بین الملل >>  آمریکاواروپا >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۰  ، 
کد خبر : ۲۸۷۶۰۹

غوغای تازه در اروپای واحد

شکاف میان تروئیکای اروپایی طی روزهای اخیر به نقطه اوج خود رسیده است. دیوید کامرون تهدید کرده است که بدون دستیابی به توافق نهایی با رهبران اروپایی بر سر ادامه عضویت لندن در اتحادیه اروپا، از این مذاکرات کناره گیری خواهد کرد. رهبران اروپا علی رغم نیاز به کلیت حضور انگلیس در اتحادیه اروپا، حاضر به پذیرش این کشور به عنوان بازیگری ویژه و دارای اختیارات و امتیازات بیشتر در مجموعه خود نیستند
پایگاه بصیرت / حسین یاری
اگرچه طی هفته های گذشته شاهد ارسال پیام هایی ایجابی از سوی آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، و ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، در خصوص امکان حل و فصل اختلافات جاری میان لندن و اتحادیه اروپا بودیم، اما برگزرای نشست روز پنج شنبه اتحادیه اروپا و ایجاد گره های کور تازه در مسیر مذاکرات میان انگلیس و اروپای واحد، بار دیگر خوش بینی ها نسبت به توافق نهایی میان دو طرف را کاهش داده است. بر این اساس، اصلی ترین دغدغه انگلیس تبدیل شدن به عضوی ویژه در اتحادیه اروپاست؛ موضوعی که دیگر کشورهای اروپایی و در راس آن ها فرانسه خواستار تحقق آن نیستند. 
شکاف میان تروئیکای اروپایی طی روزهای اخیر به نقطه اوج خود رسیده است. در این خصوص دیوید کامرون تهدید کرده است که بدون دستیابی به توافق نهایی با رهبران اروپایی بر سر ادامه عضویت لندن در اتحادیه اروپا، از این مذاکرات کناره گیری خواهد کرد. واقعیت امر این است که رهبران اروپا علی رغم نیاز به کلیت حضور انگلیس در اتحادیه اروپا، حاضر به پذیرش این کشور به عنوان بازیگری ویژه و دارای اختیارات و امتیازات بیشتر در مجموعه خود نیستند؛ این واقعیتی است که دیوید کامرون هنوز موفق به درک آن نشده است. 
رهبران اتحادیه اروپا بارها عنوان کرده اند که حاضر به پرداخت هر هزینه ای برای نگه داشتن انگلیس در اتحادیه اروپا نیستند. صورتبندی اختلافات موجود میان لندن و اتحادیه اروپا نشان می دهد که حل و فصل نهایی آن، مستلزم عقب نشینی یکی از طرفین از خواسته های اولیه خود است. بنابراین در این معادله یک طرف باید تسلیم طرف مقابل شود و ترسیم راهکاری میانه و سوم عملا امکان پذیر نیست. به عنوان مثال لندن از اتحادیه اروپا خواسته است تا کارگران مهاجری که وارد این اتحادیه می شوند، 4 سال برای دریافت پرداخت های رفاهی منتظر بمانند، این در حالیست که ساختار دولت رفاهی در کشورهای شمال اروپا و حتی کشورهای مهاجرپذیر دیگر اروپایی، نمی تواند چنین درخواستی را هضم کند. در اینجا چاره ای جز عقب نشینی دیوید کامرون از خواسته خود وجود ندارد، اما او فعلا قصد ندارد در این خصوص عقب نشینی کند. 
اظهارات اخیر فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، خود گویای تشدید اختلافات موجود میان لندن و اروپای واحد در زمینه موضوعات اجتماعی، اقتصادی، مالیاتی و ... است. در ورای اظهارات اولاند، نوعی هشدار نسبت به انگلیس و سیاست های فعلی آن در تقابل با اروپای واحد وجود دارد. اولاند در نشست پنج شنبه گفت:
" این برای نشست رهبران اروپا لازم است که به توافق نهایی برای باقی نگه داشتن انگلیس در اتحادیه اروپا دست یابند ولی هیچ کشوری نباید در این اتحادیه حق وتو داشته باشد. هیچ کشوری نباید خود را از قوانین مشترک یا مقام های مشترک اتحادیه اروپا، مستثنی بداند."
واقعیت امر این است که اصلاحات مهاجرتی مد نظر انگلیس در اروپا تنها در صورتی محقق می شود که بروکسل ساختار تازه ای را برای کل اروپا تعریف کند. در این صورت، انگلیس تبدیل به اصلی ترین بازیگر اتحادیه اروپا و مهره ای غالب در مقابل دیگر کشورها می شود. تبدیل شدن انگلیس به عضوی استثنایی در اتحادیه اروپا خط قرمز اکثر کشورهای عضو این مجموعه محسوب می شود. 
ادبیات هشدار آمیز دیوید کامرون، نخست زویر انگلیس، پس از برگزاری نشست روز پنجشنبه نشان دهنده عقبگرد بروکسل و لندن در مذاکرات مشترک است:
" من به مبارزه برای انگلیس ادامه خواهم داد. اگر به توافق خوبی دست پیدا کنیم، آن را قبول خواهیم کرد ولی ما توافقی را که مسائل مورد درخواست مان را مد نظر قرار ندهد، قبول نخواهیم کرد."
نکته دیگری که باید در این خصوص مورد نظر قرار داد، به جو داخلی موجود در انگلیس باز می گردد. مطابق نظرسنجی های صورت گرفته در این کشور، اکثر شهروندان انگلیسی معتقند در نهایت دیوید کامرون نمی تواند به توافقی مطلوب با کشورهای اروپایی دست پیدا کند. بر این اساس، فعلا شرایطی عمومی به سود خروج انگلیس از اتحادیه اروپاست. دیوید کامرون در جریان مبارزات انتخاباتی سال 2015 میلادی قول داد که همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را در سال 2017 برگزار کند، بنابراین عدم توافق میان لندن و اروپای واحد بر سر اصلاحات پیشنهادی انگلیس و یا انعقاد توافقی بی ثمر که برای شهروندان انگلیسی غیر قابل قبول باشد، بر تعداد طرفداران خروج انگلیس از اروپای واحد خواهد افزود. 
هم اکنون گروه های ملی گرا و حتی برخی از اعضای دولت دیوید کامرون و حزب محافظه کار خواستار خروج کشورشان از اتحادیه اروپا هستند. با این حال حزب کارگر به طور کلی با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا مخالف است. تونی بلر، نخست وزیر سابق انگلیس و رهبر سابق حزب کارگر اخیرا در خصوص خروج انگلیس از اروپای واحد هشدار داده است. نظرسنجی های صورت گرفته نشان می دهد تقریبا تعداد موافقان و مخالفان خروج انگلیس از اروپا با یکدیگر برابر است، اما در مواردی ترازو به سود مخالفان اروپای واحد سنگینی می کند./ 

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات