صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶  ، 
کد خبر : ۲۹۴۰۱۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 11 مرداد 1395 شماره 4397

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) منظور دشمن از تندرو کسانی است که در انقلاب مصمم‌ترند، حزب‌اللهی‌ها را می‌گویند و میانه‌رو را کسی می‌دانند که در برابر آنها تسلیم باشد. (94/12/5)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
دو بازوي حراست از نظام اسلامي

انتشار سخنان گزينشي و تقطيع‌شده يکي از کارشناسان سياسي در شبکه‌هاي اجتماعي که سال‌هاي پيش در فضايي متفاوت از امروز ايراد شده، فرصتي را براي رسانه‌هاي بيگانه به منظور اختلاف‌افکنی بين دو بازوي قدرتمند نظام اسلامي فراهم کرده است. دشمنان اين نظام و ملت که دل پرخوني از دلاورمردان ارتشي و سپاهي در طول حدود چهار دهه از شکل‌گيري انقلاب اسلامي دارند، به دنبال آنند که به القای وجود اختلافات جدي بين اين دو بال امنيت کشور بپردازند؛ اين در حالي است که به برکت رهبري حکيمانه فرمانده معظم کل قوا و بصيرت و ضمير پاک دلاورمردان ارتشی و سپاهی، شاهد بيشترين هماهنگي و همگرايي بين اين دو نهاد نظامي کشور هستیم.
با کمي دقت در متن گزينش‌شده، مشخص مي‌شود که گوينده کلام در جمعي محدود با ادبیات خاصی در مقام نقد سناريوي براندازي دشمن در فتنه سال 88 بوده و هرگز قصد تخريب و توهين به ارتشي‌های دلاور را نداشته و تنها از تفاوت مأموريت‌هاي نيروهاي مسلح سخن گفته است؛ اما تقطيع آن سبب شده است تا امر مشتبه شده و فرصت براي اختلاف‌برانگيزان فراهم آيد.
اينکه چرا اين تعابير کوتاه چند ثانيه‌اي پس از حدود شش سال به يکباره رسانه‌اي شده و در حجم زيادي در شبکه‌هاي اجتماعي بازنشر مي‌يابد، از سناريوهاي پنهان حکايت دارد. دشمنان نظام تلاش دارند با اختلاف‌افکني از توان دفاعي و نظامي بزرگ‌ترين قدرت منطقه بکاهند، روابط خوب برادران ارتشي و سپاهي را مکدّر کنند و افکار عمومي را از مسائل مهم‌تر جامعه دور نگه دارند. رویارویی با چنين سناريوهايي نیازمند آرامش، تدبير و بصيرت است و بايد از هرگونه موضع‌گيري هيجاني که سبب تشديد کدورت و بازي در جورچین دشمن شود، پرهيز کرد.
اين ماجرا درسي مهم براي نيروهاي مؤمن و حزب‌اللهي دارد و آن، اينکه دشمن از کوچک‌ترين منفذ هم به دنبال نفوذ و ايجاد اختلاف، درگيري و دودستگي در ميان ملت و نهادهاي نظام اسلامي است؛ از این رو، بايد کاملاً مراقب گفتار و کردارمان باشيم تا بهانه‌اي براي جولان دشمنان انقلاب و ملت فراهم نشود؛ چراکه هرگونه کم‌دقتي در اين زمينه پرهزينه خواهد بود.

▼ گزارش روز
سؤال‌های بی‌جواب

حتماً شما نیز همچون نگارنده اصلاً تعجب نخواهید کرد وقتی ابتدای روز با این خبر روبه‌رو شوید که «صبح امروز مردم کابل با صدای مهیب یک انفجار از خواب بیدار شدند، کاربران افغانستانی در شبکه اجتماعی از اضطراب و وحشت در میان مردم این شهر نوشتند و شبکه‌های محلی تصاویری از یک انفجار بزرگ مخابره کردند. منابع امنیتی کابل نیز اعلام کرده‌اند این انفجار در شرق فرودگاه بین‌الملل به وقوع پیوسته است، البته منابع رسمی هنوز جزئیات بیشتری از این انفجار جز آنکه در نزدیکی «هتل نورثگیت»، محل اسکان پیمانکاران خارجی رخ داده است، منتشر نکرده‌اند؛ اما دقایقی پس از این انفجار بود، طالبان مسئولیت این حمله تروریستی را پذیرفت.»
به‌راستی، چرا دیگر خبر انفجار و حملات تروریستی در جهان، به ویژه در منطقه ما به یک خبر پرتکرار و عادی تبدیل شده است؟ بی‌شک شما هم از خود پرسیده‌اید که پس آن لشکرکشی‌های پرسروصدای ایالات متحده در دوران بوش پسر برای مقابله با تروریسم در عراق و افغانستان که هزاران قربانی از مردم این کشورها گرفت و ویرانی و عقب‌ماندگی بر جای گذاشت، برای چه بود؟ پس آن نمایش مضحک کشتن بن‌لادن و ادعای نابودی طالبان تأثیرش کی و کجا قرار است مشخص شود؟ اصلاً چه زمانی بیگانگان از این منطقه و حمایت از تروریست‌ها دست برمی‌دارند و تا کی برخی از سران و سیاسیون منطقه به دولت‌های غربی و آمریکا نگاه از پایین به بالا خواهند داشت و باور خواهند کرد که می‌توان با اتکا به قدرت درونی ملت‌ها و منابع ملی خود بر تمام مشکلات فائق آمد و امنیت و پیشرفت را به دست آورد؟

▼ اخبار ویژه  
1- مجرم فتنه 88 مسئول انتخابات 96 اصلاح‌طلبان

 رئیس سابق دولت اصلاحات و اعضای شورای مشورتی و سیاستگذاری اصلاح‌طلبان تمایل دارند مصطفی تاج‌زاده از مجرمان فتنه 88 را به عنوان مسئول انتخابات 96 اصلاح‌طلبان حداقل در درون اصلاح‌طلبان معرفی کنند. وی نیز در جلسات مختلف برای پذیرش این مسئولیت، تمایل خود را ابراز کرده است. مصطفی تاج‌زاده، عضو شورای مرکزی دو حزب منحل‌شده مشارکت و مجاهدین با ارائه تحلیل برای جمع محدودی از اصلاح‌طلبان، گفته است که نباید خیلی به دولت چسبید، نباید هم خیلی دور شد؛ باید هویت و گروه‌های‌مان را حفظ کنیم. وی افزوده است: رئیس‌جمهور آینده قطعاً روحانی است و باید حساب‌شده و زیرکانه از تجربه این چهار سال استفاده کنیم تا بتوانیم در داخل دولت کادرسازی کنیم. البته دو حزب مشارکت و مجاهدین از دولت و روحانی دلخوری دارند، از این رو باید کاری کنیم تا اختلافات کمتر شود.
2- شاهزاده فراری پهلوی در اردوگاه آل‌سعود
رژیم عربستان پس از آشکار کردن رابطه خود با صهیونیست‌ها و منافقین برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران، اکنون درصدد است شاهزاده فراری خاندان پهلوی را به اردوگاه خود وارد کند. «العربیه» در گفت‌وگویی مفصّل و بی‌سابقه با فرزند دیکتاتور معدوم ایران به تحولات منطقه و ایران، به‌ویژه در سال‌های اخیر پرداخته و روایتگرِ حسرت طولانی خاندان پهلوی در از دست دادن سیطره نامشروع خود بر سرنوشت ملت ایران شده است.
 
▼ اخبار
1- پنج دلیل پیشرفت جبهه مقاومت و عقب‌نشینی تروریست‌های سوریه
وبـگاه صهیونیستی «دبکا فایل» نوشته است، گام‌های اخیر جبهه مقاومت در سوریـه سبب شده بحران این کشور روند نزولی به خود بگیرد و برای آن پنج دلیل ذکر کرده است: 1- عملیات نظامی روسـیه پس از یازده ماه شکل کامل‌تـری به خود گرفـته است. 2- «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه بر راهبرد خود مبنی بر تمرکز عملیات ارتش روی چهار شهر بزرگ «دمشق»، «حلب»، «حمص» و «حماه» که نیمی از جمعیت کل این کشور در آنها قرار دارد، پافشاری کرده است. 3- پس از گذشت بیشتر از پنج سال، شورشـیان و معارضان سوریـه امیـدهای‌شان برای کمک‌های نظامی آمریکا را از دست داده و پذیـرفـته‌اند که دولـت اوباما اکـنون به‌جای سرنگونی اسد، به شکست داعش می‌نگرد. 4- ترکیه‌ پساکودتا مشغول اتفاقات داخلی خود، از جمله پاکسازی ارتش بوده و در وضعیتی نیست که بتواند مخالفان مسلح اسد را پشتیبانی کند. 5- متحدان عربی شورشـیان و تروریسـت‌های سوریـه، یعنـی عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی از ادامه حمایت از آنها خسته شده‌اند.
2- برتری فرهنگی- دینی ایران، تهدیدی برای نظم غربگرای بین‌الملل
یک مرکز تحقیقاتی وابسته به پنتاگون، با اشاره به نارضایتی ایران، روسیه و چین از نظم کنونی حاکم بر جهان، گزارشی را درباره نظم جهانی در سال 2035 منتشر کرده است. «کتابخانه الکترونیک مشترک» متعلق به ستاد مشترک ارتش آمریکا و وابسته به وزارت دفاع آمریکا در گزارشی نوشته است: تا سال 2035 ایالات متحده خود را در محیطی خواهد یافت که در آن روسیه یا چین در برخی زمینه‌های نظامی و اقتصادی از آمریکا پیشی گرفته‌اند. در گزارش 57 صفحه‌ای این نهاد مطالعاتی، درباره تقویت توان ایران و دیگر کشورهایی که آنها را «تجدیدنظرطلب» خوانده، هشدار داده شده است. در بخش دیگری از این گزارش، در برشمردن تهدیداتی که آمریکا و نظم غربی با آن روبه‌رو است، از اقدامات ایران در حوزه مسائل فرهنگی و مذهبی در خاورمیانه [غرب آسیا و شمال آفریقا] نام برده شده است.
3- توافق بر روی بزرگ‌ترین بسته کمک نظامی واشنگتن به تل‌آویو
به گزارش یک روزنامه آمریکایی، با وجود اختلافات گذشته، رژیم صهیونیستی و آمریکا به توافق درباره بزرگ‌ترین بسته کمک نظامی آمریکا به تل‌آویو نزدیک شده‌اند. یکی از مقامات ارشد رژیم صهیونیستی هفته آینده در حالی برای توافق نهایی عازم واشنگتن شد که پیش از این نتانیاهو در حین نشست ماه فوریه خود با کابینه‌اش این احتمال را مطرح کرده بود که ممکن است رژیم صهیونیستی تصمیم بگیرد منتظر بماند تا دولت بعدی آمریکا به توافق برسد. این در حالی است که نتانیاهو خواستار افزایش پنج میلیارد دلار در سال کمک نظامی آمریکا به تل‌آویو بوده و استدلال کرده است که تل‌آویو پس از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5، به هزینه بیشتری برای دفاع از خود در مقابل ایران نیاز دارد.
4-قدرت‌الله علیخانی: وزیر راه بی‌عرضه است!
قدرت‌الله علیخانی، مشاور هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: «به جهانگیری گفته بودم نیکزاد را در کابینه نگه دارد. هم‌اکنون سه سال از عمر این دولت می‌گذرد و اتوبان همت هنوز تکمیل نشده است. درست است دولت تحریم شده، ولی باید بدانیم دولت گدای 250 میلیارد تومان نیست. اتوبان همت در تهران هفت ماه مانده به پایان عمر دولت قبل باز شد و هشت کیلومتر منتهی به کرج باقی مانده است که هم‌اکنون پس از گذشت سه سال از عمر این دولت، این اتوبان هنوز تکمیل نشده است. این از بی‌عرضگی وزیر راه و شهرسازی است که هنوز نتوانسته‌اند این پروژه را به سرانجام برسانند.»

▼ اخبار کوتاه
رسانه عرب‌زبان «رأی الیوم» با اشاره به دیدار ابومازن با سرکرده منافقین، آن را در راستای اشتباهات مرگبار رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دانست و نوشت: «این دیدار بیان‌کننده این است که عباس از اردوگاهی به اردوگاه دیگر متمایل شده است و این اقدام با اصل بی‌طرفی و قرار دادن مسئله فلسطین در رأس امور تناقض دارد.»
«خالد العبیدی» وزیر دفاع عراق از برکناری 106هزار عضو ارتش و نهادهای امنیتی از زمان حمله داعش به عراق خبر داد و گفت: قرارداد این عده را در مؤسسات نظامی لغو کرده‌ایم و تصمیم بر این است کسی که بیش از یک بار از جنگ فرار کرده، دیگر به نهادهای نظامی و امنیتی بازنگردد.
نیروهای ارتش و الحشد الشعبی عراق پیشروی سریعی در آخرین منطقه تحت تسلط تروریست‌های داعش در شرق الرمادی دارند و مقاومت چندانی از سوی تروریست‌ها وجود ندارد. ده‌ها نفر از تروریست‌های داعش پس از ناتوانی در مقابل نیروهای عراقی، خود را تسلیم کردند و تعدادی از آنها به مناطق بیابانی منطقه متواری شدند.
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از کمک‎های بین‌المللی به مؤسساتی که موجودیت این رژیم را به رسمیت نشناخته‌اند، ابراز نگرانی کرد و گفت: به‌تازگی من از جنجال‎های پیش‌آمده در فرانسه درباره کمک به برخی مؤسسات که برهم‌زننده امنیت هستند، مطلع شدم و باید بگویم که ضروری است راهکاری جمعی در این‌باره اندیشیده شود.
مسئول روابط خارجی جنبش حماس با بیان اینکه هر فردی تنها دو دوره می‌تواند رئیس دفتر سیاسی این جنبش باشد، گفت: حماس طی ماه‌های آینده رئیس جدید دفتر سیاسی خود را انتخاب می‌کند. «اسامه حمدان» تأکید کرد: با انتخاب رئیس دفتر سیاسی جدید راهبردهای این جنبش تغییری نخواهد کرد.
مهرداد لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه تولیدکنندگان در حال حاضر با 20 یا 30 درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند، اظهار داشت: به اعتقاد بنده 50 درصد از 50 میلیارد دلاری که واردات داشته‌ایم، قابل حذف است.
یک کودک 13 ساله آلمانی انجمنی با عنوان «گیاه برای سیاره» را با شعار «حرف زدن را بس کن، درختکاری را شروع کن!» تأسیس کرده است؛ این کودک از 9 سالگی شروع به کاشت درخت کرده و تاکنون بیش از یک میلیون درخت کاشته است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات