت، «جواد اطاعت» عضو حزب اعتماد ملی و «الیاس حضرتی» بیان شد، حکایت از آن دارد که اگرچه در کشورهای اسلامی تلاش‌های موفقی برای مقابله با داعش صورت می‌گیرد، اما برخی از جریانات در راستای اهداف حزبی با تحلیل نادرست از اوضاع درصدد هستند که این جنگ را یک جنگ ایرانی- عربی قلمداد کنند و اجازه ندهند که جبهه مقاومت در عراق، سوریه و لبنان بر فتنه داعش چیره شود و آن را به خاموشی بکشاند.
در حالی که داعش یک محصول مشترک صهیونیستی - آمریکایی است، اصرار یونسی بر زمینه‌های تاریخی جنگ ایران و اعراب سبب خواهد شد که دست‌های پشت پرده ترور و کشتار مسلمانان همچنان مبهم و رازآلود باقی بماند. به منظور اطلاع معاون رئیس‌جمهور باید بگوییم که وزیرخارجه سابق آمریکا در کتاب «گزینه‌های دشوار» به صراحت اذعان کرده است، داعش ساخته دست آمریکا برای تجزیه خاورمیانه [غرب آسیا و شمال آفریقا] است. هیلاری کلینتون در کتاب خاطرات خود که به‌تازگی در آمریکا چاپ شد، نوشته است: من به 112 کشور جهان سفر کرده بودم و با برخی از دوستان این توافق حاصل شده بود که به محض اعلام تأسیس داعش این گروه به رسمیت شناخته شود؛ اما ناگهان همه چیز فروپاشید. توافق شده بود که تأسیس دولت اسلامی(داعش) در روز 5/7/2013 اعلام شود و ما منتظر بودیم تا به همراه اروپا، هرچه سریع‌تر آن را به رسمیت بشناسیم.

ترجمه
رویکرد نامزدهای ریاست‌جمهوری آمریکا در قبال سوریه
گروه ترجمه
- پایگاه اینترنتی «المانیتور» 13 دسامبر 2015 (۲۲ آذر) در مقاله‌ای به رویکرد نامزدهای ریاست‌جمهوری آمریکا در قبال بحران سوریه پرداخت و نوشت: «با نزدیک شدن گفت‌وگوهای بین‌المللی سوریه در سازمان ملل طی روزهای آتی، نامزدهای ریاست‌جمهوری آمریکا مواضع متفاوتی را در قبال سوریه و نحوه مبارزه با دولت اسلامی (داعش) اتخاذ کرده‌اند. دونالد ترامپ، نامزد برجسته جمهوریخواه بر مقابله با ورود شبه‌نظامیان داعش در قبال مهاجران سوری تأکید کرده است. ترامپ تسریع مبارزه با داعش از طریق به‌کارگیری نیروی زمینی سایر کشورها به سرکردگی آمریکا را خواستار شده است. بن کارسون، دیگر نامزد ریاست‌جمهوری نیز خواستار توقف پذیرش پناه‌جویان سوری به آمریکا شده و بر حمایت از شورشیان مخالف اسد برای پایان بحران سوریه و ایجاد منطقه حائل در مرز سوریه و ترکیه تأکید کرده است.»
در ادامه مقاله آمده است: «مارکو روبیو، نامزد جمهوریخواه از جمله جنگ‌طلبان است که از ایجاد منطقه پرواز ممنوع و توقف ورود مهاجران سوری به آمریکا حمایت می‌کند و می‌گوید در صورت پیروزی، نیروی زمینی به سوریه اعزام خواهد کرد. «تد کروز» و «رند پاول» مخالف توسل اوباما به زور علیه اسد بوده‌اند. تد کروز معتقد است، باید حملات هوایی آمریکا علیه داعش و مسلح‌سازی کردها افزایش یابد و در مقابل مسلح‌سازی شورشیان عرب سوریه متوقف شود. کروز تصویب قانون توقف پذیرش مهاجران مسلمان سوری را خواستار شده و بر پذیرش پناه‌جویان مسیحی از خاورمیانه [غرب آسیا و شمال آفریقا] تأکید کرده است.»
در پایان مقاله آمده است: «جب بوش طرحی دقیق‌تر درباره نحوه ایجاد ثبات در سوریه ارائه کرده و خواستار ایجاد مناطق امن چندگانه و یک منطقه پرواز ممنوع در سوریه به منظور حفاظت از سوری‌ها نه‌تنها در برابر داعش، بلکه در برابر اسد شده است. وی بر حمایت و آموزش شورشیان میانه‌روی سوریه ضدداعش تأکید می‌کند. هیلاری کلینتون، نامزد مهم دموکرات‌ها نیز به‌کارگیری ترکیبی از دیپلماسی بین‌المللی به رهبری آمریکا، به همراه حملات هوایی و نیروهای ویژه حمایت از شورشیان محلی و کردها و نیز ایجاد منطقه پرواز ممنوع را به منظور دستیابی به راه‌حلی دیپلماتیک در سوریه پیشنهاد کرده است. «برنی سندرز» دیگر نامزد دموکرات نیز عموماً از راهبرد اوباما در رهبری ائتلافی بین‌المللی علیه داعش و تلاش برای دستیابی به راه‌حلی دیپلماتیک در سوریه حمایت می‌کند.»

گزارش روز
بهانه‌جویی بی‌پایان

مقابله با جمهوری اسلامی ایران و گفتمان مردم ایران، نیت اصلی جبهه استکبار به سرکردگی ایالات متحده آمریکاست که هر روز با نقاب جدیدی ادامه پیدا می‌کند. یک روز با حمله نظامی، یک روز با فتنه 88، روز دیگر با مناقشه هسته‌ای و تحریم و هزار بهانه که پایان آن تنها یک شرط دارد و آن، پایان انقلاب اسلامی مردم ایران است. حال پس از توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای 1+5، آمریکا برای دشمنی با مردم ایران بهانه‌های تازه‌ای یافته است، از جمله محکومیت حقوق بشری ایران با همکاری عربستان، آمریکا و صهیونیست‌ها در سازمان ملل، وضع تحریم‌های جدید و... که این سخن حکیمانه رهبر معظم انقلاب را که در اوج مذاکرات هسته‌ای فرمودند: «بنده عقیده‌ام این است که اگر حتی در مسئله هسته‌ای هم همان‌جور که آنها دیکته می‌کنند، ما پیش برویم و قبول کنیم دیکته آنها را، باز هم حرکت مخرب آنها و تحریم‌های آنها برداشته نخواهد شد؛ انواع و اقسام مشکلات را باز هم درست می‌کنند؛ چون با اصل انقلاب مخالفند»، در برابر دیدگان ما قرار می‌دهد.
در تازه‌ترین این بهانه‌گیری‌ها، درحالی که جریان غربگرا در کشورمان از تنش‌زدایی و پایان تخاصم با جبهه استکبار سخن می‌گفت، کنگره آمریکا تحریم جدیدی علیه کشورمان تصویب کرد که ایران را با محدودیت جدی در امر گردشگری مواجه می‌کند؛ صنعتی که گویا دولت در دوران پسابرجام بسیار بر آن دلبسته بود و اعلام می‌شد، با بسته شدن پرونده هسته‌ای درب‌های ایران به روی گردشگران خارجی گشوده خواهد شد. براساس مصوبه کنگره آمریکا که به بهانه مقابله با گسترش تروریسم به تصویب رسیده است، هرکس از سال ۲۰۱۱ (زمان شروع ناآرامی‌ها در سوریه) به ایران سفر کرده باشد یا از این به بعد سفر کند و تبعه کشورهایی باشد که با آمریکا تفاهم‌نامه لغو روادید دارند و می‌توانند بدون ویزا به این کشور سفر کنند، دیگر نمی‌تواند راهی آمریکا شود. قانونی که بی‌شک بازدارندگی زیادی را برای سفر گردشگران 40 کشوری که مشمول این قانون می‌شوند، به ایران به وجود می‌آورد.
 
اخبار
تحول دفاعی در آستانه آتش‌بس

  شبکه تلویزیونی «المسیره» اعلام کرد: موشک جدید صرخه-۳ در دویست و شصت‌ودومین روز تجاوز به یمن رونمایی شد. گزارشگر المسیره گفت: رژیم سعودی و جهانیان دریافتند، یمنی که از همه طرف به محاصره درآمده است، محاصره‌اش را به‌گونه‌ای که به فکر آنها نیز خطور نمی‌کند، شکسته است. موشک صرخه-۳ ساخت یمن است و موشک‌های پاتریوت آمریکا با همه امکانات‌شان نه می‌توانند این موشک یمنی را رهگیری و سرنگون کنند و نه قادرند آن را در هوا هدف قرار دهند. این تحول کیفی در صنایع نظامی یمن سبب شوکه شدن متجاوزان به یمن شده است، به ویژه آنکه این رونمایی همزمان با مذاکرات ژنو 2 انجام می‌شود و پیام‌های متعددی دارد. خبری دیگر حاکی است، «محمد عبدالسلام» سخنگوی انصارالله پیش از سفر به سوئیس برای شرکت در مذاکرات «ژنو 2» در نشستی خبری در صنعا اعلام کرد، ارتش و ملت این کشور گزینه‌ای جز دفاع در مقابل حملات ائتلاف متجاوز به این کشور ندارند. گفتنی است، براساس توافق قرار است، آتش‌بس از 23 آذرماه اجرا شود.

اخبار کوتاه
**  با شهادت سه فلسطینی دیگر در درگیری‌های جمعه خشم در نوار غزه و کرانه باختری، شمار شهدای فلسطینی به 121 نفر رسید. وزارت بهداشت در بیانیه‌ای اعلام کرد، از آغاز انتفاضه قدس، نظامیان صهیونیست بیش از 13 هزار فلسطینی را با گلوله‌های جنگی و پلاستیکی، شلیک گاز اشک‌آور و بمب‌های صوتی زخمی کرده‌اند که بنا بر گزارش،  1578 نفر آنها با شلیک گلوله‌های جنگی نظامیان اسرائیلی در کرانه باختری، قدس اشغالی و نوار غزه زخمی شده‌اند. «خلیل الحیه» عضو دفتر سیاسی جنبش حماس گفت: گردان‌های قسام سلاح خود را فقط به سوی رژیم اشغالگر قدس نشانه می‌گیرند. حماس هرگز نمی‌خواهد سلاح مبارزان گردان‌های قسام به خونی غیر از خون صهیونیست‌های ملعون آلوده شود.
**  تجلیل معنادار حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی از حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی، مدیرمسئول روزنامه اطلاعات خبرساز شده است. گفته می‌شود، در مراسم عزاداری ۲۸ صفر که در منزل غلامحسین کرباسچی برگزار شده، سیدحسن خمینی که به‌تازگی نامزدی او برای انتخابات خبرگان رهبری اعلام شده است، بر دستان دعایی بوسه زده است. دعایی، نماینده ولی‌فقیه و مدیرمسئول روزنامه اطلاعات هفته گذشته با وجود ممنوعیت انتشار هر نوع عکس یا مصاحبه‌ای با رئیس‌جمهور اسبق، مصاحبه‌ای را با وی منتشر کرده بود. در پی انتشار این مطلب، با اقامه دعوای دادستان علیه وی، مدیر روزنامه اطلاعات به دادگاه ویژه روحانیت احضار شد.
**  یک هفته از پس از عدم تصمیم اعضای اوپک برای کاهش تولید و کاهش قیمت نفت به کمترین رقم در هفت سال گذشته، سرمایه‌گذاران در سراسر جهان با کاهش 230 میلیارد دلاری ارزش شرکت‌های نفتی خود مواجه شدند. به گزارش بلومبرگ، «اکسون موبیل» بزرگ‌ترین شرکت نفتی جهان، 11 میلیارد دلار و شرکت «پتروچاینا» بیش از 16 میلیارد دلار از ارزش خود را از دست دادند. گفتنی است، کاهش قیمت نفت خام 18 ماه است که ادامه دارد و یکی از طولانی‌ترین کاهش‌های دهه‌های اخیر محسوب می‌شود که سبب شده است شرکت‌ها مجبور به کاهش هزینه‌ها و نیروی کار خود شوند و پروژه‌ها نیز به تأخیر بیفتد.
**  به دنبال تحریم‌های اقتصادی روسیه علیه ترکیه، حزب «جمهوریخواه خلق» ترکیه اعلام کرده است، زیان وارد شده به اقتصاد ترکیه ناشی از مجازات های اقتصادی مسکو حدود 20 میلیارد دلار، معادل سه درصد تولید ناخالص ملی است. «عثمان بوادک» نماینده حزب مخالف جمهوریخواه خلق به روزنامه «حریت» گفت: درآمد ترکیه از صادرات کالا به بازارهای روسیه حدود شش میلیارد دلار، از گردشگری حدود هفت میلیارد دلار و از تجارت چمدانی حدود شش میلیارد دلار است.
**  رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به درآمد 40 میلیون دلاری صادرات میگو از این استان، گفت: سالانه 14 هزار تن میگوی پرورشی در این استان تولید می‌شود. این میزان تولید در سطح چهار هزار هکتار تولید می‌شود و 60 درصد آن به کشورهای چین، ویتنام‌ و روسیه صادر می‌گردد.
** دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه «نگاه یک» درباره برجام گفت: اگر مقاومت سال‌های قبل و گفتمان اصولگرایی در سیاست خارجی نبود، جنگ از کشور دور نمی‌شد و امروز کسی دولت آقای روحانی و ظریف را در دنیا تحویل نمی‌گرفت.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات