صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵  ، 
کد خبر : ۲۹۴۰۵۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 4398 سه‌شنبه 12 مرداد ماه 1395

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) آمریکایی‌ها می‌خواهند همه‌چیز را بگیرند و هیچ‌چیز ندهند و مذاکره با چنین دولتی به‌معنای «انحراف از راه صحیح پیشرفت کشور، دادن امتیازهای پی‌درپی و تحمل عملی زورگویی، تخلف و نقض عهد» آنها است. (59/5/11)
نشریه اخبار وتحلیل‌هاword
نشریه اخبار وتحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز                 
  اقتدار درون‌زا

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از قشرهای گوناگون مردم استان‌های مختلف کشور، مشکلات معیشتی مردم را دغدغه عمیق و مستمر خود خواندند و تکیه بر ظرفیت‌های داخلی را تنها راه حل مشکلات کشور بیان کردند و افزودند: «برجام به عنوان یک تجربه، بی‌نتیجه بودن مذاکره با آمریکایی‌ها، بدعهدی آنها و ضرورت بی‌اعتمادی به وعده‌های آمریکا را بار دیگر ثابت کرد و نشان داد راه پیشرفت کشور و بهبود وضع زندگی مردم، توجه به داخل است نه دشمنانی که مدام در منطقه و جهان در حال مانع‌تراشی برای ایران هستند». نکته کلیدی که اگر به روند شکل‌گیری انقلاب اسلامی و اندیشه‌های امام خمینی(ره) نگاه اجمالی داشته باشیم، خواهیم دید که «استحکام‌بخشی ساخت درونی قدرت» در پیش از پیروزی انقلاب به خواست ملی و عمومی تبدیل شد و ملت ایران به منظور دستیابی و تحقق آن، انقلاب بزرگی را آفرید. در واقع، اتکا به درون، عزت ملی و استقلال در ابعاد مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی ـ دفاعی بر مبنای مکتب اسلام و هویت ملی یکی از اصلی‌ترین اهداف مردم در براندازی طاغوت و تشکیل حکومت اسلامی بود. از سویی همه به این نکته واقف هستند و بدنه کارشناسی آن را قبول دارد که موقعیت جغرافیایی و ژئوپلیتیكی ویژه کشور، وسعت سرزمین با منابع مادی گوناگون، نیروی انسانی تحصیلکرده و وجود منابع سرشار انرژی و معادن، ظرفیت بزرگی را برای تحقق خواسته رهبر معظم انقلاب به وجود آورده است. حال ضروری است برای عملیاتی‌سازی این راهبرد حیاتی و مهم به عوامل افزایش اقتدار درون‌زا توجه جدی شود؛ یعنی از ظرفیت و منابع متنوع کشور استفاده شود و موانعی که سدّ راه شكوفاسازی ظرفیت‌ها است، رفع گردد. افزون بر این، باید اهداف مشخص و مدّونی كه در اسناد بالادستی، از جمله سند چشم‌انداز به‌مثابه نقشه‌ ‌راه‌ نظام آمده است، با انگیزه اسلامی، ملی و روحیه جهادی هدفمند دنبال شود. در غیر این صورت هر چه دستگاه‌های مختلف کشور و مسئولان نظام نسبت به عوامل درون‌زای اقتدار و قدرت داخلی بی‌مهری و كم‌توجهی کنند، کشور بیشتر در معرض كاهش اقتدار داخلی و بین‌المللی قرار می‌گیرد.


▼ گزارش روز                   
 نقش تازه دشمن

به تازگی 16 نفر در قالب چهار گروه قصد ورود به استان آذربایجان غربی را داشتند که در عملیات ضربتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی 13 نفر از این افراد به هلاکت رسیدند؛ یک نفر زخمی شد ‌و تنها دو نفر توانستند در اوج خفّت از مرزها متواری شوند. این سخنان سردار محمدتقی اصانلو، فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهداء سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. خبری که در ماه گذشته به تکرار با آن روبه‌رو شدیم و شاهد  تلاش گروه‌های تروریستی در غرب کشور بودیم که بارها و بارها  شکست را در برابر ملت ایران تجربه کردند. این گروه‌ها تلاش خود را برای ایجاد نا‌امنی در مرزهای جمهوری اسلامی ایران آغاز کرده‌اند، موضوعی که بر اساس اخبار منتشر شده از سوی منابع آگاه، ‌بخشی از پروژه مثلث آل‌سعود، آمریکا و رژیم صهیونیستی برای کشاندن نا‌آرامی‌های منطقه به جمهوری اسلامی است. چنانچه پایگاه «گلوبال ریسرچ» در این باره می‌نویسد: «آمریکا و عربستان سعودی تلاش کرده‌اند با مهندسی مجموعه‌ای از بحران‌ها، از جمله تحریک به آشوب در داخل مناطق مرزی، ایجاد تهدیدهای تروریستی در داخل ایران و تحریک به انقلاب رنگی، رفتارهای ایران در منطقه و حمایت آن از محور مقاومت را کاهش دهند.»
 به نظر می‌رسد آنها  با خیال واهی خود درصددند با ورود به داخل مرزهای کشور و حضور در میان مردم همراهی شهروندان را با خود تبلیغ کرده و از آن به منزله حربه‌ای علیه نظام استفاده کنند؛ اما خوشبختانه با عملیات‌های دقیق اطلاعاتی و همکاری بسیار مناسب مردم محلی، این گروه‌ها منهدم شدند؛ اما با این حال همچنان باید دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و مردم با هوشیاری  فضا را رصد کرده و اجازه کوچک‌ترین تحرکی را به جریان‌های تروریستی و ضد انقلاب در هیچ کجای کشور و در هیچ یک از نقاط مرزی ندهند.

▼ اخبار ویژه     
  دردسر نیروهای مسلح ایران برای آمریکا

اندیشکده «امریکن اینتر پرایز» در تحلیلی درباره تغییرهای صورت گرفته در بدنه نیروهای مسلح ایران نوشت: «سرلشکر باقری، فرمانده جدید و یاران او دست‌کم از زمان انتصاب‌شان پنج هدف را برای ارتقا اعلام کرده‌اند که افزایش قابلیت‌های نیروهای بسیج، نیروهای قدس سپاه، ارتش سایبری و در عین حال افزایش عملیات اطلاعاتی و گسترش دسترسی ناوگان دریایی ایران به اقیانوس هند از آن جمله هستند. علایم ارسالی از او نشان‌دهنده تداوم جایگاه تمرکز بر پشتوانه‌های عقیدتی در سپاه پاسداران و عدم تغییرات عمده در بدنه ارتش در کوتاه‌مدت است.» این اندیشکده در پایان تأکید می‌کند: «وضعیت نظامی کنونی ایران که بر نبردهای نامتقارن و نیابتی متمرکز است، به اندازه کافی آمریکا و شرکایش را به دردسر انداخته است.»
خانه فساد و فحشا برای دیپلمات‌های خارجی
دادستان تهران از اقدام ضابطان قضایی در کشف خانه¬‌ای خبر داد که به منظور برگزاری مجلس مختلط فساد برای برخی دیپلمات‌های کشورهای خارجی و ایرانیان مرتبط مهیا شده بود. وی افزود: امروز دشمنان انقلاب درباره فساد و فحشا سازمان¬یافته عمل می¬کنند و این اقدام ضابطان، از آن رو که پیشگیرانه بوده و نشان از اشراف دستگاه¬های اطلاعاتی و ضابطان بر امور شهر دارد، شایسته تقدیر است.
 
▼ اخبار
آقای روحانی هیچ‌گاه ما را به خودش علاقه‌مند نکرد!

دبیرکل حزب اتحاد ملت گفت: اصلاً عشقی از جانب ما به آقای روحانی وجود ندارد؛ روزی هم که آقای روحانی از ریاست‌جمهوری کنار برود، ممکن است هیچ‌گاه به دیدن او نرویم. «علی شکوری‌راد» با تأکید بر اینکه دولت سابق عامل مشکلات کشور است، گفت: ما منکر این نیستیم که دولت در برخی زمینه‌ها ضعیف بوده و می‌توانست بهتر عمل کند.  بارها اعلام کرده‌ایم که موضع ما در قبال دولت آقای روحانی «اتحاد و انتقاد» است. دبیرکل حزب اتحاد ملت در پاسخ به پرسشی درباره انتخابات آتی ریاست‌جمهوری، تصریح کرد: اگر آقای روحانی در کابینه ترمیم انجام ندهد، شرایط را برای حمایت اصلاح‌طلبان از خودش سخت‌تر می‌کند. وی افزود: آقای روحانی هیچ‌وقت سعی نکرده است ما را نسبت به خودش علاقه‌مند کند؛ همین الآن هم که در مسند قدرت است، روزهای عید در را باز نمی‌کند که حامیان وی به دیدنش بروند. شخصیت آقای روحانی این گونه نیست که اساساً ارتباط گسترده برقرار کند.

برجام و انتخابات سال آینده ایران

روزنامه «نیویورک تایمز» در گزارشی درباره فرجام برجام نوشته است: «هرچند که فروش نفت افزایش یافته، اما خوش‌بینی آقای روحانی نسبت به دیگر منافع مورد انتظار توافق، یعنی پایان انزوای ایران و سرازیر شدن سرمایه خارجی و به تبع آن رشد اقتصادی، هنوز عملی نشده است. همین مسئله چشم‌انداز انتخاب مجدد او در انتخابات سال آینده را در معرض خطر قرار داده است.» این رسانه با اشاره به پابرجا بودن تحریم‌های یکجانبه آمریکا، نوشته است: «بانک‌های بزرگ اروپایی که از احتمال نقض این ممنوعیت‌ها نگران هستند و از قبل هم چندان اشتیاقی برای همکاری با ایران نداشتند، تا حد زیادی خود را از این کشور دور نگه داشته‌اند و همین مسئله موجب ناخرسندی مقامات ایرانی شده است.» گفتنی است، رهبر معظم انقلاب روز گذشته از محقق نشدن منافع ایران در برجام و بدعهدی آمریکا به شدت انتقاد کردند.

رابطه با رژیم صهیونیستی هیچ فایده‌ای ندارد
محمد ولد عبدالعزیز، رئیس‌جمهور موریتانی در گفت‌وگو با روزنامه «الاهرام» مصر با اشاره به نقش موریتانی و مصر در مبارزه با تحرکات رژیم صهیونیستی در آفریقا گفت: معتقدم که همه ما وظیفه داریم با تحرکات اسرائیل در آفریقا مقابله کنیم، زیرا منافع مشترک آفریقا با اعراب بیش از منافع آنها با اسرائیل است و موریتانی رابطه با رژیم صهیونیستی را تجربه کرده و هیچ فایده‌ای نبرده است. وی در پاسخ به پرسشی درباره تلاش‌های نتانیاهو برای مطرح کردن خودش در مقام کارشناس مبارزه با آنچه آن را تروریسم اسلامی می‌خواند، گفت: نتانیاهو هیچ تخصصی غیر از کشتار و دروغگویی ندارد و ما آماده هستیم بهای قطع رابطه خود با رژیم صهیونیستی را بپردازیم؛ زیرا وجود سفارت این رژیم در نواکشوت هیچ توجیهی ندارد.

سود صهیونیست‌ها از ناامنی‌های اروپا
بسیاری از شرکت‌های صهیونیستی مجموعه‌های کاملی از تجهیزات نظامی، شامل سلاح‌ها و ابزارهای پیشرفته را برای پوشش مرزهای اروپا به کشورهای این قاره می‌فروشند. در حالی که مدیران اجرایی صنایع نظامی صهیونیستی و برخی از مسئولان این رژیم در وزارت جنگ از کاهش صادرات خود به اروپا طی 10 سال گذشته اظهار نگرانی می‌کردند، در ماه‌های اخیر و پس از سرازیر شدن سیل آوارگان به مرزهای اروپا و وقوع حملات تروریستی در تعدادی از شهرهای این قاره، به نظر می‌رسد که این مسیر تغییر کرده است و شرکت‌های صهیونیستی با صادرات تجهیزات نظامی سود کلانی را به دست آورده‌اند.

▼ اخبار کوتاه
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سیستان ‌و بلوچستان گفت: هشت شهرستان استان به دلیل نبود بودجه و نیروی انسانی اداره ارشاد ندارد. حسین مسگرانی افزود: تا زمانی که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بودجه و نیروی انسانی را در اختیار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار ندهد، قطعاً این شهرستان‌ها بدون اداره ارشاد باقی خواهند ماند.
آیت‌الله محمدعلی موحدی‌کرمانی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز گفت: نیروهای انقلاب و جریان‌های اصولگرا گزینه‌های جدّی و مناسبی برای رقابت 96 دارند. با توجه به شرایطی که داریم، بسیار بعید است که بخواهیم از آقای روحانی حمایت کنیم. وی همچنین تأکید کرد: ما هنوز بحثی درباره احمدی‌نژاد نداشته‌ایم؛ اما فکر نمی‌کنم درباره ایشان هم حمایتی صورت بگیرد.
به گزارش پایگاه خبری «بلومبرگ»، شرکت نفت دولتی عربستان سعودی اعلام کرده است: محموله‌های نفت سبک خود در بازار آسیا را در ماه سپتامبر یک دلار و 10 سنت ارزان‌تر از شاخص منطقه‌ای آسیا به فروش خواهد رساند تا نشان دهد که ریاض برنامه‌ای برای عقب‌نشینی در برابر تلاش‌های ایران به منظور گرفتن سهم بیشتر از بازار ندارد.
کشورهای شرق آفریقا توافق کردند با کنار گذاشتن دلار از مبادلات تجاری خود، از ارزهای ملی برای تجارت استفاده کنند. این اقدام با هدف دور ماندن از آسیب‌های نوسانات ارزی دلار اجرایی شده است و پیش‌بینی می‌شود، با این تصمیم استفاده از دلار در آفریقا کاهش یابد.
شبکه «بی‌بی‌سی» در گزارشی درباره دیدار محمود عباس با مریم رجوی اعلام کرد، این دیدار با حضور «ترکی فیصل» در اجلاس سازمان مجاهدین بی‌ربط نیست و به نظر می‌رسد که بخشی از نقشه حمایت از مخالفان حکومت ایران و در راستای فشارهای همه‌جانبه علیه این کشور برای کشاندن ایران به انزوا است.
اسدالله عسگراولادی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه هنوز نقل و انتقال پول به ایران ممکن نیست، از شرایط موجود انتقاد کرد و گفت: گشایش‌های اعتباری آغاز شده؛ اما عمده این گشایش‌ها به نفع کشورهای خارجی و فقط برای واردات انجام می‌شود.
مردی که پس از خرید مسلسل و ساخت بمب دست‌ساز از طریق اف‌بی‌آی دستگیر شد، گفته است: قصد داشته با حمایت داعش، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا را در حین سخنرانی سالیانه در کنگره ترور کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات