صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۷  ، 
کد خبر : ۲۹۱۷۰۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 12 خرداد 1395 شماره 4358

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) مشکلاتی که وجود دارد اولاً با گفتن و حرف زدن حل نمی‌شود؛ اقدام و ابتکار و عمل لازم است. ثانیاً [حلّ‌] مشکلات مجموعه اقتصادی کشور را در درون کشور باید پیدا کرد. (94/2/9)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز 
نیات پنهان عربستان

فرجام مانع‌تراشی‌ها و کارشکنی‌های مضحک و بچه‌گانه عربستان سعودی برای اعزام زائران ایرانی، حج تمتع امسال را منتفی کرد و آرزوی زیارت بیت‌الله الحرام را بر دل بیش از 60 هزار زائر ایرانی باقی گذاشت. در تحلیل چرایی این اقدام سعودی‌ها، از هر زوایه که به موضوع نگاه کنید، چالش‌های سیاسی موجود بین دو کشور را می‌بینید؛ اما عربستان مطابق پروتکل‌های اسلامی مجاز نبوده و نباید به هیچ‌وجه امور اعتقادی و مذهبی، از جمله انجام واجب الهی حج را تحت‌الشعاع مسائل سیاسی قرار دهد.
بی‌تردید، این تسویه‌حساب سیاسی اهداف و نیاتی فراتر از آنچه اعلام کرده‌اند، دارد و قطعاً هم به ضرر دنیوی و اخروی حاکمان سعودی تمام خواهد شد؛ عقاب و عذاب الهی برای مانعان حج در آخرت و بی‌حیثیتی سیاسی و عینیت یافتن افراط‌گری اعتقادی در دنیا کمترین آثار و پیامدهای اقدام سیاسی سعودی‌هاست.
اگرچه تنش بین ایران و عربستان سعودی به منزله دو رقیب منطقه‌ای، پس از قطع روابط دیپلماتیک ریاض با تهران که به دنبال حمله به سفارتخانه‌اش در ایران و نیز اعدام روحانی شیعه برجسته در عربستان رو به وخامت گروید و در ایجاد فضای فعلی تأثیر زیادی داشت، اما نیت عربستان سعودی این است که از هر وسیله‌ای برای انزوای جمهوری اسلامی ایران و محدود کردن نفوذ کشورمان در جهان اسلام استفاده کند.
این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران با کشورهای اسلامی در چارچوب اسلامی رفتار می‌کند و سلوکی اسلامی دارد و همواره مصلحت کلان دنیای اسلام را بدون ملاحظه مسائل مذهبی، قومی و نژادی در نظر گرفته و به موازات حمایت از حزب‌الله شیعه در لبنان در مقابل رژیم صهیونسیتی، از ملت فلسطین و جنبش‌های سنی‌مذهب جهاد و حماس و گروه‌های مقاومت مردمی در عراق و سوریه در مقابل دشمنان و کفار دفاع کرده و هزینه‌های زیادی هم با افتخار و از سر آگاهی و عزت داده است. از این رو این محبوبیت و مشروعیت ایران برآمده از اقدامات انسانی و اسلامی است و با چند اقدام خبیثانه امثال سعودی‌ها در دنیای اسلام و قلوب مسلمانان و آزادی‌خواهان جهان زدودنی و نابودشدنی نیست.   

▼ گزارش روز
تجدیدنظر می‌شود

اگر واژه‌های «جهان مال» و «مشهد مال» را در اینترنت جست‌وجو کرده باشید؛ اگر نقشه ساختمان‌های عظیم‌الجثه این پروژه‌ها را دیده باشید و بدانید که هزینه ساخت و آینده این پروژه‌هایی که قرار است به نام مراکز تجاری و تفریحی در مشهد قد علم کنند، چگونه خواهد بود! حتماً شما هم از اظهارات حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در مراسم تودیع و معارفه قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی احساس رضایت خواهید داشت که گفته است: «کارهای اقتصادی از نوع مشهد مال و جهان مال نیز باید مورد بازنگری قرار گیرد. امروز باید این سؤال را مطرح کنیم که این مجموعه‌ها با حضور برندهای خارجی در آینده چه نسبتی با اقتصاد مقاومتی دارند؟»
 واقعاً چرا باید با سرمایه آستان قدس رضوی پروژه‌هایی به سرانجام برسد که در تضاد با روح اقتصاد مقاومتی است؟ اساس کارکرد مال‌ها و مراکزی از این دست که زاده فرهنگ مصرف‌گرایی غربی‌اند، زمینه‌سازی برای حضور برندهای خارجی و تحریک افراد به منظور رقابت بیشتر برای تجمل‌گرایی و تفاخرهای بیجاست! البته این به آن معنا نیست که ساخت مراکز تجاری یا مال‌ها و مگامال‌‌ها نباید انجام شود یا از اساس غلط است، اما در موقعیت امروز کشور ما و اوضاع اقتصادی جامعه ایران، سرمایه‌گذاری در این زمینه، جزء بی‌اهمیت‌ترین و آخرین برنامه‌های اقتصادی به شمار می‌آید.
اکنون وظیفه همه مردم و فعالان اقتصادی، از جمله مجموعه‌هایی مانند آستان قدس رضوی حرکت در مسیر تحقق سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب است که ایجاد اشتغال پایدار، ارتقای کمّی و کیفی تولید ملی، توجه به استعدادهای فراوان اقتصادی کشور و... جزء محورهای اصلی آن است و ساخت مشهد مال‌ها و جهان مال‌ها و...، آن هم بر اساس فرهنگ اسلامی ایرانی و برای عرضه کالای ایرانی لازم شاید تا سال‌ها جزء مسائل غیرضرور خواهد بود.

▼ اخبار ویژه
1- امور سینمایی کشور از دفتر خاتمی هدایت می‌شود

امیرحسین جوانشیر از اعضای ستاد تبلیغاتی حسن روحانی و منتقد سینما، درباره اوضاع فعلی سینمای ایران اظهار داشت: «سیاست‌گذاری‌ها و ریل‌گذاری‌هایی که امروز توسط دولت یازدهم در عرصه فرهنگ شاهد آن هستیم، در شأن نظام جمهوری اسلامی ایران نیست.» وی با اشاره به اینکه فیلم‌هایی، نظیر 50 کیلو آلبالو نماد سیاست‌های فرهنگی دولت یازدهم است، گفت: «تولید این آثار پیامی جز تشویش اذهان عمومی و دادن پیام‌های غیراخلاقی و مشکوک سیاسی به مخاطبان ندارد.» جوانشیر با بیان اینکه در حوزه سینما تمام امور دست اصلاح‌طلبان افراطی است، افزود: «شواهد نشان می‌دهد که امور سینمای امروز در دولت یازدهم از دفتر خاتمی، رئیس دولت اصلاحات اداره می‌شود.»
2- تحلیل العربیه از انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس
وبگاه شبکه «العربیه» نوشت: «پروژه ابتکاری «اتحاد لاریجانی با روحانی» سبب شد که اعتدالگرایان و اصلاح‌طلبان در معرفی یک چهره شناخته‌شده سیاسی به عنوان نماینده اصلی خود، شکست بخورند.» العربیه افزود: «لاریجانی منصوب مورد اعتماد آیت‌الله خامنه‌ای در شورای امنیت ملی بوده و یک سیاستمدار استراتژیست با دهه‌ها فعالیت مهم دیپلماتیک به شمار می‌آید.»
 
▼ اخبار
1- برجام حمله نظامی را ساده‌تر می‌کند

«رابرت اینهورن» عضو سابق وزارت خارجه آمریکا در نشستی با موضوع توافق هسته‌ای با ایران در اندیشکده «بروکینگز» آمریکا گفت: پس از 15 سال که عمر توافق هسته‌ای به پایان می‌رسد، تهران قادر به افزایش توان غنی‌سازی خود نخواهد بود. در ادامه «یوسف العطیبه» سفیر امارات در آمریکا به تکرار اتهام‌زنی علیه ایران پرداخت و گفت: توافق هسته‌ای تنها در صورتی توافق خوبی است که فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را متوقف کند. وی در پاسخ به این پرسش که آیا امارات توافق هسته‌ای با ایران را توافق خوبی می‌داند، گفت: در صورتی که توافق جنبه دیگر رفتارهای ایران، یعنی حمایت ایران از حزب‌الله، فعالیت این کشور در عراق، حمایت آنها از حوثی‌های یمن و اقدامات‌شان در شرق عربستان و بحرین را متوقف کند، در آینده از این توافق با عنوان توافقی خوب یاد خواهد شد. «ریچارد نفیو» عضو سابق تیم مذاکره‌کننده آمریکا نیز در این نشست گفت: واشنگتن حتی می‌تواند از حمله نظامی برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران استفاده کند. به گفته وی، در آن صورت هم برجام به واشنگتن کمک خواهد کرد تا بداند که آنها چه دارند و تأسیسات‌شان کجاست. نفیو در این نشست بار دیگر تأکید کرد که واشنگتن باید همکاری‌های اطلاعاتی و نظامی خود با کشورهای منطقه را علیه ایران افزایش دهد.
2- عارف: مجلس در سايه و چيزي شبيه آن نداريم
رئيس فراکسيون اميد مجلس معتقد است، محور فعاليت‌ اصلاح‌طلبان در مجلس دهم فقط و فقط از طريق فراکسيون اميد است و مجلسي در سايه وجود ندارد. محمدرضا عارف در پاسخ به پرسشی مبني بر اينکه اصلاح‌طلبان مجلس دهم از بيرون مجلس اداره مي‌شوند يا مجلس در سايه براي هدايت اصلاح‌طلبان وجود دارد، اظهار داشت: محور فعاليت‌مان در مجلس فقط و فقط از طريق فراکسيون است؛ نه مجلس در سايه و نه چيزي شبيه آن داريم. خيلي شفاف فعاليت مي‌کنيم، شفاف موضع‌گيري خواهيم کرد و شفاف در راستاي مطالبات مردم و وعده‌هايي که به مردم داديم، کار خواهيم کرد. وي بر همين اساس تصريح کرد: هر کسي حق دارد حرف بزند، اما موضع فراکسيون ما اين است که همه امور مجلس را با هماهنگي در داخل فراکسيون اميد و هماهنگي اين فراکسيون با فراکسيون‌هاي ديگر پيش ببریم.
3- براي دیدن وضعيت ايران به اروميه و مهاباد برويد!
محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان در نشست خبري مشترك با وزير خارجه فنلاند در پاسخ به ادعاي خبرنگار رادیو فرانسه كه گفت اقليت‌های كُرد، ترك و عرب در ايران تحت فشار هستند و دموكراسي درباره آنها اجرا نمي‌شود، گفت: شما صرفاً نظر خودتان را گفتيد و سؤال نپرسيديد. وي افزود: براي دیدن وضعيت ايران به اروميه و مهاباد برويد و ببينيد امروز رئيس‌جمهور ايران با مردم كرد و آذري چگونه بود و آنها هم چطور از او استقبال كردند. اگر اين واقعيت‌ها را مشاهده كنيد، در جمله‌اي كه گفتيد تجديدنظر خواهيد كرد.
4- دروغ بزرگ بی‌بی‌سی برای حمایت از داعش
در حالی که نبرد فلوجه به روزهای سرنوشت‌ساز خود نزدیک شده، شبکه دولتی انگلیس بار دیگر برای حمایت از داعش وارد صحنه شد و یک دروغ بزرگ را به مرجع شیعیان عراق نسبت داد. بی‌بی‌سی فارسی مدعی شد، «آیت‌الله سیستانی از شیعیان خواسته است تا به دلیل مسائل فرقه‌ای وارد جنگ فلوجه نشوند!» این در حالی است که با مراجعه به متن گفت‌وگوی شیخ‌عبدالمهدی الکربلایی، نماینده آیت‌الله سیستانی با پایگاه خبری «العهد»، دروغ بودن این ادعا مشخص می‌شود.

▼ اخبار کوتاه
غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسامی درباره انتخابات هئیت‌رئیسه موقت مجلس دهم، گفت: عارف متأسفانه تسلیم فضای خارج از مجلس شد و اشتباه کرد. وی باید فضای درون مجلس را در نظر می‌گرفت. در شرایط کنونی اتفاق خاصی نیفتاده است و لاریجانی گزینه بهتری برای ریاست است. او هم یک لیست امیدی است و باید دانست که یک لیست امیدی به ریاست مجلس رسیده، لاریجانی بهتر می‌تواند تندروها را مهار کند.
نشریه «امریکن اینترست» در گزارشی تحت عنوان تعویق افتادن تغییر رفتار ایران نوشت: نباید از عدم تغییرات در ایران ناامید و سرخورده شویم. چراکه ما در دوره جنگ سرد یاد گرفتیم که می‌توانیم برخی اوقات با رقبای راهبردی خود توافق واقع‌بینانه داشته باشیم و دلایل موجهی برای آمریکا و ایران وجود دارد که می‌توانند از نبرد اجتناب کنند، حتی در صورتی‌که ما به سوی محدود کردن رویکردهای تجاوزکارانه منطقه‌ای ایران پیش رویم.
موشه‌یعلون، وزیر جنگ مستعفی رژیم اشغالگر قدس درباره نقشه خاورمیانه جدید، گفت: نقشه آینده خاورمیانه با نقشه فعلی آن بسیار تفاوت خواهد داشت. مرزهای بسیاری از کشورهای عربی یک قرن قبل ترسیم شده‌اند. عراق و سوریه نیز وضعی مشابه لیبی دارند. شک نکنید که تغییر نقشه خاورمیانه رخ خواهد داد و در واقع مرزهای خاورمیانه از همین حالا تغییر کرده‌اند.
شنیده‌ها حاکی از آن است که احمدی‌نژاد شرط حضور خود در انتخابات را دعوت حضوری مردم می‌داند و تنها به این واسطه حاضر خواهد شد وارد عرصه انتخابات شود. حضور جمعیت گسترده در میدان نارمک و فریاد حمایت از احمدی‌نژاد و دعوت از او برای شرکت در انتخابات سال آینده، بخشی از این برنامه است.
پروفسور حمید مولانا که چندی پیش به کشور بازگشته، احتمالاً در مرکز دایره‌المعارف اسلامی به ریاست سیدکاظم موسوی‌بجنوردی مستقر خواهد شد و قرار است خاطرات خود از دوران انقلاب اسلامی، نهضت ملی شدن نفت و نقش محمد مصدق را تدوین کند. وی گفته است، اسناد بسیاری در این زمینه در اختیار دارد.
علیرضا زاکانی با تکذیب اخبار منتشرشده درباره ریاستش در سازمان بسیج مستضعفین، گفت: بنده افتخار می‌کنم یک بسیجی هستم، همه سعی و تلاشم این بوده که به عنوان یک بسیجی در تمامی عرصه‌هایی که توفیق خدمتگزاری داشته‌ام، در خدمت جامعه باشم.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات