صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶  ، 
کد خبر : ۲۹۱۹۰۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 17 خرداد 1395 شماره 4360

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) شرمنـدگی این حقیـر از اینـکه جوانـی بیـکار با دسـت خالی به خانه مـی‌رود کمـتر از خود او نیـست. (95/3/16)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز 
دغدغه ولنگاري در فرهنگ

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي روز گذشته به ديدار رهبر معظم انقلاب اسلامي رفته بودند تا در اولين گام ضمن بيعت با معظم‌له، مهم‌ترين دغدغه‌ها و رهنمودهاي ايشان را سرلوحه اقداماتشان قرار دهند. معظم‌له در اين ديدار ضمن برشمردن اولويت‌هاي مجلس، پس از اشاره تفصيلي به مسئله اقتصاد مقاومتي و ضرورت رفع رکود، بيکاري و...، به اهميت مقوله فرهنگ اشاره کردند و آن را در بلندمدت، بسیار مهم‌تر از اقتصاد دانستند. نکته حائز اهمیت در اين ميان آنجايي بود که رهبري با صراحت اعلام داشتند: « در مسئله فرهنگ، بنده احساس يک ولنگاري مي‌کنم.»
اين ولنگاري را بايد محصول بي‌برنامگي و نداشتن راهبردي کلان دانست که خود را هم در عدم توليد کالاي فرهنگي مفيد و هم در جلوگيري نکردن از توليد کالاي فرهنگي مضر نشان مي‌دهد. چنانچه در عرصه هنر و فرهنگ شاهد آن هستیم که برخي از فعالان این عرصه اعتقاد چنداني به هنر متعهد ندارند و با وادادگی ذهنی در برابر فرهنگ غرب جز به گرته‌برداري از بيگانگان نمي‌انديشند. طبيعي است که خروجی چنين اذهاني چيزي جز غربزدگي و ترويج سبک زندگي غربي نخواهد بود!
فقدان متولي واحد در رأس مجموعه‌هاي فرهنگي يا نبود هماهنگي کامل در ميان آنها نيز از ديگر ضعف‌هاي کليدي در اين عرصه است. همچنين نبود يک الگوي اسلامي- ايراني جامع براي پيشرفت فرهنگي نيز از عوامل مؤثر ديگري است که در ولنگاري فرهنگي نقش‌آفرين شده است. وجود يک نقشه راه و الگوي راهنما و استاندارد پيش روي فعالان فرهنگي مي‌تواند به معياري آشکار براي قضاوت و تصميم‌گيري براي ايشان بدل شود.
در اين ميان مسئله نظارت نيز يکي ديگر از ضرورت‌هاي کار فرهنگي است که بايد براي آن چاره‌اي انديشيد تا از دايره سليقه‌ها خارج شود و اشراف کاملي بر سلامت محصولات فرهنگي وجود داشته باشد.
ضمن آنکه منطق نظارت و فيلترينگ نيز بايد با سياست‌هاي تبليغي اثرگذار به مقوله‌اي مورد قبول عموم جامعه بدل شود.

▼ گزارش روز     
امید از دست رفته

انتخاب آیت‌الله جنتی در کسوت رئیس مجلس خبرگان بار دیگر نشان داد که انتخاب درست و به موقع چطور می‌تواند مؤثر واقع شود و یأس و ناامیدی را برای دشمن رقم بزند. از چهارم خرداد ماه که منتخب مردم تهران بر کرسی ریاست مجلس خبرگان تکیه زد تا به امروز تحلیل‌های فراوانی منتشر شده است که نشان می‌دهد، امید جریان‌هایی که دل به تغییر ریل این مجلس داشتند تا حدود زیادی به یأس تبدیل شده است. جریان‌هایی که قصد داشتند با تغییر در بافت مجلس خبرگان رهبری، مسیر کشور را از راه انقلابی‌گری خارج کنند، با نتیجه متفاوتی روبه‌رو شدند تا این پیام در تمام ابعاد و گستره آن به جبهه استکبار مخابره شود که مردم ایران مسیر انقلاب و انقلابی‌گری را با قدرت ادامه می‌دهند.
در آخرین نمونه از این تحلیل‌ها که اذعان دارند برنامه تغییر ایران با انتخاب آیت‌الله جنتی با شکست کامل روبه‌رو شده است، تحلیل روزنامه آمریکایی«میامی هرالد» است که در این‌باره می‌نویسد: وقتی قدرت‌های جهانی بر سر طرحی برای به عقب راندن توان هسته‌ای ایران تا یک دهه توافق کردند، خوش‌بین‌ترین افراد از بین توافق‌کنندگان، از جمله «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا با لحنی محتاطانه ابراز امیدواری کردند که ایران در این دوره زمانی رفتار خود را تغییر دهد؛ اما تحولات جدید نشان می‌دهد، تحقق این امید دست‌کم در آینده نزدیک امکان‌پذیر نیست.
یکی از ناامیدکننده‌ترین دلایل از میان ادله‌های فراوان برای اثبات چنین دیدگاهی، انتخاب احمد جنتی برای ریاست مجلس خبرگان است؛ انتخابی که ضربه‌ای مهلک به این امید بود و نشان داد، ایران در سال‌های پیش رو با قدرت به حرکت کنونی‌اش ادامه خواهد داد.

▼ خبر ویژه
گزارش وزیر کشور درباره آسیب‌های اجتماعی به مجلس دهم

عبدالرضا رحمانی فضلی، نخستین دولتمرد میهمان مجلس دهم بود تا گزارشی مفصل درباره آسیب‌های اجتماعی به مجلس ارائه دهد. موضوعی که از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب است. در همين راستا وزیر کشور از برگزاری سه جلسه خصوصی در شش ماه گذشته با مقام معظم رهبری درباره آسیب‌های اجتماعی خبر داد و گفت: اين جلسات هر بار حدود سه ساعت به طول انجاميد تا تمام ابعاد و جوانب آن با حضور سران قوا و تمامی مسئولان حوزه اجتماعی بررسی شود و در نهایت ايشان دستوراتی فرمودند. وزیر کشور عدم توازن در حوزه حاشیه‌نشینی را موضوع مهمی در حوزه اجتماعی دانست و گفت: امروز حدود 11 میلیون نفر حاشیه‌نشین در کشور وجود دارد که تقریباً سه میلیون نفر آنها در شهرهای تهران، مشهد و اهواز متمرکز هستند؛ در کشور نیز حدود 2700 محل حاشیه‌نشینی داریم که با توجه به ویژگی‌های آن نیاز است که خدمات بیشتری به آنها ارائه شود. وی معضل بعدی ما را در حال حاضر حدود دو و نیم میلیون نفر زن سرپرست بیان کرد و اظهار داشت: در سال 93 و 94 با کاهش طلاق مواجه بودیم؛ اما با این حال متأسفانه هنوز 36 درصد از ازدواج ها به طلاق منجر می‌شود که این تعداد در شهرهای بزرگ گاهی افزایش نیز پیدا می‌کند.
 
▼ اخبار
1- هبه رهبر معظم انقلاب به روستانشینان کردستان
ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) بیش از 550 هکتار از اراضی کشاورزی را به عنوان هبه رهبر معظم انقلاب به 300 کشاورز روستای الک از توابع شهرستان کامیاران اهدا کرد. اهدای این اراضی به مردم منطقه امکان توسعه کسب‌وکار و فعالیت‌های کشاورزی و اقتصادی را بیش از پیش برای کشاورزان فراهم خواهد کرد. ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) قرار است از طریق بنیاد برکت در سال 95 برای توسعه و رفع محرومیت از استان کردستان، افزون بر 2392 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری قبلی، بیش از 1000 میلیارد ریال در زمینه‌های مختلف، از جمله توانمندسازی اقتصادی و کارآفرینی، امور زیربنایی، ساخت مدرسه، خدمات حمایتی و عام‌المنفعه و... در مناطق محروم و کمتر برخوردار این استان سرمایه‌گذاری جدید داشته باشد.
2- افزایش واردات از کشورهای اروپایی و آمریکا
بر اساس گزارش حجم تجارت خارجی گمرک، با وجود منفی بودن آمار واردات در دو ماهه سال جاری، آمارها نشان می‌دهد، آمار واردات از برخی کشورهای اروپایی به نسبت مدت مشابه سال گذشته مثبت شده است. بر اساس این گزارش، طی دو ماه نخست سال جاری به نسبت مدت مشابه سال قبل ارزش واردات چین منفی 20 درصد، امارات متحده عربی منفی 39 درصد، ترکیه منفی 22 درصد و کره منفی 40 درصد اعلام شده است. طبق این گزارش، در این مدت ارزش واردات از فدراسیون روسیه 494 درصد، آلمان 15 درصد، هلند 93 درصد، ایتالیا 2 درصد، فرانسه 81 درصد، اسپانیا 174 درصد، آمریکا 2 درصد و سوئد 139 درصد رشد داشته است.
2- حاج احمد متوسلیان به کشور بازمی‌گردد؟
محسن رضایی، دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه اختتامیه نخستین کنگره جهانی اقتدار در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آیا ایران برای آزادی حاج‌احمد متوسلیان و سه دیپلمات دیگر اقداماتی انجام داده است یا خیر، خاطرنشان کرد: از همان ابتدای دستگیری چهار دیپلمات از سوی رژیم غاصب اسرائیل، اقداماتی برای کسب اطلاع از سرنوشت این عزیزان آغاز شد. وی همچنین با تأیید اخباری مبنی بر زنده بودن حاج‌احمد متوسلیان و سه دیپلمات دیگرمان که در هفته‌های گذشته منتشر شده، اظهار داشت: اقدامات خوب امنیتی و اطلاعاتی سپاه پاسداران برای آزادی حاج‌احمد متوسلیان و سه دیپلمات دیگر در حال پیگیری و انجام است.
3- غیرت دینی «محمدعلی کلی»
محمدعلی کلی، بوکسور مسلمان آمریکایی راضی نشد تا نام او را در کف خیابان نامداران هالیوود بنویسند. زمانی که از او پرسیدند چرا به انجام این کار راضی نشده است، قاطعانه پاسخ داد: «اسم من، همان نام پیامبرم محمد(ص) است و من به هیچ‌وجه حاضر نخواهم بود که به نام پیامبر اسلام بی‌احترامی شود و بر روی زمینی نوشته شود که هر روز مردم بر روی آن پا می‌گذارند.» بنابراین، هالیوود تصمیم گرفت که ستاره‌ای را بر روی دیوار مزیّن به نام محمدعلی کلی ایجاد کند و این اولین ستاره‌ای بود که برای شخصی روی دیوار نصب می‌شد.
4- 32 تن آب سنگین ایران به زودی به آمریکا می‌رسد
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا قرارداد خرید آب سنگین از ایران کامل شده است، گفت: همان‌طور که می‌دانید 22 آوریل اداره برنامه ایزوتوپ وزارت انرژی آمریکا قراردادی برای خرید 32 تن آب سنگین از ایران امضا کرد. کربی افزود: انتظار ما این است که این آب سنگین به زودی به آمریکا برسد.

▼ اخبار کوتاه
خالد عزیزی، دبیرکل گروهک موسوم به حزب دموکرات کردستان که به دلیل زیر سؤال بردن فعالیت‌های مسلحانه شاخه دیگر دموکرات (مصطفی هجری) و کومله، به تازگی با موج حملات تازه و بی‌وقفه‌ای روبه‌رو بوده، باز هم از مواضع پیشین خود دفاع و اعلام کرد: اعزام تیم‌های مسلحانه به ایران، کاری عبث است و من حاضر نیستم جان پیشمرگانم را به خطر بیندازم. گفتنی است چندی پیش برخی از سرکردگان این گروهک اعلام کردند، در ایران دست به عملیات نظامی خواهند زد.
صادرات نفت خام ایران در ماه آوریل 2016 نسبت به زمان مشابه سال 2015 به میزان 155 هزار بشکه برای چهار مشتری بزرگ آسیایی افزایش یافت. بر اساس این گزارش در ماه آوریل چهار کشور چین، هند، ژاپن و کره‌جنوبی واردات خود را از ایران 13درصد نسبت به سال 2015 افزایش دادند.
دکتر سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی در جلسه ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات با اشاره به استفاده هشت میلیون نفر در کشور از مواد دخانی، اعتیاد و مصرف قلیان و سیگار را مصیبت مهم خانواده‌های ایرانی خواند و در عین حال از حضور کم‌رنگ سازمان صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتقاد کرد.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد که با ورود این سازمان قرارداد خرید ۵۰۰ دستگاه واگن قطار از خارج کشور لغو شده است. سراج در این‌باره افزود: طبق مصوبه هیئت دولت و دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی، دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها حق ندارند مشابه کالایی را که در داخل تولید می‌شود، وارد کنند.
علی لاریجانی در مصاحبه‌ای درباره کاندیداتوری احمدی‌نژاد در انتخابات 96 اظهار داشت: فکر نمی‌کنم در ایران خیلی جاذبه‌ای باشد آنها که دو دوره رئیس‌جمهور بودند، دوباره به صحنه بیایند، به ویژه آنکه خیلی تجربیات موفقی هم نداشته باشند.
«بارسین ئینانک» در روزنامه ترکیه‌ای حریّت نوشت: در نخستین روزهای جنگ داخلی سوریه، داووداغلو پیش‌بینی می‌کرد که اسد ظرف چند ماه از قدرت برکنار شود، اما این خود داووداغلو است که اکنون از قدرت کنار رفته است.
مرتضی شهیدزاده، مدیرعامل بانک کشاورزی در مصاحبه‌ای بیان کرد: 700 میلیون دلار از اعتبارات ارزی صندوق توسعه ملی در قانون بودجه سال 95 برای کمک به اجرای طرح‌های راهبردی بخش کشاورزی اختصاص یافته است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات